logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, 4Ever Firetrack

Test, 4Ever Firetrack

Firetrack je nové jméno v kolekci domácího 4Everu a najdeme pod ním cenově dostupnou, současně však nečekaně sportovní devětadvacítku. Vsadila na osvědčený koncept s lehkými koly, která obouvají pláště Schwalbe Racing Ralph Performance, snižující obvodovou hmotnost a velkou měrou se podílející na sebevědomé akceleraci. Cenovka 27 990 korun i celková váha mohou být proto mírně zavádějící – Firetrack totiž pocitově zrychluje spíše jako mnohé, až o deset tisíc korun dražší konkurenční hardtaily. Zkrátka jízdně budí dojem dražšího kola, než jakým ve skutečnosti je, což je hodně příjemné.

Mezi další pozitiva patří ovladatelnost, kultivovaně pracující vidlice nebo rozsah převodů zajištěný dvojpřevodníkem. Základem kola je rám s charakteristickými profilacemi a označením Alu New Shape ICR 7005 TB, moderní geometrii doplňuje velmi slušná tuhost. Výsledek je takový, že bike okamžitě padne do ruky jezdci zvyklému na sportovnější projev a navíc doslova svádí k nadhazování kol, odskakování terénních hran a k různým parádičkám všeobecně. Kdo by to byl čekal u „obyčejného“ hardtailu za osmadvacet tisíc? K tomu nabídne hodně rychlou jízdu běžným terénem a vůbec nebude protestovat, kdybychom se chtěli vydat na nějaký lokální XC závod či maraton. Naopak nás maximálně podpoří ve snažení a pocit snadné akcelerace bude nejlepším možným „mentálním dopingem“.

Typický 4Ever

Firetrack je typickým zástupcem své značky – jak důrazem na výkon, tak použitými konstrukčními prvky. Mezi ně patří delší přední trojúhelník, v duchu trendů 21. století, dále maličko položenější hlava nebo výrazně zalomená sedlová trubka. Zadní stavba je se svými 442 milimetry tak akorát pro kombinaci jízdní stability a točivosti. Testovaná devatenáctka se vedle toho předvedla výrazným slopingem a výška rámu byla optimální i pro 185 centimetrů vysokou postavu. Současně zde však nehledejme trailové přesahy, délka představce i řídítka s jen velmi jemným zahnutím směrem k jezdci jsou ryze sportovními, či spíše výkonnostně zaměřenými prvky.

Zaměříme-li pozornost na rám, nelze přehlédnout dominantní šestihranný průřez spodní trubky, který se díky hydroformingu po celé své délce mění. To stejné platí o horní trubce, jež se směrem vzad výrazně zeštíhluje, opět v duchu současných trendů. Kónická hlava je přesazena oproti horní trubce a nevyžaduje tolik podložek pod představcem, chceme-li si nastavit aspoň trochu komfortnější posed. Zamlouvalo se nám provedení zadní stavby, jež díky tvaru patek posouvá řetězové vzpěry co nejníže, čímž účinně redukuje kontakt řetězu s pravou vzpěrou. Neoprenový chránič zde proto nebude nezbytností a jeho úlohu zastoupí decentnější průhledná fólie. Nemůže chybět vnitřní vedení bovdenů, pouze hadice zadní brzdy je tažena po povrchu spodní trubky. Vzadu najdeme pevnou osu, vpředu pak rychloupínací klasiku. Absenci pevné přední osy nevidíme jako nevýhodu, vidlice je dostatečně tuhá a to stejné platí o jejím spoji s kolem.

S poměrem cena/výkon

Z hlediska osazení bylo vsazeno na Shimano SLX, do dané sady náleží přehazovačka, přesmykač i řadicí páčky. Chválíme montáž jedenáctkového řetězu z vyšší sady Deore XT, právě na řetězu totiž mnozí výrobci s oblibou šetří, jelikož nepatří mezi součástky, jejichž logo by praštilo do očí. Kliky Shimano MT600 s převodníky 26-36 se sice nemohou pochlubit příslušností ke konkrétní sadě, ale z hlediska tuhosti i práce řetězu při změně převodu byly vynikající. Brzdy Shimano MT201 v kombinaci se 180mm předním kotoučem nabídnou dostatečný výkon, ale líbily by se nám zde přece jen o něco luxusnější brzdy, alespoň Deore, byť by znamenaly navýšení ceny kola.

Vidlici jsme zmínili již v úvodu a Rock Shox 30 Silver Air nás příjemně překvapil od prvních metrů svou vnímavostí vůči menším nerovnostem, a stejně tak reálným využitím svého 100mm zdvihu. Páčka dálkového lockoutu by sice mohla být o něco propracovanější s menší ovládací silou, je ovšem řada výrobců, kteří ve shodné cenové relaci spoléhají na ovládání lockoutu na korunce – takže v tomto ohledu je Firetrack naprosto bez připomínek. Pochvalu si odnáší příjemné gripy. Sedlo Selle Italia X3 nemá špatný tvar, mohlo by však být o něco měkčí, ale co nevyhovuje jednomu, může být ideálem pro druhého. Hodnocení komfortu sedla proto bývá dost subjektivní záležitostí.

Nyní už ale k jízdnímu projevu. O akceleraci byla řeč v úvodu, přesto ji musíme znovu zmínit. Firetrack působil od prvního okamžiku velmi lehkonoze a málokdy se nám stalo, aby kolo s cenovkou pod třicet tisíc vybízelo k odlepení obou kol od země při každé sebemenší příležitosti. S tím se pojí ovladatelnost a ochota jít na zadní – přestože se jedná o ryzí XC bike, v této disciplíně patří k nejlepším ve své kategorii. Přitom výjezdy zvládá na jedničku, zde se nemusíme obávat nadměrné snahy stavět se na zadní. I hodně příkrá stoupání zvládal 4Ever s rezervou a co říct k tomu měly také pláště Schwalbe Racing Ralph, přesněji zatím poslední generace maratonského a XC bestselleru. V hodně dlouhých výjezdech o sobě opět dala vědět pocitová lehkost projevu.

Pokud se povaha terénu změnila a do cesty přišly sjezdy a techničtější pasáže, ani zde nebyl bike v úzkých. Především klopené zatáčky a točité pěšiny jsme si s ním užívali, a to i ve vyšší rychlosti. Firetrack umožňuje okamžitě akcelerovat za každou právě projetou zatáčkou a nebyla mu cizí ani jízda stylem brzda-plyn. Pláště šíře 2,25“ nabídly slušnou schopnost pohlcování otřesů, ale na pohled i pocitově působily spíše jako běžné dva-jedničky. Testovaný 4Ever je zkrátka kolem, které nás při každém záběru do pedálů hned informuje o svém výkonnostním naladění, takže hledáte-li s omezeným rozpočtem čistokrevného 29“ sportovce, jste zde na správné adrese.

Technické specifikace:

Rám: Alu New Shape ICR 7005 TB

Vidlice: Rock Shox 30 Silver Air RLO, 100 mm

Kliky: Shimano FC-MT600, 36/26

Brzdy: Shimano MT201, 180/160 mm

Řazení: Shimano SLX

Přehazovačka: Shimano SLX

Přesmykač: Shimano SLX

Kazeta: Shimano CS-M7000 11-42 (11)

Náboje: Shimano M3050

Ráfky: Mach1 Neo Disc 29“

Pláště: Schwalbe Racing Ralph Perf., 2,25“

Řídítka: 4EX sand blasted, 720 mm

Představec: 4EX sand blasted

Sedlovka: 4EX sand blasted

Sedlo: Sellle Italia X3

Pedály: Union SP-600

Hmotnost: 13,35 kg (vel. 19“)

Cena: 27 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Galerie, Excelentní komfort s Ritchey

V současné záplavě všemožně přetvarovaných, mnohdy rádoby aerodynamických karbonových silničních rámů působí Ritchey Logic jako z jiného…

  • Datum: 18. 05. 2020
  • Kategorie: Testy kol

Galerie, Yeti na všechno

Když přišla značka Yeti se svým specifickým zavěšením zadní stavby Switch Infinity s hlavním čepem na dvojici vertikálních kluzáků,…

  • Datum: 18. 05. 2020
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru