HEAD X-RUBI
Čtveřice písmen na spodní trubce testované devětadvacítky odkazuje na známou sportovní značku, a přestože nejde o závodní model, sportovního ducha nezapře. Nakonec ale nabídne ve výsledku pohodlný dojem, a umí tak být univerzálním strojem pro širokou škálu uživatelů. Máte-li rádi zábavné svezení, obratnou geometrii a lehký jízdní projev, pokračujte na následující řádky.
Tradičně, obratně, zábavně
X-Rubi III nesází na moderní geometrii pro nejnáročnější sjezdové pasáže a maximum stability, ani nenabídne pevné osy, protože se drží klasiky. Tedy obratné hravé geometrie, patek na rychloupínák, užších ráfků, a přestože je zde jednopřevodník, příprava na bovden k přesmykači je stále přítomna. Ve výsledku ale kolo jízdními vlastnostmi příjemně překvapilo a dokázalo, že klasika může stále nabídnout hodně zábavné i svižné svezení a ne vždy musí být aktuální trendy tím nejlepším. Tady získá jezdec hliníkový rám s kónickou hlavovou trubkou a směrem dozadu se opticky výrazně zeštíhlující horní trubkou. Nechybí výztuha sedlové trubky, která je pak svým přesazením nad tou vrchní hlavním činitelem spíše horní hranice udávané výšky rámu. Líbil se nám přechod sedlových vzpěr, plynulým hladkým svarem přetažený kolem sedlové až na horní trubku. Tenhle rámový uzel se prostě povedl, ale totéž lze říci o hlavové partii, kde jsou rovněž svary vyhlazené. Sedlová výztuha nebo středové pouzdro naopak hrubé „housenky“ klidně přiznávají. Zadní stavba je klasikou, tedy přímé sedlové vzpěry s jen lehkým vyhnutím, a totéž u řetězových vzpěr, obojí pak se spojovacími můstky. Zajímavé je provedení profilovaných patek s vnitřní výdutí, montážními závity pro nosič a brzdovým třmenem na vnitřní straně.
Tenhle rám pak dostal do vínku geometrii, která má točivý úhel vidlice, dozadu položenou sedlovou trubku, a přestože je zadní stavba trochu delší, díky kratšímu dosahu působí celek o dost točivějším a živějším dojmem. Vyzkoušeli jsme druhou největší velikost, tedy 52 centimetrů, označenou jako 20,5 palce, což je na skoro 190cm jezdce ideální. Kombinace delší sedlové trubky a trochu kratšího předního trojúhelníku s živějším hlavovým úhlem nabídla i přes delší představec především živost a hravost. Výrobce nechává představci dostatečnou rezervu podložek pod ním, takže řídítka jsou i díky prohnutí komfortně vysoko. Tady lze hodně laborovat s jejich výškou a přizpůsobit posed i ovládání kola. Vyšší pozice nahrává sjezdům a obratnosti s možností dostat kolo snadno na zadní jen přitažením řídítek. Naopak posunout představec dolů bychom doporučili všem, kdo budou chtít Rubi krotit trochu víc ve sportovním rytmu se skloněným posedem a do zatáček tak sklápět rychleji, jistěji a agresivněji. I přes položenější sedlový úhel nám přišla pozice jezdce trochu víc vpředu a v kombinaci s délkou zadní stavby to nabídlo dostatek opory i v prudších výjezdech. Stále ovšem nebyl problém dostat kolo kdykoliv na zadní s jen lehkou pobídkou do řídítek nebo přišlápnutím. Hravost a občas až neposednost jsou totiž tomuto kolu opravdu vlastní, a jestli se chcete otočit doslova na pětníku, umožní vám to bez nejmenšího odporu. Přitom výška těžiště nebyla v nějakém kontrastu s tím, co bychom potřebovali, takže ač hravější a lehce kratší geometrie, není Rubi tak vratké a nevyžaduje pevné vedení a nadmíru zkušeného jezdce.
Je prostě zábavné a toho se drží při jízdě jak v terénu, tak na silnici, kde překvapilo velice lehkým jízdním projevem a ochotou zrychlovat. Svižná jízda v terénu pak rovněž nenabídla nějaký roztřesený projev, ačkoliv ta trocha stability by se někdy ve sjezdech hodila. To ale platí pro vyšší rychlosti nebo hodně rozbitý terén, jinak se Rubi protáhne doslova okolo každého smrčku jako lasička a když je třeba, dostanete jej do vzduchu mrknutím oka.
Vzduchová vidlice pak vyzobala i nejmenší nerovnosti a ostřejší dopady také nebyly problém, nicméně silová jízda ze sedla už ji umí rozhoupat v trochu větším rozsahu zdvihu, takže se lockout z řídítek docela hodil. Na větší nerovnosti nebo díry ale zafungovala určitá míra ochrany proti průrazu, takže nejde o stoprocentní tvrdou blokaci. Tuhost vidlice v zatáčkách pod brzdou je spíše průměrná, ale Rubi není závodník ani trailbike, je spíše univerzálem pro příjemné svižné svezení a v tomto ohledu bylo vše v pořádku. To platí i pro torzní tuhost rámu, kde dominuje hlavně partie kolem středového pouzdra a zadní stavba, vrchní částí rámu nebo jako celek působí vyšší střední mírou tuhosti.
Dvě varianty
Co se týká osazení, prostřední varianta X-RUBI 3.0 bude letos v průběhu roku v nabídce ve dvou modifikacích, ta hlavní s komponenty Sram na pozici řazení a pohonu, druhá, námi testovaná, pak s pohonem i řazením Shimano a brzdami Clarks, které jsou společné pro obě provedení. Kokpit i posed nesou logo vlastních dílů HBC a šíře řídítek je odpovídající výšce rámu i zaměření kola. Škoda, že sedlovka není štíhlejší, tlumení by to prospělo, ale sedlo to částečně dohání. Dvoupístkové brzdy Clarks mají jednodílné třmeny a celkem příjemně tvarovanou jedno až dvouprstou páku. Dávkování je díky citelnému okamžiku dosednutí destiček na kotouč přesné, i když proti shimanu je odpor na páčce trochu větší a proti shimanovským dvoustovkám jsou o něco méně ostřejší. Logo HBC nesou i náboje a kombinace plášťů s užšími ráfky zde není v zatáčkách tak tuhá jako v případě širšího provedení, prostě XC klasika, jak jsme ji vždycky znali. Nemáme ale jedinou výtku k řazení, kdy dvanáctková kazeta Sunshine (Sram verze má Sram PG 1210) nabídla v podstatě identický projev jako shimanovský originál a rozsah 11-50 byl opravdu dostatečný. Převodník má jen 32 zubů, což není úplně ideální na rovinky, ale sramovská verze bude mít 34 zubů, což k naturelu kola sedí lépe.
Kam bychom tedy Rubi doporučili, kam bychom na něm vyrazili? Vlastně kamkoliv, protože je obratný, zábavný a jede lehce. Klidně by zvládl maraton bez nějakých větších ambicí, i když tam by se hodil dozadu objemnější plášť pro lepší tlumení. Tenhle bike by se neurazil ani někde na trailech, kde ale potřebuje ve sjezdech trochu pevnější vedení a možná ostřejší vzorek plášťů. Kdo si libuje v jistějším vedení stopy a stabilitě, bude na něho Rubi asi moc živým kolem, rovněž vysoký jezdec možná bude chtít trochu delší rám. Maximálně spokojený ale bude vyznavač komfortního vzpřímenějšího posedu, kratší a hravé geometrie nebo hodně svižného jízdního projevu, ten si užije zábavné geny tohoto stroje na maximum.
Technické specifikace
Rám: Alloy D.B.
Vidlice: Rock Shox Judy Silver TK R, 100 mm
Kliky: Shimano Deore, 175 mm, 32 z.
Brzdy: Clarks M2, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore, 1x12
Přehazovačka: Shimano Deore
Kazeta: Sunshine, 11-50
Náboje: HBC Pro
Ráfky: RRX
Pláště: Schwalbe Rapid Rob, 2,25“
Sedlo: HBC Pro
Sedlovka: HBC Pro, 31,6 mm
Řídítka: HBC Pro, 720 mm
Představec: HBC Pro, 90 mm
Hmotnost: 13,45 kg
Cena: 31 599 Kč
Švédská značka POC se za sedmnáct let své existence zapsala do podvědomí všech cyklistů i lyžařů, kteří chtějí pro ochranu hlavy to…
Převážet kola můžete uvnitř auta, tedy pokud je dostatečně prostorné, na střeše, tedy pokud má dostatečnou nosnost a rám kola upnete do…