Jestli lze nějakou značku právem nazvat králem terénních elektrokol, pak je to Haibike, jejíž kolekce zahrnuje elektrokola snad všech zdvihových kategorií. My jsme otestovali asi nejuniverzálnější provedení, kterým je SDuro ve druhé cenově nejdostupnější variantě a je to ryzí trailbike.
Habike své rámy na první pohled odlišuje od konkurence díky profilacím trubek, což platí i zde. Hranaté profily většiny trubek jak předního trojúhelníku, tak zadní stavby doplňuje ostré lomení té horní za hlavou nebo v průhybu před sedlovou trubkou. Veškerá kabeláž vstupuje do horní trubky za hlavovou, takže rám i přes hodně technický vzhled není rušen dalšími prvky. Zadní stavba je standardní čtyřčep s vahadlem přepákování, uchyceným lehce před sedlovou trubkou, a umístění osy zadního náboje do nejzazšího místa patky rozhodně nevypadá zle. Pevná osa vzadu a vpředu je samozřejmostí, pozice třmenu zadní brzdy je sice postaru navrchu sedlové vzpěry, ale přesmykač už je přímo uchycený na sedlové trubce, takže trendy převažují.
Uchycení motoru Yamaha na trojici šroubů s masivními hliníkovými vložkami budí důvěru, navíc pro agresivnější piloty je motor zespodu chráněn speciálním plastovým krytem. Dvojice převodníků je standardní velikosti, takže přejezd klády vyžaduje rozvahu. Ale nepředbíhejme, baterie uvnitř rámu má čtveřici indikačních světel a ovládací panel na řídítkách nabídne čtveřici režimů výkonu. Mimo to i výpočet dojezdové vzdálenosti podle režimu a zbytkové kapacity baterie a samozřejmě cyklistické funkce. Zobrazení kapacity baterie pak signalizuje její symbol s desítkou dílků. Přepínání funkcí a režimů je řešeno tlačítky v dosahu palce levé ruky, takže v tomto ohledu žádná výtka.
Komponentové osazení jednotkami Rock Shox se projevilo sladěnou funkcí, lockout na vidlici má již novou páčku, takže sice žádná extra ergonomie, ale o to snazší a funkčnější ovládání. Tlumič i vidlici jsme zamykali jen na silnici, kde se ze sedla dalo hezky zabrat, ale nebude to moc často třeba, protože motor má skvělý tah a tato funkce jaksi není nutná. Volba brzd i komponentů pohonu je zcela bez připomínek, větší přední kotouč pak hmotnost kola dokázal i v naplno rozjetém režimu okamžitě zklidnit. Hrubší pláště sice nejsou úplné univerzály a vyniknou spíše na blátě nebo trochu měkčím podkladu, ale nehovoříme o krosovém elektrokole, ale stoprocentní terénní mašině, byť nelze i přes daný zdvih hledat nějakou příbuznost s enduro kategorií.
Naladit odpružení, nastavit posed a hurá na výlet! Přesně takovým dojmem SDuro působí, protože posed na testované osmačtyřicítce vyhovuje i jezdci s výškou 190 cm. Hluboká, vysoko posazená řídítka, krátká horní trubka a těžiště trochu výš, první dojem byl tedy jasný, tohle není enduro. Krátký rám a celková geometrie okamžitě nabídly vynikající točivost i v hodně uzavřených zatáčkách a celkově spíš vrtkavější dojem v rychlejších sjezdech. Nezkušený jezdec si tedy bude na živější projev chvilku zvykat, ostřílený krotitel trailů se naopak s kolem hned protáhne téměř kdekoliv. Na rovině tedy dokonalý nástroj na kochání se okolím, ve výjezdech pak stačí trochu víc nalehnout na řídítka, abyste to díky postrku motoru nepostavili na zadní. Prudší sjezdové pasáže sice díky úhlu vidlice a kratší geometrii nevypadaly zpočátku tak jistě, ale vyšší pozice řídítek to částečně eliminuje, takže v tomto ohledu se není třeba bát. Každopádně, SDuro není terénní „motorka“ a enduro pro drsné jezdce, ale je to skvělý trailový univerzál, který má sice vyšší zdvih, ovšem necílí na nejtvrdší terén. Rozbitý povrch mu ale není proti srsti, protože citlivé odpružení dokázalo vyzobat všechny nerovnosti a pohltilo i nějaký ten tvrdší dopad. Jízdní vlastnosti jsou tedy vynikající pro ty jezdce, kteří hledají živý a lehce jedoucí elektrobike, což se potvrdilo jak s motorem, tak po překročení jeho maxima a jízdě více „za svoje“. Není problém udržet vyšší tempo vlastní silou, případně jet rychle i s motorem nastaveným na nejslabší režim, bike zkrátka příliš neodporuje.
Co se týče projevu motoru, ten ubral pro příští rok o nějaký ten decibel, takže bychom jej zvukově řadili s klidem vedle bosche. Naopak, co se týče krouticího momentu a projevu, dostává od nás Yamaha plusové body za realističtější charakter, bližší běžnému kolu. Dvojice převodníků sice má na klikách volnoběžku, ovšem záběr do klik znamená okamžité zacukání a postrk motoru s o něco tvrdším důrazem na pedálu. Vše je trochu přesnější a jezdec víc cítí v pedálu tah řetězem i záběr do zubů, který je u bosche lehce zkreslený vnitřním zpřevodováním malého pastorku. Životnost ozubení zde bude rovněž o něco vyšší díky většímu počtu zubů. Citelnější tah motoru je dobře znát při přejezdu nerovnosti či klády, kdy stačí trochu zabrat, přitáhnout řídítka a už jste za překážkou.
Ze čtveřice úrovní výkonu je nejslabší Eco+ spíše pro ty, kdo si chtějí víc nakládat a motor je pro ně jen doplněk, v tomhle režimu s baterií na 75 % ukázal displej po 25 km více na rovině dojezd ještě dalších 115 km. Eco režim je nepatrně silnější a je víc znát a ten nabídl ještě 88 km, Standard 58 km a High 47 km. Celkový dojezd jsme ale neměli možnost otestovat, takže nezbývá než spoléhat na informace výrobce, který slibuje vysoký dojezd, což displej potvrdil. SDuro je svou geometrií stvořené pro delší jízdu a převody i plynulý výkon motoru tomu jen nahrávají, takže nehledáte-li enduro-elektrobike, ale výkonný full na příjemné svezení i v tvrdším terénu, je tenhle stroj dobrá volba.
Rám: Al 6061, 150 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RT
Vidlice: Rock Shox Sektor Gold, RL, 150 mm
Motor: Yamaha, 250W/36V, 70Nm
Baterie: Yamaha Li-Ion, 400Wh
Kliky: SDuro, 32/44
Brzdy: Shimano M615, 203/180 mm
Řazení: Shimano Deore, 2x10
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: XLC EVO, 15 mm, 142x12 mm
Ráfky: Rodi Black Rock
Pláště: Schwalbe Nobby Nic, 27,5x2,35“
Kazeta: Shimano HG50, 11-36
Sedlo: Selle Royal Sirio
Sedlovka: XLC Pro Teleskop
Řídítka: SDuro Lowriser
Představec: SDuro
Hmotnost: 22,46 kg
Cena: 99 999 Kč
Vlně silničních kotoučovek neunikl ani domácí Pells a nabízí tuto alternativu jak na karbonovém, tak hliníkovém rámu. Druhého jmenovaného…
Rakouskou značku Head asi není nutné představovat. Její druhý nejluxusnější 29“ hardtail s cenovkou 76 990 korun, samozřejmě z kolekce…