Superlehký karbonový devětadvacítkový full pro čistě maratonské a cross-country nasazení, takový je MTB topmodel aktuální kolekce značky Head. Full nazvaný Adapt Edge VI je zkrátka nekompromisním materiálem postaveným k vyhrávání závodů.Jak jsme si ale u tohoto prestižního výrobce zvykli, dokáže současně nabídnout také určitou přidanou hodnotu v podobě nadstandardní ovladatelnosti, tak klíčové pro finální radost z jízdy. Nejde tedy pouze o raketovou akceleraci, velmi sebevědomé vrchařské nadání a schopnost poprat se v nejkratším možném čase s hodně členitým terénem, ale také o bezprostřední reakce a zvládání točitých pasáží, včetně klopenek. K tomu si přičtěme perfektně naladěné odpružení, poskytující vysokou míru citlivosti ke zpracování i malých rázů a současně neokrádající jezdce o jeho síly. Nejluxusnější celoodpružený bike v nabídce Headu, s cenovkou 123 990 korun, prostě v naší VIP sekci nemůže chybět.
Charakteristická konstrukce rámu z karbonu T700 je odpovědí na požadavek minimalizace hmotnosti při zachování co nejvyšší torzní tuhosti. Absence zadního čepu zadní stavby, jehož funkce je nahrazena samotnou pružností karbonu, je již v top třídě závodních fullů osvědčenou klasikou, což platí také o tlumiči umístěném rovnoběžně pod horní rámovou trubkou či minimalistickém ramínku přepákování. Při pohledu z boku nepůsobí rám nijak zvlášť robustně, naopak z pozice jezdce vyniknou velmi široké profily hlavních rámových trubek, jež jsou zcela zásadní pro výše zmíněnou boční tuhost, jak při záběru, tak při naklopení kola do zatáčky. Vše samozřejmě podpořeno pevnými osami. Konstrukční čistota z rámu přímo vyzařuje a vše je uzpůsobeno funkci, včetně asymetrické zadní stavby. Řetězové vzpěry a umístění hlavního čepu opět vychází z prověřeného receptu na tuhost a mechanickou odolnost.
Více „položená“ geometrie již od pohledu slibuje, že se s tímto kolem jezdec královsky pobaví i v náročnějších sjezdech, a to přes „pouhý“ stomilimetrový zdvih, adekvátní pro závodní XC. Zalomená sedlová trubka dostává jezdce výrazněji nad zadní kolo, takže bike rozhodně nebude protestovat proti nadhození předku na překážku a pocit stability nejen ve sjezdech je podle našich praktických zkušeností skoro až opojný. Určitý přesah do trailové kategorie je zde zkrátka zcela zásadní, a i v případě podobného superlehkého závoďáku je možné dát důraz na takzvaný „fun factor“, což většina uživatelů zcela jistě uvítá.
Největší průměr kol je logicky velkou výhodou z hlediska trakce, pohodlí i prostupnosti terénem, současně ale také právě pro možnost naladění ideálního mixu ovladatelnosti v symbióze s „chrtí“ povahou, danou mimo jiné hmotností deset a půl kilogramu. Současné 29“ geometrie zkrátka nabídnou jak točivost, tak i perfektní chování v prudkých výjezdech, Adapt Edge VI je toho skvělým příkladem. Nižší pozice řídítek, středně natažený posed, adekvátně dlouhá zadní stavba, zde se může jezdec plně spolehnout na kolo, že udělá většinu práce za něho, takže ve výjezdech rozhodně nebude nutné nějak výrazněji pracovat s těžištěm – zadní odpružení a solidní imunita proti zvedání předku, typická pro 29“ segment, je vždy výhodou. Pokud se říká, že na dobrém fullu stačí sedět a šlapat a kolo udělá vše ostatní samo, pak je tento Head přesně takový.
Nyní už ale k osazení. Špičkové vzduchové jednotky Rock Shox, obě s dálkovým ovládáním lockoutu z řídítek, budou nejlepšími možnými parťáky pro závodní nasazení. Vidlici SID a tlumič Monarch XX doplňují rovněž další díly z portfolia Sram, a sice luxusní karbonové kliky Descendant a převody Eagle 1x12, ovládané přehazovačkou řady X01 a řazením X01 Trigger. S přesmykačem se u nejluxusnějšího fullu Head nepočítá, závodníci dnes preferují „jednoplacku“. Hodně se nám zamlouvá sázka na praktičnost a servisní nenáročnost, takže řazení Sram je doplněno kotoučovkami Shimano, konkrétně řadou Deore XT. Pokud bychom si kolo měli osadit sami podle vlastních představ a požadavků, pak by kombinace komponentů vypadala přesně takto – zatímco Sram nabídne desítkový nejmenší pastorek (kazeta 10-50), brzdy Shimano jsou osvědčené nejen skvělým výkonem, ale především tím, že na ně uživatel dlouhodobě prakticky nemusí sáhnout, co se týče servisu.
Ani další díly nepatří do kategorie obyčejných, to platí o zapleteném setu DT Swiss X1700 Spline nebo o komponentech Controltech na pozici představce, řídítek a sedlovky. Na sériovém kole tak máme díly, které si většina uživatelů kupuje až následně, při tuningu s požadavkem redukce celkové váhy. Značka Controltech je navíc vnímána jako šperk a na sériových kolech se s ní setkáme výjimečně, a to i v nejluxusnější třídě. Líbí se nám také lehoučké sedlo s titanovými ližinami a do konceptu závodního biku perfektně zapadá rovněž obutí Schwalbe Rocket Ron Evo v šíři 2,25 palce.
Pokud vás nejvýše postavený závodní full Head oslovil, ale rádi byste se cenově dostali o něco níže, můžete sáhnout po modelu Adapt Edge V, postaveném na zcela totožném rámu, ovšem s osazením Sram NX 1x11, vidlicí Recon a tlumičem Monarch RT.
(kad)
Že lze i zdánlivě obyčejnou miniaturní blikačku dotáhnout k naprosté konstrukční dokonalosti, dokládá značka Infini u svého modelu Turbo…
Značka VAPE bude dobře známa především těm cyklistům, kteří při svých putováních potřebují co nejvíce úložného prostoru. Široký sortiment…