Převážet kola můžete uvnitř auta, tedy pokud je dostatečně prostorné, na střeše, tedy pokud má dostatečnou nosnost a rám kola upnete do držáku, nebo vzadu na nosiči na tažné zařízení, případně na páté dveře. A kde převážet elektrokola? Jejich hmotnost a tloušťka spodní trubky s integrovanou baterií do výše uvedených variant doslova hodily vidle a střešní nosiče můžeme téměř vynechat. Dodávkáři, obytkáři a „big SUV-éčkaři“ to mají jednodušší a ostatní se prostě musí spolehnout na tažné zařízení s nosičem.
Jenže ten, na který jsme spoléhali posledních deset či dvacet let, nemusí být pro elektrokola zrovna plnohodnotným řešením. Nosičů na tažné zařízení je celá spousta a spoléhají na spodní ližiny v kombinaci s jisticími tyčemi na hlavním vertikálním nosníku, případně na centrální opěrný nosník, kam se zajistí rám. Co kdyby tomu ale bylo trochu jinak, jako v případě nosiče XLC Bike Rack Almada Work-E VC-C07, který to s e-bike specifikací posunul na trochu jiný level? Tenhle hliníkový skládací nosič přivezl dvě testovací elektrokola Haibike, přičemž jedno mělo klasický odpružený rám a druhé naopak e-SUV variaci s nízkým nástupem bez horní trubky. Zatížení přes pětapadesát kilogramů spolehlivě splnilo maximální nosnost 60 kilogramů. Následné sundání, nasazení, složení, rozložení i využití nosiče jako věšáku na servis kola pak při jeho důkladném zkoumání ukázalo, že nosič na kola může být opravdu do detailu vychytaný a multifunkční.
Základem je hlavní nosná konzole pro upevnění na tažném zařízení s jednoduchým zajištěním pákou, zamykáním a samozřejmě s možností sklopení i v naloženém stavu, díky „pedálu“ na čelní straně nosiče. Tady záleží na výšce spodní hrany pátých dveří, zda se pak do kufru dostanete, či ne. Dvě široké hliníkové kolejnice mají šířku odpovídající i třípalcovým plášťům a díky délce téměř 154 centimetrů zvládnou i rozvor delších enduro strojů, samozřejmě s ráčnovým dotahováním jisticích ozubených pásků s možností posunu. Co je ale zásadní, je vertikální jisticí systém, tvořený masivním hliníkovým profilem vedeným ke druhému kolu vrchem. Hlavní profilovaná „stojna“ má na sobě nasunutý celý jisticí dílec, který je možné vertikálně vysouvat a ve vodicí drážce v něm v rozmezí 45 centimetrů jezdí propracovaná kloubová objímka sedlové nebo horní rámové trubky s průměrem 25-80 milimetrů, a to i karbonové. Ta drží rám vnitřního kola a to vnější pak jistí objímka na vrchním dílci, jenž se přiklopí shora. Rovněž posuvná a zamykatelná otočná jisticí objímka je v podobné pozici, jen není jako u většiny nosičů na stojně vedené odspodu, ale shora. To je zásadní rozdíl a v podstatě nejdůležitější, protože usnadňuje celou operaci. Jistě, nosič s obloukovou stojnou u pátých dveří s možností bočního posunu jisticích tyčí s objímkami nabídne větší stranovou variabilitu pozice objímek, ale vertikální je v podobném nebo spíše menším rozsahu. Tady je ale velkou výhodou jednak propracovanost objímek se širokým rozestupem „pacek“, ale také možnost využít po zajištění sklápěcí horní rameno jako věšák na kolo pro případný servis nebo očistu, když potřebujeme točit s oběma koly. Upevnění dvojice elektrokol a další možnosti využití nosiče jsou prostě bezkonkurenční, a co se týče konstrukce, nabídne další vychytávky.
Samozřejmostí jsou koncová směrová LED světla s brzdovými světly i zpátečkou, koncovka kabelu pro 7 či 13 pinů, držák na espézetku a v případě složeného nosiče i transportní kolečka. V pohotovostním stavu má nosič rozměry 154 x 118 x 52 centimetrů, tady pozor na šířku řídítek, většinou to bude o nutnosti otočení představce kvůli jejich možnému kontaktu se sklem pátých dveří, ale složený měří jen 22 x 87 x 52 centimetrů. Tohle „příruční“ zavazadlo tak lze snadno na dvojici koleček převézt třeba z bytu do auta nebo uskladnit v autě, aby nikoho zbytečně „nelákalo“, přestože je na tažném zařízení nosič samozřejmě zamčený a může zůstat částečně složený i na něm.
Jakkoliv vypadá tenhle nosič „kosmicky“ a oplývá celou řadou specifických řešení, cenou 15 770 korun nějak výrazně nevyčnívá. Zásadní je míra komfortu, jakou pro zajištění i rozměrnějších elektrokol nabídne i celková skladnost či využití jako servisní stojan. Myslíte-li to s transportem elektrokol na tažném zařízení vážně, tohle bude opravdu sofistikované zařízení.
(už)
Dostat do těla tekutiny, minerální látky a také doplnit energii je při sportovním výkonu základ. V případě „jonťáků“, jak obecně nazýváme…
Když můžou mít svoji řadu trail a enduro modelů Riot dospělí, tak proč by vlastní verzi nemohli mít i nejmenší nadšenci toužící po plném…