Ať už se podíváme na jakoukoliv kategorii jízdních kol, každá má svá specifika, výhody, negativa, možnosti. Ovšem co se týče praktičnosti, skladnosti, komfortu posedu, využití, moderní skládačky jsou na tom asi nejlépe. Špičku v tomto oboru představuje značka Tern, jejíž modely v základním nebo i hodně luxusním provedení jsme již několikrát testovali. Tentokrát jsme se povozili na modelu Verge D9, vybaveném koly s průměrem 22 palců, což je taková ternovská specialita.
Jedna vychytávka za druhou
Tern sází na řadu vlastních technologií, což mu umožňuje vytvářet skládací kola, která se nejen vejdou doslova kamkoliv, ale po sestavení nabídnou perfektní jízdní vlastnosti a neskutečně tuhou konstrukci. Hliníkový rám spoléhá na hydroformingem tvarované trubky a speciální Double Truss konstrukci, zajišťující zmiňovanou tuhost. Páteřní trubka je v přední části rámu jednodílná a nese čep skládacího systému OCL, který zaručuje rychlé složení, navíc s nastavitelnou silou odporu zajišťovací páky a především nulový vzájemný pohyb přední a zadní části rámu. To vše pro eliminaci jakéhokoliv nežádoucího skřípání rámu za jízdy. Zadní část rámu už má horní Double Truss vzpěry, které obcházejí sedlovou trubku, jsou k ní z boku navařené výztuhami navíc mají i spojovací můstek. Od skládacího mechanismu vychází ještě zahnutá spodní trubka, která spojuje sedlovou a středové pouzdro. Za tímto spojem vychází řetězové vzpěry, mimochodem s výrazným snížením před patkami kvůli eliminaci kontaktu s řetězem. Patky mají dvojici závitů pro montáž blatníků či nosiče, levá pak i IS úchyty pro případnou montáž kotoučové brzdy na vnitřní straně trojúhelníku. Pod těmito úchyty je dvojice otvorů pro montáž stojánku, jenž je součástí standardní výbavy. Vyjmutím znaku z hlavové trubky můžeme využít dvojici závitů pro případnou montáž předního nosiče vlastní konstrukce a na přední trubce je nahoře dvojice závitů pro košík na bidon.
Nedílnou součástí kola je i přední vidlice s brzdovými čelistmi umístěnými zezadu a sloupkem řízení Physis. Ten ukrývá hned pět patentovaných technologií a díky unikátnímu způsobu výroby by měl být nejpevnější a nejtužší na světě. Physis používá speciální výrobní postup zvaný 3D kování, který tvaruje celý sloupek z jednoho kusu hliníku bez použití svařování. Každopádně se při jízdě ani nehne a přitom skládání je stejně snadné, jako v případě rámu. Navíc samotný představec na horní straně je od Syntace a dvojicí imbusů lze snadno jak natočit řídítka, tak zvolit jejich vertikální a horizontální pozici díky pohybu po kružnici. Vidlice pak dole nese návarek s kulatým magnetem, jehož protikus je na levé zadní patce a slouží k zajištění obou polovin kola u sebe ve složeném stavu.
Pro maximální výškové rozpětí jezdce nechybí obří sedlovka, která zvládla s rezervou i 192cm jezdce a přitom ji lze zasunout i pro 140cm děcko. Nelze ji ale zasunout dolů pod risku, jinak hrozí za jízdy kontakt s terénem. Nadchlo nás sedlo Porter, jenž spoléhá na výrazně komfortní polstrování a perfektní univerzální tvar, navíc s gumovým návlekem na ližinách pod špičkou. Ten je určený snadnějšímu přenosu kola na rameni. Ergonomické gripy pak za sedlem nijak nezaostávají a když k tomu všemu připočteme možnost nastavit opravdu komfortní posed, nemá si jezdec na kole v tomto ohledu nač stěžovat.
Přeprava i zábava
Skládačka je obecně určena jako přepravní prostředek někam na hromadnou dopravu při dojíždění či jako snadno transportovatelné kolo někam na dovolenou. V obou případech plní svoji funkci dokonale, ale samotná jízda je na ní dokonale zábavná. U Verge D9 je to zmíněný posed, co jezdce vyloženě baví a pak také ovladatelnost a lehký jízdní projev. Sice nejdříve pohled na dvaapadesátku převodník budí respekt, ale kombinace s kazetou 11-36 se ukázala jako univerzální i pro zvlněný profil trasy.
Nastavit posed je bleskovka, stejně jako kolo postavit během deseti sekund ze složeného stavu, v němž jsou dokonce sklopené i pedály. Nahustit užší pláště na vyšší tlak a pak jen udiveně zírat, jak dokonalou akceleraci kolo nabídne, a to i ze sedla. Míra obratnosti je díky malým kolům a geometrii hodně vysoko, ale kolo není nutné zase až tak extrémě hlídat. Geometrie je totiž vyladěná i pro držení směru při rychlé jízdě, takže jsme s ovládáním neměli sebemenší problém. Spíše si jezdec užívá každý metr a hraje si s kolem, naklápí jej do zatáček a vychutnává si jízdu naplno. Kromě pohodového stylu ale není problém trochu přišlápnout a vyždímat z kola trochu víc, tedy vše platí pro asfaltový nebo dokonale hladký terénní povrch. Jízda na polní cestě nebo rozbité silnici už není kvůli užším plášťům a tuhé konstrukci tak komfortní a jezdec přece jen dostane pocítit každou nerovnost. Na dvacítkách by to pak bylo ještě výraznější, ale je to daň za menší kola obecně a nelze to skládacím kolům vyčítat.
Co se týká účinku brzd na menším průměru kol, výkon zde poměrně překvapil a neměli jsme žádný problém zastavit kdykoliv dle potřeby. Nehrozí stavění na předek, což by kdekdo kvůli rozměrům kola čekal, vše je přirozené. Verge je prostě uživatelsky maximálně přívětivý stroj, což splňuje třeba i vodítko řetězu, chránící jej proti pádu. A i když je vzadu dlouhé ramínko přehazovačky, na silnici jej těžko dostanete do kontaktu s povrchem. V terénu už by to mohlo dopadnout, ale tam s tímhle obutím pojede jen extrémista. Verge prostě na silnicích, silničkách a různých cyklostezkách či ve městě nabídne dokonale přirozený jízdní projev, což je to nejdůležitější. Jestli jej pak bude jeho majitel každý den skládat a doma ukládat do skříně nebo kufru auta, či jen opře postavený v garáži, už je na něm.
Vybavení kola
Rám: Al 7005
Vidlice: Hi-Ten
Kliky: Alu 6061, 52 z.
Brzdy: V-brake, Alu
Řazení: Shimano Acera, 1x9
Přehazovačka: Shimano Acera
Pláště: CST, 37-451
Ráfky: Al dvoustěnné
Náboje: Alu Mini / Formula
Kazeta: Shimano, 11-36
Sedlo: Tern Porter
Sedlovka: Super Oversized, 6061 Al
Řídítka: Flat Bar, Al 6061
Představec: Syntace VRO
Hmotnost: 12,22 kg
Cena: 24 990 Kč
Francouzští konstruktéři inovují a zdá se, že úspěšně propojují svět silničních a horských kol. Nový rám hardtailu ProRace s dodatkem SAT…
Dosud jsme s logem Head testovali kola zaměřená spíše na maratony či XC, ovšem tato značka se nevyhýbá ani vyšším zdvihům, takže jsme…