Švédská značka POC se za sedmnáct let své existence zapsala do podvědomí všech cyklistů i lyžařů, kteří chtějí pro ochranu hlavy to nejlepší. Jednoduché logo, decentní barevné kombinace a především tvar jejich přileb působí všude jako magnet. POC nepřehlédnete a platí to i pro testovaný univerzální model Omne Air Mips.
Ten by měl být cenově příznivější variantou doplňující špičkové sourozence Octal a Ventral určené pro nejdelší trasy a nabídnout maximum ochrany i komfortu jak sportovcům či závodníkům, tak třeba lidem využívajícím kolo jako každodenní nástroj pro dojíždění. Teď se možná ohradíte, že dát skoro čtyři a půl tisíce za přilbu pro dojíždění do práce je trochu mimo mísu, jenže tenhle kousek vám pak o víkendu rozhodně neudělá ostudu ani na prestižních závodech, ať už na silnici, nebo na biku.
Masivní hluboký skelet rozhodně není minimalistický pro honbu za extrémně nízkou hmotností, ale naopak nabídne dostatek materiálu pro maximální ochranu hlavy. Je stylově a pro POC charakteristickým designem střiženou klasikou v in-mold provedení a dvojdílná vnější skořepina (v nabídce šest barevných variant) pokrývá jen vrchní a zadní partii přilby, na spodní okraj přetažená není. Zajištění k hlavě řeší stahovací pásek po celém vnitřním obvodu, samozřejmě s možností vertikálního nastavení vzadu hned ve čtyřech úrovních. Stahovací kolečko je dobře přístupné a ovladatelné i v dlouhoprstých rukavicích, tenký plast čelenky má vzadu dostatečnou plochu, takže nikde netlačí. Totéž platí i pro zbývající kontaktní plochu s hlavou jezdce, kde výrobce použil technologii Mips Integra, tedy gelové výstelky s výraznou schopností vychýlení pro eliminaci rotačních rázů. Proti klasickému provedení vnitřní Mips čelenky s výraznějším vychýlením vnitřního dílce je tahle varianta tenká, nenápadná a nijak nesnižuje ventilační schopnost přilby.
Ventilace je díky desítce rozměrných průduchů velice slušná a při čelním pohledu je nad hlavou krásně vidět čelními otvory do zadních výduchů. Proudící vzduch tak má dokonale prostorné kanálky pro maximální ochlazení hlavy a přitom nikde neutrpěla úbytkem masa ochranného materiálu pro bezpečnost jezdce. Samozřejmostí je možnost umístit do průduchů brýle při nějakém delším stoupání.
Zajištění na hlavě je perfektní jednak díky zmíněné celoobvodové čelence, ale také řemínkům vycházejícím z vnitřních prostor přilby. Spony pod ušima skvěle rozkládají tlak na větší plochu a v tomto místě o nich takřka nevíte. Pod bradou je sice standardní přezka, ale tenhle jednoduchý minimalismus je nejpraktičtější. Co opravdu nadchne, je hloubka přilby a její tvar, pokud máte spíš štíhlejší než kulatou hlavu. Ta do přilby skvěle zapadne a stažení řemínky je opravdu už jen pojistka, protože nemá tendenci se na hlavě nikam hýbat, a to i s ne úplně staženým mechanismem čelenky. Testované elko (56-61 cm, 373 g) je ale největší velikostí, což jezdci s velkou kulatou hlavou asi neocení, protože jim bude přilba těsnější na spáncích. Ti s normálním profilem hlavy, nebo spíše užším, pak budou nadšeni, protože na bocích přilba dokonale sedí, neobtěžuje a vpředu i vzadu se tlak rovněž perfektně rozkládá. Jestliže vám sedne hned napoprvé a necítíte vzhledem k jejímu užšímu střihu zvýšený tlak v oblasti spánků, můžete v ní strávit bez obav celý den. S kulatější větší hlavou to pak bude spíš o jiném modelu. Omne Air tak příjemně překvapila nejen svým usazením na hlavě, ale především mírou ventilace, která bude argumentem pro vyznavače dlouhých stoupání, nebo právě každodenní uživatele, kteří se v přilbě chtějí potit jen minimálně nebo nejlépe vůbec.
(už)
Převážet kola můžete uvnitř auta, tedy pokud je dostatečně prostorné, na střeše, tedy pokud má dostatečnou nosnost a rám kola upnete do…
Dostat do těla tekutiny, minerální látky a také doplnit energii je při sportovním výkonu základ. V případě „jonťáků“, jak obecně nazýváme…