Cifra ve jménu kola Amulet 11.400 má označovat hmotnost kola bez pedálů, ale není u velikosti 19 palců pravdivá. Naše digitální váha totiž ukázala ještě o 100 gramů méně. Takže uvedená hmotnost nejspíš bude odpovídat největší velikosti. Což je příjemné zjištění.
Jinak se jedná o velmi slušně osazený XC hardtail se závodními ambicemi, čemuž odpovídá závodně střižená geometrie se zamykatelnou vidlicí a semislickovými plášti.
V terénu se pak dojem, vyvolaný prvním pohledem, jen potvrdí. Na to, jak nízkou hmotnost kolo má, je rám až překvapivě tuhý pod záběrem. Na tom se výrazně podílí rozšířená spodní trubka u středu. Geometrie se šikovně postavenou hlavovou trubkou s úhlem 70,5 stupně a představcem délky 11 cm favorizuje kolo do výjezdů, rám sám vybízí k položenému posedu nad řidítky a nízká hmotnost pomáhá jezdci v souboji s gravitací v prudkém terénu.
Rám je středně dlouhý (skutečná délka horní trubky je 56 cm), takže je dobře ovladatelný a manévrování s ním je snadné i díky zadní stavbě délky 42 cm a rozvoru 107,5 cm. Představec pak dobrou točivost trochu uklidňuje, takže kolo je nejen hravé, ale i stabilní a vyváženě se chová i v dlouhých sjezdech.
Rám
Pro stavbu rámu posloužila slitina hliníku Al 7005 T6 Superlite Exo, která se výrazně podílí na příznivé hmotnosti kola. Spodní rámová trubka tvarovaná hydroformingem má u hlavy zespodu zesílení pro vyšší odolnost, u středu je pak rozšířena horizontálně pro co největší tuhost do boku. Zadní stavba je esovitě zprohýbána a tvoří ji hranaté vzpěry a masivní patky.
Odpružení
Vepředu pruží vidlice Marzocchi MX Lo, která disponuje zdvihem 100 mm ocelové pružiny tlumené uzavřenou patronou. Předpětí je možné nastavit imbudovým šroubem na pravé straně korunky, ukrytým pod gumovou krytkou. Vidlice však bohužel postrádá možnost nastavit odskok zvnějšku, ale pro 80 kg vážícího jezdce byla továrně nastavená rychlost návratu celkem odpovídající. Na levé straně korunky je do ruky dobře padnoucí otočná páčka lockoutu, která ve třech čtvrtinách otočky naladí od otevřeného kroku až po blokaci. V průběhu otáčení se zvyšuje komprese, takže vidlice je imunnější vůči malým rázům. Plně zablokovaná vidlice však při odlehčení trošku klepe, což je bohužel vlastností základních vidlic.
Osazení
Komponentové výbavě není co vytknout, nová přehazovačka Shimano Deore XT plnila veškeré příkazy řazení bezezbytku přesně a také ostatní komponenty z řad Deore LX a Deore jsou stoprocentně funkční a bezproblémové. Je dobře, že se nešetřilo na nábojích, které jsou ze sady LX, zatímco brzdy či přesmykač ze sady Deore plně postačují. Trošku pozapomenuté jsou v dnešní době brzdové páky LX, které umožňují posunutí zarážky lanka blíže k řídítkům, a tím i zjemnění chodu brzdy.
Líbilo se nám i osazení kol českými ráfky Well od značky Remerx a plášti Rubena Trilobit se silikou průměru 1,9““. Kokpit je v režii komponentů Ritchey, velmi pohodlné sedlo pak dodalo WTB.
Koho okouzlí?
Amulet 11.400 by měl oslovit závodníky, kteří hledí hlavně na nízkou hmotnost a funkčnost celku. Na závodních tratích se neztratí, ale jeho geometrie i vyvážené osazení bude vyhovovat i běžnému rekreačnímu jezdci, jenž už chce „pořádné kolo“.
Odpůrci ráfkových V-brzd mohou sáhnout po diskové verzi, která ztěžkne o necelých 300 gramů a je o tři tisíce dražší. Pokud by někdo preferoval americký SRAM, je možné tentýž model se stejnou hmotností pořídit i s osazením ze sad 9.0 a 7.0, pouze vidlice Raidon pochází od značky Suntour. Zato cena ale klesne až pod 20 tisíc.
+ ještě nižší váha než v katalogu, dobrá geometrie a tuhost rámu
- absence vnějšího ladění odskoku na vidlici
Rám Al 7005 T6 Superlite Exo
Vidlice Marzocchi MX LO 100mm
Kliky Shimano LX
Přesmyk Shimano Deore
Měnič Shimano XT
Řazení Shimano LX
Brzdy Shimano BRM 431
Náboje Shimano LX
Ráfky RMX Well 32H
Pláště Rubena Trilobit 26x1.95
Představec Ritchey Comp 110 mm
Řídítka Ritchey Comp
Sedlovka Ritchey
Sedlo WTB Pure V Comp
Pedály Shimano SPD 505
Váha 11,3 kg bez pedálů
Cena 23 990 Kč
Velikost 19"
Hlava 70,5
Sedlovka 73
Horní trubka 560 mm
Zadní stavba 420 mm
Rozvor 1075 mm
Hlavova 130 mm
Pojmenování Raijin patří japonským božstvům blesku, bouře a deště, tudíž pro plášť WTB, určený vyloženě do mokrých podmínek, tak nemohl být…
„Flašku nebo kejmla?“ tuto otázku řeší spousta bikerů, neboť každá z variant přináší svá pro a proti. Nápoj v bidonu výrazně zvýší hmotnost…