Současná podoba 29“ modelu Scarp sice není žhavou novinkou rakouské značky, ovšem ultimativní verze Sonic ano. Konstruktérům se podařilo z rámové platformy dostat maximum z hlediska redukce hmotnosti při zachování skvělé tuhosti. Samotný rám vážící 1750 gramů byl testován při závodech Cape Epic či Crocodile Trophy a výsledkem je jeden z nejlepších závodních XC fullů současnosti.
Konstrukční minimalismus a zadní zdvih 90 mm naznačují, že jde v prvé řadě o rychlost, akceleraci a fantastický projev v dlouhých výjezdech. Scarp Sonic bude skvělým parťákem i při maratonském nasazení a máme-li na to výkonnostně, je kolo připraveno vyhrávat. Již hmotnost 9,35 kilogramu včetně pedálů dává najevo, že máme co do činění s opravdu výjimečným strojem. Tak lehká není většina pevných, závodně laděných devětadvacítek, čemuž odpovídá také cena 213 990 korun.
S typickou konstrukcí
Sonic je tím nejlehčím, co dokáže KTM nabídnout. Z hlediska koncepce i použitou geometrií je totožný se standardní verzí, to důležité je očím neviditelné. Rozdíly jsou pod povrchem – od „běžných“ variant se Sonic liší použitým karbonem a kladením vrstev uhlíkových vláken. Pakliže se ptáte, jak má vypadat čistokrevný XC závoďák 21. století, naše odpověď zní: „Přesně takto!“
Scarp Sonic je nejen extrémně lehký, ale hlavně neskutečně tuhý při záběru a skoro až nadpozemsky rychlý. Nemá sebemenší přesah do trailové či jakékoli jiné kategorie, a je to dobře. Je ostrý ve spurtu, návykový v dlouhých i prudkých výjezdech, kde vnímáme každé deko, jež se konstruktérům podařilo ušetřit. Bez problémů se popere i s náročnějším terénem a tvrdšími sjezdy, tedy s pasážemi, které na XC tratích stále přibývají. Zadní zdvih, s nímž souvisí nárůst pohodlí a nemalé zlepšení jízdních vlastností, je zde „pouhým“ bonusem navíc, ovšem velmi vítaným. Tento full skoro jakoby říkal: „Hardtail je mrtvá záležitost, teď vládneme my!“
Testovaný rám velikosti 17“ působil oproti 29“ kolům maličký a velmi kompaktní. Koncepce pracuje na bázi jednočepu, kdy je hlavní čep umístěn na sedlové trubce, v mohutné partii přecházející ve středové pouzdro. Zadní čep nehledejme, je nahrazen pružností karbonu, přesněji hodně zploštělých sedlových vzpěr plnících roli planžety. Přední trojúhelník je přesně tím, na co jsme u KTM zvyklí v posledních sezónách - čistá funkce a prvky nahrávající tuhosti. Spodní trubka s obdélníkovým průřezem dolní části, horní zploštělá natolik, že z pohledu jezdce vypadá neskutečně široká, a také sedlová trubka s kónickým rozšířením. V kontrastu s tím je miniaturní, krásně zpracované karbonové spojovací ramínko, usměrňující chod tlumiče.
Vysoký profil řetězových vzpěr doplňuje robustně působící partie patek a Post Mount úchyt najdeme nad levou patkou shora, nikoli ukrytý „uvnitř“ zadní stavby. Sympatická byla možnost montáže přesmykače, což dnes není v závodním segmentu zrovna standardem, byť jeho montážní body zůstaly nevyužity (testovaný bike spoléhal na převody 1x12). Stejně tak byly zaslepeny vstupy pro bovden, vedoucí k případnému přesmykači systému Side Swing. Promyšleným detailem je trojice závitů shora spodní trubky, nabízející možnost dvou výškových pozic košíku na láhev, a závity pro košík nechybí ani na trubce sedlové. Z dalších detailů zmíníme pevné Boostové osy nebo kompletní vnitřní vedení řadicího bovdenu i hadičky zadní brzdy.
Obě jednotky pružení dodal Fox, v nejluxusnější verzi Factory s povrchovou úpravou Kashima a společným dálkovým lockoutem, jenž ovládáme jedinou dvojpáčkou u levé ruky. Nabízí dvě polohy, tedy otevřeno / zavřeno, co více chtít u závodního kola? Stejně tak u dalšího osazení je použito to nejlepší, platí to jak o sadě Sram XX1 Eagle zahrnující krásné karbonové kliky, tak o kolech DT Swiss XRC 1200 Spline obutých do plášťů Thunder Burt v nejlehčí specifikaci Evo a závodní šířce 2,1“. Otázkou vkusu možná budou brzdy Magura MT8, které však zapadají do superlehkého konceptu a jejich výkon byl zcela dostačující. Vše podtrhují karbonové komponenty KTM Prime Carbon a gramhoničské sedlo SLR s karbonovými ližinami.
Použité převody s „jednoplackou“ se 34 zuby jsou z našeho pohledu trochu takříkajíc na hraně. Více by se nám líbila šestatřicítka, která by příliš neomezila vrozené vrchařské nadání a přitom by nabídla vyšší rychlost na rovinkách i ve sjezdech. Jde o natolik rychlé kolo, že se s ním dost možná budeme na trati závodů pohybovat hodně vpředu, a zde jde často o sekundy. Tedy i o ty „nahnané“ v asfaltových klesáních.
Letecká linka KTM
Již prvotní nastavení tohoto letadla svádí k tomu, abychom jej provedli s preferencí rychlosti, nikoli komfortu, tedy více do tvrda, zvlášť ve srovnání s maratonsko-trailovými „univerzály“. Jezdec automaticky nepočítá s velkou porcí komfortu, ale spíše s tím, že kolo něco spolyká, zahladí ostrost velkých rázů, ale hlavně nebude pružením jakkoli rušit a pocitově ubírat energii. S takto rychlým strojem nechceme dělat sebemenší kompromisy a také pláště jsou za sucha bezkonkurenční, byť za mokra se karta obrací, takže bychom možná dali přednost klasickým Racing Ralphům.
Zrychlení je takové, že nás navrací k teoretické zbytečnosti špičkových hardtailů, protože Scarp Sonic akceleruje vlastně identicky jako nejdražší stroje s pevným rámem. S tím koresponduje čistě závodní posed a pokud bude mít jezdec potřebu nastavovat si cokoli pohodlnějšího, vybral si kolo špatné kategorie. 80mm představec a sedlovka s lehce přesazeným zámkem jsou s geometrií v symbióze a snad jen 720mm řídítka nás trochu přenášejí do trailové kategorie, i když vzdáleně.
Výjezdy jsou samostatnou kapitolou. Zkráceně, kolo z nás chce vymáčknout poslední zbytky sil, jen aby nemuselo zpomalit. I extrémně prudké stojky zvládá na jedničku a psychický doping s takto potentním fullem funguje na sto procent. Dlouhá stoupání jsou zážitkem a každý záběr do pedálů jako by nás katapultoval dopředu. Jen málokdy budeme mít pocit, že nám kolo ve výkonu tak moc pomáhá.Hmotnost se ukáže jako skvělý společník také ve chvíli, kdy chceme odlepit pláště od země. Stačí trochu zatáhnout za řídítka a pedály a jsme během okamžiku koly dvacet čísel nad zemí.
Po rovinách, lesních a polních cestách letíme naplno. Přijde-li do cesty nějaká náročnější technická pasáž, Scarp se s ní sebevědomě popasuje, kola ji převalí za současného pohlcení rázů rámem a jede se dál. V takových okamžicích sice bike nenabídne takovou radost z jízdy jako trailověji zaměřené fully, zde však onu radost obstará a vykompenzuje rychlost a akcelerace. I s umělými překážkami, které na tratích přibývají, se Scarp popere bezpečně a hned se těší na následné zrychlení. Miluje dobrzdění těsně před zatáčkou a hned za ní maximální zrychlení, na které se třese jak malé dítě na marcipánový dort. Tím nechceme říct, že zatáčky neumí, naopak, zatáčí hbitě a klopenky proplouvá plynule. Dokonce nás překvapilo, jak živé je řízení při pomalé rychlosti a že se dá otočit na velmi malém prostoru. Podobně srdnatě si počíná ve sjezdech, kde díky nižšímu těžišti nabídne více než dostačující stabilitu.
S rychlostí souvisí skoro nulové tendence k pohupování v plně aktivním modu. To má samozřejmě co do činění také s tvrdším nastavením, ke kterému kolo svou povahou vyloženě láká - spíše jde o smysluplné využití zdvihu tak, aby navýšil pohodlí bez vlivu na celkovou rychlost. Nic víc, nic míň. Scarp Sonic je zde pro závodníky, kteří by možná na fulla nikdy nepřešli z obav o výkon. Tento bike však výkon nesnižuje, ale násobí!
Rám: Scarp 29“ UD Performance Carbon, 90 mm
Tlumič: Fox K Float DPS, Factory
Vidlice: Fox 32 K Float SC, Factory, 100 mm
Kliky: Sram XX1 Eagle Carbon, 34 z.
Brzdy: Magura MT8 Carbon, 160 mm
Řazení: Sram XX1 Eagle 1x12
Přehazovačka: Sram XX1 Eagle
Kazeta: Sram XG1299 Eagle Gold 10-50 (12)
Kola: DT Swiss XRC 1200 Spline 29“
Pláště: Schwalbe Thunder Burt Evo 2,1“
Řídítka: KTM Prime Carbon 720
Představec: KTM Prime
Sedlovka: KTM Prime Carbon
Sedlo: Selle Italia SLR Carbon
Hmotnost: 9,35 kg (vel. 17“)
Cena: 213 990 Kč
Superlehký karbonový devětadvacítkový full pro čistě maratonské a cross-country nasazení, takový je MTB topmodel aktuální kolekce značky…
Že lze i zdánlivě obyčejnou miniaturní blikačku dotáhnout k naprosté konstrukční dokonalosti, dokládá značka Infini u svého modelu Turbo…