Americká značka Toma Ritcheyho vždycky inklinovala k jednoduchým a funkčním řešením, takže je dodnes vzorem konstrukční čistoty. Použití tenkostěnných trubek z ušlechtilé oceli, nádherně titěrné zadní patky nebo typické napojení sedlových vzpěr – tyto detaily provází prakticky celou historii značky až do současnosti. Disponuje jimi také novinka kolekce 2018, model Outback spadající do stále populárnější kategorie gravel.
Pakliže vás při pohledu na rám napadá slovo retro, tak to zde úplně nesedí. Zatímco mnozí jiní výrobci sázejí na návrat k retro designům s cílem zaútočit na nostalgii kupujících, Ritchey nikdy své grafické či konstrukční prvky neopustil a věří jim desítky let, stejně jako oceli. Přiznáváme, že právě to na jeho přístupu a především kolech samotných milujeme. Nový Outback je sice reakcí na vzrůstající zájem o kategorii gravel, ovšem zůstává věrný principům značky a vlastně není zas až tak vzdálen cyklokrosovému modelu Ritchey Swiss Cross.
Racing heritage
Ve spojitosti se značkou Ritchey stačí zavzpomínat a okamžitě si vybavíme nejcennější vavříny ze světových podniků, které již v první půlce devadesátých let sbírali fenomenální Henrik Djernis či Thomas Frischknecht. Současné bikové rámy P-29er či P-650b jsou určitým odkazem na velmi slavnou závodní minulost, ovšem v nemodernějším balení z hlediska geometrií i jízdního projevu. Nový Outback, který je zatím nabízen pouze jakožto samostatný rámový set, jde v jejich stopách.
Na rámu nalezneme štítek s označením Logic tubing WCS, což znamená, že pro stavbu byly použity nejlepší chrom-molybdenové trubky, které jsou zásadní pro kombinaci tuhosti a schopnosti pohlcování rázů. Zvlášť druhý zmiňovaný faktor je u gravel nadmíru důležitý, protože s plnohodnotnými výlety mimo asfalt se zde již z podstaty počítá. Současně se podařilo dosáhnout skvělé tuhosti při záběru, kterou jsme v takové míře od rámu neočekávali. Za přispění současných konstrukčních prvků, zahrnujících třeba pevné osy nebo kónickou hlavu, se tedy dá z oceli dostat projev až nečekaně podobný kvalitnímu karbonu. To je ostatně důvod, proč se zdá být rám skvěle vyvážený s přední celokarbonovou vidlicí Ritchey, která opticky působí mnohem robustnějším dojmem než rám samotný, a to již hodně širokou korunkou. Hezký kontrast, zvlášť za přispění nepřehlédnutelného, typického modro/zelenkavého odstínu.
Mezi pěkné detaily patří třeba provedení Post Mount úchytu zadní brzdy, dále nechybí typické utahování sedlovky, kdy jsou minimalistické sedlové vzpěry napojeny na dvojici oček se stahovacím šroubem. Zadní stavba záměrně postrádá spodní můstek, což by byl zaručený lapač bláta, pakliže se dostaneme do mokrého terénu. Vyloženě praktickým detailem je také lanko k přehazovačce vedené svrchu horní trubky.
Námi testované kolo vsadilo na kompletní „mechanickou“ Ultegru s hydraulickými kotoučovými brzdami z téže sady. Jak už ale bylo řečeno výše, v tento okamžik je zatím k mání pouze rámový set a kompletně osazená kola budou dostupná až v druhé půlce sezóny. Důvod je jednoduchý, zájem o nový Outback je tak velký, že výroba nestíhá plnit předobjednávky natěšených zájemců. Stále se totiž jedná o výrobu v menších sériích, u luxusního ocelového rámu to ostatně nejde jinak. Hmotnost rámu se pohybuje okolo dvou kilogramů, což je standardní hodnota pro kvalitní ocel, chceme-li, aby byl rám aspoň trochu tuhý.
V terénu i na silnici
Jak už jsme zmínili výše, torzní tuhost je více než slušná. Z ní vyplývá jak velmi přesné vedení při položení kola do zatáčky, tak i ničím nerušený přenos energie. Ani stodvacetikilový jezdec by podle nás neměl registrovat jakékoli nežádoucí kroucení, což je pro ocel skvělá vizitka. Vynikající akcelerace pak nemá až tak moc do činění s celkovou váhou 9,25 kilogramu, ale především s hodně nízkou obvodovou hmotností kol Ritchey WCS Zeta, obutých do plášťů WCS Alpine JB.
Dalším aspektem, který hned vzápětí jezdec registruje, je až neskutečně klidný projev, na němž se v ideální symbióze podílí geometrie a schopnost rámu pohlcovat i jemné rázy či vibrace. Pokud někteří jezdci právě z tohoto důvodu nedají dopustit na kvalitní ocel, musíme jim dát za pravdu. Jde o pocit luxusu, kombinace určité robustnosti a současně pohodlí, až nás napadá přirovnání k Rolls-Roycu. Tento pocit umocňují pláště šířky 35 mm, charakterizující kategorii gravel jako takovou, nebo karbonová sedlovka WCS průměru 27,2 mm.. Pokud už tedy pokukujete po „terénní silničce“ jakožto po perfektním univerzálu, tenkostěnné chrom-molybdenové trubky stále mají co nabídnout. Zatímco u duralu většinou musí vše dohnat pláště, sedlovka a přední vidlice, zde je již základ kola nadmíru přátelský. Výhodou je i spousta místa kolem plášťů, dovolující nazout mnohem širší obutí, než je použitých 34 mm. Téměř by se z Outbacku dala postavit jakási „devětadvacítková MTB-kroska“.
Slovo pohodlí tady má však co do činění také s geometrií. Při jízdě přímým směrem jede Outback jako po kolejích, je dokonale klidný a vrozená stabilita je skoro až návyková. Můžeme klidně pustit oběma rukama řídítka a hledat v kapse zvonící mobil – čímž určitě nikoho nenabádáme, aby takové nebezpečné věci dělal, kolo to však umožňuje. To může být trochu zrádné, podobně jako různé asistenční systémy v moderních automobilech, které podle nás mnohdy vyloženě nabádají k tomu, aby se řidič nevěnoval řízení. Ale to už se dostáváme někam jinam.
Jízdní stabilitu podtrhuje také snížení středového pouzdra a perfektní držení přímého směru se u Outbacku netýká jen vyšších rychlostí, podobně uklidňujícím dojmem působí i ve dvacítce. Ovšem v okamžik, kdy po kole chceme, aby zatočilo, reaguje rychle a především citlivě, určitě ne rozvážně. V zatáčkách je vše plynulé, bez potřeby jakýchkoli korekcí řídítky. Přesto nám však naladění přijde více podobné sportovnímu silničnímu modelu nežli cyklokrosovému speciálu, stavěnému na proplétání se od jedné vracečky k druhé. Zvolená geometrie nám sedí k „adventure“ třídě a chceme-li luxusní kolo, na kterém objedeme svět, nemůžeme si vybrat lépe.
Maximum pro komfort bylo učiněno také v případě pozice jezdce, byť jsme měli zprvu tendence snížit si pozici řídítek, a připodobnit tak Outback standardnímu silničnímu kolu. Stačilo totiž trochu víc nafouknout pláště a kolo po asfaltu letělo podobně jako sedmikolová silnička. Ke kategorii gravel sedla také řídítka WCS EvoMax s výrazným rozšířením mělkého spodního oblouku. Oproti klasickým silničním řídítkům se závodním tvarem ta zde použitá lákají k tomu, aby jezdec mnohem častěji využil také spodní část oblouku. Tato řídítka patří k těm nejpohodlnějším na trhu a naše nadšení mimo asfalt umocnilo jejich omotání extrémně „macatou“ korkovou omotávkou Ritchey. Do komfortního ladění zapadly také převody, které jsou jako dělané pro zdolávání alpských průsmyků. Mezi novinky patří sedlo Ritchey Skyline, které je jedním slovem fantastické.
Tolik tedy ke gravel modelu Ritchey Outback, který v dnešní přetechnizované a překarbonované době působí trochu jako z jiného světa, což ostatně bylo tím, co nás na něm nejvíce bavilo! S pětatřicítkovým obutím můžeme vletět na lesní či polní cesty a přitom stačit silničářům na společném tréninku. Pokud obujeme ještě širší pláště, dostaneme se již na pomezí devětadvacítkového závodního hardtailu. Ať už si Outback postavíme v jakémkoli ze zmíněných naladění, ve všech bude neskutečně zábavný a funkční.
(osazení testovaného kola)
Rám: Logic Tubing WCS
Vidlice: Ritchey Carbon gravel
Kliky: Shimano Ultegra 50/34
Brzdy: Shimano Ultegra, 160 mm
Řazení: Shimano Ultegra
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: Ritchey WCS Zeta
Kazeta: Shimano Ultegra 11-32 (11)
Pláště: Ritchey WCS Alpine JB, 35 mm
Řídítka: Ritchey WCS EvoMax
Představec: Ritchey WCS
Sedlovka: Ritchey WCS Carbon
Sedlo: Ritchey Skyline WCS
Hmotnost: 9,25 kg (vel. L, bez pedálů)
Cena rámového setu: 38 900 Kč
Teammachine SLR01 Disc Team je tím nejlepším, co dokáže švýcarské BMC v silničním segmentu nabídnout, přičemž nejnovější generace tohoto…
Domácí 4Ever myslí i na nás, sportovněji zaměřené bikerky. V kolekci 2018 nám totiž připravil povedenou devětadvacítku, s kterou se můžeme…