Domácí výrobce má pestrou kolekci elektrokol a my jsme měli možnost otestovat horkou novinku ještě předtím, než bude uvedena na trh. V segmentu dámských elektrokol se navíc jedná o luxusní provedení nejen designově, ale i jízdními vlastnostmi, navíc za velice příjemnou cenu.
Elegance především
Konstrukce dámských trekingových kol, potažmo elektrokol, občas může svádět k domněnkám, že nebudou vystavena bůhvíjaké zátěži, takže proč to přehánět s detaily a nějakými konstrukčními finesami. Jenže právě dámská část cyklistické populace vyžaduje náročnější přístup, jelikož nejsou tak zdatné v ovládání jízdního kola, potažmo elektrokola, jenž bývá proti klasice o deset kilogramů těžší. V případě modelu Hasuda ušili tvůrci dámám tenhle kousek doslova na míru a to nejen elegantním a velice jemným designem, ale také detaily a projevem celého pohonu.
Základem je hodně tuhý hliníkový rám s masivnější spodní trubkou kruhového průřezu, která končí speciálním nosníkem pro uchycení středového motoru. Zadní stavba, výztuha pod hlavou či horní snížená trubka, to vše je standardní, pouze u hlavové trubky je velký vstupní otvor do té spodní pro kabeláž od panelu na řídítkách. Z napojení sedlové trubky na nosník motoru pak vychází další kabely směrem k baterii v nosiči. Vše je elegantně zakomponované do rámu, případně vedeno ve speciálních příchytkách, takže rám nemá žádné rušivé prvky. Náboje Shimano jsou sice vybavené tisícihranem pro montáž kotouče, ale v tomto případě byla decelerace svěřena ráfkovým brzdám, které se ukázaly být dostatečně účinné.
S rámem souvisí i vidlice, zde v pružinové verzi s možností lockoutu na korunce, ale díky komfortnímu posedu ji dámy nejspíš nechají stále otevřenou, aby vyžehlila nečekané rázy od děr v asfaltu. Velice zajímavý prvek, a podle nás ze všech doplňků nejpřínosnější, je stavitelný představec. Jediným pohybem stačí odjistit a otevřít páku na horní straně představce a tím umožnit nastavení jak jeho sklonu a výšky, tak natočení řídítek. Navíc lze představec ještě vertikálně posunout ve sloupku vidlice, takže variabilita posedu je zde opravdu maximální a s dozadu zahnutými řídítky ruce opravdu nepoznají, co je to únava. Kdyby přece jen nějaká hrozila, ergonomické gripy s pojistkou odstraní i tuto poslední hrozbu. Kokpit tedy za nás jednička s hvězdičkou a doplněno pohodlným sedlem s odpruženou sedlovkou, nemají si dámy v obou směrech opravdu nač stěžovat.
Co se týče komponentového mixu, volba osmirychlostní kazety v kombinaci s přehazovačkou Deore a páčkou Altus je plně dostačující, jen v ostřejších kopcích je kombinace se 44 zuby převodníku ještě dost těžká, zvlášť dojde-li energie v baterii, jinak to motor spolehlivě zachrání. V dané ceně chválíme i obutí Schwalbe, jehož vzorek je vhodný spíše na silnici než na polní cestu, ale reflexní pruhy na bocích jsou vynikajícím bezpečnostním prvkem. Ten doplňuje i osvětlení, které se aktivuje vzadu sepnutím baterie a vpředu spínačem a následně tlačítkem na řídítkách. Zatímco přední světlo lze z řídítek vypnout, zadní je zakomponované do baterie, a i když jsme ji vypnuli, pár minut ještě světlo svítilo na zbytkovou energii a obě pak fungovala, i když displej na konci testu ukazoval vyčerpanou kapacitu baterie. Zpracování zadního nosiče pak jeho ladnými tvary rovněž zasluhuje chválu, jen delší vzpěry k sedlové trubce mohou někomu pohledově trochu vadit, ale bonus v podobě integrovaného zámku zadního kola se určitě hodí.
Stabilita, poslušnost a kultivovanost
Pokud chceme toto kolo srovnávat s konkurencí, pak jedině s tou osazenou středovým pohonem a tady má Hasuda rozhodně navrch, hlavně díky mnohem nižší ceně při stejném, ne-li vyšším, výkonu. Motor Bafang má standardní parametry povolené normou, tedy 250 wattů výkonu při 36 voltech, ovšem točivý moment 80 Nm je slušná porce výkonu. Velký převodník je upevněn na vícehranu a zajištěn pružnou závlačkou, což není úplně neprůstřelné řešení, ale na silnici ani na polní cestě jsme s ním neměli žádný problém. Velký displej na řídítkách pak nabídne standardní funkce, ovšem bez výpočtu zbytkové kapacity a dojezdové vzdálenosti, nicméně stav kapacity baterie ve sloupečku stále kolísá podle aktuální rychlosti, záběru jezdce a sklonu terénu. Zapnout baterii tlačítkem na její spodní straně, aktivovat pohon tlačítkem v dosahu palce na řídítkách a už si jen vychutnat jeden z pěti režimů výkonu pohonu. Rozdíl v síle asistence je při pěti úrovních značný, ale všechny mají společný rychlý záběr při šlápnutí do pedálů a velice plynulé a hlavně tiché nabíhání výkonu s narůstající rychlostí. Dokonalá plynulost výkonu neruší šlapání a vše je krásně přirozené, jen je třeba si zvyknout při řazení, že tah řetězu funguje, i když nohy částečně sleví. Motor nízko v těžišti krásně drží stabilitu a kolo je velice dobře ovladatelné, aniž by třeba baterie v nosiči výrazně ovlivňovala celkové chování. Do zatáček jde kolo ochotně do náklonu a s nízko posazeným těžištěm se všude elegantně prosmýkne. Nulová tendence ke stavění se na zadní nebo nějaké vrtkavosti uklidní i málo zkušené uživatelky, naopak absence brzdového senzoru pro vypnutí motoru vyžaduje trochu cviku, třeba při stavění na světlech nebo dojezdu někde na parkoviště.
Jízdní vlastnosti kola, jenž i bez zapnutého pohonu jede příjemně lehce, jsou naprosto bez připomínek a totéž platí o dojezdu. Díky vyšší kapacitě baterie jsme zvládli v lehce zvlněném terénu s jedním delším výjezdem celkem 51,7 km na třetí stupeň asistence, což lze, při jezdci s hmotností 96 kg, teplotě kolem sedmi stupňů nad nulou a polovině trasy proti větru, považovat za velice solidní dojezd. Na nejnižší stupeň tedy určitě nebude problém najet výrobcem avizovanou stovku, navíc druhý a třetí stupeň už byly dostatečně výkonné i pro fyzicky méně zdatné zkušební jezdce. Čtyřka a pětka je pak o opravdovém rozmazlování se, což ale pro celkový projev tohoto pohonu platí obecně.
Pro dámy, které nad elektrokolem uvažují a nehodlají se pouštět do extrémních výjezdů, kde by chtěly jet lehký převod a hodně za svoje, je model Hasuda vynikajícím společníkem, který jim nabídne kromě pohodlného posedu také kultivovaný projev pohonu a slušný dojezd za příjemnou cenu.
Fotogalerie kola ZDE
Rám: Al 6061
Vidlice: RST Nova, 60 mm
Kliky: Bafang, 44z
Brzdy: Tektro
Řazení: Shimano M310, 8 rychlostí
Přehazovačka: Shimano Deore
Náboje: Shimano Alivio
Ráfky: Al, dvoustěnné
Pláště: Schwalbe Energizer, Kevlar Guard, 40-622
Kazeta: Shimano HG-31, 11-32
Sedlo: Selle Royal Wave, Gel
Sedlovka: Exerace
Řídítka: Exerace
Představec: Exerace, stavitelný
Motor: Bafang Maxdrive, 36V/250W
Baterie: Samsung/Sanyo, Li-Ion, 36V/13Ah
Hmotnost: 24,88 kg
Cena: 37 440 Kč
I v době všudypřítomných „lock-on“ gripů s jisticími objímkami má klasický ultralehký pěnový model stále co říci, zvlášť jsou-li gripy tak…
Při vyslovení jména společnosti AZUB Bike se většině cyklistických nadšenců automaticky vybaví lehokola a vše s nimi související. AZUB,…