Lapierre Zesty, full, jenž si prošel řadou vývojových stádií, která přinesla nejen změnu zadního systému odpružení, ale také posun geometrie od lehce posazené na předek, přes delší, až po aktuálně dokonale vybroušenou, schopnou i přes trailové určení zvládat nástrahy mnohem ostřejšího terénu. Naším testem nyní prošla verze TR 5.9, tedy devětadvacítkový trailbike se 120mm zdvihy, přičemž jeho sourozenec AM 3.0 na 150mm zdvizích je jedním z redakčních kol, takže jsme byli hodně zvědaví na vzájemné odlišnosti.
Méně zdvihu je více
V tomhle případě určitě, a přestože by někdo očekával od trailového kola alespoň 140mm zdvih, konstruktéři si tady vystačili se 120mm hodnotou na obou osách. To se nakonec společně s ideální geometrií a devětadvacítkami ukázalo jako naprosto dostačující pro většinu terénů a jízdních stylů, navíc se schopnostmi jet svižněji, než to řada trailbiků umí. Rám z hliníkové slitiny Supreme 5 sází na ostřejší oválnou profilaci hlavních trubek, výraznější přesazení sedlové trubky, přes nápadně prohnutou horní a samozřejmě dvojité prohnutí spodní trubky. Asi nejzajímavějším prvkem rámu je dvojice profilovaných plochých dílců nad středovým složením, které nesou hlavní čep zadní stavby i vahadla přepákování na tlumič, jenž spoléhá na plovoucí uložení. Zadní stavba tak kombinuje čtyřčepové zavěšení s plovoucím tlumičem a je jakousi nezávislou jednotkou. Na rozdíl od verze AM s FIT řešením rámu, tedy možností změnit pozici čepu a nasadit sedmadvacítková či devětadvacítková kola, má trailová verze jedinou pozici čepu a počítá výhradně s devětadvacítkami. Provedení zadní stavby je ale totožné, takže nechybí čepy s mechanickými pojistkami šroubu, masivní vahadlo přepákování tlumiče a samozřejmě plastový blatníček chránící jeho pístnici před blátem od zadního kola. Zajímavým detailem je třeba mírné vybrání materiálu na ploše levého dílce sedlové trubky, aby byl snadno přístupný imbusový šroub hlavního čepu, detaily prostě Francouzi umí. To platí i pro drobné vodítko řetězu, umístěné na pravé straně sedlové trubky nebo jednoduše pod hlavním čepem tažené bovdeny ze spodní trubky na řetězové vzpěry. Naopak vstupy kabeláže do spodní trubky jsou velice jednoduché a bez nějakých ochranných plastových vložek.
Jak již jsme zmínili, 120mm zdvih je u tohoto kola maximem, které jeho tvůrci pro trailové ježdění poskytují. Nicméně vidlice Fox má 34mm vnitřní nohy a boostová pevná osa je přítomná zde i vzadu, takže ačkoliv je zdvih skoro maratonský, rám i odpružení je naddimenzováno pro trailové využití. Totéž lze tvrdit o 2,4“ pláštích a především o geometrii, za níž by se nemuselo stydět ani některé z lehčích endur konkurence. Delší horní trubka, slušně položený 66° úhel vidlice, krátký představec, to jsou atributy, které už po osedlání naznačily, že ačkoliv je bike zdvihově na spodní hranici trailové kategorie, vše ostatní jej řadí naopak na její horní hranici, koketující s enduro vlohy. Jednak jsou to čtyřpístkové brzdy a pak zmíněná geometrie, která jezdci okamžitě naznačí, že tohle kolo není na nedělní výlety pro slečinky, ale počítá s tím, že mu jeho majitel bude umět naložit.
Je, nebo to není trailbike?
Tak tuhle otázku jsme si položili okamžitě po nasednutí na kolo, kde v nás kombinace krátkého představce, poměrně dozadu zahnutých řídítek a pocitově položenějšího úhlu vidlice evokovala spíše dojem lehčího endura než trailbiku se 120mm zdvihem. Naladili jsme tedy jednotky odpružení na odpovídající tlak, nasadili dvě podložky pod představec a s tímto komfortnějším „setupem“ vyrazili. Elko je do 185 cm výšky jezdce, jemuž nabídne delší rám a stabilnější geometrii, tedy až do okamžiku, než se rozhodne zrychlit a začít si na kole užívat více zábavy. Zatímco klidné tempo zprvu vyžadovalo razantnější úchop řídítek a větší soustředění na udržení předního kola v přímém směru, s narůstající rychlostí jako by kolo přicházelo na chuť stále agresivnějšímu jízdnímu projevu. Optimální výška těžiště nahrává velice příjemnému sklápění do zatáček a jejich průjezdu v plné rychlosti, ať už s nalehnutím na řídítka, nebo naopak s těžištěm za sedlem a výjezdem hezky „pod plynem“ s předním kolem ve vzduchu. Kombinace delší přední části rámu a jen 428 mm dlouhé zadní stavby doslova nutí jezdce za to vzít a zdolávat nástrahy terénu v lehce endurové pozici s pokrčenými lokty a hlavou nízko nad řídítky. Ochota zatáčet a přitom jistota devětadvacítek spolu s oporou ve vidlici i v hodně prudkých sjezdech, to je od kola s daným zdvihem trochu nečekaná porce enduro nadání. Přitom na rovině kolo dokázalo velice svižně držet tempo a v rychlosti i hbitě manévrovat. Samozřejmě, že geometrie není úplně nejvstřícnější pomalému průjezdu trialových pasáží, kde je nutné držet směr trochu razantněji a delší předek tam dostat s výraznější pobídkou a náklonem. Co ale příjemně překvapilo, byla docela slušná prostupnost terénem, kdy jsme si klikami škrtli o poznání méně často než u verze AM s vyšším zdvihem. Rovněž dostat trailovou Zesty do vzduchu nebyl žádný problém a krátká zadní stavba doslova vybízí k odskakování každé nerovnosti a parádičkám ve vzduchu v takovém stylu, že chvilkami nemáte jistotu, jestli sedláte devětadvacítku nebo spíše menší sedmadvacítkový průměr. Přitom vzorek plášťů byl ideálním kompromisem agresivity a rychlého odvalování, kterému nesvědčilo snad jen hlubší bláto. K výkonu brzd nebo řazení nemáme připomínky a jelikož má kolo hodně „sjezdové“ vlohy, klidně bychom zde uvítali i vyšší zdvih, jinak příjemně fungující teleskopické sedlovky.
Rychlé traily s řadou nástrah dovolujících dostat kolo do vzduchu jsou prostě ideálním hřištěm pro tenhle stroj, přitom jsme nezaznamenali, že by nám hodnota zdvihu s velice citlivým projevem byla nějakým omezením. Oněch 120 mm se ukázalo občas jako limitní pouze při dopadech ze skoků a v hodně rozbitém terénu, kde jinak citlivá zadní stavba měla chuť jít nadoraz, takže jsme nahustili tlumič na tlak odpovídající jen 25% hodnotě SAG. S tímhle nastavením si odpružení stále zachovalo citlivost i vůči malým rázům, ale stalo se odolnější proti chodu na dno.
Přitom do výjezdů se zadní stavba jen lehce pohupovala v rytmu šlapání, takže jsme jen na silnici a při jízdě ze sedla sahali po páčce lockoutu, která nabídla tři režimy komprese. Přesto ale měl bike tendenci zvedat v prudších výjezdech přední kolo do vzduchu, takže přesun těžiště dopředu je ve stoupáních nezbytností. Dálkový lockout přední vidlice pak přišel ke slovu opravdu jen na asfaltu, ale tady si k citlivosti jeho páčky a její aktivované pozici v otevřeném režimu dovolíme malou výtku. V technických pasážích občas nebyl problém si o páčku lockoutu škrtnout, ta se odjištěním hned postarala o zcela tvrdý předek, což nebylo zrovna zapotřebí. Navíc dost neesteticky trčí nad řídítky, takže za nás asi jediné minus jinak velice povedeného trailbiku.
Že jsme napsali bez připomínek trailbike? Ano, Zesty TR 5.9 je svým projevem přesně takovým kolem, protože umí zvládat všechny traily s obrovskou porcí jistoty a že se hodnotou zdvihů nezaškatulkovává zrovna jednoduše, to vůbec nevadí. Její jízdní projev totiž doslova nadchne a přesně o tom by kategorie trail měla být.
Technické specifikace:
Rám: Al Supreme 5, 120 mm, Boost
Tlumič: Fox Float Performance
Vidlice: Fox Rhythm 34, Boost, 120 mm
Kliky: Sram X1 Carbon Eagle, 32 z., DUB
Brzdy: Sram Guide T, 4 Piston, 200/180 mm
Řazení: Sram NX Eagle, 1x12
Přehazovačka: Sram GX Eagle
Náboje: Lapierre, Boost
Ráfky: Mach 1 Maxx
Pláště: Maxxis Ardent/Forekaster, 2,4/2,35“
Kazeta: Sram PG 1210, 11-50
Sedlo: Selle Royal Vivo
Sdedlovka: Lapierre, 130 mm
Řídítka: Lapierre, 760 mm
Představec: Lapierre, 45 mm
Hmotnost: 15,4 kg
Cena: 78 990 Kč
Popularita gravelů, tedy všeumělů pro různorodé využití, oprášila zájem o klasické cyklokrosové modely. Gravely a „krosky“ se navzájem úzce…
Firetrack je nové jméno v kolekci domácího 4Everu a najdeme pod ním cenově dostupnou, současně však nečekaně sportovní devětadvacítku.…