Ryzí All-mountain
Kategorie těsně pod enduro stylem, ale zdvihově a klidnějším projevem nad trailovými biky. To je All-mountain, chceme-li přesně škatulkovat kola dle zaměření a do ní přesně pasuje devětadvacítkový Ghost SL AMR X 5.9 s hliníkovým rámem a zdvihy 150 / 145 mm. Kdo chce přitvrdit, nabízí se mu jeho odolnější bráška FR AMR a naopak více trailový SL AMR bez přívlastku X.
Víra v pružinu
Tohle přece musí být to nejtvrdší enduro! Tvrdila by přesvědčivě řada odborníků z různých bikových diskusních webů při pohledu na pružinový tlumič. Jenže doba je jinde a Ghost pružinu nasadil napříč spektrem svých celoodpružených modelů, vyjma dostupnější řady Kato. Důvod je prostý, konstantní funkce za všech podmínek, menší tlaky na těsnění uvnitř tlumiče, tedy vyšší životnost a samozřejmě ta neskutečná vnímavost vůči jemným rázům, z níž milovník kvalitního odpružení občas až nechce žít, jak je nadšený. Samozřejmě to ale není všechno jen o pružinovém tlumiči a pozitivech, každá mince má totiž dvě strany, ale k tomu se dostaneme.
Ghost u tohoto modelu použil hliníkovou slitinu na rámu i zadní stavbě, ovšem jednodílné vahadlo přepákování by mělo být tužší než u předchůdce. Design rámu a profilace trubek nevybočuje z linie AMR, takže nechybí tapered hlava, ostřejší profilace horní trubky s výztuhou před sedlovou nebo dvoudílný hliníkový monoblok partie středového pouzdra, přecházející ve spodní či sedlovou trubku. Rám i přes osazení jednopřevodníkem počítá s případnou montáží přesmykače, takže nechybí adaptér pro jeho montáž a vývod bovdenu ze spodní trubky pro model Side Swing. Bovden přehazovačky a hadice zadní brzdy jsou rovněž vedené vnitřkem rámu, aby se tradičně nenápadně protáhly bočními kanálky „X“ dílce napojení řetězových vzpěr do jejich útrob a z nich pak vyšly ven. Řetězové vzpěry u patek svírají z vnitřní i vnější strany ty sedlové na místě zadního čepu systému Horst Link. Nechybí pevná osa Boost standardu a Disc-Connect unašeč třmenu brzdy, zajištěný vpředu k řetězové vzpěře, ovšem vzadu zapřený o osu náboje kvůli lepšímu rozložení brzdných sil přímo na zadní kolo. Jednodílné sedlové vzpěry pak mají spojovací můstek na spodní straně a přes vahadlo stlačují tlumič Cane Creek. Právě tenhle výrobce odpružení kooperuje se značkou Ghost a pokud majitel kola zvolí při nákupu odpovídající tvrdost pružiny na svoji hmotnost, měl by získat dokonale fungující odpružení. Tomu pak vpředu sekunduje cenově dostupnější suntourovský model Aion, jenž ale citlivostí nějak výrazně nezaostává a obě jednotky jsou překvapivě v docela příjemné souhře.
Dvanáctirychlostní sada GX a brzdy Magura se čtyřpístkem vpředu a dvojpístkem vzadu pak jen dokreslují celkově vysokou funkčnost kola a totéž platí pro kola DT Swiss nebo v podstatě bezpřipomínkové obutí Maxxis v ideální a hlavně prověřené kombinaci Minion DHF/DHR. Vezměme to ale rovnou do terénu, protože všude jinde bude tenhle bike v podstatě jen strádat.
Houpat nebo požírat?
Testovali jsme velikost XL, kde je rovných 500 mm sedlové trubky ideálních pro jezdce s výškou 185 a více centimetrů. Horní trubka je sice trochu delší, ale Ghost se zbytečně nehoní za moderními předlouhými trendy, takže posed není zbytečně natažený, ale má pohodlnější střih. Kdo by chtěl mít trochu akčnější pozici řídítek, nejspíš odstraní jednu či obě podložky pod představcem, aby dostal řídítka do nižší pozice pro agresivnější průjezdy zatáček s nalehnutím na řídítkách. Námi zvolené komfortní nastavení je pak doslova ideálem pohodlí pro celodenní brouzdání těžkým terénem bez nějakých rekordních „bikeparkových“ průjezdů. Tvar řídítek je přirozený, ovšem štíhlejší gripy bychom vyměnili za nějaký objemnější model. Sedlo pak střihem neurazí a zvykli jsme si na něj docela rychle, totéž platí pro teleskopickou sedlovku s ovládáním namísto páčky přesmykače.
Nastavení odpružených jednotek je vpředu snadné díky vzduchové komoře, vzadu už to vyžaduje součinnost s někým, kdo disponuje pružinami odlišné tvrdosti. Náš testbike měl pružinu Cane Creek Valt s parametry 2,25x600 a i pro metrákového jezdce byla trochu tužší. I tak se ale zadní stavba až přeochotně zanořila do zdvihu i při menším zatížení, byť po nasednutí vykazoval tlumič sotva 25% SAG. Citlivost pružiny ale i tak znamenala při šlapání pravidelné pohupování zadní stavby v jeho rytmu, v našem případě pak ne tak hluboké díky tvrdosti pružiny. Jelikož jsme ale testovali biky Ghost s pružinou už dříve, je houpání díky tomuto pružícímu elementu tak nějak samozřejmostí. Tlumič ovšem disponuje kromě nastavení obou rychlostí odskoku a vysokorychlostní komprese imbusem také páčkou nízkorychlostní komprese, jíž lze za jízdy odpružení téměř umrtvit. To vyřešilo řadu ostřejších stoupání, kde už bylo houpání na nejlehčí převody trochu nepříjemné. Zmíněné regulace pak dovolí naladit tlumič jezdci doslova na míru, případně naopak, jak tomu občas u nezkušených uživatelů bývá. S tvrdší pružinou necháváme kompresi povolenou, přitahujeme odskok a užíváme si prvních kilometrů terénu dokonalého pohlcování snad každého kořenu a kamene tlumičem. Odpovídající pružina by šla více do zdvihu a jízda by jistě byla komfortnější, takhle je to ale dostatečné a navíc o něco progresivnější a tudíž bez zbytečně hlubokého zanoření zadní stavby na každé nerovnosti. To platí pro jízdu na rovině, kde bike velice příjemně padne do ruky, a i přes dokonalé vedení přímého směru velice ochotně zatáčí. Nižší pozice řídítek by to sice ještě vylepšila, ale bike není dlouhý a vešli jsme se s ním všude. Klikaté pěšiny nebo plná palba po rovných úsecích, nic mu nedělá problém. S prvním výjezdem pak přichází ono dilema, zda nechat zadek víc kopírovat a pohupovat v rytmu šlapání, nebo se ochudit o komfort a zamknout jej. Nějaká střední „trail“ pozice komprese by se možná hodila, ale i tak jsme to zvládli v obou režimech nastavení. Ostřejší výjezdy pak díky vyšší pozici řídítek znamenaly přesouvání těžiště víc dopředu, přece jen ochota stavět se na zadní zde byla cítit, takže se devětadvacítkový přítlak na předek nekonal. Volba převodů je optimální i pro strmější stoupání, takže je vše spíše jen o technice jezdce, kam až se vyškrábe. Výška těžiště jej v tomto případě nějak zbytečně nelimituje, co se týče kontaktu pedálů se zemí, a je na optimální hodnotě. Příjemně překvapila ochota, s jakou bike stoupá ve svižnějším tempu, což bychom od daného zdvihu a šíře obutí nečekali.
Pružina patří sjezdu, platilo ještě nedávno a i současnost to díky projevu odpružení potvrzuje. Tady se tlumič ukáže naplno a jeho schopnost zpracovávat malé i největší rázy bez jakýchkoliv výpadků je famózní. Zadní stavba je aktivní, jen nepatrně tuhne pod brzdou, jakmile jste dole, máte jasno v tom, že nic než pružinu už byste v životě jezdit nechtěli. Ve výjezdu sice zase trochu vystřízlivíte, ale směrem dolů je to prostě to nejlepší, co vzadu chcete.
Bike se ve sjezdu chová velice předvídatelně a není lepší ani v rychlých úsecích, ani v technických pasážích, je vyrovnaný ve všech směrech. Točivost je jeho silnější stránkou v pomalejších rozbitých pasážích, v hodně rychlých úsecích ale nepostrádá jistotu. Stačí přitáhnout řídítka a odskakujete hranu po zadním, nicméně výška řídítek v komfortním módu nenadchne fanoušky ostřejšího endura. Hodně prudký úsek ale bike „spadne“ s neochvějnou jistotou, a to nejen díky úhlu vidlice a krátké zadní stavbě či výšce řídítek, ale také perfektnímu výkonu brzd a jistotě plášťů na každém povrchu.
Ve výsledku nemůžeme říct, že by „slemr iksko“ mělo nějakou vlastnost, která by vyčnívala nad ostatní, a dominoval by v nějaké oblasti jízdního spektra. Je to ryzí a vyvážený All-mountain, na němž můžete strávit celý den nebo týden kdesi v terénu a rozhodně vás tam nebude něčím omezovat, spíš naopak.
Technické specifikace:
Rám: SL AMR Al, 145 mm
Tlumič: Cane Creek Inline Coil
Vidlice: SR Suntour Aion 35, Boost, 150 mm
Kliky: Truvativ Descendant, 32
Brzdy: Magura MT 32, 4/2 pístky, 203/180 mm
Řazení: Sram GX Eagle, 1x12
Přehazovačka: Sram GX Eagle
Kola: DT Swiss, M1900 Spline 30 mm, Boost
Pláště: Maxxis Minion DHF/DHR, 2,5/2,4“
Kazeta: Sram XG 1275, 10-50
Sedlo: SDG Fly Mountain
Sedlovka: JD Dropper,
Řídítka: Ground Fiftyone Race
Představec: Ground Fiftyone Team
Hmotnost: 15,2 kg
Cena: 69 990 Kč
Aerodynamika je dnes ve světě silničních kol určitým zaklínadlem a prvky donedávna běžné pro časovkové speciály se pravidelně objevují na…
Většina cyklistických nadšenců si Marin spojuje primárně s propracovanými celoodpruženými biky, karbonovými závoďáky nebo s parádními…