Karbonový rám je u horských kol Author pro letošní rok novinkou a je použit u špičkových typů Introvert a Master. Řada charakteristických konstrukčních prvků dává jasně najevo, že rám prošel dlouhým vývojem pod taktovkou Authoru, podobně jako tomu bylo v případě nových silničních karbonových rámů této značky. Již test silniční novinky CA7700 (Cykloservis 19/2007) ukázal, že to Author s karbonem opravdu umí a MTB rám modelů Introvert a Master tento fakt ještě podtrhuje. „Není karbon jako karbon“, tohoto hesla se pravděpodobně konstruktéři karbonových novinek Author drželi. Výsledkem jsou velice lehké rámy, které nabízí dostatečnou míru komfortu, a především nadprůměrnou tuhost.
Naším testem prošel model Author Master, rám je však s vyšším introvertem zcela totožný. Konstrukce Author Monocoque Carbon Technology představuje celistvý monokok, tedy jediný díl včetně sedlových i řetězových vzpěr. Hmotnost rámu hrála samozřejmě při vývoji velice důležitou úlohu, v žádném případě ale neměla být nízká váha na úkor pevnosti. Výsledná hmotnost samostatného rámu je výborných 1250 gramů. Oproti loňským rámům kombinujícím duralové trubky Easton s karbonovými sedlovými vzpěrami došlo k třísetgramové hmotnostní úspoře!
Cena modelu Master je 59 990 korun. Samostatný rám je možné zakoupit pouze v designu typu Introvert, a to za cenu necelých dvacet tisíc korun.
Již letmý pohled na rám, především na jeho mohutnou spodní trubku s průřezem položeného obdélníku, jasně informuje o základních požadavcích konstrukce. Šířka dolní trubky v celé své spodní půlce přesně odpovídá šířce středového pouzdra. Neméně robustně se tváří napojení řetězových vzpěr, které mají ve středové partii netradiční trojúhelníkovou profilaci. Horní trubka s lichoběžníkovým průřezem má po celé své délce na obou bocích jakési zpevňující žebro. Společně se sedlovou trubkou vnějšího průměru 34,9 milimetru a s nepřehlédnutelnou partií okolo hlavy slibuje rám nadprůměrnou odezvu na šlapání. V duchu maximální pevnosti se nese i provedení sedlových vzpěr rámu. Jejich širší průřez a především úplná absence jakéhokoliv zprohýbání mají za úkol pouze jedno, a sice přenést maximum síly na zadní kolo. Tomuto účelu nahrává i mohutný spojovací můstek. Komfort byl v případě konstrukce zadní stavby až druhořadý, ostatně se jedná o ryze závodní rám. Příprava pro čepy ráfkových brzd bude vyhovovat gramhoničům, kteří si zakoupí samostatný rám a následně jej budou osazovat.
Nízké hmotnosti rámu odpovídá „téměř papírová“ síla stěn středové části hlavních trubek, kterou lze odhalit již při silnějším tlaku prsty na jejich plochu. Zajímavostí je vedení bowdenů řazení horní trubkou, čímž se podařilo dosáhnout výrazné vzhledové čistoty. Po spodní hraně horní trubky je totiž tažena pouze hadička k zadní brzdě.
K řadě testovaných kol lze přistupovat s určitou představou, jaký ten či onen bike vlastně bude. Předchozí zkušenosti například s geometriemi konkrétního výrobce nebo třeba s celkovým laděním kola, mohou být do určité míry jakýmsi předobrazem, aniž by jezdec na kolo ještě usedl. V případě novinky Author Master jsme po předchozích zkušenostech s elitními biky značky očekávali výbornou ovladatelnost a stoprocentně závodní geny. A to master splnil do puntíku.
Na testované kolo se jezdec neposkládá jinak než do vyloženě sportovně-závodní pozice. Přestože rám není nijak dlouhý, níže umístěná řídítka a celková povaha kola ani jinou polohu jezdce neumožňují. A tak to má u závodního XC být, neboť pouze v takové pozici je zajištěn optimální přenos síly a do jisté míry i aerodynamika jezdce. Zároveň však není předek mastera natolik nízký, aby negativně ovlivnil průjezd technických pasáží či zdolání prudších sjezdů. Ovladatelnost je v tomto případě jakousi zlatou střední cestou. Kolo ochotně naslouchá pokynům jezdce a pro položení do zatáčky či kličkování na úzké pěšině mezi stromy jej není nutné nijak přemlouvat. Chování mastera je dobře čitelné a na geometrii si jezdec zvykne téměř okamžitě. Celková stabilita ve vyšších rychlostech je vyhovující, pouze je nutné v prudkých sjezdech jít více za sedlo. Nízko umístěná řídítka takovému terénu přece jen nenahrávají. Skvěle to ale kompenzují ve výjezdech, na masteru má jezdec pocit, že vyjede snad všechno. Kolo nemá tendenci se zbytečně stavět na zadní a jezdce samo navádí ke správnému rozložení těžiště. Vrchařské schopnosti i celkový komfort držení by pak ještě navýšila montáž rohů.
Jednou z pilotních vlastností mastera je skvělá akcelerace. Té samozřejmě napomáhá již zmiňovaný závodní posed, hlavní úlohu zde však hraje hmotnost kola a celková tuhost rámu. Jen lehce přes deset kilogramů vážící bike je totiž vybaven nadprůměrně tuhým rámem, takže reakce na záběr do pedálů je okamžitá a do pohybu vpřed přejde takřka sto procent vynaložené energie. Žádné kroucení rámu v tomto případě nečekejte, a to ani pod těžším jezdcem. Navíc je po této stránce skvěle vyvážený přední trojúhelník a zadní stavba. Sice by se dal ještě ubrat nějaký ten gram na obvodové hmotnosti kol, ovšem pláště Author Beetle Juice jsou výbornými univerzály, takže by jejich výměna byla spíš na škodu.
Jediné negativum kola vynikne ve srovnání právě s nadprůměrnou tuhostí rámu. Představec Easton má totiž přední upínací část záměrně z boků hodně vybranou, aby umožnil karbonovým řídítkům více pružit. Při silové jízdě ze sedla či v nástupu však tato pružnost setu představec/řídítka může někomu vadit. Ovšem na měkčím rámu by tento neduh možná nikdo ani nepozoroval…
Jízdní komfort kola patří mezi karbonovými rámy k průměru. Málokterý rám však dokáže nabídnout při totožné míře pohodlí tak vysokou tuhost jako Author Master či Introvert. Zadní stavba z principu příliš komfortu nepřinese, úspěšně to ale dohání sedlová trubka, a především karbonová sedlovka s výrazně vyoseným zámkem. Stejně tak sedlo Fi’zi:k Gobi je nadmíru pohodlné, takže i po stránce jízdního pohodlí nakonec master zaslouží celkem vysoké hodnocení.
Vidlice Manitou R7 Elite Absolute funguje solidně a díky nastavení komprese nemusí jezdce rušit zbytečným pohupováním. Možná by zde přišel vhod lockout ovládaný z řídítek, páčka na korunce je však bezproblémová a po estetické stránce možná i lepší.
Kliky FSA Afterburner s efektní povrchovou úpravou výborně doplňují tuhost rámu. Řazení Sram X.9 s páčkami Trigger není co vytknout, funguje zcela přesně a nabízí čitelnou zpětnou vazbu mezi měniči a páčkami. Maximální spokojenost panovala také s brzdami Hayes Stroker, které nabídly nejen příjemné ovládání, ale především na závodní XC nadstandardní výkon.
Plusy: tuhost rámu, nízká hmotnost, schopnosti ve výjezdech, pružnost sedlovky, pohodlné sedlo
Minusy: nižší tuhost kompletu řídítka/představec
Žhavé novinky značky Cannondale, konkrétně typy Rize a Moto, jsme vám stručně představili v Cykloservisu číslo 6. Uplynula velmi krátká…
Cyklistické MTB tretry Axon Drover jsou již od pohledu určené především hobby jezdcům či cykloturistům, ve své kategorii však patří…