logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test , Fitness s duší závodníka

Test , Fitness s duší závodníka

Většina kol kategorie fitness je určitým kompromisem mezi ostrou silničkou a sportovním krosem, takže nabízí sportovní projev a dostatečně komfortní posed. Co se ale stane, když postavíte fitness kolo na závodním silničním rámu? To jsme vyzkoušeli na testovacím kousku Trigon TR225, což je celokarbonový silniční rám s parametry schválenými UCI, a byla to docela zajímavá zkušenost.

Zkrocená silnička?

Byli jsme zvědaví, jak se závodní rám napasuje do kategorie, která necílí na zkušené silničáře, ale spíše sportovce bez výrazných cyklistických zkušeností. Přece jen je TR225 rámem s vyloženě sportovní silniční geometrií. Je vyrobený z karbonu Venus C7, což je druhý nejlepší materiál s vysokým modulem pružnosti, jaký značka používá. Hmotnost rámu ve velikosti M je díky tomu jen 990 gramů, přičemž hmotnostní omezení jezdce je dokonce 120 kg. Monokoková konstrukce využívá technologii hladkých vnitřních stěn a tvarování vysokým tlakem nazvanou Hipack pro dosažení minimální hmotnosti, a přitom maximální pevnosti. Obllix je zase technologie speciálního profilování trubek v určitých místech, aby bylo dosaženo optimální pevnosti a absorpčních schopností.

Ať už se technologie jmenují jakkoliv, pravdou je, že tenhle rám kombinuje velice slušnou torzní tuhost a i přes masivní monostay zadní stavby celkem slušné absorpční schopnosti právě této partie. Celé konstrukci dominuje masivní spodní trubka, kónické hlavě nechybí stylová profilace a horní trubka s aerodynamicky oblým průřezem pak plynulým obloukem přechází přes monostay do tenkých sedlových vzpěr. Právě ty jsou jedním z prvků navyšujících komfort zadní partie rámu, protože sedlovka většího průměru moc práce v oblasti tlumení neudělá. Samozřejmě, že rám ukrývá řadicí bovdeny, i ten od zadní brzdy dovnitř trubek, a jen nýtovaný držák přesmykače lehce narušuje celkovou kompaktnost. Chválíme závitové středové pouzdro i aerodynamický střih vidlice, která celek dokonale doplňuje, a profilem korunky i designem se přesně napojuje na hlavovou trubku. Mimochodem i vidlice RC58S nese schválení UCI, takže ač na fitnessce, závodní původ rámu se zde nezapře.

Od klasické silničky se kolo odlišuje především rovnými řídítky, bikovými páčkami brzd, kazetou s větším počtem zubů a trochu silnějšími plášti. Testovaná velikost M je rámem s výškou 52 cm vhodná pro jezdce menší postavy, určitě neplatí, že by pasovala někomu, kdo si hodlá vytáhnout sedlovku a dohnat tím absenci slopingu. Rám totiž díky rovným řídítkům nenabízí tak dlouhý posed, jako na silničce při úchopu za brzdové páky. I přes téměř extrémní výšku podložek pod představcem bude rám klasikou, střiženou pro závodně orientované jezdce, a to jak v silničním módu, tak ve fitness střihu. Jezdci, kterému by odpovídala silnička velikosti 52 cm, nabídne sportovní posed s přirozeně nataženýma rukama a je jen na něm, zda posune řídítka níž do sportovnějšího režimu. Každopádně kolo proti tomu díky svým závodním vlohám určitě protestovat nebude.

První osahání za jízdy znamenalo tak trošku šok z toho, co člověk od klasických fitness kol zná, protože akcelerace je zde o level výš. I přes širší pláště kolo doslova vystřelí kupředu a tuhý rám beze zbytku přenáší energii jezdce na pohyb vpřed. Hravost se snoubí s poslušností, takže kolo je dokonale ovladatelné a ve vysoké rychlosti je schopné dobře držet směr, aniž by pak jezdec v ostrých manévrech cítil nějakou tendenci protestovat proti rychlému zatočení. Krotit ho ale jezdec nemusí a kolo od něj ani nevyžaduje přemíru zkušeností, doslova mu jde na ruku, a to i v náročných zatáčkách. Jen ze sedla je tady potřeba si zvyknout na pozici řídítek, přece jen je úchop blíž k tělu, a je to proti spurtu s držením za páky znatelný rozdíl. I tak je ale ze sedla snadné dostat kolo bezpečně do vzduchu při přejezdu kolejí a zase jej jistě usadit na asfalt. Geometrie se tedy rozhodně povedla, a i když ve fitness režimu není využitá úplně na maximum, postavit na tomto základu silničku, neměli bychom jedinou připomínku.

Přestože je v nabídce i samotný rám a osazení je na vkusu majitele, tato varianta bude sériově v nabídce jako hotové fitness kolo, a zde použité komponenty byly docela zajímavým mixem. Předně musíme pochválit karbonová řídítka, opět z dílny Trigon, jejichž absorpční schopnosti byly patrné i na pohled. Na rychlé polní cestě totiž bylo krásně vidět, jak na nerovnostech dokážou řídítka lehce propružit směrem dopředu a částečně tak pohlcovat rázy. Přitom v záběru nepůsobí nějak měkkým dojmem, takže v kombinaci s pohodlnými gripy to byla vynikající volba, v tlumení zdatně sekundující lehce tužší přední vidlici. A ještě jeden dodatek, na polní cestě se krásně ukázalo, jak dobře je provedené vnitřní vedení bovdenů, protože vůbec nerezonovalo.

Stopětka v kombinaci s pákami i řazením na rovná řídítka fungovala perfektně, i když kombinace těchto pák a silničních čelistí svým výkonem lehce zaostávala za originální kombinací se silničními dualy. Skladba převodů i pro hodně kopcovitý terén byla vyhovující, stejně tak obutí Maxxis, které na rychlém asfaltu dokáže slušně držet tempo, a přitom na polní cestě jezdce nevypeče. Kombinace radiálního výpletu vpředu a kombinovaného vzadu se projevila výbornou tuhostí kol jako celku, takže ani k tomu nemáme připomínky.

Záleží na vkusu

Přesně tak asi rozhodne budoucí majitel rámu a vidlice, zda vytvoří hodně nadstandardní fitness kolo, ovšem s lehkým omezením geometrie vyloženě silničního posedu, nebo jestli dá průchod původní myšlence a bude mít silničku na perfektně fungujícím rámu s optimální geometrií. Obojí TR225 zvládne a nabídne vynikající výkon, solidní tlumení rázů a vstřícnost, co se ovladatelnosti týče.

Fotogalerie kola ZDE

Technické specifikace:

Rám: UD Carbon Venus C7

Vidlice: Trigon RC58S

Kliky: Shimano 105, 34/50

Brzdy: Shimano 105

Řazení: Shimano 105, 2x11

Přehazovačka: Shimano 105

Přesmykač: Shimano 105

Náboje: Novatec A141SB/F422SB

Ráfky: Alex Rims CX28

Pláště: Maxxis Detonator, 28C

Kazeta: Shimano 11-32

Sedlo: Ritchey Streem Comp

Sedlovka: Ritchey Comp

Řídítka: Trigon carbon

Představec: Trigon carbon

Hmotnost: 8,32 kg

Cena: 19 579 Kč (rám)

DALŠÍ ČLÁNKY

Test, Ghost Asket 8 Al

Když se objevil karbonový hardtail Asket na 27,5“ kolech, byl určitou předzvěstí současné vlny zábavných hardtailů. Jenže jeho kratší živá…

  • Datum: 31. 07. 2017
  • Kategorie: Testy kol

Test, Haibike Seet – inspirace e-biky

Značka Haibike si vždycky šla svojí vlastní cestou, co se designu rámů týče, a její kola tak jsou čitelná hned na první pohled. Jenže…

  • Datum: 31. 07. 2017
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru