Kolekce Author 2021 přinese úplně novou rámovou platformu elitních karbonových hardtailů a my jsme jeden z prototypů, jmenovitě model Sector 29, krátce otestovali. V případě rámového setu šlo již o finální produkční verzi, z hlediska osazení byl prototyp blíže spíše vrcholnému modelu Magnum 29. Naše jízdní dojmy se proto zaměřily hlavně na rám a pak na neméně zajímavou novinku domácí značky, již představují zapletená kola Author Flyer Carbon, jak jejich název naznačuje – s karbonovými ráfky.
Ostatní osazení tedy nechme tentokrát stranou, neboť produkční verze bude spoléhat na sadu Shimano Deore XT 1x12, nikoli na Sram, jehož vidíte na fotografiích. Ovšem z hlediska vidlice Fox 32 Float Step Cast byl již prototyp shodný se sériovými modely Magnum 29 a Sector 29. Mimochodem, karbonová kola Flyer Carbon 29 TR budou nabízena také ve volném prodeji a jejich cena bude 29 990 korun. Ráfky, respektive celá kola, pochází od společnosti Carbotec, což je již letitý Authorův dvorní dodavatel karbonových rámů a veškerých dílů, přičemž se současně jedná o firmu produkující špičková zapletená kola i pro mnohé nejzvučnější světové značky.
Zpět ale k testované rámové platformě. Ta se oproti předchůdci změnila k nepoznání a jde o zcela novou generaci, nikoli o pouhou evoluci. Patrné je to nejen ze samotných profilací a moderních ostře řezaných rysů, úpravy se totiž dotkly také geometrie. Zásadní novinkou a výrazným progresivním prvkem tohoto rámu je Flat Mount rozhraní zadní brzdy, dávající tušit nové standardy montáže zadních hydraulických brzd. Výsledkem je rám s optimálním mixem rychlosti a ovladatelnosti, především však s výrazně vyšší tuhostí, kterou si dovolíme označit za naprosto příkladnou – ať už se jedná o tuhost boční v okolí středu či o celkovou torzní tuhost mezi přední a zadní osou, sedlem a řídítky, jež o sobě dá vědět třeba při ostrém průjezdu zatáčkami. Již po prvních pár kilometrech jízdy bylo znát, jak velký skok mezigenerační obměna znamená, přitom i předchůdce patřil v tomto ohledu mezi povedené rámy.
Co je však minimálně stejně důležité, to je jízdní komfort, přesněji schopnost pohlcování rázů – tato disciplína patřila k chloubám předešlé generace a novinka jde v jejích šlépějích, spíše ji v tomto ohledu ještě znatelně překonává. Zároveň je ještě o něco málo lehčí, takže poměrem mezi hmotností, tuhostí a komfortem bude i mezi vyhlášenou konkurencí mířit vysoko. Výše zmíněná geometrie plně respektuje současné trendy závodního XC pelotonu, o něco se tedy prodloužil přední trojúhelník, mírnou úpravou prošel hlavový úhel, naproti tomu délka zadní stavby 435 mm zůstala na milimetr identická s předchůdcem. Hmotnost samotného rámu ve velikosti L je 1250 gramů, přičemž daný rám jsme si sami zvážili při prezentaci nové kolekce. Důležitou informací je, že u všech karbonových hardtailů bude použita pouze jediná kvalitativní úroveň karbonu, takže základní Modus 29 bude spoléhat na rám zcela identický s vrcholným modelem Magnum 29.
V terénu
Celková hmotnost kola 9,45 kilogramu a výrazná redukce obvodové hmotnosti kol, zajištěná karbonovými ráfky, se promítly do raketové akcelerace, zde nelze mít jedinou připomínku a tuhost rámu i kol tento pocit jen umocnily. Totéž platí v případě ovladatelnosti, směřující na současné náročné XC tratě. Přitom bike nepůsobil přehnaně aktivně, abychom museli křečovitě svírat jeho řídítka při potřebě držení přímého směru či v extrémně prudkých výjezdech. Naopak, naladění geometrie od prvních metrů ukázalo přívětivou tvář, jež neodradí ani méně zkušeného bikera – byť ten nejspíš nebude pokukovat po kole s podobnou cenovkou.
Nabízený jízdní komfort je zde zajištěn nejen kladením vrstev uhlíkových vláken a jejich směrovou orientací, ale hlavně výrazně přepracovanou konstrukcí oblasti napojení horní a sedlové trubky a sedlových vzpěr. Mnohem větší sloping současně nahrává techničtějšímu ježdění, neboť navyšuje prostor pro manévrování nad rámem, ovšem prvotním úkolem bylo právě pohodlí. Najdeme tady položenější sedlové vzpěry se zploštělým průřezem, to je první ze zásadních bodů. Z našeho pohledu je však mnohem důležitější hodně výrazné přesazení sedlové trubky nad úroveň té horní a zvlášť ve spojení s karbonovou sedlovkou se zde z hlediska pohlcování rázů od terénu dějí divy. Předozadní práce sedlovky je při jízdě po hodně nerovném povrchu viditelná i pouhým okem, pakliže jedeme vedle jezdce na novém Sectoru 29 a na sedlovku zaměříme svou pozornost. Výsledkem je hodně vysoká porce komfortu, zvlášť vezmeme-li v potaz také nabízenou torzní tuhost.
Zapletená kola Flyer Carbon 29 TR mají logicky také co říci k výslednému pohodlí, kvalitní karbonový ráfek totiž rovněž dokáže absorbovat část rázů a vibrací. Kola byla u prototypu ještě bez jakýchkoli log, produkční verze pak bude disponovat jen velmi decentními polepy, takže si je klidně může závodník osadit na svého superlehkého cannondala či spešla, aniž by kombinace značek a log působila zvláštně. Mimochodem, tato nová karbonová kola se v nabídce české značky objevují hlavně kvůli požadavku závodníků týmů podporovaných Authorem, kteří si svá jinak sériová kola (převážně modely Magnum 29, Sector 29 a Master 29) osazovali karbonovými ráfky.
Jistě jste zaregistrovali také úplně nový design, který se v sezóně 2021 objeví na celé řadě modelů, nejen těch z elitní MTB kolekce. Použitá grafika i barevné kombinace působí ve spojitosti s matnými laky a nabízenými profilacemi luxusně. Nová karbonová rámová platforma navíc ctí konstrukční minimalismus a cestu čisté funkce bez zbytečných příkras, což je nám hodně sympatické. Maximální tuhost totiž zajistí vždy jen nejpřímější propojení klíčových bodů rámu, tudíž už novinka nevyužívá asymetrickou zadní stavbu s výrazně sníženou pravou řetězovou vzpěrou, jak tomu bylo u předchůdce. Konstrukční purismus je přesně tím, v čem vidíme budoucnost, a nekompromisní jízdní projev testovaného prototypu nás v tomto pocitu jen utvrzuje.
(kad)
Domácí erbéčko neustále inovuje a po nedávno testovaném trailovém fullu TR 140 zde máme další novinku, a sice zbrusu nový hardtail s…
Jestli máte o závodních hardtailech pro XC již léta zažitou představu, že jde o kola s nízko položenými řídítky, posedem vzadu a geometrií…