Teammachine SLR01 Disc Team je tím nejlepším, co dokáže švýcarské BMC v silničním segmentu nabídnout, přičemž nejnovější generace tohoto ultimativního modelu je jednou z novinek kolekce 2018. Extrémně mohutně působící profily jsou hlavním poznávacím znakem a nikoho nejspíš nepřekvapíme tím, že rám nabízí enormní torzní tuhost a od počátku byl vyvíjen za účelem vyhrávat závody. Teammachine SLR01 Disc Team je nepřehlédnutelný a designově svébytný. My jsme otestovali topmodel se sadou Shimano Dura-Ace Di2 a tří set tisícovou cenovkou, k mání je však několik různých variant osazení, s kotoučovými či klasickými brzdami, případně i samostatný rámový set.
Snad nelze začít jinde než od použitých profilů. Spodní trubku s lehkým náznakem šestiúhelníku nemá šanci ani velká chlapská ruka obejmout a neméně mohutně působí trubka horní. Naopak ta sedlová se v konfrontaci třeba s hlavovou partií tváří skoro až subtilně. Požadavek co nejdokonalejšího přenosu energie čiší z vysokého profilu řetězových vzpěr, jimž sekundují naopak štíhlé sedlové vzpěry - tedy osvědčený recept pro dosažení vysoké tuhosti při záběru a současně schopnosti pohlcovat co největší část otřesů. Podle slov výrobce váží rám okolo osmi set gramů, čemuž se při pohledu na obří průřezy hlavních trubek ani nechce věřit. Výsledek je přesvědčivý a svou tuhostí patří rám na samou špičku svého segmentu.
K zásadním konstrukčním znakům náleží asymetrické provedení partie středového pouzdra a spíše do publikace o moderním průmyslovém designu patří ostře řezané rysy či napojení sedlových vzpěr na přední trojúhelník. Zmíněná asymetričnost je zde poměrně klíčovým slovem, neboť se opakuje u přední vidlice. Na její kónický sloupek a mohutnou korunku totiž navazuje dvojice odlišně pojatých ramen, kdy pravá strana vidlice působí oproti té levé mnohem subtilněji. Důvod je prostý, navýšit tuhost konstrukce natolik, aby vlivem jednostranného zatížení kotoučovou brzdou nedocházelo k nežádoucímu kroucení, současně ale vidlici nezbavit schopnosti pružit. U BMC se k této problematice postavili zodpovědně a výsledek je skvěle funkční, byť priorita tuhosti nad jízdním komfortem přece jen vítězí, i za přispění pevných os. Při pohledu z pravé strany působí vidlice až titěrně, pohled zleva je podstatně vyváženější a vidlice se najednou zdá být opticky adekvátním parťákem rámu.
Samostatnou kapitolou je konstrukční čistota, do níž zapadá absence podsedlové objímky, jež je nahrazena integrovaným stahovacím klínem, nebo „interface“ systému Di2 zasazený do útrob spodní trubky. Designérský purismus podtrhují také Flat Mount úchyty brzdových třmenů, dále unikátní konstrukce představce BMC nebo průřez sedlovky, jenž je mimochodem zcela zásadním faktorem pro absorpci vibrací a rázů. Průřez sedlovky je totiž zpředu půlkulatý a zezadu zploštěný, což se zdá být ideálem pro možnost jejího pružení v předozadním směru.
Provedení představce je trochu podobné tomu, co známe od francouzského Looku, a určitá vzájemná inspirace se možná nabízí také s novým silničním KTM Revelator Lisse. Mimochodem, představec je vybaven držákem computeru či kamery, ovšem jedním z hlavních požadavků byla integrace veškerých kabelů systému Di2 a dokonce i hadiček hydrauliky do útrob představce, což souvisí nejen s estetikou, ale rovněž aerodynamikou. Finální dojem je dokonalý, což platí třeba také o zdánlivé drobnosti, jako je držák přehazovačky. Silniční technika se i v tomto směru stále přibližuje té bikové a výměnný nosník měniče je zde nejen vyosený směrem ven, ale současně maximálně odlehčený.
BMC nekompromisně
Nyní už ale do sedla. Velmi zajímavým momentem jízdy je ten okamžik, kdy vnímáme velmi nízkou hmotnost kola a následně se podíváme dolů pod sebe – kde uvidíme neskutečně mohutný, skoro až těžkopádně se tvářící rám. Jakoby to byly dva zcela odlišné světy. Jenže lidem od BMC se povedlo vše skloubit dohromady natolik, že to v praxi parádně funguje. Současné konstrukční možnosti karbonu by byly donedávna jen stěží uvěřitelné.
Máme před sebou čistokrevný, v mnoha směrech skoro až nekompromisní závoďák, jenž ale současně nabízí nečekanou variabilitu posedu. Už jen sestava trojice podložek pod představcem umožňuje naladění výšky přesně v závislosti na našich preferencích. Zaměření na široké spektrum jezdců dokládají použité převody, kdy přední „semi-compact“ 52/36 je doplněn kazetou s celkem přehnaným rozsahem 11-30 zubů. Takový rozsah jsme byli v době trojpřevodníků zvyklí vídat v závodním MTB. S těmito převody můžeme bez většího tréninku vyrazit třeba na Stelvio, ostatně testované BMC je i přes použití vyšších ráfků solidním vrchařem. Kola DT Swiss sází na karbonové ráfky a obavy z nadbytečné obvodové hmotnosti jsou zbytečné. Přesto je profil s výškou 35 mm především králem rovinatějších tratí, i přes univerzalitu, jíž dokáže nabídnout. Od nějakých třiceti kilometrů za hodinu výše jezdec znatelně registruje přínos kol se skvělou aerodynamikou.
Hodnocení přenosu síly zaslouží pouze superlativa, takže se nelze divit, že ve spojení s celkovou hmotností 6,95 kilogramu (ve velikosti 58) je akcelerace ukázková, a to nejen z nižší rychlosti, ale třeba i ve zmíněné třicítce. Není ani nutné moc zabrat a v okamžiku bude na computeru čtyřicítka. Toto BMC je ostatně přesně z těch kol, která dokáží ze svého majitele vyždímat poslední zbytky sil, neboť neustále vybízí k silovým nástupům a jezdec si vychutnává onu ostrost reakcí na každý podnět do pedálů.Stejně tak geometrii není moc co vytknout, posed je i přes zmíněnou variabilitu čistě závodní a nabízí tomu adekvátní ovladatelnost. I ve vyšších rychlostech jsou reakce prakticky okamžité, byť má jezdec zprvu pocit, že kolo vyžaduje o něco pevnější ruku při položení do zatáčky. Ale jde pouze o prvotní sžití se s geometrií.
Teammachine SLR01 Disc je o kombinaci tuhosti a nízké váhy. A pak je zde ještě jeden neméně důležitý aspekt, kterým je jízdní komfort. Upřímně, v nějaké větší míře jsme jej od této směsice supertlustých rámových trubek nečekali, zvlášť s přihlédnutím k nabízené tuhosti. Jak už to tak bývá, když něco nečekáme, o to více můžeme být mile překvapeni, a přesně to se stalo. Sázka na minimalistické sedlové vzpěry s nižším napojením, jež je o něco více „pokládá“, dále na unikátní profil sedlovky a nakonec i na asymetrickou konstrukci přední vidlice se vyplatila. To vše za přispění skvělých plášťů Vittoria Corsa v šíři 25 mm. Pokud se nad tím zamyslíme, tak u zadní partie kola jsme určitou poddajnost ve smyslu pohlcování otřesů možná čekali, především díky sedlovce, ale o to více nás překvapilo, jak moc si se zadkem kola notuje přední vidlice. Její naladění z našeho pohledu připomíná legendární stradivárky, je totiž mistrovské! U BMC navýšili tuhost vidlice pouze tam, kde to bylo pro použití kotoučovek nezbytné, ale všude jinde vidlici zanechali natolik štíhlou, aby nepůsobila v přímé konfrontaci se zadní partií kola nepatřičně. Asymetrická konstrukce přední vidlice je tedy, alespoň v tomto případě, dokonale funkčním řešením, jak instalací kotoučovek nezabít jízdní komfort přední části kola.
Takové jsou tedy naše dojmy ze silničního topmodelu BMC.
Rám: ACE Technology, 01 Premium Carbon
Vidlice: Teammachine SLR, 01 Premium Carbon
Kliky: Shimano Dura-Ace 52/36
Řazení: Shimano Dura-Ace Di2
Přehazovačka: Shimano Dura-Ace Di2
Přesmykač: Shimano Dura-Ace Di2
Brzdy: Shimano Dura-Ace Disc 160/140
Kola: DT Swiss PRC 1100 DICUT db 35 Carbon
Pláště: Vittoria Corsa, 25mm
Kazeta: Shimano Dura-Ace 11-30 (11)
Řídítka: 3T Ergonova Team
Představec: BMC ICS 01
Sedlovka: Teammachine SLR01 "D" Carbon
Sedlo: Fizik Antares R3 Carbon
Hmotnost: 6,95 (vel. 58)
Cena: 299 999 Kč
Rámový set: 111 999
Domácí 4Ever myslí i na nás, sportovněji zaměřené bikerky. V kolekci 2018 nám totiž připravil povedenou devětadvacítku, s kterou se můžeme…
Chcete se odlišit a současně spoléhat na nejlepší techniku, jakou současný silniční segment nabízí? Model Zero.7 tradiční italské značky…