Počátkem března, když jsme v Podkrkonoší bojovali s desítkami centimetrů sněhu, jsme měli možnost pro vás otestovat kolo od firmy Kelly´s. Zapůjčený model Hacker je po právu zařazen do kategorie MTB ProRace. Společně s ostatními modely z této kategorie se bude ucházet o přízeň závodníků, kteří si pro tuto sezonu nestanovili nízké cíle. Tomu pochopitelně odpovídá cena a kvalita komponentů, kterými jsou jednotlivé modely z této kategorie osazeny.
Rám
Na výrobu rámu byl použit materiál Kinesium Premium Aluminium Superlite, který mu zaručuje vysokou pevnost při zachování nízké váhy. Výrobce uvádí hmotnost u 19,5“ velkého rámu pěkných 1420 gramů. Rámové trubky jsou „nařezány“ a „posvařovány“ podle cross-country race geometrie, kterou navrhl tým konstruktérů. Při profilaci trubek nejsou zaznamenány žádné experimenty nebo výstřelky, které by měly za každou cenu upoutat zákazníka. Horní, spodní, hlavová a sedlová rámová trubka mají kruhový průřez. Vyšší tuhost zadní stavby je zajištěna mírným zprohýbáním vzpěr a vidlice. Spoj mezi dolní rámovou a hlavovou trubkou je zesílen navařeným plátem charakteristického tvaru. Na pravou zadní patku je přidělán demontovatelný úchyt přehazovačky. Kdo by zatoužil vlastnit samostatný rám, bude si muset připravit bez deseti korun deset tisíc.
Komponenty
O pochytání všech terénních nerovností, které často závodník v zápalu boje přehlédne, se stará odpružená vidlice Manitou Skareb Super. Pružení má na starosti vzduch a tlumení zajišťuje TPC Remote Lockout. Se svými 80 milimetry zdvihu je předurčena na závody XC a maratony. Hmotnost se ustálila na 1542 gramech. Jak už je u firmy Kelly´s zvykem, na velkou část modelů se montují komponenty firmy Shimano. A když se jedná o model, který je předurčen k závodním účelům, dá se předpokládat, že bude vybaven komponenty z nejvyšších modelových řad. Na hackerovi najdeme s logem Shimano Deore XT kliky Hollowtech II, brzdové a řadicí páky Dual Control, přesmykač a ráfkové brzdy. Ani na přehazovačce se nešetřilo, což dokazuje nápis XTR. O bezproblémovou komunikaci mezi sloupkem vidlice a hlavovou trubkou se stará hlavové složení FSA Orbit MX. Představec KBIX PRO-Race pevně svírá řídítka stejné modelové řady. O sportovní posed se stará sedlo KBIX Ultraform Titanium, které společně se sedlovkou KBIX PRO-Race Carbon tvoří kompaktní celek. Výplety jsou kompletovány z nábojů a ráfků, které dodala firma Ritchey, a univerzálních plášťů Maxxis Minotaur o šířce 1,90“. Ořech zadního náboje si tyká s kazetou Sram, která má rozsah 11 až 32 zubů. Aby se dalo s hackerem ihned vyrazit na závody, jsou v ceně kola na klikách namontovány nášlapné pedály Wellgo M919.
Šaty dělají kolo
Záleží jen na výrobci, jaké barevné kombinace budou na rámech jeho výrobků a jakými komponenty osadí jednotlivé modely. Hacker může být černým koněm každého XC závodu nebo maratonu. Na rámu převažuje černá matná barva. O to více jsou už z dálky zřetelná loga na horní a spodní rámové trubce Kelly´s a Hacker, která jsou bílé barvy. Na kole dobře vynikají také kliky, dual controly, brzdové čelisti a přesmykač, které jsou stříbrné barvy. Kolo, které může na první pohled vypadat nenápadně, má v sobě nahromaděno hodně skryté síly, kterou může váš soupeř snadno přehlédnout.
S hackerem v terénu
I přes vrtochy počasí z počátku března jsme měli dostatek času a prostoru, abychom důkladně „proklepli“ tento model. Tentokrát jsme se při testování vyhnuli jízdě po asfaltové silnici, kam modely kol s podobnými ambicemi, jako má hacker, rozhodně nepatří. Naopak jsme využili terénních rozmanitostí Jestřebých hor a veškerý testovací čas jsme trávili daleko od silnic, na kterých mají převahu motorová vozidla. Dobrou práci v terénu odváděla odpružená vidlice Manitou Skareb Super, kterou jsme měli prakticky pořád otevřenou. V terénu, který odpovídal středně těžkým tratím v XC, nám 80 milimetrů zdvihu naprosto postačovalo. Vidlici jsme zavírali jen do náročných výjezdů, které jsme jezdili ze sedla. To nám v kombinaci s tuhými klikami Hollowtech II a tuhým rámem zajišťovalo maximální pohyb vpřed. V technicky náročných nebo v dlouhých výjezdech jsme ocenili nízkou váhu stroje, která je při výšce rámu 19,5“ dobrých 10,7 kilogramů. Kvalitně promyšlená rámová geometrie a vhodně seštelovaný posed nám umožňoval bez většího úsilí zdolávat v sedě většinu stoupání. V prudším výjezdech stačilo přenést těžiště směrem dopředu, čímž jsme eliminovali zvedání předního kola, které jinak většinou znemožňuje pokračování v jízdě. Při jízdě z kopce v technicky náročných pasážích jsme si pochvalovali lehkou ovladatelnost kola, která nám umožňovala okamžitou změnu směru. Při jízdě v sedle jsme si pochvalovali sportovní střih sedla a komfort, který jsme měli navýšený díky karbonové sedlovce. Pláště Maxxis Minotaur obstály v lehkém a středně těžkém terénu, do kterého jsou také určeny. Mají vynikající záběrové a samočisticí schopnosti. Při jízdě v terénu s pevným podkladem každý ocení jejich nízký valivý odpor. Každému, kdo je zvyklý na přítomnost rohů na konci řídítek, které hacker postrádá, doporučujeme aby si je už před první tréninkovou jízdou zakoupil a namontoval. Během celého testování jsme měli z hackera dobrý dojem. Už od počátku nám bylo jasné, že se budeme vozit na závodním stroji, kde je prioritou maximální výkon a uspokojení požadavků závodníka. To je minimální váha stroje a na 100 % fungující komponenty. Komfort je pochopitelně až druhořadý. I přes to jsme se na kole cílili pohodlně.
Slovo závěrem
Kdo touží jezdit XC závody nebo maratony na kvalitním kole od firmy Kelly´s z kategorie MTB ProRace, může bez váhání zvolit model Hacker. Ten díky kvalitnímu a lehkému rámu, komponentům Shimano Deore XT a XTR, Ritchey a Manitou nemá slabé místo, které by vás mohlo při závodě poslat do řad poražených. Díky tomu, že je MTB cyklistika individuálním sportem, bude váš závodní úspěch či neúspěch výhradně záležitostí vaší trénovanosti a momentální formy. Model Hacker od firmy Kelly´s o hmotnosti 10,7 kg (19,5“) za přijatelných 49 990 korun českých vás rozhodně limitovat nebude.
red
Rocky Mountain ETSX-30 Energy Transfer System značky Rocky Mountain se objevil již před čtyřmi lety a patří mezi nemnoho skutečně…
Nejvyšší cross-countryový model české značky Ravo, typ Racing Team, nově spoléhá na karbonový rám, osazení ovšem z velké části…