Že může být i cenově dostupná celoodpružená devětadvacítka jízdně velmi zábavná, to dokazuje námi testovaný AdaptEdge I. Jedná se o vstupní model řady maratonských fullů a nutno přiznat, že se značce Head opravdu povedl. Zadní zdvih sto dvacet milimetrů a hravá geometrie mají zásluhu na značné univerzalitě stroje, který má lehký přesah do kategorie trailbiků. Zkrátka se jedná o všeuměla, s nímž v sobotu svižně objedeme maratonskou trať a v neděli si do sytosti užijeme točité klopenky našeho oblíbeného singletracku. Za cenu bez desetikoruny rovných padesát tisíc se podle nás jedná o velmi dobrou koupi a navíc můžete počítat s tím, že se svým novým fullem budete nepřehlédnutelní – zářivá světle zelená barva na sebe okamžitě přitáhla pozornost všude, kde jsme se s Headem objevili.
Nyní již k rámu, jenž je totožný jako u vyšších modelů řady AdaptEdge. Čtyřčepová koncepce je doplněna robustně vyhlížejícím předním trojúhelníkem a neméně bytelnou zadní stavbou. To vše ze slitiny 6061 s hodně výraznými profilacemi jednotlivých trubek. Průřez té spodní, s typickým esovitým prohnutím, je doslova impozantní a navazuje na kónickou hlavu. Proměnný průřez horní trubky využívá značný sloping, torzní tuhosti nahrává široká sedlová trubka a především provedení čepů i celé zadní stavby. Asymetricky řešená spodní ramena nabízí nadbytek prostoru pro zadní plášť, což jsme v rozbahněném terénu zvlášť ocenili. Obdélníkový profil vzpěr zadní stavby doplňuje pevná osa a Post Mount úchyt brzdy. S konstrukční modernou jde ruku v ruce také kompletně vnitřní vedení bovdenů i hadice zadní brzdy, stejně tak vyosený úchyt přesmykače typu Side Swing. Naopak středové pouzdro je závitové, takže konstruktéry musíme pochválit, neboť údržba středových ložisek je o poznání příjemnější nežli u PressFitu a podobných integrovaných řešení. Líbila se nám část rámu zahrnující hlavní čep a středové pouzdro, všechna jmenovaná řešení se v reálu promítla do fantastické tuhosti, již ocení i vyloženě siloví jezdci.
Nyní již k jízdním dojmům. Tím prvním, co jezdec ucítí, je velmi příjemné naladění kola a pocit, že jej sedlá snad odjakživa. Přátelský projev pokračuje i v náročnějším terénu, v němž je okamžitě patrná perfektní adheze největšího průměru i schopnost tlumení vyzobat většinu nerovností, jež nám přijdou do cesty. Testovaný bike lze však nastavit jak vyloženě aktivně s využitím drtivé většiny zdvihu, tak i závodně, s preferencí výkonu. V obou režimech se kolo cítí přirozeně a chceme-li závodit, musíme se smířit pouze s nějakými gramy navíc. Řešením je buďto volba některého z výše postavených modelů řady AdaptEdge, případně postupná lehčí dieta stávajícího biku, která však majitele nijak nezruinuje. Hlavní však je, že se testovaný model při jízdě chová mnohem obratněji, než by naznačovala celková hmotnost 14,3 kilogramu, a to i zásluhou rychlého vzorku plášťů Schwalbe Rapid Rob.
Sériové nastavení jezdce usazuje do nepříliš natažené pozice, která je pohodlná, a současně dostatečně sportovní. Především je však jedním ze stavebních kamenů velmi dobré ovladatelnosti. AdaptEdge I nejenže velmi ochotně zatáčí a reaguje na všechny jezdcovy podněty, ale až překvapivě snadno jde na zadní, což se hodí při potřebě nadhodit přední kolo na překážku či při odskakování terénních hran. Pakliže disponujeme dostatečnou jízdní technikou, ukáže testovaný model ve své plné kráse i to, že lehce přičichl k trailbikové kategorii. A musíme skutečně delší dobu přemýšlet, který jiný maratonský full padesátitisícové kategorie nabídne takto hravý projev.
Ještě důležitější však je, že zmíněný „fun factor“ není vykoupen v běžném XC terénu či na maratonských tratích. Zde se bike chová přesně tak, jak od sportovní celoodpružené devětadvacítky chceme. Je rychlý v úsecích se členitým podkladem – tedy tam, kde ostatní vysedají a zápasí s nerovnostmi, zde stačí prakticky pouze sedět a šlapat, pakliže si nenastavíme jednotky až příliš natvrdo. Ve sjezdech je kolo velmi sebejisté, v tomto případě vyniká jeho zmíněné, skoro až trailové ladění a jistota v techničtějších pasážích. Výjezdy jsou pak zásluhou velkých kol rovněž snadno zdolatelné, pouze v těch hodně prudkých je potřeba trochu více nalehnout na řídítka. Problémy s trakcí zde nečekejme, jen je dobré eliminovat hravost kola, čemuž také hodně pomůže odstranění aspoň jedné podložky z pod představce. Každopádně, v roli univerzálu je tovární naladění kola z našeho pohledu naprosto optimální. U obou jednotek máme na výběr z plné aktivity a stejně tak takřka plného lockoutu. Možnost přitažení komprese jsme zde však nijak nepostrádali a jen lehké pohupování tlumiče Monarch v plně aktivním módu je při jízdě terénem nerušivé.
Z hlediska osazení musíme pochválit nabízené převody, kdy „dvojplacka“ 36/22 nabídne jak superlehký převod pro dlouhé prudké výjezdy, tak i dostatečně rychlý pro táhlé rovinky. Brzdy Tektro Gemini byly svým výkonem dostačující, nicméně přiznáváme, že třeba kotoučovky Deore by se nám na tomto postu líbily více. Stovková vidlice Suntour Raidon nabídla i přes klasickou přední rychloupínací osu velmi dobrou tuhost a kultivovaný chod, takže i zde bez připomínek. Zvlášť páčka dálkového lockoutu je u značky Suntour tradičně vynikající. O precizní funkci řazení Shimano snad ani není nutné psát, řada Deore je i přes své zařazení do střední třídy skutečně velmi silná a funguje i vypadá parádně. To vše podtrhla doslova ukázková práce přesmykače Side Swing. Dále může uživatel počítat s příjemnými silikonovými gripy, pohodlným sedlem a pěkně zpracovanými komponenty Head, přičemž toto logo nalezneme rovněž na nábojích s průmyslovými ložisky.
Jako celek Head AdaptEdge I skutečně nenabídne příliš prostoru ke kritice, takže zvažujete-li pořízení nového 29“ biku, rozhodně vám jej schválíme. Výrazné zelená barva s matnou povrchovou úpravou je jen třešničkou na dortu.
Rám: Alu 6061 HT TB, 120 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RL
Vidlice: SR Suntour Raidon XC RL, 100 mm
Kliky: Suntour XCR 36/22
Brzdy: Tektro Gemini HDM500, 180 / 160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano CS-HG50 11-36 (10)
Náboje: Formula
Ráfky: XGS Disc
Pláště: Schwalbe Rapid Rob 2,25“
Řídítka: Head MHB, 720 mm
Představec: Head MAS
Sedlovka: Head MSP
Sedlo: Head
Hmotnost: 14,3 kg (vel. 46)
Cena: 49 990 Kč
Z nabídky značky Head jsme si tentokrát do testu vybrali silniční model I-Speed III, který nás oslovil nejen atraktivním designem, ale…
Cestovat na kole znamená vybrat si to správné kolo. Podle toho, kam na svých cestách, někdy velmi dobrodružných, někdy méně, budeme mířit.…