logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test kola Apache Race

Test kola Apache Race

thumb_80x60_apach.jpg(1896KB)Za velice krátkou dobu se česká značka Apache na domácím trhu zabydlela a její záběr je opravdu široký. V prvním letošním čísle Cykloservisu jsme měli tu čest představit vám absolutní špičku její silniční produkce a nyní vám chceme nabídnout ze stejného postu i bike. Tedy to nejlepší, co tato mladá, ale již dospělá značka nabízí. Jak jsme již uvedli, model Totem Race tvoří absolutní vrchol. Z toho vyplývá nekompromisní osazení a samozřejmě také špičkový rám. Na jeho vývoji spolupracoval závodní tým Apache spolu s konstruktéry značky, a proto mohl vzniknout absolutně vyzrálý základ kola, pyšnící se hned několika zajímavými prvky. Tento typ rámu také absolvoval závody mistrovství světa v cross-country, kde s ním Jaroslav Kulhavý a Jiří Friedl dosáhli skvělých výsledků.

Svěží myšlenky

Snaha o odlišení od ostatní produkce se značce Apache nepochybně daří. Zatím se o ni staraly výrazné nápisy s uvedením materiálu rámu na sedlových trubkách všech rámů a také pastelové barvy. Odlišit se také nějakým konstrukčním prvkem nebývá vždy už tak jednoduché a vyžaduje to dlouhodobý vývoj a testování. Novinkou je profil spodní rámové trubky. Ta má ve své střední části průřez podobný kosočtverci, který ke koncům trubky pozvolna přechází v profil kruhový. Výhodou takového tvarování je minimální schopnost k lapání bahna. K žádné ztrátě pevnosti tímto řešením nedošlo a zároveň nenarostla hmotnost. Nový profil spodní trubky mají na svědomí samotní závodníci stáje Apache. Stačí, když na závodě zaprší, a pak není výjimkou s sebou vozit až tři kila bláta. Ostrá spodní hrana trubky tomu účinně zamezí. A estetický přínos je neoddiskutovatelný. Zde tedy patří značce výrazné plus. I samotný materiál rámu je výjimečný. Jedná se o hliníkovou slitinu s označením U6 Superlight, vyznačující se vysokou pevností a minimální hmotností. Dalším a asi nejpodstatnějším důvodem k výběru tohoto materiálu byla jeho vysoká životnost. Pro závodění, kdy dochází často k únavě materiálu, je takový výběr přínosem. Hlavová trubka využívá integrované složení a výztuha ve spoji se spodní rámovou trubkou dodává jinak velice elegantnímu rámu na robustnosti. Zadní stavba nepostrádá precizně zpracované patky, z nichž levá nabízí možnost montáže kotoučové brzdy a pravá samozřejmě nepostrádá výměnný držák přehazovačky. Průřez tvaru šestiúhelníku použitý na celé zadní stavbě se stará nejen o zvýšenou boční pevnost, ale nabízí také určité odlišení.

Nové konstrukční prvky, zatím použité na nejvyšším modelu, se pravděpodobně stanou v budoucnu typické pro celou nabídku a budou se tak starat o patřičný image značky, podobně jako například Tripple Triangle u GT.

Vyvážené osazení

Přední odpružení obstarává Rock Shox Duke Race s osmdesáti milimetry zdvihu a s možností uzavření. Vidlice je příjemně citlivá a oproti vyššímu modelu SID má i tužší konstrukci. Sice nepředstavuje špičku, co se týče hmotnosti, na druhou stranu se uživateli odmění menší údržbou a bytelnějším zpracováním.

Dalším klíčovým bodem celého biku jsou kola Mavic Crossmax UST XL. Maximální tuhost tohoto kompletu společně s nízkou hmotností a náboji na průmyslových ložiscích se rovněž starají o výborné dojmy z jízdy. Ve spojení s bezdušovými plášti Michelin Comp S tvoří jednu z nejlepších částí celého stroje.

Zbytek osazení má na starosti funkční namixování sad Deore XT a XTR. Z nejvyšší sady zde pochází přehazovačka s kratším ramínkem, zbytek komponentů pak náleží do sady XT. Supertuhé kliky doplňují rám s koly Crossmax a odezva na každé šlápnutí je příkladná. Devítikolo HG-70 s rozsahem 11 až 34 zubů poskytuje v kombinaci převodníků 22, 32, 44 široký rozsah převodů, a kliky si tak téměř žádají o odebrání nejmenší placky. Tu jezdec na závodním stroji využije jen zřídka. Pokud se tedy bude kolo opravdu používat k účelům, ke kterým bylo stvořeno. Jestli si ovšem hodláte pořídit závodní stroj proto, že ho má také váš šéf, a budete na něm jezdit jen v neděli od hospody k hospodě, pak vpředu dvaadvacítku oceníte. Jak jsme již naznačili, přesmykač, brzdy a brzdové páky s řazením jsou ze sady XT. Vše fungovalo bezchybně, snad jen s tím příliš těžkopádným designem véček by bylo na čase už něco udělat. Umístění čepu otáčení do jiného místa, než je uchycení brzdy, je zbytečným luxusem a při zjednodušení celého systému by šly rozhodně nějaké ty gramy dolů. A bez úbytku brzdného výkonu! Z našeho pohledu jsou brzdy z nižší sady LX zdařilejší. Totem Race je standardně dodáván bez pedálů, bude tedy záležet na konkrétním jezdci, jakému systému či výrobci dá přednost.

Sedlovka, představec a řídítka náleží stejně jako hlavovka značce Ritchey v úrovni Comp. Zde bychom se rádi krátce zastavili. Ač je zpracování těchto komponentů na výborné úrovni, váhově představují jen průměr. K tak vybavenému kolu, jako je Totem Race, by jistě lépe slušela alespoň sada Ritchey Pro, ne-li nejlepší WCS. S compem se můžeme často setkat již na kolech s téměř třetinovou cenou. Sedlo Selle Italia Oktavia se na první pohled tváří velice závodně, po důkladnějším seznámení a nalezení ideální polohy však přinese jezdci i dostatek komfortu.

S lehkostí indiánských koní

S úkolem postavení závodního stroje se u Apache vypořádali na výbornou. Rám je spíš kratší, díky tomu je kolo hodně živé a obratné. Na první pohled je znát, že vývoj této geometrie probíhal i na závodních tratích. Pokud by se pokoušel kolo zkrotit méně zkušený jezdec, dalo by mu to hodně práce. Tuhost rámu i všech klíčových částí je ohromující, a kolo je tak schopné výborné akcelerace. Když se k tomu ještě připočte uzamykatelná vidlice, je čistokrevný závodní speciál na světě. A ani k tomu není potřeba kompletní ikstéerko. Sada XT se ji funkčně vyrovná a nepatrně vyšší váha komponentů kolu nijak neubírá na jeho závodních kvalitách.

Model Totem Race je nabízen ve velikostech 17, 19 a 21 palců a jeho cena činí 59 999 korun. Chcete-li kvalitní závodní kolo s jistou dávkou originality, u kterého si budete jisti, že ho nepotkáte na každém rohu, pak je Totem Race určen právě pro vás.

Text a foto: Honza
DALŠÍ ČLÁNKY

Test Rock Machine Avalanche

Mezi hrstkou značek, jejichž konstruktéři si už před mnoha lety uvědomovali, že na kole se dá krom jízdy také trochu létat, je i Rock…

  • Datum: 18. 05. 2003
  • Kategorie: Testy kol

Kelly's Beast

Premiéru v našich redakčních testech absolvoval celoodpružený model od firmy Mama, a to v podání Kelly'su Beasta. V jejich nabídce se jedná…

  • Datum: 08. 06. 2003
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru