Bafang, Microshift, Zoom
Výčet variant modelu Muan je docela nabitý, ale testovaná 27,5“ verze MX Midstep je cenově nejdostupnějším provedením se středovým pohonem, pod ní je už pouze dámská a pánská verze se zadním nábojovým motorem. Midstep pak znamená dámský rám se sníženou pozicí horní trubky, tedy ne horní trubku s lehkým prohnutím, ani nízký nástup s absencí horní trubky, prostě dámská klasika, jak ji známe odjakživa. Za téměř šedesát tisíc korun je kolo osazeno na danou kategorii, dá se říct, klasikou. Tedy středový pohon Bafang M400, příjemná je integrovaná 630Wh baterie, dobře čitelný LCD displej a pak komponenty značek, které jsme dosud nebyli až tak moc zvyklí vídat v sériové produkci. Začněme ale rámem, jehož design je decentní, ale současně velkým logem nápadný hned na první pohled. Masivní hlavová trubka přechází do výrazně rozšířené spodní trubky s prostorem pro akumulátor, ovšem v napojení na šasi motoru už se profil trubky zase výrazně zeštíhluje. Celek tak nepůsobí tolik objemně, jak by se na první dojem zdálo. Na šasi pak sedí výrazně rozšířený profil spodní části sedlové trubky a trochu zeširoka napojené řetězové vzpěry. Na horní straně šasi je nápis „DESIGNED & ASSEMBLED IN ÚPICE - CZECH REPUBLIC“, což jasně označuje původ, ale neklame zákazníka falešným tvrzením, že by se kola svařovala ve východních Čechách, a byla tak Made in Czech, jako to s oblibou touto berličkou některé značky hlásají. Design rámu pak v ostatních partiích sází na jednoduchost a účelnost, takže horní trubka to s tloušťkou nepřehání, ale nakrčení za hlavou jí sluší a eliptický profil sedlových vzpěr je klasika. Trochu nezvykle vypadá dolní prohnutí řetězových vzpěr a patky na rychloupínák jsou štíhlé a elegantní, samozřejmě se závitem pro montáž nosiče nebo blatníků, čemuž sekunduje i závit na horní straně sedlových vzpěr nebo v jejich spojovacím můstku.
Vnitřní vedení kabeláže vstupuje do spodní trubky vlevo za hlavou, dozadu pak vede po řetězových vzpěrách za vývody vzadu v šasi motoru. Tady není co vymýšlet, funkční a jednoduché.
A jsme u těch komponentů s tajemnými názvy, respektive začneme odpružením, které zajišťuje klasika od RST, tedy vidlice Gila. Pružina, hydraulický lockout a absence regulace odskoku. Docela příjemně citlivá vidlice, samozřejmě se spíše houpavějším než nějak extra kultivovaným projevem. Jsme ale na rekreačním e-biku, ne enduru do těžkého terénu, a popravdě, drtivá většina nájezdu tohoto kola se bude odehrávat nejspíš po silnici, polňačkách nebo lehčích lesních cestách. A tady Gila odvede svoji práci na jedničku. K výpletům nebo středně hrubému vzorku plášťů nemáme připomínky, totéž platí i pro brzdy. Logo Zoom jsme sice byli zvyklí vídat spíše na řídítkách, sedlovkách či představcích, ale hydraulika lehce připomínající dostupnější shimanovské dvoustovky, jen s objemnějším tělem i páčkou, funguje spolehlivě. Delší dvouprstá páčka docela dobře padne do ruky, i když oproti MT dvoustovkám jsou hrany a výška páčky trochu výraznější. Není to ale příliš a po chvilce to nevnímáte, navíc páčka dobře funguje i na jeden prst a dávkování výkonu je plynulé a citlivé. K brzdám tedy nemáme žádné výhrady a jdeme na řazení Microshift. To se kdysi občas objevilo, ale nikdy tak masivně jako v současné „Shimano nedostatkové“ době. Devítková přehazovačka spolupracuje s rapidfire typem páčky, kdy citlivost řazení a přesná funkce jsou v podstatě shodné se Shimanem. Rozdíl je trochu v ergonomii, kdy větší řadicí páčka je plochá bez nějakého vybrání, ale to je opravdu jen drobný detail. Odřazovací páčka je ale kratší a ovládá se ukazováčkem pouze směrem k jezdci. Díky menší délce je ale nutné ukazováček lehce vychýlit směrem k představci, takže tady má japonský originál body navrch, a hlavně naše testerka s kratšími prsty zrovna tohle trochu kritizovala. Nicméně Microshift se v ostatních směrech ukázal jako funkční a spolehlivý.
Naopak si pochvalovala lehce „ergo“ střižené gripy Herrmans štíhlejšího průřezu, které jsou pro drobnou dámskou ručku ideální, a ke druhému styčnému bodu, tedy komfortnímu sedlu, rovněž neměla připomínky. Dost ale detailů, jdeme se projet.
Lehce sportovní nádech
Testovali jsme větší ze dvou velikostí, tedy osmnáctku, která nabídla optimální délku posedu, řídítka ve výšce někde mezi sportovním a rekreačním sklonem posedu a celkově klidnější geometrii danou delší zadní stavbou. Aktivace pohonu začíná miniaturním spínačem na baterii, až pak lze zapnout displej tlačítkem u levého gripu. Klasika v podobě všech základních údajů a křivky rychlosti nebo úrovně výkonu motoru jsou u tohoto displeje osvědčené a dobře přehledné. Automatické podsvícení při nájezdu do lesa nebo míst se slabým světlem je příjemné a displej je tak dobře čitelný. Po prvotních metrech bez asistence motoru, kdy kolo zásluhou rozumné hmotnosti a solidně tuhého rámu jede celkem příjemně, dáváme první stupeň asistence, který slibuje více jak stokilometrový nájezd. Kdo má elektropohon jen jako berličku pro některé výjezdy, asi u jedničky nebo dvojky zůstane, ale kdo chce cítit tah motoru a ulevit svým nohám, třetí stupeň a dvojice vyšších mu zajistí větší radost z jízdy. Nástup výkonu je plynulý, ale příjemně razantní, bez nějakého citelného nakopnutí. Čtyřstovka motor je klasika, tedy střední úroveň hluku, ale nepatří k těm hlučným, jako třeba starší Yamaha, a pracuje solidně i ve vyšších otáčkách. I přes avizovaný 80Nm „krouťák“ není řazení při silovém záběru na pátý stupeň asistence škubavé, takže vše působí přirozeným dojmem. Na rovině je kombinace 38 zubů převodníku a nejmenšího jedenáctkového pastorku optimální pro rozumnou kadenci i v mírném klesání. K nějakým extrémním výjezdům ale kazeta už tak vstřícná není. Geometrie má sice díky delší zadní stavbě vlohy i pro ostřejší stoupání, ale zaměření kola opravdu není do nejtěžšího terénu, takže musí 36 zubů stačit. S podporou motoru se ale dají vyjet slušně ostré kopce, jen to není o tak vysoké frekvenci šlapání a šetření baterie na nižší výkon motoru.
Ovládání kola je naprosto přirozené a delší zadní partie opravdu vše zklidní, aby přední vidlice pak sice točivost lehce dohnala, ale jinak kolo působí vyrovnaným, klidným a současně dobře ovladatelným projevem. Náklon do zatáčky je plynulý a bez odmlouvání, takže výška těžiště je optimální, což se ukázalo i v terénu, kde prostupnost nebyla nějak omezená. Současně ale nečekejte, že ze zatáčky vystřelíte v nějakém agresivním stylu, tohle je sportovně-výletní e-bike a klidný projev s poslušným ovládáním jsou zde dominantní. Nějaké stavění na zadní nebo parádičky nevyžadujte, je to hlavně o jízdě, a pokud bude uživatelka střední hmotnosti a nebude to stále drtit na pátý stupeň výkonu, může se podle profilu terénu směle přiblížit i té avizované stovce nájezdu.
(už)
Technické specifikace
Rám: Al 6061
Vidlice: RST Gila, TnL, 100 mm
Kliky: Bafang, 170mm, 38 z.
Brzdy: Zoom, 180 mm
Řazení: Microshift Marvo 1x9
Přehazovačka: Microshift M46L
Náboje: Formula
Ráfky: Remerx Rocky Disc
Pláště: CST Caballero 27,5x2,25“
Kazeta: S-Ride, 11-36
Sedlo: Spec Sport
Sedlovka: Spec Phase
Řídítka: Spec Phase, 700 mm
Představec: Spec Phase, 60 mm
Motor: Bafang M400, 36V/250W, 80 Nm
Baterie: Levit SP2.1, 630Wh
Displej: Bafang C18
Hmotnost: 23,6 kg
Cena: 59 990 Kč
(Aktualizace) V přehledu značek elektrokol na našem trhu naleznete vždy odkaz na dovozce nebo výrobce příslušné značky. Fotografie kola u…
Ne, nadpis není překlep, značka Haibike totiž své enduro e-biky označuje bez počátečního písmene E, ale první písmeno v názvu je to…