Model Aura XR5 je nejvýše postaveným duralovým gravel modelem v nabídce domácího Authoru, který pro letošní sezónu výrazně rozšířil kolekci „štěrkoletů“. Na rozdíl od stylovky jménem Ronin SL je testovaná Aura XR5 zaměřená více do sportovna a z hlediska jízdního projevu dokáže uspokojit hodně široké spektrum uživatelů. Pokud se ještě na skok vrátíme k našemu velkému tématu o gravelech, které vyšlo v Cykloservisu 6/2019, pak se tam hned v několika rozhovorech můžete dočíst, že dobře postavený gravel dokáže zastoupit roli několika kol naráz, což o modelu Aura XR5 platí stoprocentně.
Z hlediska konstrukce a geometrie rámu jsou všechny tři verze řady Aura XR shodné, pouze dva výše postavené modely však využívají přední vidlici s karbonovými rameny. Oproti prvním gravelům Author, tedy třeba úplně původní řadě Ronin, došlo během vývoje k celkem zásadním úpravám geometrie, přičemž pro letošek se právě geometrie unifikovala a z naší zkušenosti můžeme zodpovědně říci, že je vynikající. Kombinací směrové stability i ovladatelnosti v terénu je přesně tím, co výrazně zpříjemňuje náš mnohahodinový pobyt v sedle. Ale abychom hned nezabředávali do jízdního projevu, podívejme se nejprve na použitou techniku.
Rám z trojitě zeslabovaných trubek ze slitiny 6061 dovoluje instalaci plášťů šíře 40 mm, již považujeme za dobře zvolený kompromis nabízející jak rychlost, tak výbornou terénní prostupnost. Kovově šedá s matným povrchem působí v reálu celkem luxusně a naživo vynikne efekt laku více než na fotkách. Decentní design s minimalistickou grafikou je pro kategorii gravelů tím pravým a odstín účinně maskuje mohutné profily hlavních rámových trubek, jmenovitě té spodní a horní. Použité profilace ctí primárně funkci, tedy tuhost při záběru v kombinaci s požadavkem pro co největší jízdní komfort. Právě z toho důvodu je použita nejen sedlová trubka s vnitřním průměrem 27,2 milimetru, ale také celkem minimalistické sedlové vzpěry zadní stavby. Určitou konstrukční klasikou mezi sportovními gravely je poměrně výrazný sloping s vyšší kónickou hlavou, o požadavku ideální ovladatelnosti pak informuje zkrácená zadní stavba. K sympatickým detailům patří klasické závitové středové pouzdro, pěkně zpracované zadní patky nebo zajímavý horní můstek. Univerzalitu využití podtrhují závity pro montáž nosičů či blatníků a logicky nemůže chybět ani pevná osa, a to vpředu i vzadu, což je jedna z dalších inovací pro sezónu 2019. Mezi současné standardy lze zařadit také Flat Mount úchyt brzdy nebo vnitřní vedení veškerých bovdenů útrobami dolní trubky. Tatáž integrace brzdového bovdenu se pak opakuje také u přední vidlice.
Z hlediska osazení není kolu co vytknout, sada Shimano 105 je sázkou na jistotu a totéž lze říci o mechanických kotoučových brzdách Rever MCX2. Téměř shodné mechaniky Rever jsme již v minulosti testovali, a to s velmi dobrým výsledkem, takže absenci hydraulického systému v tomto případě určitě nepovažujeme za negativum. Hydraulika by za prvé znamenala vyšší cenu a za druhé by byla méně nezničitelná například při leteckých či vlakových přesunech, kterým se dálkoví jezdci často nevyhnou. Takže za nás je přítomnost brzd Rever zcela v pořádku a podobně spokojeni jsme byli rovněž se zapleteným setem Mavic Allroad Disc CL, který je již z výroby připraven pro bezdušový systém. Tato kola testovanému gravelu hodně sluší a nabídnou solidní tuhost při záběru, která je podpořena přítomností pevných os i fantastickou torzní tuhostí rámu jako takového.
Kevlarové pláště Vittoria Terreno Dry svým názvem sice dávají jasně najevo, že s blátem se nebudou zrovna kamarádit, nicméně právě nabízený dezén je velmi dobrou volbou z hlediska střídání asfaltu a terénu. Zatímco mimo zpevněný povrch nás pláště skoro vůbec nelimitují a zvlášť za sucha jsou naprosto fantastické, na asfaltu dokáží letět skoro jako hladké – čistě silniční, samozřejmě za předpokladu nafouknutí na trochu vyšší tlak, než k jakému by nás nabádalo použití bezdušového systému při vyloženě terénních jízdách.
V lehčím terénu i na silnici
Právě zde leží hlavní parketa gravelů jako takových a Aura XR5 nemůže být výjimkou. Nabízený posed sice reflektuje požadavek pohodlí, přesto bychom se nebáli jej označit za čistě sportovní. To podtrhuje také tvarování řídítek s compact spodním obloukem a jen mírným roztažením konců. Od nabízeného pohodlí nebudeme zatím odbíhat, protože v tomto ohledu je testovaný gravel k jezdci dostatečně přátelský i příjemně vyvážený – přestože bychom to od duralového rámu a robustně vyhlížející vidlice z principu úplně nečekali. Předek je sice o něco tvrdší než zadní partie kola, ale naštěstí nijak markantně. Svou roli na celkovém komfortu sehrály také zmíněné pláště Vittoria s hodně poddajnými bočnicemi, které rázy lesních a polních pěšin polykaly jedna báseň, nebo úplně fantastické sedlo Aura CR. Netvrdíme, že je gravel Aura XR pohodlnější nežli Ronin SL, ale určitě není o moc tvrdší, takže komfort jakožto jeden ze základních stavebních kamenů kol této kategorie zde zcela určitě nechybí.
O ovladatelnosti již byla řeč na začátku, celkové ladění geometrie zasluhuje pochvalu za svou univerzalitu. Dokáže nabídnout velmi přesné ovládání na točitých pěšinách s udusanými klopenkami a současně bychom se vůbec nebáli kolo ověsit po okraj napěchovanými brašnami na nosičích, při několikatýdenním putování na těžko. A co bikepacking? Pro ten je Aura XR5 jako stvořená! Jízdu mimo asfalt zvládá mnohem plnohodnotněji, než by gravelů neznalý jedinec čekal, i když osobně bychom se vůbec nebránili třeba dodatečné instalaci odpružené vidlice, ale to už je záležitost osobního vkusu.
Líbila se nám také ochota zrychlovat, daná mimo jiné i příznivou celkovou hmotností 9,95 kilogramu a hlavně lehkými plášti Vittoria. Právě akcelerace byla ostřejší, než by člověk od mohutně působícího gravelu očekával, a to jak při zrychlování za každou zatáčkou, tak při jízdě po asfaltu. Jestliže jsme zmiňovali celkovou sportovnost naladění tohoto kola, pak právě při jízdě systémem „brzda-plyn“ v terénu je to nejmarkantnější. Zkrátka gravel, který dokáže rozdávat radost z jízdy, ať už reakcí na podněty do pedálů nebo z hlediska ochoty zatáčet. Podobnou pochvalu zasluhují převody sázející na klasickou „dvojplacku“ 50-34 a již zmiňované brzdy s možností citlivého dávkování a s na mechaniku velmi slušným účinkem. Zkrátka jestliže hledáme jediný univerzál, který v naší stáji nahradí silniční kolo a z nemalé části také klasický XC hardtail, jsme u Aury XR5 na správné adrese.
Technická specifikace
Rám: triple butted dural 6061
Vidlice: Author karbon / dural
Kliky: Shimano Compact 50/34
Brzdy: Rever MCX2, 160 mm
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Kola: Mavic Allroad Disc CL UST
Kazeta: Shimano R7000 11-32 (11)
Pláště: Vittoria Terreno Dry, 40 mm
Řídítka: Ritchey Road EvoMax
Představec: Ritchey Comp 4-Axis
Sedlovka: Ritchey 2B Comp
Sedlo: Author Aura CR
Hmotnost: 9,95 kg (vel. 540)
Cena: 36 990 Kč
O belgické klasice Ridley je v posledních měsících nejvíce slyšet především ve spojitosti s ultimativním silničním strojem Noah Fast, jehož…
Nejluxusnější dámský bike v kolekci Headu, takový je post testovaného růžovo-antracitového karbonového hardtailu. Jeho rám je konstrukčně…