Cestovat na kole znamená vybrat si to správné kolo. Podle toho, kam na svých cestách, někdy velmi dobrodružných, někdy méně, budeme mířit. Po jakých cestách se budeme pohybovat, v jakém terénu budeme jezdit, jaké vzdálenosti budeme absolvovat. Když se rozhodneme, že se vydáme do Himálaje, asi zvolíme kolo horské. Nebo v současnosti oblíbený fatbike. Jestliže začneme brázdit o prázdninách evropské silnice s minimální výbavou, což může znamenat také jen jedny trenýrky, pláštěnku a kreditní kartu, klidně sedneme na silniční kolo. Ale jestli si zvolíme pro své cyklistické radovánky stovky až tisíce kilometrů cyklostezek, s občasným odbočením do lehčího terénu, což je nejobvyklejší varianta, není výhodnější varianty než si pořídit trekové nebo krosové kolo. Kolo, které má velká 29" kola, převody jako horské kolo, pohodlný rám a rovná řídítka. Je to kolo, na kterém je jízda opravdovou radostí, jestliže se chcete oddávat krátkým, dlouhým vyjížďkám až šíleným cykloturistickým trasám obtěžkáni brašnami, nebo táhnout za sebou vozík s vybavením, případně s živým nákladem v podobě dítěte nebo i vašeho pejska. Možná jste se teď zamysleli, jaký je vůbec rozdíl mezi trekingovým a krosovým kolem. Skoro žádný. Převody mívají obě kola zpravidla stejné, velikost kol je také stejná. Rozdíl je pouze v tom, že trekingové kolo má pláště spíše pro silniční jízdu a má namontované blatníky. Ty si ale namontujete i na krosové kolo. Pokud chcete. Na cestování jsou vhodné, ale já je nikdy nepotřeboval. V dešti se schovám nebo spím.
Na opravdu dlouhodobý test jsem si vypůjčil kolo 4EVER Therapy CC1 z řady Virus, které již na první pohled vypadá velmi ostře. Designově a vybavením se řadí mezi ta nejlepší, která známe. To byl první dojem. Jak se na kole jezdí a co vydrží, bylo úkolem řady cest, které jsem na kole absolvoval především o prázdninových měsících roku 2015 a 2016. Mezi tím jsem kolo používal na kratší cestování.
Model Therapy nabízí 4EVER od roku 2013. To značí, že se jedná o model velmi úspěšný. Není důvod zbavovat se sortimentu, který se prodává velmi dobře. Samozřejmostí je, že karbonový rám kola prochází každoročně technologickým vylepšením a dochází i k částečným obměnám součástek. Therapy patří mezi ta dražší krosová kola. V současnosti 4EVER nabízí dvě verze Therapy, dražší za 44 990 Kč nebo mírně levnější variantu za 39 990 Kč. Já se budu zaobírat dražší variantou, kterou jsem měl možnost jezdit.
Vysoká tuhost horních vzpěr zadní stavby, které jsou k sedlové trubce napojeny přes monostay, zajišťuje minimální roztahování vzpěr vlivem ráfkové brzdy
Krosový karbon
Rám z karbonových vláken na krosovém kole není až tak obvyklý, jak by se mohlo zdát. Přeci jen musí výrobce brát na zřetel, že po dražším krosovém kole nesáhne tolik zákazníků, jako po levnějších duralových variantách. Je to dané charakterem lidí, kteří na takových kolech jezdí. Ale jak je na prodejích kol Therapy patrné, najde se dost takových cyklistů, kteří i na cyklostezkách oceňují kvalitu, a cena je jim lhostejná. Rádi si připlatí. Zjistí, že na karbonovém krosovém rámu se jezdí nejen pohodlně, ale i rychle. Dalším stupínkem, jak ještě rychleji zvládat cestování, je snad už jen elektrokolo.
Ve velmi namáhané partii u středového složení využívá 4EVER služeb vláken vysokého modulu pevnosti
Karbonový rám označovaný výrobcem Carbon Cross High Modulus je samozřejmě i důvodem, proč má Therapy velmi nízkou hmotnost. Konstruktér rámu využil karbonová vlákna o vysoké pevnosti především v nejnamáhanějších partiích rámu, což je v oblasti středového složení a u řízení. Díky použití těchto vláken, ale také profilací trubek, je rám velmi tuhý. To poskytuje jezdci doslova raketové zrychlení. Můžete si teď říkat, na co je potřeba nějaké podstatné zrychlení u kola určeného pro turistické pojetí jízdy. Odpovědí je, že nejde o to, jestli se zvednete ze sedla a vyrazíte jako závodník v Pro Tour sérii, ale že jízda se skládá z velké části z neustálé změny rychlosti, především u výkonnostně méně zdatných jezdců. A právě v těchto jemných nuancích neustálých změn zjistíte, že nejedete na nějaké líné „koze“. Vaše jízda je tak příjemnější. Zvláště tehdy, když si uvědomíte, že rám je nejen rychlý, ale i velmi elastický, že velmi dobře tlumí a pohlcuje nerovnosti a váš jízdní komfort posouvá do jiné dimenze, než může nabídnout třeba duralový rám.
Velmi pěkný je i design rámu. Černou barvu doplňují esteticky povedené a decentní červené a bílé proužky. Žádná přeplácanina. Dalo by se říci, že se designérovi povedl nadčasový design, který neurazí žádnou věkovou kategorii. A když k tomu přičtete poměrně výrazný sloping, zvláště na velikosti 17,5”, kterou jsem měl k dispozici, ani vám kolo nepřipadá jako krosový model k lehčím formám cyklistiky, ve smyslu obtížnosti terénu.
Během používání Therapy jsem vyměnil čtyři sedla. Nakonec jsem se vrátil k osvědčenému a původnímu Selle Italia X1, kterým je kolo osazeno z výroby
Moje malé změny
Používat kolo na delší jízdy, při příjemné nižší rychlosti, protože o tom je cestování, znamená kolo si částečně uzpůsobit podle svých potřeb. Já si především namontoval rohy na řídítka. Proč rohy, když dnes již nevidíte závodníka na horském kole, které má stejná řídítka jako krosové kolo, a který by rohy používal? Protože držet se za rohy je přirozené. Udělejte si malý test. Spusťte ruce podél těla a zvedněte je před sebe. Stiskněte pěsti a podívejte se, v jaké poloze je máte. Jako byste drželi rohy na řídítkách. Tak jste se narodili, do této polohy vám matka příroda ruce natočila. Pro to je tak příjemné se za rohy držet, zvláště když jedete déle. Samozřejmě je potřeba rohy používat s rozmyslem, ale pud sebezáchovy vám třeba ve sjezdu nebo krizových situacích automaticky ruce přesune na gripy, blíže k brzdovým pákám. Já si ještě musel nasadit představec o jiné délce, než výrobce na kole nabídl, a vyměnit gripy za takové, na které jsem zvyklý. Překvapením asi bude, že jsem si namontoval zadní stojánek na připravené montážní otvory. Proč, pochopíte z dalšího textu. Takže se zatím neošklíbejte. Pro mnohé je stojánek degradující a nepotřebná součástka. Já to měl podobně. Mým problémem je také sedlo. Rád jej občas měním a hledám to pravé. Ještě jsem takové nenašel …
Přehazovačka Shimano XT vás nikdy nezklame a mění převody přesně po dlouhou dobu
Výbava kola
Nemá cenu se nějak podrobně rozepisovat o vybavení kola. Ta zcela odpovídá jeho kvalitě a ceně. Řazení obstarává kombinace Simana XT a SLX. Tedy klasika, která nezklame. Kolo jelo po pláštích Schwalbe Tyrago. Píši v minulém čase, protože, jak už to někdy bývá, oba pláště položily život za vlast během jednoho týdne na rakouské cyklostezce. Jeden se nesnesl se skleněným střepem (kde se může na rakouské cyklostezce vzít střep? ) a druhý to odskákal v lesíku. Ten zase neměl rád ostré kameny. Ale o jejich jízdních vlastnostech netřeba pochybovat. Asi o žádném Schwalbe plášti. Jely pěkně … ale musely být vyměněny. Vzpomínám na ně v tom nejlepším. Důležité jsou samozřejmě brzdy. Hydraulické Shimano Disc 446 jsou bezproblémová klasika, neporouchá se a zpomaluje naši jízdu velmi citlivě. Tedy, pokud máte citlivé prsty. Nové modely Therapy jsou ale již vybaveny verzí Shimano BR-M395. O nich také nemusíme pochybovat. Shimano naši jízdu prostě velmi dobře jistí. Zbývá se ještě zmínit o vidlici. Nejdříve jsem si říkal, že odpruženou vidlici na cyklostezky a do lehčího terénu nebudu potřebovat, ale procitl jsem již po prvních vyjížďkách. 4EVER Therapy tlumí naší jízdu odpruženou vzduchovou vidlicí Suntour NRX-D-Air RLO. Ta patří k tomu nejlepšímu, co si na podobné kolo můžeme pořídit. Nerovnosti sbírá spolehlivě a jízda s ní je velmi příjemná. Ještě příjemnější je lockout na řídítkách, kterým si můžeme pružení vypnout. Ten je velmi funkční. Nejdřív jsem si, jako každý hračička, vidlici vypínal-zapínal-vypínal, až jsem zjistil, že to s tím vypínáním nebude tak horké. Zvláště při delší jízdě. Pokud na kole sedíte šest hodin denně, čtyři dny za sebou, zjistíte, že vám k večeru začnou vadit i malé nerovnosti na silnici nebo cyklostezce. Takže nakonec vidlici vypínáte velmi střídmě.
Hlava rámu je podobně, jako oblast středového složení, vyrobena z vláken o vysoké pevnosti
Tak raději pojedeme
Už když jsem doma kolo vybalil z krabice, těšil jsem se na první jízdu. To není fráze, tak to mám pokaždé. Každé kolo totiž nabídne jiný zážitek. Důležité ale je, abychom měli pro každé zážitky to správné kolo. A já už po první jízdě zjistil, že jsem ukázal na to správné kolo. Při prvních špápnutích bylo patrné, jak kolo jede, jak velmi dobře akceleruje. O tom jsem ale již psal. Svůj podíl na tom měla samozřejmě I jeho nízká hmotnost. Posed jsem si nastavil tak, jak jsem zvyklý z jiných kol. Stačí vzít metr a vše si nastavit na milimetr stejně. Stejný posed totiž znamená I kvalitně porovnávat kola mezi sebou, protože máte pořád stejný pocit polohy těla. Rám Therapy se dá nazvat středně dlouhým. Poskytuje tak snadné ovládání, ale i dobré vedení kola. Především ale zažijete fantastický pocit na nerovném povrchu, a to i v zadních partiích rámu, protože máte pod sebou karbon. Absorpce vibrací je příkladná a kolo se nad povrchem jakoby vznáší. O tom si mohou majitelé duralových kol nechat jen zdát.
Vzduchová odpružená vidlice Suntour NRX je jedna z nejlepších voleb pro krosové nebo trekingové kolo. Je vybavena lockoutem ovládaným z řídítek. Ten jsem využíval ale velmi spoře. Je škoda při dlouhých cestách nevyužít pohody odpružení i na asfaltu
Pro mě bylo důležité, jak za kolo připojím vozíky. Ano, hodně dálkových jízd absolvuji se svou partnerkou a se psem. Ona táhne na vozíku psa, já na speciálním nákladním vozíku výbavu. Stan, spacáky, nějaké to nářadí, její rtěnku a oční stíny. Prostě vše důležité a nezbytné, co můžete potřebovat. Jídlo moc nevozíme. Od té doby, co byly vynalezeny hospody, jídlo není potřeba. Nebo jen minimum, pro případ nouze. Vzhledem k tomu, že používám vozík, netrápím se s nosičem a brašnami. Ale i na ten je Therapy dobře připraven. Najdete na něm všechny potřebné závity na jeho montáž. A musím se teď vrátit k tomu stojánku. Kdo někdy táhnul za kolem vozík, již chápe. Budu stručný. Zkuste si někdy kolo se zapřáhnutým vozíkem někde opřít. Bez stojánku to je takřka neřešitelná záležitost. Manipulace je tak obtížná, že si ten stojánek raději namontuje i Alberto Contador. A navíc, pokud vám kolo s připojeným vozíkem spadne, můžete se spolehnout, že ukroutíte připojovací kloub oje vozíku.
Kliky Shimano SLX je ideální a úměrná volba pro kolo těchto kvalit. Nižší řada by vhodná nebyla a vyšší je zbytečná.
Při dlouhých cestách, navíc obtěžkáni brašnami nebo stahováni vozíkem, nejlépe oceníte kvalitu kola. Jeho pohodlí a vůbec jeho jízdní vlastnosti. O těch není potřeba v případě Therapy pochybovat. Pokud jste si měli možnost vyzkoušet jiná, duralová krosová kola, Therapy vám připadá jako limuzína se silným motorem. Zajímavé byly situace, když jsem při našich cestách ráno odpojil vozík a vyrazil do nejbližšího krámku pro snídani. Nezatěžován nákladem a vytrénován dlouhou cestou se zatížením jsem vyrazil jako střelená …však vy víte. To jsem si fakt jízdu užil a občas mi bylo líto, že krámek je tak blízko, že jsem si tu jízdu neužil déle. Ale vynahradil jsem si to jindy, na sólo jízdách třeba na jiné zahraniční cyklostezce, po Vysočině, v okolí Prahy nebo na jižní Moravě. Na kole jsem za ty dva roky najel asi pět tisíc kilometrů. A to je už slušná dávka na to, aby člověk kolo poznal dokonale. Za celou tu dobu se mi nic neporouchalo. S výjimkou již zmíněných prořízlých plášťů. Ale možná to je tím, že jsem na svá kola extrémně pořádný a nikdy by mě nenapadlo vyjet na nedokonale seřízeném kole. Vyladěné kolo se vždy vyplatí. Zvláště tehdy, když ho používáte k cestování, při kterém je nejbližší cykloservis opravdu velmi daleko.
4EVER Therapy CC1 je barevně vyladěn pěkně.
A na závěr?
4EVER Therapy je pro potřeby těch, kteří cestují nebo jezdí převážně na silnicích, cyklostezkách a v lehčím terénu, dokonalý stroj. Víc už snad není potřeba dodávat. 4EVER Therapy patří mezi krosovými koly do vyšší cenové kategorie. Musíte počítat s tím, že když chcete dobře jezdit, musíte dobře zaplatit. To se týká všech kol. Tak už to v dnešním světě bývá. Za kvalitu se platí. To bylo odjakživa.
Therapy je kolo vhodné samozřejmě nejen na cesty, ale i na běžné vyjížďky. Možná by se nad takovým kolem měli zamyslet ti, kdo sice vlastní horské kolo, mnohdy odpružené a se šíleným zdvihem, ale většinu svých cest absolvují po cyklostezkách, s přejížděním po loukách a lesních cestách. Pro takové cyklisty je krosové kolo velmi vhodné.
Rakouske cyklostezky jsou pověstná svou kvalitou a okolní infrastrukturou, která jde cyklistům maximálně na ruku. Pokud po nich cestujete s vozíkem s výbavou, měli byste mít na jeho tahání kvalitní a výkonnou limuzínu
To si takhle jedete za krásného počasí horským údolím, jste šťastni nejen vy, ale i pes ve vozíku. Vy se občas napijete, pes občas proštěkne pasoucí se krávu vedle cyklostezky. Každou chvilku máte touhu se zastavit a dívat se. Při cestách není kam spěchat. Když spěcháte, nic z té cesty nemáte.
Každá dlouhá cesta začíná na střeše auta
(kany)
Skylab 9.0 je nejvýše postavenou duralovou devětadvacítkou v nabídce značky Galaxy, nad ní se nalézá už pouze karbonový topmodel Perseus.…
Lehký, závodně koncipovaný juniorský hardtail je snem nejen samotných dospívajících jezdců, ale především jejich tatínků. Ti jsou si často…