Kolekce XC devětadvacítek této kalifornské firmy sází především na modely s karbonovým základem, nicméně ani hliníkové kousky neudělají ostudu, obzvláště jedná-li se o nejvýše postavený typ v řadě, jakým testovaná třícítka je.
Nikdo netvrdí, že by měl mít XC bike předpoklady k dovádění v terénu, protože cross country bylo vždycky spíš o výkonu, a to přesně sedí na testovaný kousek. Hliníkový rám v tomto případě nehýří zbytečnými hydroformními profily, ačkoliv několik zajímavých partií se najde. Přední trojúhelník je klasikou, kde kruhový profil trubky sice těžko najdeme, ale decentní tvary nejsou přehnané. Sedlová trubka s prohnutím ve spodní části je praktická věc, stejně jako masivní odlehčený díl napojující řetězové vzpěry na středové pouzdro. Tohle místo se povedlo a na tuhosti v záběru je to rozhodně znát. Rovněž sedlové vzpěry se svým rozšířeným napojením na sedlovou trubku nepatří ke klasice. Zato z typicky „feltovských“ patek či IS úchytu zadní brzdy už klasika přímo dýchá. Kónická hlavová trubka ale ctí nové zákony a vedení dělených bovdenů pod horní trubkou lze staromilectví lehce odpustit. Rám totiž i tak nevypadá v celkovém designu vůbec zle a delší geometrie či nenápadné designové prvky lahodí oku vyznavače nenápadného, ale o to ostřejšího designu.
Co se komponentů týká, jde o funkční mix zohledňující výslednou cenu, ovšem s důrazem na dostatečně kvalitní přední odpružení. Vzduchová vidlice sice nemá pevnou osu, ale její citlivý chod a blokace z řídítek byly při rychlé jízdě příjemnými společníky. Vidlice sice ze sedla dokáže předek snadno rozhoupat, ale na druhou stranu vyzobe i ty nejmenší nerovnosti, a jakmile jsme chtěli ve výjezdu trochu zrychlit, stačilo zamknout. Náraz na hranu pak znamenal aktivaci pružení na pohlcení tohoto nečekaného rázu a mohli jsme zase dál užívat nulového zdvihu pro výkon. Progresivita chodu vidlice pak s odpovídajícím tlakem plynule narůstá, takže dostat ji na dno zdvihu bylo téměř nemožné.
Komponenty řazení prokázaly funkčnost zcela bez připomínek, a přestože míváme občas výtku k nejtěžšímu převodu kvůli malému počtu zubů u závodních kol, tady lze kombinaci 32/38 přijmout naprosto s klidem. Brzdy jsou u Shimana již tradičně silnou stránkou, což platí i zde, větší přední kotouč je příjemným bonusem. Co se výpletů týče, kvalitní ráfky i pláště představují jistotu a snaha trochu ušetřit je zde vidět pouze na nábojích.
Celkový dojem se ale nejlépe posuzuje přímo v terénu a tam se bike cítil jako doma. Testovaná osmnáctka bude ideální pro jezdce do 185 cm výšky, jemuž hodně dlouhá sedlovka nabídne i příjemnější absorpci rázů, kterou jinak tužší zadní stavba trochu odsouvá na pozadí. Každopádně, posed je lehce natažený a sportovní, ovšem s poměrně komfortní výškou řídítek, takže na pozici kokpitu lze ladit k postupné dokonalosti. Sedlo WTB je vyloženě trefou do černého, a pokud máte raději středně dlouhý posed, pak vám kolo sedne okamžitě do ruky. Torzní tuhost si dovolíme označit jako lepší střed, navíc při pohledu shora není v oblasti středového pouzdra při šlapání patrné téměř žádné kroucení. Akcelerace odpovídá celkové hmotnosti, ale třicítka rozhodně není líným kolem, naopak na rovině dokáže svižně držet tempo a plynule zrychlovat. Tahle chuť ji neopouští ani v okamžiku, kdy se cesta začíná plynule zvedat. Právě výjezdy jsou silnou stránkou tohoto modelu. V sedle není třeba ani nějak výrazně krčit lokty či přesouvat těžiště, abyste zdolali i strmější stoupání. Přítlak na přední kolo je prostě skvělý, a stačí tak jen zabírat do pedálů. V opačném směru pak vládne kombinace stabilní geometrie s ochotou předního kola kdykoliv zatočit díky ostřejšímu úhlu vidlice. Proplétat se tak klikatou stezkou není problém ani ve sjezdu, ale v hodně utažené zatáčce narazíte na limit daný rozvorem a délkou rámu. Prudší sjezdy vyžadují částečný přesun těžiště, ale nic, co by bylo mimo standardy. Vyšší rychlost pak kolu vyloženě svědčí a dokáže v ní jezdce skvěle podržet. Do vzduchu ale musíte dostat obě kola naráz, nějaké přitažení řídítek, po němž by následovalo ukázkové odskočení po zadním, se zde rozhodně nekoná.
Prostě ryzí XC ve všech směrech, což výkonu prospívá, ale pokud jste trochu hravější, geometrie vám občas řekne ne. Testovaný bike se nechlubí trailovými vlohami, je zaměřený na výkon a tomu odpovídá jak stavba rámu, tak celková geometrie. Takže pokud chcete do terénu vyrazit svižným tempem a rvát se s časem, jste na správném místě.
Rám: Al 6061
Vidlice: Rock Shox 30 Gold, RL,100 mm
Kliky: Shimano Deore, 24/38
Brzdy: Shimano Deore
Řazení: Shimano Deore 2x10
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Quando
Ráfky: WTB STp i19 TCS
Pláště: Schwalbe Rapid Rob, 2.25“
Kazeta: Shimano Deore, 11-36
Sedlo: WTB Silverado
Sedlovka: Felt
Řídítka: Felt
Představec: Felt
Hmotnost: 12,7 kg
Cena: 35 990 Kč
Nová kolekce značky Apache se hodně povedla a o sportovních hardtailech domácího výrobce to platí dvojnásob. My jsme otestovali třetí…
Na tohle kolo jsme se těšili od chvíle, kdy jej Author ukázal při prvních prezentacích nové kolekce. Ronin je totiž v mnoha směrech…