Letošních novinek domácí značky 4EVER jsme ochutnali opravdu slušnou porci a skoro ve všech příchutích cyklistiky, tu elektrickou nevyjímaje. Karbonový gravel Grizzly v nejlepší specifikaci je tak pomyslnou třešničkou na dortu. Koho by název sváděl k představě masivního a těžkopádného stroje, bude se krutě mýlit. Tahle šelma je totiž hodně dravá a mrštná.
Maximálně variabilní
Gravelová současnost výrazně selektuje své vlastní podkategorie a Grizzly není ani nákladní cestovatelská „mula“, ani super-trendy dlouhý stroj do kamenitých terénů či naopak vrtkavý sportovec s původem na cyklokrosových tratích. Ačkoliv k poslední kategorii má možná nejblíže, ale já bych jej specifikoval jako all-road stroj či gravel s přesahem trochu víc na zpevněné cesty a běžný terén. Dokonale provedený lak s „mramorovaným“ podkresem totiž ukrývá tuhý, avšak současně komfortní rám a geometrie má opravdu blíž k silničním kolům než bikovým devětadvacítkám. Grizzly v několika modifikacích nabídne jak jednopřevodník, tak dvojpřevodník a přesmykač a může tak být opravdu blíž gravelovému nebo naopak silničnímu světu. Příprava na přesmykač s mechanickým či elektronickým ovládáním, a to i v kabelovém provedení, rámu nechybí. Takže v našem případě s dálkovou jednopřevodníkovou elektronikou Sram jsou všechny montážní otvory i vstupy kabeláže zaslepené zátkami. Vyberete variantu 1x12 a když časem chcete přejít z jakéhokoliv důvodu na dvojpřevodník, není tady problém. Chcete sportovní stroj na užším obutí, je to samozřejmost, ale díky 60mm prostupnosti zadní stavby i přední vidlice, můžete do rámu nacpat i objemnější skoro 50mm pláště. A jestli potřebujete celoroční sportovní nástroj, příprava zadní stavby na montáž blatníků je díky všem závitům kompletní.
Ale pojďme trochu víc do detailu a začněme od hlavy, kde je samozřejmě vstup kabeláže dovnitř skrz krytku horního ložiska a pokud by zde byl namísto bezdrátu bovden přehazovačky, vylezl by ven až zezadu z patky. Lehce dopředu vyboulená hlavová trubka přechází ostřejším napojením do spodní a horní trubky, kterým nechybí závity pro košík nebo horní brašničku. Zatímco spodní trubka má šestihranný průřez lehce se rozšiřující u závitového středového pouzdra, horní se směrem k sedlové ztenčuje a je nižší. Štíhlé sedlové vzpěry se napojují o trochu níž, takže prvek pro lepší absorpci rázů a hodně nápadná je spodní partie sedlové trubky. Zde je jednak profilace pro lepší prostupnost pláště a místo na blatník, ale i montážní rozhraní pro přesmykač. Následuje hodně výrazný nárůst objemu materiálu kolem středového pouzdra a přechodu do řetězových vzpěr. Ty svojí výškou zaručují maximální boční tuhost, takže ani ztenčení kvůli převodníku a plášti nevykazovalo při záběru nějakou nechtěnou flexi. Mají boční prohnutí, takže je tu dostatek prostoru i pro ty, kdo šlapou s patami víc k rámu. Masivnější patky přechází obloukem do sedlových vzpěr a samozřejmě tady dole nechybí závit pro blatníky či nosič. Sekundují mu totiž tři závity kolem horního můstku sedlových vzpěr, nebo jeden za středovým pouzdrem. Aby byl výčet montážních bodů úplný, pár závitů je na sedlové trubce a další ještě na spodní trubce dole před středovým pouzdrem. Samozřejmě plus šestice na bocích přední vidlice a další tři pro montáž předního blatníku.
Klasická sedlová objímka, pevné osy s odnímatelnou páčkou a imbusem pro dotažení, tady není co vymýšlet, prostě funkční klasika. I místa pro převodník je dostatek, takže lze namontovat i větší „jednoplacku“ než měla ta naše se 42 zuby. Hliníková řídítka s optimálním vnějším vyhnutím doplňuje karbonová sedlovka a trochu sportovnější štíhlé sedlo, ale úchop i posed jsou v obou případech dostatečně komfortní a tak nějak korespondují s ostřejším projevem kola než nějakým touláním „natěžko“.
Gravel, CX a silnice
Grizzly v sobě mixuje tyhle tři kategorie a jak už jsme psali výš, nečekejte bikové geny a směřování do těžkého terénu. Tohle je silnice s terénním přesahem nebo sportovní gravel s přesahem na silnici, záleží co obujete. Tady jsou sériově univerzální Schwalbe s jemným celoplošným vzorkem, který sice jede svižně, ale na silnici něco s hladkým středovým pruhem určitě zrychlí a do terénu bych teď na podzim klidně sáhl na širší 45mm obutí s hrubším vzorkem. Pláště G-One ale nezklamou na jemném štěrku a suché hlíně, kde seděly opravdu příkladně a kolo prostě jede. Zásluhu na tom má jednak kratší zadní stavba, pak celková tuhost rámu a sportovní posed s rukama ideálně vysoko pro delší pobyt za řídítky, ale současně i ostřejší sportovní záběr. Na 188 centimetrů vysokého jezdce se druhá největší velikost 56 ukázala jako optimální. Rám nemá dlouhý reach, ale posed je sportovně natažený díky klasickému úhlu sedlové trubky, ovšem současně je rám a geometrie z kategorie kratší gravelů s ostřejším ovládáním bližším silničním či all-road kolům. Nečekejte stabilní dlouhý stroj, který ze sedla budete rozkývávat opření o vidlici někde daleko vpředu. Tohle je raketa co potřebuje švih a dokonale mixuje obratnost se stabilitou ve vyšších rychlostech. I když není střed a těžiště z nejníže položených, kolo se ukázkově sklápí do zatáčky a současně nabídne rozumnou prostupnost i v terénu. Hbité reakce na podněty od řídítek jsou okamžitě vyslyšeny a předek perfektně manévruje. Vedení směru není o chirurgické přesnosti skalpelu, tady nejsme na silničce a objem plášťů to lehce „uvolňuje“, ale i tak je vše čitelné a s rychlou odezvou. Ve vyšších rychlostech ale není třeba se bát, že by kolo bylo zbytečně vrtkavé a nestabilní, protože vedení směru a obratnost jsou namixované v ideálním poměru. Na silnici tedy chování kola za jedna a totéž platí i pro polní cesty, kde jezdcovo pozadí rozmazluje zadní stavba a karbonová sedlovka. Sedlo bylo i přes velkou schopnost propružit na náš vkus trochu užší, naopak řídítka jsou na tom s úchopem za páky či horním úchopem mnohem lépe. Optimální výšku jsem zmínil, závodník může ještě ubrat podložky pod představcem, ale při spodním úchopu už jsou ruce docela dost dole, takže sériová pozice je nakonec rozumný kompromis. Tlumení terénních nerovností je zásluhou rámu a vidlice na velice slušné úrovni, takže ani vyšší tlak v pláštích nevedl na polních cestách k nějak roztřesenému dojmu, prostě se nerovnosti v materiálu ztratí a tupější rány přijdou spíš až na kořenech, jinak umí vidlice s ostřejšími tvary všechno docela slušně zpracovat. Na štěrku a hlíně pak nebyl problém zabrat trochu ostřeji do pedálů a třeba ve výjezdu si kolo vyloženě libovalo při snaze dostat z něho v sedle maximum. Jen se zapřete a dáváte si do těla, aby nebyl problém postavit se do pedálů a finále zvládnout ze sedla. Víc klasická geometrie samozřejmě neposadí jezdce tolik nad osu šlapání, takže šlapete před sebe. Ve sjezdech se pak obratnost kola na silnici nijak negativně neprojevuje, ale v terénu už nečekejte takovou stabilitu, jako mají kola s aktuální trendy geometrií bližší horským kolům. Tohle není gravel do těžkého kamenitého terénu, tohle je živější stroj, který někdy opravdu potřebuje zkušenějšího jezdce, především pro prudké terénní stezky směrem dolů. Ty centimetry délky a stabilnější hlavový úhel, co by za vás udělaly práci v jistotě vedení, tady prostě nejsou. Nevadí to, protože ostré zavřené zatáčky zvládne Grizzly hravě, nevadí mu kdykoliv se odlepit od země a nikde necítíte takový ten líný stabilní projev, co by pak dole při snaze zase to rozbalit naplno po rovině zbytečně svazoval. Je to prostě „živák“, ale s dostatečně klidnou povahou, aby jezdce nikde nevytrestal. I převodový rozsah byl optimální, takže na silnici jsme spíš jen od mírného klesání řadili vzadu nejmenší desítku zubů, ale i tak se většinu času pohybujete na čtyřech nejmenších pastorcích. Nejlehčí převod pak byl plně dostačující i do ostřejších stojek, ale třeba levnější verze se sadou GRX 1x12 nabídnou ještě lehčí převodový rozsah. K řazení Sram nemáme jedinou výtku (ke kolu jsou dva akumulátory), elektronika šlapala skvěle a řadit oběma pákami není po chvilce nic nepřirozeného, navíc nehrozí nechtěné přehmátnutí jako u shimanovské elektroniky. I tvarově padnou páky skvěle do dlaně, takže bez jediné výtky a k výkonu brzd rovněž. Tady se hodně líbily kotouče s hliníkovým unašečem, vypadají bezvadně a k Mavic výpletům hezky ladí.
Co tedy závěrem, pro koho vlastně Grizzly bude? Ideálně pro bikera, jenž hledá rychlý gravel pro silnici a polní cesty, ale do těžkého terénu už chce raději na biku. Pro gravelistu či sportovce, který nechce dlouhý a stabilní „nákladní“ stroj na několikadenní putování, ale spíše se těší na jízdu v tempu a ocení snadnou manévrovatelnost a perfektní akceleraci i držení tempa. Prostě gravel a trochu all-road s dostatkem agresivity, jistoty a současně chuti po rychlosti.
Rám: Carbon HiMod
Vidlice: Carbon
Kliky: Sram Rival, 175 mm, 42 z.
Brzdy: Sram Rival, 160/140 mm
Řazení: Sram Rival eTAP AXS, 1x12
Přehazovačka: Sram Rival XPLR eTAP AXS
Kola: Mavic Allroad S
Pláště: Schwalbe G-One Allround, 40-622
Kazeta: Sram Rival XPLR, 10-44
Sedlo: Selle Italia X-LR SF
Sedlovka: Exclusive Carbon
Řídítka: Exclusive Alu, 440 mm
Představec: Exclusive Alu, 100 mm
Hmotnost: 9,1 kg
Cena: 89 990 Kč
Když se řekne ergonomické gripy, většinou si každý vybaví značku Ergon, která v tomto oboru platí za jednoho z průkopníků a v podstatě…
Někomu vyhovují tvrdší sedla, jinému zase ta měkká a co se týká tvaru, je to hodně individuální, protože každé pozadí je jiné. Někdy bude…