logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Pinarello Dogma K8-S

Test, Pinarello Dogma K8-S

Pinarello může v posledních desetiletích sázet na dlouhou tradici a sportovní úspěchy, vždyť právě s touto značkou byl v minulosti spjat například legendární Miguel Indurain a v současnosti třeba Bradley Wiggins. Jenže italský výrobce na sebe strhává pozornost především unikátními konstrukcemi, ať už svých silničních, či MTB modelů. Pro sezónu 2016 si připravil vyložený bonbónek v podobě silničního modelu Dogma K8-S, výjimečného svou koncepcí s miniaturním elastomerovým tlumičem umístěným v monostay vzpěře zadní stavby. Pokud se vám v této souvislosti vybaví dnes takřka zapomenuté bikové rámy softail, je tok vašich myšlenek správný – skutečně máme před sebou „silniční softail“. Tedy rám se zadní stavbou, u níž je pohlcování otřesů svěřeno pružné koncepci řetězových vzpěr a několika milimetrům funkčního zdvihu minimalistického tlumiče, který nenarušuje kompaktnost designu a současně zbytečně nenavyšuje hmotnost. Tu se v případě samostatného rámu s tlumičem podařilo srazit pod hranici jednoho kilogramu (990 gramů ve vel. 53), přičemž tlumič s možností jemné regulace váží pouhých 95 gramů.

Dříve jsme byli na poli MTB techniky zvyklí vídat softail konstrukce u vícero značek, jmenujme KHS, Yeti či domácí Morati. Důvod vzniku byl logický – zvýšení jízdního komfortu při zachování nízké hmotnosti a v podstatě standardní tuhosti. Minimální zdvih měl zahladit menší otřesy a otupit ostrost těch větších, což v praxi skutečně dokázal. A vlastně tatáž idea inspirovala konstruktéry při tvorbě nejpohodlnější verze ultimativního stroje Dogma, který by měl nabídnout znatelně vyšší komfort při jízdě po dlažbě či nekvalitním asfaltu. Systém odpružení pojmenovaný DSS 1.0 (Dogma Suspension System) byl testován na trati závodu Paříž – Roubaix, a to jezdci nejpovolanějšími, Bradleym Wigginsem a Christianem Kneesem. Z hlediska konstrukce je novinka v případě předního trojúhelníku prakticky identická se standardním modelem Dogma F8, vyjma lehce upravené geometrie, a vše nové se nachází až za sedlovou trubkou.

My jsme otestovali jednu z nejluxusnějších verzí postavenou na „elektronické“ sadě Dura-Ace Di2 a kolech Fulcrum Racing Zero. Cena této specifikace vychází na 266 650 korun, pokud si však poručíte karbonová kola, finální částka již přeskočí hranici tří set tisíc korun.

Pohodlí versus výkon

Trend pohodlných silničních modelů je v posledních letech výrazný, vzpomeňme třeba Domane či Silque značky Trek, s pružným elementem dovolujícím sedlové trubce výrazně pracovat v předozadním směru. Zatímco však u treka je potřeba si na začátku zvyknout na trochu atypické jízdní pocity, Dogma K8-S na to jde jinak. Jízdně je totiž úplně normálním závodním strojem, u nějž schopnost rámu výrazněji pohltit otřesy poznáme skutečně až na nerovném povrchu. Jinak je to standardní „maximalista“, co se týče tuhosti při záběru, jak jsme si u Pinarella zvykli.

Zaměříme-li se na konstrukci rámu, tak u předního trojúhelníku najdeme mohutné profily a trojicí imbusových šroubků zajištěnou sedlovku s oválným průřezem. Zajímavost představuje použití závitového středového pouzdra a nepřehlédnutelná je „špičatá“ hlava i na ni navazující přední vidlice s extrémně širokou konstrukcí. Podstatně důležitější je zde však zadní stavba, přičemž řetězové vzpěry FlexStays jsou za středovým pouzdrem hodně vysoké a velmi rychle se směrem ke svému středu zplošťují a výrazně rozšiřují, takže tvoří jakousi „planžetu“. Prohnuté sedlové vzpěry jsou nahoře zakončeny zmíněným tlumičem, jehož funkční dráhu bohužel můžeme maximálně tak odhadovat, neboť ji výrobce zatím neuvádí. Při skutečně velkém rázu se podle našeho názoru může jeho zanoření pohybovat někde okolo půl až tři čtvrtě centimetru. Při nastavení předpětí cca na polovinu, pod jezdcem s hmotností něco málo přes 90 kg pracoval tlumič při běžné jízdě v řádu tří čtyř milimetrů.

Ve velikosti 575 mm vážil testovaný model 7,1 kilogramu, což se spolu s lehkými koly promítlo do příkladné akcelerace, podpořené již zmíněnou torzní tuhostí rámu, byť boční tuhost středové partie patří „pouze“ k lepšímu průměru. Samotný posed je naladěn výkonnostně a nepříliš dlouhý přední trojúhelník zde kompenzuje 120mm představec. Jezdec rozhodně nemá pocit, že by byl na novém K8-S zbytečně natažený a navíc geometrie okamžitě padne do ruky. Jízda v přímém směru působí až nečekaně stabilně, reakce kola jsou přitom okamžité. Při průjezdu zatáček jsme měli pocit vyložené preciznosti vedení směru, torzní tuhost vidlice i kola jako celku zde slavila triumf. Když bychom měli celkové chování souhrnně pojmenovat, pak by bylo nejvýstižnější spojení „klidný závoďák“.

Nyní už k jízdnímu komfortu. Upřímně, čekali jsme, že schopnost zadní stavby pohlcovat otřesy bude ještě o něco zřetelnější, ale to pravděpodobně nebyl cíl. K8-S se v reálu chová téměř jako „standardní“ Dogma F8 s preferencí výkonu a teprve na horším povrchu jezdec registruje výraznější absorpci rázů. Což je ve finále dobře – Pinarellu evidentně nešlo o to postavit nejpohodlnější silnici všech dob, ale o to nabídnout závodníkovi vyšší jízdní komfort bez slevení z nároků na dynamičnost jízdy. Určitý díl na tom, že kolo nebylo k pohodlí jezdce ještě štědřejší, nese pravděpodobně použití zploštělé sedlovky, přitom právě sestava sedlové trubky a sedlovky bývá pro konstruktéry často oním z míst, kde se snaží nějaké to pohodlí nahnat. U Pinarella raději vsadili na tuhost a k tomu přidali tlumič, byť by možná téměř stejného stupně komfortu šlo dosáhnout i jinak.

Takže finální verdikt? Sice existují pohodlnější silniční modely, ale určitě ne tak skvěle použitelné jako čistě závodní materiál. K tomu přiznáváme, že se nám líbilo i celkové vyvážení vlastností, kdy přední vidlice z hlediska nabízeného komfortu znatelně nezaostává za zadní partií kola. Což u mnoha „komfortních silniček“ nebývá pravidlem. A mimochodem, nová Dogma K8-S je již schválena UCI.

Fotogalerie kola ZDE

Technická specifikace

Rám: Dogma K8-S, T1100 1K Torrayca

Vidlice: Pinarello Dogma Onda Carbon

Kliky: Shimano Dura-Ace 50/34, 175 mm

Brzdy: Shimano Dura-Ace

Řazení: Shimano Dura-Ace Di2

Přehazovačka: Shimano Dura-Ace Di2

Přesmykač: Shimano Dura-Ace Di2

Kola: Fulcrum Racing Zero

Kazeta: Shimano Dura-Ace (11)

Pláště: Vittoria Open Corsa CX 25

Řídítka: MOST Jaguar Carbon

Představec: MOST Tiger F-Series

Sedlovka: Pinarello Carbon

Sedlo: Selle Italia Team Edition

Hmotnost: 7,1 kg (vel. 575)

Cena: 266 650 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Test, Giant TCR Advanced 1

Trojice písmen TCR je řadu let synonymem nekompromisního závoďáku a pro sezónu 2016 se tento model dočkal kompletního přepracování. Zcela…

  • Datum: 30. 12. 2015
  • Kategorie: Testy kol

Test, Merida Ninety-Six 9.Team

Když se z kraje letošní sezóny objevili někteří jezdci bikové formace Multivan Merida na maskovaných celoodpružených prototypech, bylo více…

  • Datum: 30. 12. 2015
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru