Devětadvacítkový hardtail Leader Fox Emporia 29 je novinkou v kolekci jihočeského výrobce. Za cenu bez desetikoruny rovných třicet tisíc nabídne hodně nadstandardní vybavení a i z hlediska jízdního projevu se jedná o čistokrevný sportovní bike schopný jak rychlé jízdy při maratonském nasazení, tak i nabízející velmi příjemnou porci ovladatelnosti, vyrazíme-li s ním třeba jen tak objevovat nástrahy terénu někde za barákem. Z našeho pohledu je u testovaného modelu jedním z nejdůležitějších aspektů důraz na skvěle funkční osazení, spoléhající na vidlici Rock Shox Recon a především na zcela kompletní sadu Shimano SLX. A když píšeme slovo zcela, znamená to, že logo SLX najdeme třeba i na brzdách nebo klikách. Budeme-li ve třicetitisícové cenové hladině hledat kola s kompletním SLX, moc jich rozhodně nenajdeme.
Vedle testované devětadvacítkové verze nalezneme v nabídce také model Emporia sázející na průměr kol 27,5“, tato možnost volby je určitě příjemným bonusem, zvlášť pro jezdce či jezdkyně menší postavy. Každopádně největší průměr kol bude v dané cenové kategorii nejspíš žádanější a dost možná máme právě před sebou jeden z bestsellerů kolekce 2019.
Klasika s dvojpřevodníkem
Určitě nejsme sami, kdo je nadále skálopevně přesvědčen, že pro běžného hobby jezdce je přítomnost dvojice převodníků stále tím nejlepším možným řešením. Model Emporia 29 také vsadil na „dvojplacku“, navíc s ideální kombinací 38/28, a z hlediska převodového rozsahu svého majitele doslova rozmazluje. Totéž platí o funkci vidlice, navíc s lehce ovladatelným dálkovým lockoutem, dále o fantastickém sedle Selle Royal Verve nebo o kombinaci plášťů Schwalbe Racing Ralph / Rocket Ron, patřící k našim oblíbeným. Prostě sestava předního a zadního dezénu, jíž milují závodníci a na biku střední třídy je hodně nadstandardní, zvlášť doplníme-li, že se u plášťů jedná o verzi EVO s kevlarovou (skládací) patkou. Podobné superlativy bychom mohli zmínit k práci řetězu na převodnících nebo k výkonu brzd – kompletní SLX má svůj jasný přínos, přestože třeba na klikách i brzdách by se dal nějaký ten peníz ušetřit. Jsme rádi, že se tak nestalo.
Brzdný výkon, prakticky identický s dražším ikstéčkem, je zde podpořen velikostí kotoučů, konkrétně 180mm vpředu. Recon od prvních kilometrů nabídl velmi citlivý, celkově kultivovaný projev a považujeme jej za dobrou volbu, a to i z hlediska reálného využití svého zdvihu. Podobnou pochvalu zasluhuje také přesmykač systému Side Swing, jenž minimalizoval ovládací síly. Mimochodem, Leader Fox používá přesmykače Side Swing od prvního okamžiku, kdy se objevily na trhu, za což jsme jej už před lety chválili.
Z hlediska konstrukce rámu se jedná o klasiku, jíž jsme zvyklí u Leader Foxu vídat během posledních sezón. Rám je pěkně zpracovaný, což platí třeba také o propracovaných vstupech vnitřního vedení řadících bovdenů nebo o vnitřně odlehčené konstrukci zadních patek. Nemůže samozřejmě chybět pevná osa vpředu i vzadu, k typickým prvkům patří výrazně zploštělé sedlové vzpěry zadní stavby a lehce zabroušené svary. Vše překrývá matný černý lak se stříbrno-oranžovou grafikou, jež se opakuje i na dalších částech kola, ať už jsou to ráfky, sedlo, podsedlová objímka a další detaily. Právě na detailech si u Leader Foxu dávají hodně záležet.
V terénu
Jízdní projev odpovídá standardní sportovní cross-countryové devětadvacítce, což se týká jízdní pozice i ovladatelnosti. Zde není moc co vymýšlet, nicméně rám opticky působí spíše kratší, zvlášť uvážíme-li velikost testovaného kola 20“. Posed lehce preferuje pohodlí před nekompromisním výkonem, což je určitě dobře, příjemné je také držení trochu více zahnutých řídítek. Pro standard 29“ je typická směrová stabilita, s níž se to však naštěstí příliš nepřehánělo, takže v zatáčkách nepůsobí bike jakkoli toporně a i hodně točité pasáže zvládá s naprostým klidem. Totéž platí ve sjezdech, stovkový zdvih bezvadně pracující vidlice je dostačující a jistota vedení směru je za všech okolností příjemným parťákem. Pakliže se cesta začne zvedat vzhůru, opět vyniknou primárně pozitiva samotné 29“ koncepce a adheze kol dokáže překonat hodně technické pasáže, aniž by s tím muselo nutně souviset bůhvíjaké laborování s těžištěm. Právě proto si přece pořizujeme největší nabízený průměr kol. Z našeho pohledu ale byla nejdůležitější pohoda, s níž se Emporia 29 šplhala i do těch nejprudších výjezdů – nebylo třeba žádné křečovité držení řídítek a kolo toho za jezdce pocitově dělalo hodně samo.
Dnes skoro všudypřítomný „fun factor“ nechává testovaný bike tak trochu chladným, což je podle nás nakonec dobře. Tento Leader Fox se za každou cenu nesnaží být zábavný a místo toho upřednostnil rychlost a lehkost jízdy. Pro sportovní XC ideál. Celková hmotnost 12,35 kilogramu je lepším průměrem dané třídy, nás však daleko více zajímala obvodová hmotnost kol, ovlivněná montáží špičkových plášťů. Z toho vyplývá, že akcelerace i lehkost jízdy v kopcích jsou daleko lepší, než by napovídala celková hmotnost, kterou ukázal displej naší váhy. Perfektní přenos síly, související s vynikající torzní tuhostí rámu i samotných kol, je právě díky redukci obvodové hmotnosti pocitově ještě více podpořen.
Z hlediska celkového naladění je Emporia 29 strojem, který takřka okamžitě padne do ruky. Je to samozřejmě dáno také precizní funkcí všech dílů, které jízdu zpříjemňují, každopádně geometrie se snaží být ryzí XC klasikou, než aby se pokoušela o přesah do některých vedlejších kategorií. Zkrátka je to cross-countryový devětadvacítkový hardtail, přesně takový, jaký by měl v dané kategorii být. Příjemným bonusem je pak samozřejmě poměr cena/výkon.
Technická specifikace
Rám: AL 6061
Vidlice: Rock Shox Recon, 100 mm
Kliky: Shimano SLX 38 / 28
Brzdy: Shimano SLX, 180 / 160 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano SLX 11-42 (11)
Náboje: Formula DC
Ráfky: Weinmann 29“
Pláště: Schwalbe Racing Ralph / Rocket Ron Evo 2,1“
Řídítka: EXE Race, 720 mm
Představec: EXE Race
Sedlovka: EXE Race
Sedlo: Selle Royal Verve
Hmotnost: 12,35 kg (vel. 20“)
Cena: 29 990 Kč
Bottecchia je italskou klasikou, odkazující na jednoho z nejslavnějších jezdců historie závodní cyklistiky. My však nemáme v plánu ohlížet…
Model Aura XR5 je nejvýše postaveným duralovým gravel modelem v nabídce domácího Authoru, který pro letošní sezónu výrazně rozšířil kolekci…