Stále rostoucí popularita kategorie gravel je v mnoha směrech logická. Tito „všeumělové“ totiž dokáží až nečekaně prakticky zastoupit roli velmi rychlého cesťáku, bezvadně použitelného třeba i pro město, navíc schopného v lehčím terénu. Oprášení idey celoročního tréninkového stroje postaveného na bázi závodní „krosky“ má skutečně nemalou logiku, a pakliže se povede tak jako Marin Gestalt X11, dost možná najednou zjistíte, že vám stačí jediné kolo úplně na všechno. Nebo aspoň skoro na všechno. Legendární kalifornská značka šlape do této kategorie hodně zostra a nebudeme zastírat, že jsme se už během prvních kilometrů do červeného gravelu zamilovali. Kombinace univerzality, neskutečné dávky jízdního komfortu, krásně zpracovaných detailů a současně i nekompromisní tuhosti rámu se v takto dokonalé symbióze jen tak nevidí.
Testovaná verze s dodatkem X11 je nejluxusnějším modelem celé řady Gestalt, přitom cenovka 53 990 rozhodně není jakkoli přepálená. Dost možná se nám nikdy nestalo, abychom s kolem za padesát tisíc budili tolik pozornosti všude, kde jsme se s sním objevili. Samozřejmě za to z části může nádherná retro grafika rámu, která jako by nás odkazovala do raných devadesátých let. Marin je jednou z nemnoha značek, které si takovouto retro notu mohou skutečně dovolit už jen tím, že odkazují na svou vlastní slavnou historii. Efekt je dokonalý, mnohem zásadnější je však z našeho pohledu především použitá technika, které není možné z našeho pohledu cokoli vytknout.
Celkem mohutné profily trubek duralového rámu tak trochu netradičně kombinují slitiny 6066 a 6061. Nepřehlédnutelný je jak výrazný sloping a vyšší partie hlavy, tak i maximálně zkrácená zadní stavba se sníženým napojením sedlových vzpěr. K typickým detailům patří velmi praktické závity zezadu sedlové trubky nebo překrásně titěrný horní můstek. Trendy respektuje kompletně vnitřní vedení řadicího lanka i hadice zadní brzdy spodní trubkou, výrazné jsou zadní patky s pevnou osou a Post Mount úchytem brzdy situovaným před náboj. Že Marin sice na jednu stranu respektuje konstrukční modernu, ale na tu druhou si z ní hodlá vzít pouze to skutečně praktické, dokazuje třeba závitové středové pouzdro. Naše velká pochvala!
S rámem skvěle koresponduje přední karbonová vidlice, opět s pevnou osou nebo vnitřním vedením hadičky hydrauliky. Kónický sloupek je sice ze slitiny hliníku, ale to v tomto konkrétním případě určitě ničemu nevadí. Poměrně dominantním prvkem je PM adaptér přední brzdy vybavený chladicími žebry. Co však doposud nezaznělo, a přitom se jedná o zcela zásadní konstrukční prvek, je světlost obou plášťů - tedy prostor v jejich okolí u přední vidlice i zadní stavby. Třicet milimetrů široké pláště Schwalbe zdaleka nejsou hraniční, bez problému obujeme i mnohem širší gumy, s jejichž pomocí ještě výrazně navýšíme terénní dovednosti celého kola. Případně máme hodně prostoru na to, abychom namontovali blatníky a ještě mezi nimi a plášti zbyla spousta místa. Prostě ideál.
Nová dimenze komfortu
Jízdní pohodlí z testovaného kola přímo sálá. Nejde jen o samotnou pozici jezdce, která je v tomto směru samozřejmě klíčová, pocit maximálního komfortu dále navyšuje neskutečně přátelská geometrie a celá řada zdánlivých detailů. Ty začínají maximálně ergonomickým tvarem řídítek, doplněných o skoro až návykovou gelovou omotávku, pokračují skvělým sedlem s logem Marin, upnutým v zámku karbonové sedlovky, a končí u bezvadně pracujících hydraulických kotoučovek, sázejících na anatomicky bezvadně tvarované páky. Vezměme to ale pěkně popořadě, tedy od ovladatelnosti až po funkci všech jednotlivých dílů.
Prvním, co člověka vedle komfortního posedu překvapí, je solidní akcelerace. Nejde jen o celkovou hmotnost 9,8 kilogramu, ale příjemně nás překvapila kola s vyšším profilem ráfků, od nichž bychom podobné zrychlení z principu nečekali. Nemalou zásluhu na tom samozřejmě mají lehké pláště G-One s příjemně jemným vzorkem. Hned vzápětí člověka mile překvapí klid, jakási nenucenost, s níž kolo proplouvá městskou džunglí či lehčím terénem. Řízení působí velmi klidně, nezáludně, přitom v zatáčkách se kolo chová ukázkově a reaguje naprosto okamžitě, ať už po něm chceme cokoli. Gestalt X11 se chová jako pravý aristokrat, což ostatně bylo pro Marin vždy tak nějak typické, přitom nezaváhá ani chviličku, chceme-li po něm ostrost a rychlost. Budeme-li si chtít vychutnat vše, co dovede, nabídne nám kolo tolik sportovnosti, že večer neudržíme ani vidličku. Kdo by to byl řekl do kola tvářícího se na první pohled jako elegantní cesťák? Svou velkou roli hraje kombinace komfortu a přenosu síly – v prvním případě výrazně podpořená karbonovou sedlovkou a tvarem řídítek, v tom druhém pak fantastickou tuhostí.
Testovaná velikost s označením 58 je druhá největší nabízená, přičemž z našeho pohledu bude ideální pro postavu cca do 185, maximálně 190 centimetrů. Marin je perfekcionista a k jednotlivým velikostem jsou optimálně zvoleny všechny další komponenty, ať už se jedná o délku představce či třeba šířku řídítek. Například v posledním jmenovaném aspektu šel výrobce tak daleko, že v závislosti na konkrétní velikosti rámu najdeme u Gastaltu šířku řídítek 400, 420 i 440 milimetrů. Komfort jezdce byl evidentně od počátku alfou a omegou všeho.
1x11, co více si přát?
Máme-li být spokojeni s převodovým rozsahem u jednopřevodníku, bývá poměrně zásadní, aby nejmenší pastorek čítal pouhých deset zubů. Přesně to je jasné také lidem od Marinu a jediný převodník s dvaačtyřiceti zuby byl v tomto případě naprosto dostačující, a to i v poměrně prudkých výjezdech mimo cesty se zpevněným povrchem. Ne vždy býváme s „jednoplackou“ spokojeni, zde ovšem ano, neboť se nám ani jednou nepovedlo nachytat testované kolo s převody na holičkách. Změna převodů navíc probíhá poměrně ostře, za výraznějšího cvaknutí v pákách, což nám ke gravel kategorii docela sedí. Ovládání pák Double Tap sady Sram Apex se sice může zdát na rozdíl od Shimana maličko nezvyklé, ale jde jen a pouze o zvyk. Během pár kilometrů budete mít pocit, že Double Tap používáte snad odjakživa.
To samé platí u hydraulických brzd s příjemným krokem a dokonale čitelným dávkováním. Skoro se nám ani nechce věřit, že špičkové závodní cyklokrosové speciály ještě donedávna musely spoléhat jen a pouze na ráfkové brzdy. V tomto směru je přínos kotoučovek obrovský, možná i srovnatelný s MTB.
Máme-li shrnout naše jízdní dojmy z testovaného kola, budou jednoznačné. Pakliže máte našetřeno něco málo přes padesát tisíc korun a rádi byste si za tyto peníze pořídilo kolo, které budete milovat všemi svými smysly, včetně citu pro estetiku, jen stěží vyberete lépe. Výraz „všeuměl“ bývá charakteristický pro většinu modelů kategorie gravel, ale tentokrát se zdá být ještě o něco výstižnější.
Vybavení kola
Rám: Series 4, 6066/6061 Aluminum
Vidlice: Naild NavIt Carbon
Kliky: FSA Gossamer Pro, 42
Brzdy: Sram Apex hydr., 160 mm
Řazení: Sram Apex 1x11
Přehazovačka: Sram Apex
Náboje: Forged Aluminum Alloy
Ráfky: Marin Aluminum Double Wall
Kazeta: Sram Apex 10-42 (11)
Pláště: Schwalbe G-ONE Evo, 700Cx30
Řídítka: Marin Butted Alloy, Compact 12º
Představec: Marin 3D Forged Alloy
Sedlovka: Marin Carbon
Sedlo: Marin Beyond Road Concept Elite
Hmotnost: 9,8 kg (vel. 58)
Cena: 53 990 Kč
Proč vymýšlet nový název modelu, když lze oprášit ten, jenž zdobil jednočepové fully s přerušenou sedlovou trubkou, populární před koncem…
Model Alma španělské značky Orbea je navyklý sbírat cenné vavříny z největších světových XC tratí, současně je však záběr řady Alma daleko…