Energy Transfer System značky Rocky Mountain se objevil již před čtyřmi lety a patří mezi nemnoho skutečně funkčních systémů odpružení, které jezdce při jízdě neobtěžují, ale naopak mu pomáhají. Ve spojení s trubkami firmy Easton, z nichž se rámy vaří přímo v zemi javorového listu, tak vznikají exkluzivní stroje, které jsou ozdobou každých závodů a právem přitahují pohledy ostatních jezdců. O tom jsem se mohl sám přesvědčit, když jsem se s oranžovou ETSX-30 objevil na startu Středečního poháru ve Rtyni.
Energy Transfer System…
…znamená v češtině systém přenosu energie. Na předním rámovém trojúhelníku, jenž ctí klasický tvar z trubek kruhového průřezu (horní rámová má boky zploštěny), je vcelku netradičně po vzoru formule 1 zavěšena zadní stavba pomocí dvou vahadel. V řeči dnešní odpruženářské hantýrky se jedná o virtuální plovoucí čep, ačkoliv spodní rameno je mnohem delší a také výš, než třeba u VPP firmy Santa Cruz. Osa zadního kola tak může pracovat ne po kružnici, ale vertikálně vzhrůru. Tím se eliminuje zasekávání o hrany překážek v terénu, které zadní stavby, pohybující se po kružnici, „cítí“ hůře. Zadní stavba ETS, zavěšená na průmyslových ložiscích, je tvořena svařencem trubek a frézovaných bloků. Patky tak vypadají hodně bytelně. Na pohled celý mechanismus působí velmi subtilně, ale nic nespolehlivého by Rocky Mountain do světa nevypustil. Horní vahadlo, připojené dalším čepem k sedlové trubce,tlačí jako páka na tlumič. Výborné je řešení velmi snadné změny zdvihu pomocí rychloupínáku. Zde je možné posunutím tlumiče vpřed či vzad měnit zdvih ve třech polohách – 3,5““ (90mm), 4““ (100mm) a 4,5““ (115mm). Tím, jak se tlumič pohybuje, se také mění páka na něj působící a tím i tvrdost odpružení. Rozdíl v nastavení tlumiče se projeví i na geometrii, hlavový úhel se sklopí zhruba o 1 stupeň. U jednoho stroje tak získáme tři různé jízdní charakteristiky.
Osazení
Na ETSX najdeme přední odpružení od liščí formy Fox, vzduchovou vidlici Talas R. I zde je možné měnit zdvih mezi 90 a 130 mm. Nastavit délku chodu je možné i za jízdy, a to otáčením kolečka na levé horní části korunky. K žádnému přitvrzení či úpravě komprese však nedochází, Talas si díky přítomnosti druhé vzduchové komory stále zachovává příjemnou funkci, kdy se při šlapání nijak významně nepohupuje, a přitom velmi slušně pobírá i malé nerovnosti. Je to i díky absolutně sametovému chodu vnitřních nohou o průměru 32 mm a kvalitnímu olejovému tlumiči, jehož odskok lze také štelovat zvrchu korunky.
Komponentovou skladbu zajišťuje z mechanické části Shimano. Měniče XT a LX patří k osvědčenému a spolehlivému standardu, kdy navíc přehazovačka díky vysoko posazené zadní vidlici nemá do čeho mlátit. Z řady Deore zde najdeme hydraulické kotoučovky a náby. Klikám Race Face Ride XC není co vytknout, dokonale ladí k celku kola jak logem, tak i zpracováním. Stejně tak komponenty Easton patří k tomu lepšímu, co na trhu najdeme a třeba vlaštovky mají velmi pohodlný a přirozený úchop. Na diskových ráfcích Alex TD17 najdeme měkké pláště IRC Mythos, které jsou fajn do mokrých lesů, na suchu však nedrží až tak dobře, jak jsem si představoval. Je to jasné, měkká směs má tendenci podjet.
Jízda
Posed je hned zpočátku velmi zajímavý, kolo jezdci připadá mohutnější, než skutečně je. Všechno padne do ruky tak, jak má a při nastavení obou pružících jednotek na 90 mm je geometrie hodně jezdivá. Tedy nízko položená řidítka, sklopené úhly a tvrdší tlumič. Při opačném nastavení, tedy 130 mm vpředu a 115 vzadu už je posed mnohem pohodlnější a během ježdění jsem už vidlici znova dolů nepouštěl. Nebylo to totiž třeba. I při 13 centimetrech zdvihu se dá hodně dobře jet a takový zdvih vůbec nepřekáží ani ve výjezdu. Když už jsme u jízdy do kopce, hodně dobře je cítit, jak se zadní stavba vlivem šlapání tlačí k zemi. Když se podíváme na zadní stavbu, tah řetězu ji má tendenci táhnout k sobě, takže zadní kolo je ve stálém kontaktu se zemí. Jakmile přejedeme i miniaturní nerovnost, díky uložení na průmyslových ložiscích odpružení zapracuje a spolkne ji. Z technických výjezdů se tak stává příjemná projížďka parkem a jezdec má ještě čas (pokud má dost sil) si vychutnávat přírodu. Ve sjezdu pak ETSX promine strašně moc. 115 mm zdvihu je na svižnou technickou jízdu českými lesy plně dostačujících, klidně si vystačíme i se střední polohou tlumiče na 100mm. Teď samozřejmě nemluvíme o freeridu se skoky a polety. Ovládání kola je velmi snadné, pokud ovšem jezdec do těžkého výjezdu snížil zdvih vidlice na 90 mm, chce to ji vrátit na 130, kdy se geometrie zklidní a posadí víc dozadu. Funkce odpružení je celkem dobře předvídatelná a tak se kolo v rukou zručného bajkera stane mocným nástrojem i v konkurenci pevným kolům, jejichž jedinou devizou může být nižší hmotnost. ETSX 30 totiž s vybavením ze sportovní kategorie komponentů váží 13,5kg, což je dobré na maraton či celodenní enduro, ale na superrychlé XC to není. Pak by bylo potřeba se poohlédnout spíš po dražších a lépe vybavených modelech, kdy u nejvyšší 90tky je zadní stavba vyrobena z karbonu. Nicméně musím uznat, že hmotnost kola mě zajímala pouze ve chvíli, kdy jsem jej věšel na váhu. Během závodu jsem si už na nějaké gramy navíc ani nevzpomněl a pouze jsem se nechával unášet neskutečným záběrem a skvělou akcelerací. Přímo při onom středečním závodě, kde byly nejen prudké krpály, ale také technické a houpavé sjezdy s neustálým přesunováním těžiště nad kolem, jsem nechal tlumič v poloze na 115 mm a vidlici na 130 a geometrie mi v tomto nastavení přišla ideální. Vůbec jsem neřešil, že kolo nemá ani na jedné jednotce lockout, protože kvalitní konstrukce zadní stavby by tím přestala dělat svou práci. Kolo bylo dostatečně obratné a jediné, co jej limitovalo na prašných cestách plných kamínků, byly pláště, do nichž jsem se nemohl tolik opřít, jako na tvrdších dezénech. Na kořenech však podržely víc než dobře a tak bude nejlepší řešením dokoupit ještě pláště pro suché povrchy.
Stojí ETSX za to?
Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně exkluzivní stroj renomované značky, který má v sobě několik možností nastavení zdvihu a geometrie, je nad očekávání dostatečně tuhý v krutu, umí stejně dobře zdolat prudká stoupání náročným terénem, jako se bezhlavě pustit z kopce a dobře se ovládá, patří k našim favoritům v segmentu endurově-maratonských kol. Ideální bude pro člověka, který je chce univerzální stroj, který umí všechno. Pokud vás baví se rychle svézt z kopce, ale umíte se i vydrápat nahoru, měli byste o ETSX hodně vážně uvažovat. Vaše umění se posune o notný kus dopředu a z každé jízdy se budete vracet s výborným pocitem a těšením na další jízdu. Já se od ETSX nechtěl odtrhnout. Jedinou překážkou tak může být cena 83 990 Kč, kterou však kvalita stroje vyvažuje.
Rám Easton 7005 BI-OVAL Taperwall
Hmotnost rámu 2.75 kg 18.0"
Vidlice FOX Talas R 90-130mm
Tlumič FOX Float R ProPedal 90-115mm
Představec Easton
Řidítka Easton
Brzdy Shimano M525 Disc
Řazení Shimano Deore
Přehazka Shimano XT
Smyk Shimano LX
Kliky Race Face Ride XC
Náby Shimano M525 Disc
Ráfky Alex TD17 Disc
Pláště IRC Mythos II 2.1" - 66 TPI
Sedlovka Easton
Sedlo Velo XC
GEOMETRIE
Velikost 18““
Úhel hlavy 70.5°
Úhel sedlovky 73.5°
Horní trubka 580 mm
Chainstay Length 425 mm
Rozvor 1074 mm
Váha 13,5 kg
Cena 83 990 Kč
Nejvyšší cross-countryový model české značky Ravo, typ Racing Team, nově spoléhá na karbonový rám, osazení ovšem z velké části…
Představte si kolo, které v sobě skrývá výhody sportovního devětadvaceti palcového bika a zároveň hbitost lehkého krosu. Takový…