Na první pohled málo známé logo, ovšem v o to nápadnějším provedení, čisté tvary hliníkového rámu a na současnou dobu až nezvykle uniformní osazení díly jedné značky. To je XC bike ROZZO, jehož původ nehledejte v zahraničí, ale vězte, že jde o domácí projekt, založený na více jak třiceti letech zkušeností s výrobou rámů i cyklistikou.
Spojení dvojice zkušených
Někomu zní značka ROZZO zcela nově a jiný pátrá v paměti a nachází, protože za tímhle jménem stojí konstruktér Jaromír Hrubý, jenž staví rámy už víc jak třicet let. Na jeho karbonovém rámu byla k vidění loga Favorit, Pells či Festka a třeba Lada Kozlíková zajela na jeho rámu páté místo na olympiádě a vyhrála mistrovství světa na dráze. Ondřej Sosenka, Martin Matula nebo Martina Sáblíková jsou další z těch, kdo jezdili tyhle rámy, ale pořád šlo o zakázkovou stavbu. V roce 2019 ovšem Jaromír Hrubý spojil své síly s mohelnickou společností JMC Trading a vznikly tak nejen moderní výrobní prostory, ale ucelená nabídka kol na hliníkovém i karbonovém rámu. Společnost JMC Trading přitom řadu let dovážela na náš trh kola Felt, ovšem přechod Feltu pod skupinu Rossignol znamenal utnutí výroby horských kol, de facto umrtvení značky, a tudíž konec na domácím trhu.
Dost ale představení značky i důvodů jejího vzniku, pojďme se věnovat testu modelu, jenž je zástupcem řady Alu Performance, která představuje sportovní hliníkové hardtaily Boost či dámské Grace v ceně kolem třiceti tisíc, zatímco řada Alu Tourist je s modely Base nebo dámskými Rose spíše rekreačně pojatá a pohybuje se kolem částky o deset tisíc nižší. Karbonové modely Peak a Pearl (dámské) jsou pak vrcholem nabídky, ačkoliv nechybí ani celoodpružený karbonový e-bike nebo karbonové silničky.
Hodně živé XC
Testovaný Boost 20 je XC klasikou tak, jak ji má většina z nás zažitou, tedy bez ultramoderních přesahů geometrie do trailového světa, ale samozřejmě s lehkým přihlédnutím k aktuálním trendům. Točivý, ale ne extra strmý hlavový úhel, klasická hodnota toho sedlového a dostatečně krátká zadní stavba pro hbité manévrování, spolu s délkou rámu reflektující touhu spíše po obratnosti než klidném vedení směru. Dost ale teorie, jdeme na testovanou devatenáctku, tedy elko, které výrobce doporučuje maximálně na 185 centimetrů vysokou postavu. Tady jsem sice čtyři centimetry přes, což vadí jen 350mm sedlovce, takže montuji vlastní 400mm kousek, aby byla v rámu dostatečná rezerva. Přifouknu vidlici, představec nechávám díky množství podložek pod ním hezky komfortně nahoře a můžu vyrazit. Okamžitě je cítit obratnější projev řízení a celé geometrie, takže tohle nebude stabilní XC raketa, co by se vyžívala ve vysokých rychlostech a pevném vedení směru, to rozhodně nebude dominantní. Naopak je každý podnět od řídítek okamžitě vyslyšen a předek hbitě zatáčí, ač není i přes přítomnost pevné osy vidlice nějak extrémně tuhý, čehož důsledkem by bylo chirurgicky přesné vedení směru. Rám je pocitově a i na pohled hodně tuhý v oblasti kolem středového pouzdra, tam se nic nehne ani při záběru ze sedla a veškerá energie jde z pedálů přímo na zadní kolo. Horní trubka a partie hlavy je ale o něco poddajnější a tady už lehká míra flexe znát je. Výsledkem je ale dobře ovladatelné kolo, s nímž zatočíte doslova na pětníku, ve sjezdech jej musíte trochu krotit, ale protáhnete se s ním všude a ve výjezdech rozhodně nemusíte přední kolo nějak přemlouvat, aby jelo rovně. Celkový dojem ale i přes silnější 30,9mm průměr sedlovky není tvrdý, takže míra komfortu v sedle je nečekaně vysoká. A to jsou řetězové vzpěry docela slušně vysokého eliptického profilu a u sedlových s kruhovým průřezem to rovněž není o nějakém zeštíhlení či prohnutí. Pohodlné a obratné kolo s dominancí hravosti a lehkým jízdním projevem, tak by se to dalo shrnout, ale ještě je na resumé brzy.
Na rovině oceňuji pohodlné usazení vzadu, žádné šlapání někam přímo pod sebe a cítím, že rám na moji výšku opravdu mohl být delší, a tudíž velikost XL asi víc odpovídající. Pokud tedy postavou stojíte na hranici dvou velikostí, klidně se přikloňte k té větší, Boost je dost točivý a obratný, takže nebudete trpět leností při zatáčení a případnou větší délku horní trubky vyřeší třeba kratší představec. Co jsem si ale užíval, byla ta obratnost, to bleskurychlé zatočení po každém povelu do řídítek, kdy jsem si musel předek trochu hlídat, aby se mi v technických pasážích nebo hodně ostrých zatáčkách nezavřela řídítka. Prostě obratné kolo, vyžadující zkušenějšího jezdce s pevnou rukou, ovšem současně s těžištěm příjemně nízko, abyste kolo snadno sklopili do zatáčky a nemuseli jej tam lámat. Pak si můžete dovolit kličkovat v terénu, zdolávat všechna nástrahy a užívat si zábavnost jízdy. Převodový rozsah je perfektní jak do výjezdů, tak na rychlé rovinky a snad jen menší odolnost vidlice vůči zanořování pod zatížením jezdcem je tady nepatrným omezením pro výkonnostnější pojetí jízdy. Vyřeší to ale páčka blokace pod řídítky a kolo ochotně razí vpřed i ze sedla. Přitom v sedle je cítit ochota vidlice vyzobávat z povrchu i ty nejmenší nerovnosti a kopírovat pří výjezdu v sedle každý kořen. Pláště s logem obdivovaným za „totáče“ na plakátech v autoservisu jedou skvěle, a přestože jde o dušové provedení, tlumí slušně. Na rychlý, tvrdý i kamenitý podklad se hodí výborně a na silnici o nich nevíte, ale v blátě nebo na trávě už přece jen ukáže nižší hustý vzorek svoje limity. Zadní stavbou bez horního můstku a s tím spodním navařeným přímo na středové pouzdro by ale prošly snad i dva-šestky gumy, kolik je tam prostoru, takže do bláta tohle kolo může bez obav. Zadní stavbě přitom nechybí závity pro blatníky nebo nosič, takže si lze kolo přizpůsobit i pro zimní dny. Přitom parametry jsou u patek moderních 148x12 mm a vpředu je to rovněž boostová klasika. Brzdový třmen je na vnitřní straně zadní stavby, a abychom byli v tomto segmentu rámu kompletní, tak dodám, že sedlové vzpěry se velice elegantně napojují na horní trubku až před tou sedlovou, kterou ladně obchází. Broušené svary jen podtrhují celkově zajímavé zpracování rámu, kde spodní trubka má vyšší eliptický profil, přecházející do horizontálního rozšíření u středového pouzdra pro lisovaná ložiska. Ta horní je naopak hodně nízká a široká už od hlavové trubky. Vnitřní vedení kabeláže přitom vstupuje hned za hlavou do spodní trubky a jejím otevřeným spodním koncem vystupuje pod středovým pouzdrem ven, aby pokračovalo pod zadní stavbou k brzdě a přehazovačce. Na servis naprosto jednoduchá a praktická záležitost.
Jak je na tom projevem osazení z produkce Shimana snad ani není nutné rozpitvávat, protože přehazovačka SLX se stejnojmennou kazetou, klikami i řadicí páčkou neprokázala jediné zaváhání. Brzdy Deore s elegantní drobnou páčkou potěší, tady řada výrobců osazuje levnější páčku nebo rovnou základní shimanovské „ MT dvoustovky“, takže dobrý nadstandard, a rovněž kotouče nejsou základní variantou. Docela překvapí přítomnost zapletených kol Shimano s asymetrickými ráfky, výplety drží, jedou a nechají si docela hodně líbit. Co mi na kole vyloženě sedlo, bylo sedlo, to má příjemný tvar, středně tuhé polstrování a širokou středovou prohlubeň, takže na něm vydržíte hodně dlouho. Nedá se to ale tvrdit o gripech, které jsou štíhlejší a spolu s méně dozadu zahnutími řídítky nenabídnou moc komfortní úchop, zvláště někomu s větší rukou, tady bych asi rovnou sáhl po silikonových gripech nebo nějakém silnějším ergonomickém provedení. Šířka řídítek je s ohledem na trendy už spíše nižší, ale to je věc zvyku. Udržet kolo pod kontrolou nebo zabrat ze sedla do výjezdu, na to je i 72cm páka dostatečná, ale čtyři centimetry navíc by se hodily. Když už jsem u toho sjezdu a stoupání, tak ve sjezdu potěší lehkost, s jakou lze odskočit hranu jen s přitáhnutím řídítek. Sice hravější geometrie vybízí spíše ke zdolání skoku oběma koly naráz, ale poslat to po zadním není problém, do vzduchu se Boostu docela chce, jen to pak na dopadu musíte mít plně pod kontrolou. Jakmile ale hravost zkrotíte a dostanete se mu pod kůži, nabídne vám opravdu hodně zábavný a živý projev, lákající k trochu agresivnější jízdě. Daní za obratnost je nutnost přesunout těžiště dopředu v každém ostřejším stoupání, protože devětadvacítkový přítlak na předek se tady moc nekoná a na zadní jde kolo celkem ochotně. Sedlo ale neprotestuje proti delšímu pobytu na špičce a stačí víc nakrčit lokty, abyste udrželi předek na zemi, potom bike stoupá celkem ochotně a rychle vzhůru. Totéž ale opačně platí v prudkých sjezdech, tam musí zadek putovat víc za sedlo.
Jaké jsou tedy výsledné dojmy z prvního testu kola značky ROZZO? Dáváte-li přednost standardní, hodně zábavné a hravé XC geometrii bez více položené hlavy a strmé sedlové trubky, chcete-li pohodlný posed, ne tvrdý, ale současně pohodlný a rychlý rám, pak ano. Míříte-li více na traily nebo do závodního XC segmentu, kde potřebujete dominantnější vedení přímého směru pro sjezdy a lepší vrchařské schopnosti, tak tady bude Boost možná příliš živý. Je to prostě zábavné hravé xcéčko.
Kola Rozzo dodává www.jmctrading.cz
Technické specifikace:
Rám: Al 6061, Tripple Butted, 148x12 mm
Vidlice: Rock Shox Recon Silver RL, 100 mm
Kliky: Shimano SLX, 175 mm, 34 z.
Brzdy: Shimano Deore, 180/160 mm
Řazení: Shimano SLX, 1x12
Přehazovačka: Shimano SLX
Kola: Shimano WH-MT601, boost
Pláště: Good Year Peak Premium, TT, 29x2,25“
Kazeta: Shimano SLX, 10-51
Sedlo: Rozzo
Sedlovka: Rozzo, 350 mm
Řídítka: Rozzo, 720 mm
Představec: Rozzo
Hmotnost: 13,3 kg
Cena: 33 990 Kč
Když se silniční kolo jmenuje I-Speed, už tím jasně odkazuje na fakt, že nepůjde o vrchařský nebo nějaký rekreační kousek, ale rychlost…
Author svým hardtailem Versus zamířil před šesti lety trochu nečekaně do trailových vod, a zatímco tehdy šlo o pluskový hardtail, aktuální…