Můžete mít malé světlo na kolo pro občasné využití, můžete mít silnější pro větší bezpečnost, můžete mít jen blikačku pro jízdu pod veřejným osvětlením, ale jestli to s cyklistikou za tmy myslíte opravdu vážně, potřebujete hodně výkonné světlo.
Knog Blinder X 2300 s externím akumulátorem je přesně takovým kouskem a jestli myslíte, že se technické traily v noci nedají, tak s tímhle světlem je to naopak. Jde o svítilnu s hliníkovým tělem tvaru kvádru s rozměry 36x57x32 mm a dvanáctkou diod (8 bodových, 4 širokoúhlé), zajišťujících světelný tok 2300 lumenů. To vše napájí externí akumulátor (110x45x30 mm) s kapacitou 10 000mAh s možností montáže pod představec nebo na rám, případně s uschováním v batohu, pokud budeme mít světlo na přilbě. Dodává se totiž ve verzi s upevněním na řídítka nebo na přilbu, my jsme měli k dispozici oba držáky, přičemž cena obou variant je shodných 5 990 korun.
Na řídítka se svítilna s výrazným žebrováním montuje přes hliníkovou objímku s bočním jištěním svítilny imbusovým šroubem. Dvě verze gumových redukcí počítají s řídítky průměru 31,8 i 35 mm, pro optimální sklon lze natáčet na řídítkách jak objímku, tak svítilnu v objímce. Dvojice kabelů od svítilny patří jednak ovladači režimů pro jeho umístění blíže v dosahu ruky a pak akumulátoru, jejž lze podle pozice na rámu propojit ještě jedním 700mm prodlužovacím kabelem, pokud by základní délky napevno uchycené ve svítilně a akumulátoru nestačily. To je třeba případ montáže na přilbu, aby byl akumulátor v batohu, protože tohle na hlavě vozit nechcete (akumulátor 295 g). Spínač je pak spojen s držákem na řídítka (jištěn gumičkou) jen magneticky, takže se v při pádu může z držáku uvolnit a nám se to stalo vlastně jen jednou, když jsme o něj nešetrně brnknuli. Spínač tak lze uchytit třeba samolepkou nebo delší gumičkou i na přilbu, aby byl po ruce, pokud bude svítilna tam. Asi nejsložitější je montáž akumulátoru do jeho držáku, tam to řeší dva šrouby a držák má gumové dosedací plochy, aby na rámu seděl s maximální jistotou. Případně jej lze dalšími dvěma šrouby upevnit do nějakého adaptéru s roztečí závitů pro košík, ale přímo namísto košíku nelze, nedostanete se buď k jedněm nebo druhým závitům. Neprůstřelné uchycení páskem ale musím potvrdit, protože i na horní plošší trubce redakčního mulletu seděl jištěn jedním páskem na suchý zip naprosto spolehlivě. Pásek má protiskluzové provedení a lze jej zkrátit, případně s prodlužovacím kabelem usadit akumulátor v rámu níž na spodní trubku, blíž k těžišti a na větší průměr je pásek ideálně dlouhý. Naše verze nakonec byla akumulátor na horní trubce, propojení bez prodlužovacího kabelu a co se montáže a hlavně zajištění týká, drželo vše i v těžším terénu na jedničku.
Tři režimy svícení se přepínají krátkým stiskem spínače a jeho zelené podsvícení hlásí dva slabší (1000 a 350 Lm), kdežto modré podsvícení potvrdí maximální 2300Lm nasvícení. Dvojitý stisk pak přepne na blikačku a tam je 900Lm problik nebo stejně výkonný, ale opravdu „psycho“ stroboskop, případně 650Lm příjemnější Eco režim. Svítilna si pamatuje poslední režim, takže je nutné se při dalším zapnutí zase proklikat pro případnou změnu režimu. Test probíhal několikrát, ale hlavní jízda trvala v čase 17.30 až 19.50 hodin a při teplotě mínus dva až plus jeden, klesali jsme z hor. V nejslabším režimu je světlo optimální někam pod veřejné osvětlení nebo na silnici, kde řidiče neoslňuje, ale jeho výkon je dostatečný a hlavně rozptyl na celou šíři vozovky je perfektní. V něm by měla být výdrž akumulátoru až 15 hodin, takže ne na nějaké divočení v terénu, ale běžnou jízdu rozumná volba. Prostředních 1000 Lumenů už je o něčem jiném, tam je nasvícení intenzivnější, lépe vidíte i keře po stranách vozovky a světelný kužel nemá hluchá místa ani pod kolem, ani směrem k nejintenzivnějšímu místu dopadu světla na cestu. Tady záleží na sklonu svítilny, ale na padesát až sto metrů je nasvícení jasné a na silnici i širší lesní cesty by stačilo. Výrobce slibuje pět hodin výdrže v tomto módu. Jenže zapnete 2300Lm maximálku, a už nechcete jinak, protože tohle je výkon, který vám nebrání drtit to po známých stezkách v noci skoro jako ve dne. Jasné bílé světlo, vynikající rozptyl snad až „za roh“, takže žádný silný střed a slabé okraje, ale plnohodnotně a jasně nasvícený terén před vámi i pod kolem a vlastně i daleko před vámi, a to do poloviny výšky stromů. Prostě žádné extra ohraničení, jste skvěle vidět i z boku a díky šířce optiky tady nejsou nepříjemná tmavá nenasvícená místa v každé zatáčce. Musí to být opravdu ostrá vracečka, aby svítilna nezvládla pokrýt nějakou část stezky bezprostředně před vámi. Šíře svítilny a celkový rozptyl světla i jeho intenzita prostě dovolí zvládat náročnější terén i v noci, aniž byste museli mít na hlavě další světlo pro případ ostré změny směru. Převážně v tomhle režimu tak proběhla naše testovací jízda a podsvícení indikátoru kapacity na akumulátoru bylo první hodinu stále zelené (100-50 %), než začal svítit žlutě (50-25 %) po dalších 45 minut a následně červeně (25-10 %) na posledních 20 minut, kdy se červená rozblikala, protože kapacita klesla pod deset procent. Stále ovšem bylo možné jet na 2300Lm maximum, nedošlo k přepnutí na slabší výkon. Výrobcem avizovaná výdrž tak odpovídá a my jsme už dál světlo nepodbíjeli, zapnuli jsme náhradní, slabší minisvítilnu. Nabíjení přes USB-C adaptér indikuje žlutě blikající podsvícení na akumulátoru a trvá něco přes tři hodiny.
Test na přilbě pak proběhl kratší dobu, ale šlo spíše o to, zda je lepší místo přilba nebo řídítka. Na přilbě není nasvícení bezprostředně pod kolem takové jako u řídítek, ale zase vidíte o něco dál nejjasnější místo kuželu, ačkoliv v obou případech je hodně rovnoměrný po celé ploše. Hmotnost na přilbě je trochu znát, ale spínač na boku přilby je docela vtipná záležitost. Jedinou výhodu to má tedy pokud tlačíte kolo nebo nesete, tak vidíte přesně tam, kam se díváte, ne kam jede kolo. V zatáčkách je to pak s ohledem na šíři světla jen o něco málo lepší než na řídítkách, takže tady už půjde spíš o volbu jezdce, než o to, že by jedna pozice byla o dost lepší než druhá.
Není to svítilna za pár stovek, ale bytelné zpracování, skvěle fungující a promyšlené držáky, dokonce i odolnost vůči přehřátí, kdy jsme nechali světlo běžet i v garáži nebo voděodolnost IPX67, to vše z ní dělá perfektní volbu pro náročné. Blinder X je navíc rodina světel i s méně výkonným 1800Lm modelem nebo verzemi pro elektrokola, která napájí jejich akumulátor, takže výkonná volba i pro e-bike.
(už)
Chcete vyrazit s bikepackingoovu podsedlovkou, ale máte teleskopickou sedlovku? Tak musíte nasadit pevné provedení, případně obětovat…
V segmentu enduro a trailových přileb je tenhle kousek od domácí značky Haven univerzálem pro všechno, ačkoliv na drsnější enduro má Haven…