Žhavé novinky značky Cannondale, konkrétně typy Rize a Moto, jsme vám stručně představili v Cykloservisu číslo 6. Uplynula velmi krátká doba a nám se již podařilo all mountain model Rize pořádně otestovat. V jeho sedle či za sedlem jsme strávili hodně času a najeli přes dvě stě terénních kilometrů. Musíme hned na začátku přiznat, že si tento bike rychle získal naše sympatie. Nabízí vše, co lze od kategorie all mountain očekávat. Dokáže naplno využít svých nemalých zdvihů, a přitom je lehký, velice tuhý, rychlý a zároveň obratný.
Otestovali jsme druhou nejnižší variantu, označenou číslovkou 4. Ta se od prestižních verzí série Rize odlišuje především duralovým rámem. Modely Rize Carbon 1, 2 a 3 mají, jak sám název napovídá, přední trojúhelník a horní vzpěry zadní stavby z karbonu. Určitý rozdíl je logicky v hmotnosti rámu, jinak jsou parametry obou verzí velice podobné. Cena jen lehce přes sedmdesát tisíc korun je ale pro Rize 4 jasným argumentem.
Systém odpružení True Travel je koncipován pro optimální funkci zadní stavby, tedy pro dostatečnou citlivost pružení a zároveň dobrou odezvu na záběr jezdce. Zdvih 130 milimetrů by se ještě donedávna na dlouhé vyjížďky ve stylu náročnějšího cross-country zdál být nesmyslný, ovšem v případě moderní koncepce a vhodného tlumiče je Cannondale Rize jasným důkazem, že se časy mění. U tohoto kola se vše podařilo naladit tak, že při běžné sportovní jízdě o sobě nedávají centimetry zdvihu téměř vědět. Skutečně až tam, kde je to třeba, se projeví v plné síle a dokáží zpracovat velké rázy.
Jednočepová koncepce rámu využívá hodně dimenzovanou zadní stavbu. Hlavní čep je nejen dost široký, ale zároveň excentricky umístěný, tedy lehce vyosený směrem doleva. Bod otáčení je při pohledu z boku přesně uprostřed sedlové trubky a již klasicky ve výšce zubů prostředního převodníku. Ložiska jsou od sebe vzdálena více než šedesát milimetrů. Torzní tuhost této partie rámu tedy nelze podceňovat, což platí i o celé asymetricky tvarované zadní stavbě. Bezprostředně za hlavním čepem se nachází plochý spojovací můstek a hned za ním masivní, šikmo umístěná vzpěra. Rovněž nadprůměrná výška profilu spodních ramen zadní stavby dává tušit vysokou pevnost. Oproti tomu ramena vedoucí k tlumiči jsou relativně subtilní, což je ještě podpořeno jejich černou barvou. Tuhosti při záběru zde pomáhá krátké spojovací rameno přepákování, umístěné paralelně se sedlovou trubkou.
Přední trojúhelník rámu je věrný tradicím značky, tedy mohutným trubkám a pečlivě začištěným svarům. Nutno přiznat, že ve sněhově bílé barvě vypadá fantasticky. Kruhový průřez hlavních trubek přechází směrem k hlavové partii do kapkovité profilace. Velice čistě působí i uchycení tlumiče zespodu horní trubky, a to přesně v místě jejího mírného průhybu.
Ještě jedna maličkost na rámu jistě potěší vyznavače kol této značky, a sice nápis „Handmade in USA“.
Zadní tlumič Fox Float RP 2, případně jeho luxusnější verze RP 23, jakoby se pomalu stával u jednočepových koncepcí standardem. Aby také ne, systém Pro Pedal nabídne jak plnou aktivitu pružení, tak i přitvrzení chodu pomocí přepnutí páčky. To se projeví pouze lehkým úbytkem citlivosti, ovšem při výrazné netečnosti pružení vůči záběru do pedálů. Tento vzduchový tlumič se pro nový Cannondale Rize zdá být ideální.
Sto třicet milimetrů zadního zdvihu vpředu vyvažuje vidlice Fox 32 Float RL 140. O její funkci se asi nemusíme rozepisovat, chodí přímo sametově a také její ovládání kompresního tlumiče je bezproblémové.
Již první metry v sedle kola upozorní na velice dobrou ovladatelnost. V pomalejší rychlosti je kolo vyloženě hravé. Velice ochotně se zvedá na zadní, ovšem ne na úkor schopností ve výjezdech. Točivost kola na úzkých klikatých pěšinách je téměř návyková. Nízká hmotnost 12,5 kilogramu nutí jezdce k tomu, aby kolo každou chvilku odlepil od země. Rize je rozený letec a to platí i o jeho ve své kategorii nadprůměrné akceleraci.
Se zvyšující se rychlostí se charakter kola zklidňuje, výrazná stabilita je najednou téměř nečekaná. Jakoby testované kolo mělo dvě zcela odlišné tváře. Zatímco při pomalejší jízdě je rize velice živým, až nespoutaným, při narůstající rychlosti se jeho povaha hodně uklidňuje. Na tento jev je potřeba si chviličku zvykat, ovšem záhy si uvědomíte, že právě ony dvě tváře jsou na tomto kole tím skvělým a zábavným. Užijete si na něm technické úseky, a přitom budete mít v rychlém náročném sjezdu jistotu, že máte řízení stále pod kontrolou.
Do jisté míry překvapující jsou „šplhací“ schopnosti kola. Výše umístěná řídítka sice znamenají jejich nutné přitažení blíže k tělu, pak ale rize zvládne i velice prudké výjezdy. Navíc dokáže takové věci, o nichž se vám se závodním XC fullem může jen zdát. Například středně prudké schody vyjede rize s přehledem, kopírování podkladu zadním kolem je velkou výhodou.
Funkci pružení hodnotíme jako vynikající. Pokud pojedete opravdu náročný sjezd, vyplatí se páčku na tlumiči přepnout do modu plné aktivace pružení, ovšem ve všech ostatních případech nedáte na Pro Pedal dopustit. Lehoučkému pohupování tlumiče se sice ani tak úplně nevyhnete, ale v jízdě samotné vás pružení nebude obírat o sílu vloženou do šlapání. I při nastavení na režim Pro Pedal dokáže rize výborně hospodařit s téměř celým zadním zdvihem a nepřehlíží ani menší nerovnosti. A hlavně, o zdvihu 130 milimetrů pod sebou ani nevíte, dokud nenajedete na jemu odpovídající překážku. Při plné aktivitě tlumiče se výrazné propružení zadní stavby pocitově lehce promítne do šlapání, celkově lze ale říci, že pružení se s bržděním či právě záběrem ovlivňují zcela neznatelně.
Cannondale Rize 4 je strojem, na němž bez problému objedete i dlouhou maratonskou trať a jízdu si opravdu užijete. V případě tohoto kola se rozhodně „netaháte se zdvihem navíc“. Ten zdvih ve členitějším terénu rádi využijete, a přitom neznamená hmotnost navíc či zhoršení reakce na záběr. Rize je velice zdařilým kompromisem, kde jsou sloučeny nízká hmotnost, rychlost, pohodlí i technické dovednosti kola. Toto kolo je opět dalším z důkazů, že hodnoty zdvihů okolo 130 či 140 milimetrů dnes patří do kategorie čistokrevné cross-country. Rozhodně zde ale nezaměňujte pojmy cross-country a závodní cross-country…
Díky testované velikosti L (druhá největší) jsme se mohli zaměřit také na tuhost rámu. Ta je jedním slovem fantastická. Přední trojúhelník a mohutná spodní ramena zadní stavby se v tomto ohledu skvěle doplňují. Ani nadprůměrně těžký jezdec nebude mít u nového rize pocit, že by se pod ním jakkoli kroutil.
Komponentová skladba námi testovaného kola neodpovídala sériovému modelu. Zatímco náš rize měl luxusní kliky XTR, v reálu u typu Rize 4 najdete Deore XT. Stejně tak kola Mavic CrossMax ve specifikacích tohoto modelu nehledejte, standardní je kombinace ráfků Mavic XM 317 a nábojů DT Swiss. „Ryzí“ Rize 4 je osazen skvěle funkčními brzdami Avid Juicy 5 a komponenty FSA.
Za ideální volbu považujeme pláště Schwalbe Nobby Nic Evolution v šířce 2,25“. Ty přesně odpovídají určení kola a nabízí jistotu v hodně náročném terénu. Pouze průchodnost zadního pláště kolem šikmého spojovacího můstku kyvné vidlice by mohla být o něco větší.
Všechny estéty jistě potěší fakt, že Cannondale Rize 4 je kromě námi testované bílé barvy nabízen i v decentní, leskle černé verzi.
Plusy: funkce odpružení, ovladatelnost v nízké rychlosti, stabilita v rychlých sjezdech, hmotnost, torzní tuhost rámu
Minusy: průchodnost zadního pláště
Cyklistické MTB tretry Axon Drover jsou již od pohledu určené především hobby jezdcům či cykloturistům, ve své kategorii však patří…
Testovaný Q 900 je druhý nejvyšší model, který nepostrádá charakteristické prvky všech biků této řady. Základem jeho rámu je duralová…