Jeden redakční full Cube Stereo trestáme už tři roky, takže známe, ale možnost provětrat pluskovou novinku Stereo 150 HPA Race 27,5+, to byla lákavá výzva. Obzvlášť, když loňský model na standardních sedmadvacítkách byl proti redakčnímu kousku o něco živější a jezdivější, a plusko tak logicky vyvolávalo otázku, zda půjde o línější a stabilnější mutaci, či naopak.
Láska na první pohled
Testovaný bike už měl svého majitele, takže gripy, teleskopická sedlovka a sedlo neodpovídaly specifikacím sériového modelu, ale to hlavní, tedy rám se všemi jeho úpravami geometrie, boostově narostlými náboji a útlejším provedením kolem hlavního čepu, to všechno sedělo do puntíku. Už první svezení roztáhlo ústa testera do hodně širokého úsměvu, protože jestli nástupce redakčního kousku byl rychlejší a živější, tak široké pláště nejenže neubraly na výkonu, ale tenhle model, ač obutý do 2,8“ bačkor, prostě jde za pedálem jako by měl na nohou běžecké tretry. Bike nejenže překvapivě lehce jede, ale také okamžitě padne do ruky a doslova sroste s jezdcem, což je průšvih. Když kamarádovi svedete manželku a praskne to, pár si jich vrazíte, dáte panáka a je zase klid, ale co když se zamilujete do jeho pluskového sterea, to opravdu nevracíte s lehkým srdcem. Takže, co je na téhle plnoštíhlé krásce tak magického, že uhrane už na první pohled?
Rám vychází tradičně z koncepce čtyřčepu, ovšem postupem času doznal hlavní čep úbytku materiálu řetězových vzpěr bezprostředně kolem své osy, vahadlo přepákování je jednodušší a naopak spojovací můstek sedlových vzpěr je stylisticky poměrně zajímavě vytažený nahoru. Doba naddimenzovanosti je pryč, tedy například na dvojici ramínek nesoucích spodní čep tlumiče na dolní trubce, ta hodně zeštíhlela. Profily trubek zůstaly výrazné, stejně jako masivní výkovky svařence tvořícího středové pouzdro, zde se nešetřilo, a ani na profilaci sedlové trubky, v jejímž rozšíření leží čep vahadla. Asymetrická spodní kyvka zadní stavby má hodně zajímavé tvarování hned za čepem na straně převodníku, což si vynutila potřebná tuhost konstrukce, omezená menším prostorem kvůli širokému plášti. Samozřejmě nechybí navářka na případnou montáž přesmykače, ale tím disponuje dražší z dvojice pluskových stereí, osazená shimanem a pružením Fox. Tady je kompletní produkce koncernu Sram, narušená pouze klikami Race Face s třicítkovým převodníkem, tedy nic pro rychlé roviny. Abychom nezapomněli, poplatně trendům je zde kabeláž vedena kompletně vnitřkem rámu, kam vstupuje hned za hlavovou trubkou a ukazuje se před středovým pouzdrem, aby skrz zadní kyvku vystoupila až před přehazovačkou a zadní brzdou. Vstup pro bovden teleskopické sedlovky zůstal v našem případě prázdný, protože majitel nasadil, takříkajíc na dožití, svoji starou sedlovku Crankbrothers s vnějším vedením. Pevné osy nábojů jsou samozřejmostí, ale páčky na nich nehledejme, obě jsou na imbusový klíč, takže nezapomenout jej s sebou.
Komponentové osazení v tomto případě hraje lehce na cenu, ale sada GX funguje naprosto spolehlivě a totéž platí pro čtyřpístkové guidy, které svým méně přesným dojmem na páčce někomu maximálně vyhovují, a jiný by naopak uvítal přesnější dávkování jinak hodně slušného brzdného výkonu. Odpružení v režii Yari a Monarch s objemnější Debon Air komorou bylo úžasně citlivé z kraje zdvihu a dvojice tokenů ve vidlici ji dostala proti tlumiči o stupínek výš, co se týče progresivity a imunity vůči nechtěnému zanořování. Ale to už jsme skoro u jízdních vlastností, takže s chutí do terénu.
Zaklínadlo manévrovatelnosti
Ovladatelnost, tuhost, neskutečná chuť jít za pedálem a především bez ohledu na šířku plášťů až nechutná touha poslat to kdykoliv bokem do stráně na wallride nebo si odskočit jakoukoliv nerovnost. Pluskové Stereo nejenže s jezdcem od začátku dokonale sroste, ale pořád jej svádí k zábavným hrátkám a výkonům hodným švihověji zaměřených kol. To není vyjížďka, to je doslova laskání se s kolem, jež neprotestuje proti ničemu.
Jezdec je usazený v optimální poloze a testovaná dvacítka, mimochodem se 470mm sedlovou trubkou, je svými rozměry ideální pro 185cm jezdce. Nízký rám není poplatně trendům dlouhý na pozici horní trubky, ale dostatečně položený úhel hlavy a rozvor se podařilo naladit jako perfektní kompromis pro trail až lehčí enduro styl. Samozřejmě je třeba najít optimální tlak pro pláště, aby to na silnici odsýpalo, a přitom v terénu neměl jezdec pocit malé adheze, a rovněž odpružení si žádá hledání optima, ale správné naladění přineslo své ovoce.
S prvním záběrem do pedálů překvapí akcelerace, kterou bychom od širokých plášťů a stopadesátkového zdvihu nečekali, rovněž pak lehkost jízdy překvapí a hned vzápětí si libujete v ovladatelnosti, takže tady jen samé superlativy. Lehké vystřízlivění přichází na rychlé rovině, kde přijde ke slovu nejmenší desítkový pastorek a s dolů narůstajícím sklonem už cítíte, že by to chtělo vpředu víc zubů. Jakmile se cesta stočí směrem vzhůru, je všechno v pořádku. V extrémním výjezdu, kam se lze díky adhezi plášťů směle pustit, jste pak za kombinaci 30/42 docela vděční. Přece jen je to pluskový trailbike, a ne maratonec, takže převody podobné stoupací redukci u „landrovera“ jsou zde víc na místě než šotolinová šestatřicítka vpředu. Samozřejmě, že geometrie není úplně vstřícná prudkým výjezdům, takže je třeba trochu pokrčit lokty a přenést těžiště víc dopředu, ale i tak kolo stoupá ochotně. Navíc netrpí zbytečným propružováním zadní stavby, které lze navíc ještě uzemnit páčkou lockoutu, jenž razantně přitvrdí zadní kompresi. Mimochodem, tlumič měl pro 96kg jezdce 280 PSI! Vpředu jsme pak kolečko komprese v podstatě nepoužili, tokeny totiž vše vyřešily dokonale a vidlice s vynikající citlivostí z kraje zdvihu už od začátku jeho druhé třetiny začala razantně zvedat křivku grafu komprese vzhůru. Na rovině a ve sjezdech pak bylo odpružení doslova ukázkovou žehličkou, aniž by pod brzdou jakkoliv trpělo ať nechtěným zanořováním vpředu, tak větším tuhnutím vzadu. Odraz do skoku nebo přesnou odezvu od terénních vln tak jezdec dostane nezkreslené, a jediné, co lehce nabourává dojem přesného odkrajování terénních nástrah, je objem plášťů. Ráfky i pláště jsou „bezdušready“, takže jsme je v tomhle provedení rovnou měli a je to opravdu přísavka k podkladu. Vyšší tlak na asfaltu svižně odvaluje a optimální naladění pak v terénu dokáže méně zkušeným jezdcům doslova zachránit kůži. Tohle na suchu neutrhnete a přitom do zatáček nejste tak výrazně omezeni přesvědčivostí naváděcích schopností styčné plochy. Na kluzkém blátě pak dojde k menšímu skluzu, přece jen se plusko neumí tak zaříznout jako standardní plášť, ale suchý nebo mokrý tvrdší podklad, tam je jako doma.
Nadpis už naznačil, co je dominantní vlastností tohoto kola, a popravdě i když někdo kritizuje pluska za méně ostré dojmy v každém manévru, není to tak tupé, jak by jeden čekal. Skvělá tuhost vidlice a přesná odezva na každý povel od řídítek, mimochodem pětatřicítkového průměru, dovolí dělat si s kolem, co se jezdci zamane. Stačí zatáhnout za řídítka a máte na hraně předek ve vzduchu, ani nevíte jak, a zadek zvednete přitažením hned vzápětí. Přeskok klády? Žádný problém a řezat zatáčky jednu za druhou je doslova výzva, protože geometrie k tomu láká a odpružení vás v každém oblouku nepustí zbytečně do zdvihu, takže raketový start, tedy s ohledem na pneumatiky, je zaručen. Sjezdy nebo točité stezky na rovině jsou prostě ideální parket, kde může Stereo zahrát naplno, a ještě lepší je, když nebude tak úplně hladký, ale naopak rozbitý, plný kořenů a kamení, aby pluska ukázala, co v nich je, tady všude může být „volume doprava“, aby si jezdec koncert dokonalé ovladatelnosti vychutnal naplno.
Rám: Alu, HPA Ultralight, Tripple Butted, Boost, 150 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RT DebonAir
Vidlice: Rock Shox Yari RC Solo Air, Boost, 150 mm
Brzdy: Sram Guide R, 180/180 mm
Kliky: Race Face Aeffect SL, 175 mm, 30z
Řazení: Sram GX, 1x11
Přehazovačka: Sram GX
Kola: Answer Plus Atac, Boost
Pláště: Schwalbe Nobby Nic, 27,5x2,8“
Kazeta: Sram XG-1150, 10-42
Sedlo: SDG Fly Mtn2
Sedlovka: Cube Dropper Post, 150 mm
Řídítka: Race Face Ride
Představec: Race Face Ride
Hmotnost: 14,25 kg
Cena: 69 990 Kč
Že může být i cenově dostupná celoodpružená devětadvacítka jízdně velmi zábavná, to dokazuje námi testovaný AdaptEdge I. Jedná se o vstupní…
Z nabídky značky Head jsme si tentokrát do testu vybrali silniční model I-Speed III, který nás oslovil nejen atraktivním designem, ale…