Hmotnost 7,1 kilogramu, celokarbonový rám využívající nano technologie, kompletní sada Sram Force a v neposlední řadě cena 113 tisíc korun, tak nějak by vypadala hodně stručná charakteristika špičkového silničního modelu Merida Scultura FLX Team-20, jenž prošel naším testem. Tento silniční topmodel značky Merida nezná kompromisy, a to jak v jízdních vlastnostech, tak i v osazení.
Monokokový rám je vyroben z uhlíkových vláken Hi Modulus IM-600, která vynikají vysokou pevností. Vytvrzovací materiál Nano Matrix, použitý u rámu Scultura, pevně fixuje uhlíková vlákna v požadovaném tvaru a výsledkem je navýšení pevnosti oproti některým dosavadním používaným materiálům až o 40 %. Vyšší pevnost materiálu logicky znamená použití jeho menšího množství, což má za následek výraznou redukci váhy. Ta se v případě rámu Scultura pohybuje v závislosti na velikosti v rozmezí 1 až 1,1 kilogramu, dle údajů výrobce. Výhodou ovšem není jen nízká hmotnost, ale i vyšší odolnost proti průrazu, tedy mechanickému poškození stěny trubky například při pádu.
Rám jakoby v sobě spojoval dva zcela odlišné světy, a sice svět maximální tuhosti, jenž je již od pohledu evidentní v případě mohutného předního trojúhelníku, a pak svět komfortu, který zde zastupují relativně subtilní profilovaná ramena zadní stavby Flex Stay.
Dominantou rámu jsou jakési falešné rámové spojky, které zde ale mají spíš designovou úlohu. Mohutná spodní trubka má pro značku charakteristický průřez Shot Gun se spodním podélným žlábkem. Zajímavým detailem je její přesazení přes dolní okraj středového pouzdra, takže trubka opticky směřuje jakoby více pod něj. Horní trubka má podstatně širší průřez vpředu u hlavy, směrem dozadu se pozvolna zužuje. Mohutně působí i sedlová trubka s patrným rozšířením v oblasti mezi přesmykačem a napojením na horní trubku. Atraktivitu navyšuje vedení lanek řazení a bowdenu zadní brzdy vnitřkem trubek.
Zadní stavba s osvědčenou koncepcí Flex Stay využívá nahoře celkem subtilní monostay, na nějž navazují lehce prohnuté podsedlové vzpěry s výrazným proměnným průřezem. Spodní ramena mají bezprostředně za středovým pouzdrem také monostay konstrukci, ovšem již výrazně širší. Nepřehlédnutelné je zploštění ramen v jejich středové části, které má zadní stavbě pomoci „pracovat“, tedy pohlcovat otřesy.
Přední vidlice s celokarbonovou konstrukcí přechází tvarem korunky plynule do hlavové trubky. Nohy s lehkým průhybem využívají jakési vnější podélné zpevňující žebro, které navyšuje tuhost konstrukce v krutu.
Jízda na silničním topmodelu značky Merida je opravdovým zážitkem, scultura se chová zkrátka přesně tak, jak se na čistokrevné závodní kolo sluší. Rám v sobě spojuje takřka nespojitelné, a sice velice nízkou hmotnost s výrazně nadprůměrnou tuhostí. Především torzní tuhost předního trojúhelníku zaslouží pochvalu. I když se ve spurtu vezme maximální silou za řídítka, není patrné kroucení. Merida tak v tomto případě dokazuje, že k dosažení vysoké tuhosti rámu není zapotřebí jakýkoliv výraznější sloping. Zadní stavba nabízí průměrnou boční tuhost, kterou ovšem více než dostatečně kompenzuje nabízeným komfortem. Otázce pohodlí se ale budeme věnovat až později.
Nízká celková hmotnost společně s velice lehkým osazením a především lehkými a tuhými koly Mavic Ksyrium ES daly scultuře schopnost skvělé akcelerace. Na záběr do pedálů reaguje toto kolo jako střela. Ovšem ani ovladatelnost se nenechá akcelerací zahanbit. I když bychom od scultury čekali možná ještě živější projev, její ovladatelnost je výborná. Kolo tak bude vyhovovat závodníkovi, kupodivu by z něj ale neměl být nervózní ani méně zkušený jezdec. I přes okamžitou reakci na podněty od řídítek či na změnu těžiště lze v jízdních vlastnostech nalézt dostatek stability a ochotu držet přímý směr.
Posed je chtě nechtě závodní, k požadovanému natažení jezdce pak přispívají nejen celkem nízko položená řídítka, ale i sedlovka s výrazně dozadu vyoseným zámkem.
A teď již k otázce jízdního komfortu, jenž je zde prezentován technologií Flex Stay, v případě zadní stavby. Nutno přiznat, že použitá profilace je maximálně promyšlená, neboť zadní stavba dokáže skutečně pohltit část otřesů. Výrazně jí v tomto ohledu ale pomáhá také karbonová sedlovka FSA s tenkou stěnou. Přední karbonová vidlice pak odvádí práci srovnatelnou se zadní stavbou a sedlovkou, takže scultura je i po této stránce dokonale vyvážená. A nabízený komfort sestavy rámu a vidlice ještě vyzdvihla použitá kola Ksyrium ES, která jsou hodně tuhá a příliš otřesů neabsorbují. I přes jejich použití, a vlastně právě pro něj, bylo pohlcování otřesů jasně patrné.
Ovšem na větších nerovnostech či při jízdě po dlažbě se přece jen projevil jeden zápor, byť zanedbatelný. Bylo jím drnčení bowdenu zadní brzdy uvnitř horní trubky. Zatímco řadicí lanka jsou rámem vedena pomocí trubiček, bowden brzdy je v horní trubce volně.
Sada Sram Force funguje na jedničku. Velkou pochvalu zaslouží především ergonomie pák a vysoký výkon brzd. Karbonové kliky nabízejí solidní tuhost a po stránce přenosu energie se s rámem dobře doplňují. Výborná je již zmiňovaná sedlovka FSA a od stejné značky pocházející karbonová řídítka. Ta mají hodně širokou horní úchopovou část a vhodnou hloubku oblouku. Sedlo Selle Italia SLR XP je zde sice použito v „nejtěžší“ 180g variantě, ta ale oproti lehčím verzím nabízí silnější vrstvu polstrování. Takže na rozdíl od provedení se 135 či 165 gramy je použitý typ podstatně pohodlnější. Ke kolům Mavic Ksyrium ES nelze mít snad ani připomínky, na sculturu se zkrátka hodí. A aby karbonu snad nebylo málo, je kolo standardně vybaveno karbonovým košíkem na láhev, jenž navíc drží bidon jistě i na rozbitém povrchu.
Plusy: nízká hmotnost + akcelerace, poměr tuhosti rámu a komfortu, kola Mavic Ksyrium ES
Mínusy: drnčení bowdenu zad. brzdy
Cifra ve jménu kola Amulet 11.400 má označovat hmotnost kola bez pedálů, ale není u velikosti 19 palců pravdivá. Naše digitální váha totiž…
Pojmenování Raijin patří japonským božstvům blesku, bouře a deště, tudíž pro plášť WTB, určený vyloženě do mokrých podmínek, tak nemohl být…