Hodně příznivá cena v poměru k výbavě, výrazná torzní tuhost rámu a nečekaně obratná geometrie, to je ve zkratce charakteristika modelu Zero, který je novinkou domácího výrobce pro příští sezónu a je dostupný hned ve třech barevných kombinacích.
Tak nějak jsem si zvykli na toto označení určené spíše některým přilbám či oblečení, ale v případě tohoto biku to platí rovněž. Když nechcete pánskou variantu kombinující na matném šedém základu zelené prvky, můžete sáhnout po variantě s oranžovou, která neurazí ani jedno pohlaví, a dámy pak jistě zvolí třetí, námi testovanou verzi s fialovými prvky.
Není to ale jen o barvě, protože hlavní je vždycky geometrie rámu a celkové chování kola, což zde můžeme směle přirovnat opět k univerzálu. Kratší horní trubka totiž určitě nenatáhne jezdce příliš dopředu, a pokud by to na dámy bylo i tak moc, stačí nasadit kratší představec.
Zero patří délkou předního trojúhelníku k těm kratším strojům, takže je dobrou volbou jak pro menší jezdce, tak právě dámy nebo i děti. Samotný rám pak nehýří hydroformními prvky, ale spodní trubka vejčitého průřezu nebo horní s profilem kosočtverce s oblými hranami působí nenápadně. Hlavová trubka spoléhá na konstantní průřez a totéž platí o sedlových či řetězových vzpěrách, z nichž druhé jmenované navyšují svůj průřez jen před napojením na středové pouzdro. Zde najdeme závitovou klasiku a v podobném duchu se nese také IS úchyt zadní brzdy, takže žádná konstrukční moderna se zde nekoná. Vedení lanek i hadice brzdy je pod horní trubkou a je tak nenápadné, že nijak neruší celkový dojem, který je u rámu spíš decentnější, a pozornost se soustředí hlavně na barevné prvky na ráfcích, vidlici nebo na zářivé ližiny sedla. Ráfky mají navíc po obvodu dvojici reflexních samolepek, chválíme.
U kola v dané cenové kategorii příjemně překvapilo osazení, které je až na brzdy plně v režii devítirychlostní sady Alivio a kliky s integrovanou osou jsou v téhle cenové hladině vysoký nadstandard. Chodu řazení nelze nic vytknout, vše je plynulé a precizní, jak jsme u shimana zvyklí, navíc páčky disponují možností odřazení dolů jak palcem, tak ukazovákem. Brzdy Tektro svým výkonem a dávkováním neurazí, ale ani nějak extrémně nenadchnou, tady nemáme co vytýkat, jejich výkon byl celkem slušný, i když pro křehké cyklistky by možná byl vhodnější typ s delší, pro krátké prsty lépe dostupnou páčkou. Pláště jsou svým středně vysokým vzorkem univerzální a jejich objemnější tvar byl v terénu přínosem pro celkový komfort, kterému masivní průměr sedlovky zrovna moc nenahrával. Naštěstí to dohání pohodlné sedlo a zmíněné objemnější pláště, takže to v průměru celkem ujde, ale sedlovku bychom klidně uvítali i delší, třístovka je podle nás přece jen trochu málo.
Samotné jízdní vlastnosti už jsme trochu naťukli v úvodu, ale v detailu je to hlavně o kratší geometrii. Jezdec po nasednutí cítí, že délka posedu je dohnaná hlavně představcem, takže rám je příjemně krátký. Výšku řídítek konstruktéři nešidí, jednak je delší hlavová trubka a pak je tu dostatek podložek pod představcem, takže laborovat lze takřka neomezeně. Hodně vzpřímený posed tak určitě potěší každého rekreačního jezdce, závodník asi v téhle cenové hladině lovit nebude, každopádně do sportovního módu ladit lze. Tuhost rámu na solidní úrovni je u téhle značky už zaběhlou klasikou a v kombinaci s plným lockoutem přední vidlice si lze i ve výjezdu ze sedla celkem slušně „naložit“. V opačném případě je pružinová vidlice tím, co díky své ochotě zanořovat se plynule do zdvihu ubere část jezdcovy energie. V terénu dokáže rozumně kopírovat nerovnosti, ale nějakou extrémní citlivost z kraje zdvihu od ní nečekejme, tlumicí patrona přece jen odvádí svoji práci částečně v obou směrech.
Když se zaměříme na ovladatelnost, je třeba si to hezky rozdělit na klidnou pomalejší jízdu, kdy je kolo předvídatelné, hbitě mění směr a dokáže reagovat bleskově na povely jezdce. Prosmýknout se s ním kdekoliv není problém a kratší rám neprotestuje ani proti vytažení do vzduchu nebo nějakým parádičkám. Ve výjezdech pak snaha dostat se na zadní vyžaduje částečné pokrčení loktů, ale představec toto svojí délkou trochu krotí. Svižná jízda je tak velice příjemná a jediné, co trochu omezuje lepší akceleraci, jsou objemnější pláště a celková hmotnost. Nižší těžiště pak v zatáčkách nepřekáží, takže co se ovládání týče, máme tu velice obratný bike.
Tahle vlastnost ale příliš nepotěší nezkušeného cyklistu v rychlých sjezdech, kde je i přes o půl stupně klidnější úhel hlavy kolo méně stabilní a vyžaduje přísnější ruku. Ne snad, že by nechtělo držet směr, ale přece jen jeho hravá geometrie nedovolí za řídítky lenošit a nechat se tak nějak automaticky vést. Kdo má rád hravost i v tomhle směru, bude určitě spokojený, méně zkušení si pak musí chvilku zvykat.
Za danou cenu nabídne bike opravdu nadstandardní výbavu a ve své třídě jeden z nejobratnějších rámů. Kdo dokáže naladit posed na optimum, může mít jak výletní kolo, tak naopak celkem sportovní bike, záleží jen na nastavení kokpitu, hravá geometrie pak dovolí takřka cokoliv.
Rám: Alu 6061 D.B.
Vidlice: RST Blaze, 100 mm
Kliky: Shimano Alivio, 22/30/40
Brzdy: Tektro Auriga
Řazení: Shimano Alivio, 3x9
Přehazovačka: Shimano Alivio
Přesmykač: Shimano Alivio
Pláště: Schwalbe Rapid Rob, 2.25“
Ráfky: Remerx
Náboje: Shimano M475
Kazeta: Shimano HG200, 11-32
Sedlo: Leader Fox
Sedlovka: EXE Race
Řídítka: EXE Race
Představec: EXE Race
Hmotnost: 14,15 kg
Cena: 15 690 Kč
Jestli lze nějakou značku právem nazvat králem terénních elektrokol, pak je to Haibike, jejíž kolekce zahrnuje elektrokola snad všech…
Vlně silničních kotoučovek neunikl ani domácí Pells a nabízí tuto alternativu jak na karbonovém, tak hliníkovém rámu. Druhého jmenovaného…