Vlně silničních kotoučovek neunikl ani domácí Pells a nabízí tuto alternativu jak na karbonovém, tak hliníkovém rámu. Druhého jmenovaného jsme v dostupnějším provedení osazeném stopětkou provětrali jak na silnici, tak na štěrkové cestě.
Univerzální společník
Jestli jste se zakoukali do designu silničního topmodelu Roar, pak diskový Aeron mu svým barevným provedením není moc vzdálený. Rám v tomto případě sází na osvědčenou spodní trubku s biaxiální profilací, s rozšířením u středového pouzdra. Horní trubka je klasického kruhového průřezu a nejcharakterističtějším znakem je zadní stavba, kombinující nízko posazené sedlové vzpěry, jejichž tenký profil a právě místo napojení na sedlovou trubku zaručují kvalitní absorpční schopnosti. Řetězové vzpěry jsou v tomto případě celkem bytelné, ale patky se i přes přítomnost úchytů na brzdový třmen podařilo vytvarovat velice elegantně. Díky třmenu na horní straně patky nedošlo k výraznějšímu rozšíření profilu řetězových vzpěr, takže zde nehrozí kontakt s patou tretry. Světlost zadní stavby je ovšem zvýšená pro pláště šíře 30 mm, takže kolo rozhodně necílí na pravověrné silničáře, ale tak trochu pokukuje po univerzální kategorii silniček pro všechno.
Kónická hlavová trubka plynule navazuje na masivní korunku vidlice, do jejíchž útrob vstupuje hadička přední brzdy. Ta je již upevněna na nový standard pro silniční kotoučovky, ale vidlice disponuje patkami na rychloupínák, pevné osy zde u nábojů nehledejme, a jestliže je přední hadička vedena moderně vnitřkem levé nohy vidlice, zbytek lanek i zadní hadice vyznávají klasiku.
Osazení je vzhledem k ceně kvalitně zvoleno, tedy kompletní stopětka, kotouče průměru 140 mm a kola Mavic Aksium obutá do osmadvacítkových plášťů Vittoria Rubino s jemným vzorkem. Komponentům řazení nelze cokoliv vytknout, chod byl přesný a jemný, byť v porovnání s nejdražší sadou je přece jen cítit drobné rozdíly. Každopádně, kotoučovky se předvedly vynikajícím dávkováním brzdného účinku a menší kotouče se na silnici jeví jako ideální, bikové stošedesátky by už byly zbytečně moc účinné. Pákám nelze upřít dobrou ergonomii, ovšem hranaté tvary těsně u dosednutí na řídítka byly občas cítit i přes gumový návlek a zimní rukavice. Kdo se drží za páky víc na konci nebo u středu, nebude mít problém, ale kdo má rád úchop v přechodu z řídítek na páku, bude hranatý tvar trochu cítit.
Jízdní dojmy jsou v tomto případě více o stabilitě a pohodlí než o závodním projevu, na nějž jsme byli u kol této značky dosud zvyklí, a proti klasickým nediskovým aeronům je disková verze o něco delší. Geometrie je i přes menší zadní RRT trojúhelník celkem natažená a řídítka jsou v příjemné výšce, ovšem stále v mezích sportovního pojetí jízdy. Tomu skvěle nahrává perfektní torzní tuhost, kdy rám dokonale přenáší jezdcovu energii na pohyb vpřed. Ostřejší akceleraci tak nepatrně brzdí snad jen šířka plášťů a celková délka, ale jinak kolo zrychluje plynule a bez nějakého přemlouvání. Jeho síla je ve stabilnější geometrii, dobrém držení směru, a přitom ochotě položit se do každé zatáčky. Jakmile jste v sedle, cítíte nekompromisní tuhost přední vidlice a hlavové partie, takže zatáčku můžete říznout naprosto přesně bez jakékoliv ztráty. Naopak nějakou zbrklou změnu směru či závodní vlohy pro rychlé manévry, to zde nehledejte. Kolo sice nabídne dobrou ovladatelnost, ale prioritně dokáže udržet za řídítky bezpečně i začátečníka bez větších zkušeností. Rychlé sjezdy tak nepředstavují nutnost být stále ve střehu a držet soustředěně řídítka, aby bylo kolo v klidu, na druhou stranu v ostřejší zatáčce nebude kolo zbytečně dlouhé, takže se celkovou geometrii podařilo rozumně sladit.
Co se týče komfortu samotného jezdce, kruhový profil řídítek je standardem, naopak sedlo Shark bylo maximálně pohodlné a pasovalo nám lépe než při testování na biku. Zadní stavba odvádí svůj kus práce na každé nerovnosti a vysokou měrou se na tlumení podílí hlavně pláště, ovšem od přední vidlice, díky její masivnosti, nelze čekat zázraky. Její perfektní tuhost se projeví při každém opření do pedálů, ale na druhou stranu není tak tvrdá, aby měl jezdec na kostkách dojem kostitřasu. Zadní partie má ale v komfortu přece jen navrch. K tomu musíme zmínit i pohodlné pláště, které jednak rozumně odvalují, ale díky jemnému vzorku a svému objemu dokážou jezdce pustit i na horší povrch. S tímhle kolem se nebudete bát pustit to občas nějakou zkratkou po rozbitém asfaltu nebo štěrkové polní cestě. Není to cyklokroska, ale osmadvacítky dokážou utlumit hodně a s kotouči se nemusíte bát projet pár kalužemi.
Od výletu po trénink
Aeron v tomhle provedení nabízí víc možností těm, kdo nechtějí jen na maximum uhánět po nejlepším asfaltu na úzkých třiadvacítkách, ale vyjížďka je pro ně kombinací tréninku, švihu a výletu.
(už)
Rám: Pells P6 Ultralite Triple Butted
Vidlice: Carbon Disc
Kliky: Shimano 105, 34/50
Brzdy: Shimano 105 Disc
Řazení: Shimano 105, 2x11
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Kola: Mavic Aksium Disc
Pláště: Vittoria Rubino, 700x28
Kazeta: Shimano 105, 11-28
Sedlo: Pells Shark 136
Sedlovka: Pells XR2
Řídítka: Pells RR6 OV
Představec: Pells RX67 OV
Hmotnost: 9,52 kg
Cena: 39 990 Kč
Rakouskou značku Head asi není nutné představovat. Její druhý nejluxusnější 29“ hardtail s cenovkou 76 990 korun, samozřejmě z kolekce…
Kolekce XC devětadvacítek této kalifornské firmy sází především na modely s karbonovým základem, nicméně ani hliníkové kousky neudělají…