logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Skládací revoluce, Tern

Test, Skládací revoluce, Tern

Skládací revoluce

Těsně před koncem května vypršelo tiskové embargo na naprosto žhavou novinku značky Tern, kterou je skládačka BYB, již jsme měli možnost testovat, ovšem trochu tajně, aby se fotky či informace náhodou nedostaly na svět před termínem. To je logické, když patříte k lídrům v oboru, že střežíte své novinky jako oko v hlavě.

Menší je lepší

Zatímco u průměru bikových kol tohle heslo neplatí, u skládaček je doslova zaklínadlem, co nejmenší rozměry složeného kola jsou hlavním cílem konstruktérů. Tern je synonymem kvalitního a pevného rámu s maximem komfortu pro jezdce, kde výsledný rozměr složeného stroje určoval dosud hlavně průměr kol. Testovaný model BYB (Bring Your Bike) v jednodušší modifikaci P8 sází na dvacítková kola, takže žádný kompromis s následkem horšího zvládání terénních nerovností. Klíčem k o 30 % menším složeným rozměrům proti skládací klasice na dvacítkových kolech je trojité, nikoliv dvojité skládání. Tedy přesněji rám se skládá ze tří, nikoliv jen dvou dílů, jak to známe od Ternu dosud. Hliníkový rám má na první pohled podobou konstrukci zadní stavby, jako dosud známé modely, ovšem horní trubka je klasického průřezu a od zadního skládacího mechanismu TFL Joint vedou směrem k hlavě dvě trubky, které nesou před hlavou druhý skládací mechanismus TFL Joint. Systém spojovacího mechanismu otevírání s čepem na boku a velkou pákou s pojistkou funguje na osvědčeném principu s upravenými dosedacími plochami, jen je tady prostě jeden navíc. Rám tak má samostatnou hlavovou trubku s vidlicí a kratičkou horní a spodní trubkou, pak středovou část s horní a spodní trubkou a jejich pokračování s přechodem do sedlové trubky a zadní stavby. Na ní je u pravé patky nový mechanismus spoje trojice dílů rámu, který nahradil známý magnet. V tomto případě je nad patkou otvor, do něhož je nacvaknutý čep našroubovaný na vidlici nad osou předního náboje, jištěný pojistkou. Stlačením páčky směřující za osu zadního náboje tak lze čep uvolnit a složený rám plně rozevřít. Proti magnetu neprůstřelné, a přitom rychlé řešení. Třetím skládacím mechanismem je sloupek představec, jenž sklopí celek řídítek dolů vedle předního kola. Navíc je zde ještě díky dvojici pák možné sklopit řídítka do pozice co nejblíže složenému kolu. To ale platí i v opačném případě, tedy když chceme nastavit řídítka výš či dopředu po kružnici, kterou opisuje dvojice dílů představce, umožňujících kromě výšky řídítek zvolit i jejich natočení, tedy sklon pák a gripů.

Přední partii máme nastavenou a měla by zajistit komfortní posed pro jezdce s výškou 147 až 195 cm. Tomu odpovídá i dvojitá sedlovka, kterou jsme na 190cm jezdce vysunuli do pořádné výšky a ještě měl značnou rezervu. Zbývá už jen nasadit levý pedál do rychlospojky našroubované v levé klice (pedál je při převozu schovaný v rychlospojce na levé řetězové vzpěře hned za středovým pouzdrem) a můžeme vyrazit. Postavit celé kolo ze složeného stavu tak nezabere ani půl minuty, to samé platí i v opačném případě. Výsledný „balíček“ o rozměrech 81 cm x 52 cm x 35 cm (výška x délka x šířka) lze umístit buď do speciálního transportního kufru, nebo prostě jen vzít s sebou do vlaku, taxíku či metra, nebo jej schovat v kanceláři pod stůl. Zabere opravdu minimum místa, což bylo hlavním cílem, a je to dáno i skladováním na výšku, což má na starosti dvojice koleček na zadním nosiči. Složené kolo se totiž postaví na tato kolečka a na nich, nebo ještě na jednom z kol, se pak snadno vede vedle sebe. Případně není problém jej přenášet, ať už za rám nebo na rameni, díky gumové krytce spodní části sedlových vzpěr. Konstruktéři prostě mysleli na všechno a oka na hlavové trubce počítají s nosičem, košíkem či držákem brašny, a rovněž dozadu na nosič lze umístit brašny. Možností dovybavení je samozřejmě celá škála, ale na to jsme u značky Tern zvyklí, jejich skládačky totiž počítají jak s plnohodnotným městským provozem, tak třeba s využitím pro cestování.

Komfort jako vždy

Co nás na skládačkách vždycky bavilo, je jejich specifický projev a jízdní vlastnosti, spolu s pohodlným posedem. Malá kola totiž skvěle akcelerují, přední vidlice má až neskutečnou točivost, rám je tuhý, a i když kolo jede naprosto svižně, jezdec si sedí jako na výletním kole. Ani v tomto případě to není jiné, byť bychom našli proti některým sportovním modelům na větších kolech určité rozdíly. Posed je zde příjemně krátký, s ideální výškou řídítek i pro vysokého jezdce. Vzájemná pozice sedla a klik nabízí přirozené šlapání lehce před sebe a záda jsou ideálně vzpřímená. Tohle není sportovní model, na němž jsme byli schopni konkurovat silničce, tohle je kategorie, jejímž cílem je ovládnout hromadnou dopravu. Na tomhle prostě nebude problém zvládnout několik kilometrů na metro či vlak. A to jak po rovině, tak do mírného kopce. Převodový rozsah je tady dostatečný, abychom mohli jet na celodenní výlet někde po pobřeží během dovolené nebo ráno dohnat vlak ve městě, jehož profil není vyloženě cyklistický jako v Hradci Králové či Pardubicích. Dvacítková kola navíc s ideální šířkou obutí se dokážou celkem se ctí poprat i s dlažebními kostkami, a co se týče celkové tuhosti, tady nelze cokoliv namítat. Tvůrci se inspirovali u nákladního modelu GSD, takže jde o prověřené řešení.

Ovladatelnost je typicky skládačkovská, takže schopnost hbitého proplétání mezi auty a zvládání ostrých zatáček jsou doslova vetkány do DNA tohoto stroje. Zrychlení je příkladné a do náklonu jde kolo skoro samo. Výška pedálů nad zemí je ideální, tady není nutné se mít nějak zvlášť na pozoru v zatáčce, ale ve vyšší rychlosti je přece jen točivost nutné mít pod kontrolou a vyvarovat se nějakého ostřejšího brzdění. Výkon brzd je slušný a kola malá, takže pozor. Přece jen je to městský model a ne čtyřiadvacítková fitness verze pro najíždění kilometrů ve vysoké rychlosti. Ale tady bychom mohli v případě sportovního modelu hovořit o jakési exotičnosti, protože BYB je ztělesněním toho, co by měla skládačka nabídnout, a to skladnost a praktičnost, což je v obou případech u tohoto modelu nabízeno vrchovatou měrou, takže není divu, že si tak povedenou věcičku výrobce hlídal do posledního okamžiku.

Fotogalerie kola ZDE

Technické specifikace:

Rám: Al

Vidlice: Al

Kliky: Al, 52 z.

Brzdy: Tern, Shimano Claris

Řazení: Shimano Claris, 1x8

Přehazovačka: Shimano Acera

Náboje: Al

Ráfky: Al

Pláště: Schwalbe Citizen, 20x1,75“

Kazeta: Shimano HG41, 11-32

Sedlo: Porter

Sedlovka: Tern

Řídítka: Tern

Představec: Tern

Hmotnost: 14,6 kg

DALŠÍ ČLÁNKY

Test, Ghost SL AMR X 5.9

Kategorie těsně pod enduro stylem, ale zdvihově a klidnějším projevem nad trailovými biky. To je All-mountain, chceme-li přesně škatulkovat…

  • Datum: 30. 07. 2019
  • Kategorie: Testy kol

Test, Ultimativní KTM Revelator Lisse

Aerodynamika je dnes ve světě silničních kol určitým zaklínadlem a prvky donedávna běžné pro časovkové speciály se pravidelně objevují na…

  • Datum: 30. 07. 2019
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Ředitel, šéfredaktor a inzerce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Adresa

Žirovnická 2389
Praha 10, 106 00

Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2023. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru