Když se objevil karbonový hardtail Asket na 27,5“ kolech, byl určitou předzvěstí současné vlny zábavných hardtailů. Jenže jeho kratší živá geometrie byla možná až moc zábavná a divoká, takže dostal klidnějšího sourozence na hliníkovém rámu a velkých kolech, který je téměř jeho opakem, namísto zbrklého chování je to spíš klidný ranař pro těžký terén.
29, enduro a hardtrail
Jak vlastně jednoduše charakterizovat bike, jehož cílem je skloubit v sobě několik stylů, ukázat, že zadní odpružení není nutnost, a přitom z jezdce nevytřást duši nebo jej rovnou nesetřást ze „hřbetu“? Hliníkový Asket je jiný než jeho karbonový předchůdce a v jistém směru snad i vydařenější, protože je mnohem ultimativnější ve vyšší rychlosti i v zatáčkách a těžkém terénu, ale nepředbíhejme. Jeho základem je hliníkový rám, kde výrobce nevsadil na tak ostré tvary jako v případě charakteristicky řezaných karbonových kousků. Lehce upravené kruhové či trojúhelníkové profily trubek jsou poplatné funkci, takže žádné zbytečné kudrlinky, ale vše jednoduché a zaměřené na brutální tuhost. V ní se oba sourozenci, karbonový i hliníkový, dokonale shodnou. Kónická hlava s plynulým napojením horní i spodní trubky není zbytečně vysoká a profilace spodní trubky samozřejmě respektuje šířku středového pouzdra, kvůli tuhosti. Krátké sedlové vzpěry jdou pak přímo naproti horní trubce, zatímco ty řetězové využívají kovaný dílec kvůli prostoru pro převodník. Jejich vyšší profil přechází v kruh a před patkami jsou prohnuté dolů, kvůli eliminaci kontaktu s řetězem za jízdy. Samotné patky pak tvoří zajímavá elipsa ukrývající pevnou rychloupínací osu, takže zadní partie rámu a hlavně patky se tvary dost odlišují od konkurence. Vnitřní úchyt brzdy je samozřejmostí, stejně jako bezzávitové středové pouzdro, ale výrobce vsadil na praktičnost, takže bovdeny i hadice zadní brzdy jsou vedené vnějškem. Pouze bovden teleskopické sedlovky vstupuje do sedlové trubky nenápadně z boku nad středovým pouzdrem a v případě verze osazené dvojpřevodníkem je pro side-swingový přesmykač na navářku připravené vnitřní vedení bovdenů. V našem případě jsme jezdili verzi s jediným převodníkem, kde pozici přesmykače využilo horní vodítko řetězu, a jelikož šlo o nesériový testovací model, komponenty, vidlice a především barva se od sériového provedení výrazně lišily. Rámový základ a myšlenka jsou ale stejné, což je pro jízdní vlastnosti to podstatné.
Rám sice nesází na zadní boost rozteč patek, byť by to znělo kvůli výměně kol za menší a objemnější verzi logicky. Naopak vpředu je sériově vidlice Fox 34 se 130mm zdvihem, která už ale na boostový rozměr náboje připravená je. Je to hlavně kvůli tuhosti a lepšímu vedení směru, takže toto rozhodnutí chválíme. Nakolik bude bike kombinující devětadvacítky, 66° hlavový úhel a uvedený přední zdvih originální svým projevem v terénu, na to jsme byli sami zvědaví.
Dlouhán s velkou botou
Skoro by se to dalo takhle charakterizovat, protože geometrie rámu s milimetry opravdu netroškaří a na horní trubku jich padlo poměrně dost. Totéž platí i pro rozvor, který se sice snažila zachránit krátká zadní stavba, ale jasná orientace na stabilní vedení směru je zde všude patrná. Posed je příjemný a pozice jezdcových rukou je někde na pomezí maratonského a trail biku, tedy ne moc blízko a ne přehnaně vysoko, ani nízko. Kdo by čekal kratší posed, toho delší horní trubka lehce překvapí, ale vše má svůj důvod. Krátká zadní stavba je zde zachráncem pro utažené zatáčky, ale zdatně jí v tom sekunduje nízko posazené těžiště, což se o karbonovém sourozenci tvrdit nedalo. S prvním šlápnutím do pedálů pak překvapí až brutální tuhost, takže i když nejde o kolo pro závodní XC, energie jezdce se zde v materiálu nikde neztratí, a pokud bychom nasadili lehčí obutí, dalo by se na kole docela slušně švihat. Takhle je rozjezd kombinací pevných kol s objemnějšími plášti a lehkého propružení vidlice, takže žádné závodní XC, ale na trailbike slušné. Celkový jízdní projev je pak opět někde mezi, tedy maratonský hardtail bez ambicí na vítězství, lehce říznutý enduro stylem v podobě položené vidlice a výraznější stability.
Ta je vůbec celkově dominantní, protože bike od začátku dokonale drží směr a v nízké rychlosti je položený předek nutné trošku krotit, což skoro 800mm řídítka výrazně usnadnila. S narůstajícím tempem pak roste chuť kola k manévrování a rychlejším průjezdům zatáčkami. Tam se v plné kráse předvedla kombinace úhlů, délky a nižšího těžiště, takže v klopené zatáčce s větším poloměrem má bike ideální flow a proletí ji naplno s neochvějnou jistotou. Když ale dojde na lámání chleba, nebo spíš rámu v točkách mezi blízko rostlými stromy, je delší geometrie omezující, a změna směru vyžaduje od jezdce razantní pokyny a občasnou pomoc zadní brzdou.
Hliníkový Asket není trialový speciál ani trailová hračka, takže se jeho vlastnosti naplno projeví hlavně v plné rychlosti či v maximálním sklonu kopce, a to je opravdu radost. Rychlé sjezdové pasáže dokáže přeletět s neskutečnou jistotou, a zatímco předek umí zvládat hodně rozbitý terén, devětadvacítka vzadu sice něco zažehlí, ale přece jen je absence tlumiče vzadu dost cítit. Jezdec si musí od začátku vštěpovat, že nesedí na fullu, ale že má vzadu extra tuhou pevnou stavbu a standardní šířku pláště, byť mu přední zdvih dovolí mnohem víc a láká jej poslat to všude naplno.
S tím souvisí i další věc, protože zatímco klopené zatáčky a vysoká rychlost jsou v pohodě, delší přední trojúhelník dostává jezdce trochu víc dopředu a odskočit hranu po zadním nebo dostat kolo do vzduchu přitažením řídítek najednou vyžaduje razantnější pobídku i přesun těžiště víc nad zadní kolo. Co je výhodou v rychlém sjezdu s nalehnutím na řídítkách, to v pasážích se skoky a manévrováním ve vzduchu vyžaduje delší návyk. Není to o nějakých parádičkách a uhýbání zadního kola kamkoliv, stabilita o sobě prostě dá vždycky vědět.
Hliníkový Asket prostě není kolem na dětské hraní na trailech, je to mašina pro velké kluky, kteří už vědí a dokážou z toho v plné rychlosti vyždímat maximum, aby se pak zase snadno dostali na vršek kopce. Pro kluky, pro které není zadní tlumení nutností, ale dokážou ocenit tvrdý rám s přesnou odezvou.
(sériové osazení)
Rám: Asket 29 Alloy SL
Vidlice: Fox 34 Float Performance, Boost, 130 mm
Kliky: Shimano SLX, 30 z.
Brzdy: Shimano SLX, 180/160 mm
Řazení: Shimano SLX, 1x11
Přehazovačka: Shimano SLX
Náboje: Ghost SL Disc
Ráfky: Race Face ARC 30
Pláště: Schwalbe Nobby Nic/Rock Razor, 2.35“
Kazeta: Shimano SLX, 11-42
Sedlo: SDG Fly
Sedlovka: Kind Shock LEV Integra
Řídítka: Ghost
Představec: Ghost
Hmotnost:
Cena: 58 990 Kč
Značka Haibike si vždycky šla svojí vlastní cestou, co se designu rámů týče, a její kola tak jsou čitelná hned na první pohled. Jenže…
Když se podívám na nadpis, zní mi to trochu jako posměšek nějakému pánskému kolu, jako že není bikerům dost dobrý a je vhodný tak maximálně…