Trojice písmen TCR je řadu let synonymem nekompromisního závoďáku a pro sezónu 2016 se tento model dočkal kompletního přepracování. Zcela nové TCR Advanced bylo ve srovnání s předchůdcem o celých dvanáct procent odlehčeno, při zachování původní vysoké tuhosti při záběru. Jinými slovy se Giantu u jedné z nejdůležitějších novinek podařilo uchovat její podstatu s primárním zaměřením na výkon, ovšem při současné gramové redukci a podle našeho názoru i s lehkým nárůstem jízdního komfortu. Ten sice při vývoji nebyl alfou a omegou, ale i tak je povaha tohoto ultimativního modelu k jezdci přátelská. My jsme otestovali verzi TCR Advanced 1 s cenovkou 56 999 korun a kompletní sadou Shimano Ultegra, přičemž v poměru cena/výkon dosáhla skvělého hodnocení. Za dané peníze lze totiž jen stěží získat něco „závodnějšího“ a nekompromisnějšího.
Osvědčená geometrie s nepřehlédnutelným slopingem charakterizuje nejlepší silniční modely Giant již dlouhou řadu let a TCR Advanced 1 nemůže být výjimkou. Karbonový rám vsadil na téměř obdélníkový profil spodní trubky a na poměrně minimalistický průřez té horní. Sedlová trubka plní hned dvojí roli – zatímco její horní část je přísně aerodynamická, tak spodní třetina s výrazným rozšířením se stará o dokonalý přenos síly. Čistá funkce, chtělo by se napsat při pohledu na tvar rámu, a tento dojem umocňuje rovněž vyšší profil řetězových nebo monostay konstrukce sedlových vzpěr. Ty jsou mimochodem hodně minimalistické, takže došlo nejen k hmotnostní úspoře, ale především k navýšení schopnosti zadní stavby pohlcovat otřesy. Tato dovednost by měla být teoreticky naopak spíše zapovězena „aero“ sestavě sedlové trubky a sedlovky, v obou případech s čistě kapkovým průřezem. Opak je však pravdou, a i přes použitý profil zde při jízdě dochází k lehkému, žádoucímu propružování. Takže čistá funkce ano, ale nikoli na úkor jezdce.
Na rámu skutečně nejsou přítomny jakékoli zbytečné designové „kudrlinky“. Tvarový purismus je příkladný a umocňuje ho nejen vnitřní vedení všech lanek a bovdenů či ladné provedení hlavové nebo středové partie, ale třeba i koncepce integrované objímky sedlovky. Stažení se zde provádí shora před sedlovkou, šroubkem schovaným pod decentní gumovou krytkou. A jakékoli obavy z nedostatečného utažení nejsou na místě, duralový vícedílný klín zde rozkládá tlak do poměrně velké plochy a zajištění sedlovky proti nežádoucímu zajíždění bylo při testu bezchybné. Oko estéta potěší třeba i tvar zadních patek či plynulé napojení hlavy na korunku přední vidlice. Zde je opět patrná výrazná snaha o skloubení tuhosti v zatáčkách se schopností tlumit otřesy – korunka vidlice i její ramena nejsou zdaleka tak mohutné, jak jsme si u silničních kol za poslední léta zvykli. Giantu se tady vyloženě povedlo naladit finální vlastnosti, přední se zadní částí kola jsou mezi sebou precizně vyváženy nejen z hlediska torzní tuhosti. Testovaný model byl zkrátka dokonale pevný při jízdě ze sedla, při spurtu či v kopcích, a k tomu nabídl sice „pouze“ dostačující schopnost utlumit část rázů, ale zato perfektně vyváženou mezi přední vidlicí i zadní stavbou. Samozřejmě existují výrazně pohodlnější silniční kola, ale TCR Advanced se nesnaží je dohnat. Zde byly priority evidentně úplně jinde - výkon a zase jen výkon! Ovšem i při jeho preferenci se podařilo postavit rám, který z jezdce ani na kostkách nevytřese duši.
Hmotnost 7,55 kilogramu v testované velikosti M je sice slušnou hodnotou, ale v praxi není zas až tolik vypovídající. Nekompromisní přenos síly a poměrně nízká obvodová hmotnost kol se zde totiž promítly do akcelerace, zdaleka ne typické pro kola dané cenové relace. TCR Advanced 1 se chová velmi sebevědomě a jeho závodní náturu zde nijak nesnižuje ani cenovka nepříliš překračující padesátitisícovou hladinu. Ve srovnání s přímými konkurenty je podle našeho názoru nové TCR jedním z nejrychlejších kol - bude vyhovovat jak nadprůměrnému závodníkovi některé z amatérských lig, tak i náročnějšímu hobby jezdci. Tohle kolo totiž nemá slabinu v případě, že si vyloženě nezakládáte na tom, aby karbon nutně absorboval nadstandardní míru rázů od nekvalitního asfaltu.
Rovněž geometrii bychom označili za čistě závodní, a skvěle se tak doplňuje s celkovým nastavením tohoto kola. Stejně jako tuhost rámu a chuť akcelerovat lační po každém dalším nástupu, tak i posed nehraje na jinou ligu než tu výkonnostní. Pozice jezdce nám však vyhovovala stejně jako samotná ovladatelnost, která byla od prvních metrů doslova ukázková. Píšeme záměrně „od prvních metrů“, protože zde nebylo potřeba si na nic navykat a kolo nám okamžitě padlo do ruky, což nebývá u rámů preferujících pocitovou živost geometrie zdaleka pravidlem. Konstruktéři zde však finální mix namíchali s nadstandardní pečlivostí, takže ve výsledku je nové TCR velmi obratné, ale jen v ten okamžik, když mu jezdec dá pobídku. Průjezd sérií zatáček a hledání samých limitů trakce jsou radostí, přitom při jízdě přímo či při pohybu v pelotonu loket na loket působí geometrie vyloženě přátelsky a nezáludně.
A osazení? Jaké připomínky bychom měli mít k mechanické sadě Ultegra, která řadí i brzdí tak precizně? Stejně tak ergonomie pák Dual Control je ukázková. Giant si však hodně zakládá na dílech s vlastním logem, a to jsme našli nejen u zapletených kol či plášťů. Samotná kola P-R2 nabízejí více než dostačující tuhost a jejich klasická konstrukce (se standardními dráty) je jistě jedním z kamínků mozaiky nazvané „vyvážený jízdní projev“. Tvarově nám vyhovovalo i sedlo tak trochu připomínající populární Arione, ovšem nabízející vyšší míru pohodlí. Nicméně právě sedlo bylo současně jediným komponentem, u nějž nám přišlo, že vzhledem ke zbytku kola působí trochu lacině.
Ale to už zabíháme do detailů. Máte-li na novou silnici připraveno něco přes padesát tisíc, u nového TCR Advanced 1 dostanete naše požehnání.
Rám: Advanced Composite, T-700 Carbon
Vidlice: Advanced Composite
Kliky: Shimano Ultegra 50/34
Brzdy: Shimano Ultegra
Řazení: Shimano Ultegra
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: Giant P-R2
Kazeta: Shimano Ultegra 11-28 (11)
Pláště: Giant P-SL1 23 mm
Řídítka: Giant Contact
Představec: Giant Connect
Sedlovka: Giant Variant
Sedlo: Giant Performance
Hmotnost: 7,55 kg (vel. M)
Cena: 56 999 Kč
Když se z kraje letošní sezóny objevili někteří jezdci bikové formace Multivan Merida na maskovaných celoodpružených prototypech, bylo více…
Author Ronin je v mnoha směrech výjimečný a největším lákadlem je jeho univerzalita. Nejblíže je klasickému cyklokrosu, byť spojení…