Možnost otestovat některý z prototypů připravované novinky bývá vždy zajímavé, což platí o to více, jedná-li se o českou „handmade“ značku. Erbéčko nám právě takový předsériový bike na celý jeden měsíc jarně/letního ježdění poskytlo a nás nový full s jednoduchým označením TR 140 nadchnul svými schopnostmi – z hlediska ovladatelnosti, tuhosti i průběhu pružení. V době, kdy čtete tento test, je již na trhu produkční verze, která je však z hlediska použité techniky i geometrie v podstatě shodná s námi zkoušeným prototypem, který vidíte na fotkách.
Asi bychom měli začít tím, který model v nabídce domácího výrobce TR 140 nahradí. Jedná se o nástupce oblíbeného Bandita 475, lze tedy počítat se zdvihem vzadu 140 a vpředu 150 mm. Vyjma zmíněného zdvihu je ale prakticky vše jinak. Tím na první pohled nejviditelnějším jsou velká 29“ kola, zatímco Bandit 475 sázel na sedmadvacítky. Především je zde však použit nový systém zadní stavby, nebo přesněji staronový, neboť domácí výrobce s danou koncepcí v minulosti koketoval. Vlastně je to klasické „FSRko“, odklon od v posledních sezónách používaného virtuálu. „Výrazné zjednodušení systému souvisí se současnou preferencí jednopřevodníků“, jak uvádí Petr Heiník, zástupce značky RB. A dodává: „Je zbytečné držet VPP, dvojice vahadel virtuálu byla výhodou, když byl použit přesmykač a řešil se velký rozsah převodů – tedy vztah mezi zařazeným převodníkem a průběhem pružení. To už teď není potřeba, přechodem na klasický čtyřčep se mimo jiné ušetřila hmotnost, ale ušetří se také na servisu, výhod se nabízí víc.“
Typický rukopis RB
Geometrie byla ve srovnání s Banditem 475 kompletně přepracována, vychází ze současných trendů, to znamená hodně položená hlava, dlouhý přední trojúhelník a kraťoučký představec. Přepracována byla i délka zadní stavby či úhel sedlové trubky. Naproti tomu jsou zde nadále mnohé dosavadní typické prvky celoodpružených erbéček, jmenovitě hodně zahnutá spodní trubka nebo kruhové profily všech rámových trubek. Tenhle konzervatismus domácí značky máme rádi, nehledě na to, že právě kruhový průřez má optimální vlastnosti ve všech směrech zatížení. A pak jsou zde parádičky, mezi něž patří třeba frézovaná kónická hlava, typická navařená výztuha v jejím spoji s dolní trubkou a zajímavě působí rovněž kompaktní dílec zahrnující hlavní čep nad středovým pouzdrem.
Samozřejmostí jsou boostové osy a novinku představují kluzná pouzdra namísto dosud používaných průmyslových ložisek, a to ve všech čepech. Důvodem je nejen snížení hmotnosti, ale také plynulý chod a v neposlední řadě životnost, čili mnohem vyšší imunita vůči vzniku nežádoucích vůlí. Prototypy nových fullů RB s kluznými pouzdry byly testovány v nejtěžších podmínkách skoro rok a půl a výsledky životnosti byly hodně přesvědčivé, takže již nastal čas pro sériovou podobu kola. Redukce gramů proběhla nejen u samotných pouzder, ale došlo také k záměně původně ocelových osiček čepů za duralové, takže ve výsledku se jedná o snížení hmotnosti o nějakých tři sta čtyři sta gramů, což je poměrně dost. Celková hmotnost sériového rámu se bude pohybovat okolo 2,8 kilogramu.
Zadní stavba nezapře typický rukopis RB, současně je zde ale dost patrný trend kombinující maximální tuhost s určitým skoro až „gramhoničstvím“. O tom vypovídá třeba provedení frézovaného dílce v oblasti bezprostředně za středovým pouzdrem. To stejné platí o maximálně „děravém“ prodloužení horních ramen zadní stavby v místě napojení na pístnici tlumiče, případně o pomocných šikmých ramínkách, jež zde nejen usměrňují chod, ale taktéž navyšují tuhost této partie vůči kroucení. Ve spojení s odlehčenými čepy je to krásný detail, navíc skvěle fungující – celková torzní tuhost je dokonalá, což platí nejen o předním trojúhelníku, ale hlavně o jeho celku se zadní stavbou. Pomineme-li exemplárně fungující pružení, pak TR 140 v klopenkách působilo, jako by bylo vykováno z jediného kusu materiálu, tuhost by mohlo vyučovat! Novinkou na fullech RB je vnitřní vedení kabeláže, tedy bovdenu řazení, ovládání teleskopické sedlovky i hadice zadní brzdy. Doposud měl vnitřní vedení jen gravel RX.
Hodně důležitou informací je, že daná rámová platforma, kterou jsme otestovali a již vidíte na fotkách, bude nabízena ve dvou zdvihových verzích – 120 a 140 mm. Z hlediska osazení je v první fázi nabízena jediná varianta sestávající z dílů Shimano SLX a s jednotkami SR Suntour - tedy podobná tomu u testovaného prototypu. To vše s finální cenovkou 55 tisíc korun, což zní hodně lákavě, vzhledem ke schopnostem kola i k jeho malosériové produkci.
A jaký je nový TR 140?
Takže nyní už do tvrdého terénu, kam nový full bezesporu patří. V něm působí hodně dimenzovaně, svou konstrukcí i nabízeným zdvihem. Mimochodem, právě v případě zdvihu má jezdec stále pocit určité rezervy a i při vyloženě tvrdé jízdě se stejně tak tvrdými dopady působí reálná využitelná pracovní dráha obou jednotek bezedněji, než bývá ve stočtyřicítkové kategorii běžně zvykem. V tomto ohledu je naladěná geometrie přímo fantastická, nabízí luxusní porci jistoty z hlediska vedení směru ve vyšší rychlosti, v klopenkách si s kolem pohráváme a necháváme se schopnostmi kola nasměrovat k letu při každé sebemenší příležitosti. Ostatně, ve všech těchto ohledech jde o typické erbéčko, s parádní ovladatelností, která je pro českého výrobce již léta jakýmsi synonymem – takže vlastně žádné velké překvapení. Jenže, ono je zde něco navíc, s čím jsme až tak nepočítali, onu přidanou hodnotu představuje určitá lehkonohost, ať už při jízdě běžným terénem, či v okamžicích, kdy si s kolem právě pohráváme ve vzduchu. Hodnota celkové hmotnosti 14,9 kilogramu tady může být maličko zavádějící, protože v reálu bike působí lehčím dojmem. To si užíváme v okamžicích, kdy máme obě kola odlepena od země, ale také při celodenním ježdění, v němž nebude ani zdaleka převládat terén tak náročný, jak jen kolo dovede zvládnout. Ne, netvrdíme, že bychom chtěli na TR 140 objet maratonskou trať ve sportovním tempu, ale hlavní je, že tenhle full dokáže bez obětí zvládat i celodenní pohodovější jízdu krajinou, včetně prudkých výjezdů. V nich nás překvapily dvě věci – za prvé fakt, že se systém pod silovým záběrem do pedálů skoro vůbec nepohupoval, a za druhé příjemně naladěné řízení. Žádné křečovité svírání řídítek při potřebě přinutit kolo jet v pomalé rychlosti aspoň trochu rovně, tady se geometrie i v prudších stoupáních jevila nečekaně přátelsky, a jezdec neměl pocit, že se snaží přinutit kolo k něčemu, na co z principu nebylo stavěno.
Výsledek? TR 140 je odolný, dokonale ovladatelný full, přesně v duchu tradic RB. Navíc tak schopný a příjemný, že se na něm bez bolesti přepravíme mezi našimi oblíbenými traily či bikeparky, kde se poté předvede v nejlepším světle. Těšíme se na stodvacítkovou verzi nového modelu – která, jak tušíme, nabídne jen o málo menší schopnosti v tvrdém terénu, ale v případě lehkého osazení také zároveň ne nedůležitý přesah své primární kategorie, někde na pomezí trailbiku a maratonu. Jak tušíme…
Rám: RB TA 240, AL 7020 T6, 140 mm
Tlumič: Rock Shox Super Deluxe Ultimate
Vidlice: SR Suntour Durolux 36, 150 mm
Kliky: Shimano SLX, 34 z.
Brzdy: Shimano SLX (4-pístek), 180 mm
Řazení: Shimano SLX 1x12
Přehazovačka: Shimano SLX
Kazeta: Shimano SLX, 11-50 (12)
Náboje: Shimano SLX Boost
Ráfky: WTB
Pláště: WTB Vigilante 2,3“
Řídítka: Race Face Turbine R
Představec: Race Face Turbine R
Sedlovka: Pro Koryak – teleskop (volitelně)
Sedlo: WTB Volt
Hmotnost: 14,9 kg (vel. L)
Cena: 55 000 Kč
Historicky patří domácí značce Pells jedno z čelních míst v nabídce karbonových závodních hardtailů, protože vždy nabídla něco odlišného,…
Kolekce Author 2021 přinese úplně novou rámovou platformu elitních karbonových hardtailů a my jsme jeden z prototypů, jmenovitě model…