V segmentu enduro a trailových přileb je tenhle kousek od domácí značky Haven univerzálem pro všechno, ačkoliv na drsnější enduro má Haven novinku Factory Trail s pevným rámem kolem uší. CROSSmag je ale univerzál jak na enduro, tak na traily a vlastně se hodí i pro běžné bikování, pokud upřednostňujete vyšší míru ochrany a dolů prodlouženou týlovou partii.
Přilba vyrobená klasickou in-mold technologií má trojitou skořepinu, tedy tu hlavní na horní části, menší přes zadní výduchy a pak spodní, kryjící boky i spodní lem až za vnitřní hranu. Mezi skořepinami je ve spárách vždy přiznané jádro přilby a zakrytí všech hran tak prodlouží životnost třeba při nešetrném zacházení. Stavitelný plastový štítek drží trojice hliníkových šroubů, kdy prostřední dovoluje po ozubeném pásku výškový posun štítku o osm centimetrů, takže se nám pod něj vešly do výjezdu i sjezdové brýle. Tvar přilby je s nimi celkem kompatibilní, ale rozhodně to není priorita, takže bez kontaktu obruby brýlí a čelní hrany přilby se to neobejde. Nicméně tlak přilby na nánosník není nijak výrazný, takže kompatibilita tu je.
Vnitřní prostor přilby má jednodílnou vyjímatelnou výstelku s integrovanou síťkou přes čelní průduchy a stažení na hlavě řeší plastová čelenka ve dvou třetinách obvodu s jištěním na spáncích vždy dvojicí čepů nacvaknutých do plastových portů v přilbě. Vzadu má stahovací mechanismus tři pozice výškové regulace, ale pro přesné usazení přilby na hlavě nebylo nutné volit nějakou z krajních poloh, sedí ve všech třech. Je to dáno ideální hloubkou přilby a střih je spíš pro kulatější hlavy než ovál, kdy testovaná větší velikost L/XL (58-61 cm, 332 g) sedí i na větší hlavě, ale pro opravdu velké hlavy třeba s čepičkou pod přilbu už je to na hraně. Popruhy vychází vpředu ze spodní hrany s integrovaným kovovým čepem, vzadu jsou jen provléknuté držákem stahovacího mechanismu, mimochodem perfektně přístupného i v teplejších rukavicích. Spony s pojistkou lze jednoduše nastavit a zajistit, přezka pod bradou je pak magnetickou-mechanická s velice snadným ovládáním jednou rukou. Chválím reflexní samolepku vzadu na přilbě a bonus v podobě blikačky integrované do stahovacího kolečka. Když si zapomenete klasickou blikačku doma, máte ji tady vždycky s sebou a nabídne rychlé i pomalé blikání nebo konstantní svícení, navíc se snadno ovládá stiskem spínače uprostřed kolečka.
Co bych vyzdvihl, jsou ventilační schopnosti přilby, protože se na hlavě objevovala v podstatě od července až doteď. Čtrnáctka otvorů je od čela až na temeno a hezky doširoka rozmístěná, takže spolu s otvory ve štítku si přilba bere zepředu dostatek vzduchu pro ochlazení. Vnitřní příčky svým snížením proudění vzduchu kanály neomezují a desítka zadních výduchů pak odvádí svoji práci rovněž spolehlivě. V létě tedy perfektní ventilace od čela přes temeno i spánky až dozadu, teď už je to na tenkou čepičku pod přilbu. Samozřejmě je ventilace na vynikající úrovni v dané kategorii trail a enduro přileb, nesrovnávám s ultra-děravými XC či silničními přilbami, ale i v klasickém MTB by na tom byla srovnáním velice dobře. Co ještě dodám, je kompatibilita s velkoplošnými brýlemi, kdy redakční 3F Jumbo svým širokým a vysokým tvarem byly na stranách v kontaktu se spodní boční hranou přilby a tady si to příliš nerozumělo, ale méně široké brýle už byly v pohodě.
Tahle přilba za 1890 korun bude ideální ochranou pro trail-enduro ježdění pro ty, kdo chtějí ideálně hlubokou přilbu, nezacházející do extrémů a dostatečně variabilní sklon štítku. Hlavně ovšem vynikající ventilaci. Reflexe a blikačka jsou pak příjemným bonusem.
(už)
Můžete mít malé světlo na kolo pro občasné využití, můžete mít silnější pro větší bezpečnost, můžete mít jen blikačku pro jízdu pod…
Chcete vyrazit s bikepackingoovu podsedlovkou, ale máte teleskopickou sedlovku? Tak musíte nasadit pevné provedení, případně obětovat…