logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test , Felt Edict 1 - závislost na rychlosti

Test , Felt Edict 1 - závislost na rychlosti

Kdybychom měli o nějakém celoodpruženém XC biku říct, že byl zrozen pro rychlost a výkon na nejvyšší úrovni, pak by do této kategorie zcela určitě spadal testovaný Felt Edict 1, na jehož vývoji si konstruktéři Feltu dali opravdu záležet. Tenhle model dostal novou podobu pro sezónu 2018, ovšem v nezměněném provedení projede i tou letošní.

Vše pro funkci

Konstruktérské zadání znělo nejspíš jasně a stručně – citlivé odpružení a maximální výkon. Tomu bylo podřízeno jak jednodílné provedení zadní stavby bez čepu u osy zadního náboje, tak všechny další prvky, podílející se na skvělé tuhosti a výkonu jen 10,82 kg vážícího biku, a to ve velikosti XL (22“) včetně pedálů.

Celokarbonový rám sází na hladkou vnitřní stěnu trubek a poměrně zajímavě řezané tvary především v místě napojení sedlové trubky na tu horní. Kónická hlava a masivní partie hned za ní tak vypadají v kontextu se zmíněnou partií trochu macatě. Jenže díky tomu je tuhost přední části rámu v zatáčkách naprosto perfektní a totéž platí i pro oblast kolem středového pouzdra, kde je rovněž dostatek materiálu. Někoho možná překvapí závitové středové složení, ale tady není nutné táhnout vlákna co nejvíc napřímo do řetězových vzpěr jako u hardtailu, kde je naopak press-fit, takže konstruktéři zvolili praktičtější a hlavně funkčnější závit. Spodní partie sedlové trubky je výrazně rozšířená v předozadním směru a nepřekvapí masivnější řetězové vzpěry, navíc už rovnou s vodítkem řetězu. Ty jsou mimochodem součástí FAST systému zadního odpružení, kdy tvoří jeden díl se sedlovými vzpěrami a zadní čep je zde nahrazen pružností materiálu.

Navíc má tenhle systém ještě vychytávku v podobě jakéhosi „předpružení“ materiálu, kdy je počítáno se zanořením tlumiče, což je bod, kdy je pnutí neutrální, zatímco v klidovém stavu tlačí zadní stavba tlumič do zdvihu a naopak ve vyšším už působí proti zanořování. Tím se navyšuje na začátku citlivost zdvihu a na konci naopak progresivita. Navíc má horní čep tlumiče dvojici ložisek a nikoliv kluzných pouzder, což je opět řešení pro maximální citlivost zadního odpružení a odtrh do zdvihu při co nejmenším zatížení. Karbonové vahadlo přepákování pak nese centrální šroub skrz sedlovou trubku a zatímco v jednom vahadle je otvor pro šroub ve druhém je závit, takže žádné matice nebo protikusy navíc, vše pro snížení hmotnosti.

Vnitřní vedení bovdenů (s přesmykačem se nepočítá) vstupuje do hlavové trubky skrz hliníkové inzerty s gumovým těsněním a tady by si všichni mohli vzít příklad, ani milimetr otvoru navíc, aby se sem nedostala ani kapka vody, prostě dokonalé a dole před středovým pouzdrem krásně přístupné kvůli servisu. Stovkové zdvihy na obou pevných boostových osách rozhýbávají jednotky Rock Shox, obě v provedení Debon Air, vpředu s ovládáním z řídítek, vzadu s dobře přístupnou páčkou komprese. Pevné osy jsou na imbus, takže se zde opět projevila honba za snížením hmotnosti a jezdec na to nesmí zapomínat. Pohon obstarává dvanáctková sada X01 Eagle, kde předních 34 zubů nám přišlo jako ideální volba pro takto závodně pojaté kolo, menší převodník už by jej na rovinkách zbytečně limitoval. Brzdy rovněž dodal Sram a kola nejsou nic menšího než DT Swiss, obutá navíc do vynikajícího „uni“ vzorku Maxxis Ardent, v našem případě jsme ale měli nasazený vpředu jemnější Ikon a vzadu Schwalbe Rocket Ron. Očekávání od tohoto modelu byla veliká, takže vzhůru do terénu a hned naplno.

Konkurence špičkám

Hned na začátku musíme potvrdit slova konstruktérů, že hlavním cílem bylo efektivní odpružení. I přes 25 až 30% sag je citlivost zadní stavby neskutečná a opravdu žehlí i ty nejmenší nerovnosti. Při šlapání je sice lehce cítit pohupování do rytmu, takže ve výjezdech občas přijde ke slovu páčka lockoutu, ale je to spíše jen v rámci hodnoty sagu, po níž už nastupuje zmiňovaná progresivita a pohupování tak rozhodně není hluboké a energii ubírající. To jen na úvod, že sliby tvůrců nelhaly a dál můžeme pokračovat skvělou tuhostí celého rámu a hlavně hladovostí kola po akceleraci. Lehkost jízdy a zrychlení jsou až návykové, takže okamžitý start, snaha předjet soupeře, pro to všechno jezdec najde v rámu spolehlivého parťáka.

Posed rovněž odpovídá závodnímu naturelu kola, takže nečekejme nějaká výletně narovnaná záda, nicméně jezdec není extrémně natažený, spíše je to přirozená sportovní pozice, vhodná i pro maraton. Rám nabídne optimální délku posedu a snad jen pro trochu toho dovádění na klikatých stezkách bychom volili kratší představec, jinak nelze mít ke geometrii žádné výhrady. Točivost je díky strmějšímu úhlu vidlice a krátké zadní stavbě na vynikající úrovni, takže se lze s kolem proplétat kdekoliv bez nějakého omezení. Dokonce i ostré vracečky nebo nějaký ten drop nečinily větší obtíže. Tady člověk jasně chápe, že na takovém materiálu není problém zdolávat na svěťáku ty nejtěžší technické pasáže. Odpružení stále drží kola maximálně na povrchu a do vzduchu je pustí jen na přání jezdce. S kolem si pak lze dělat v podstatě cokoliv a zpátky na zemi stačí zase jen naplno bušit do pedálů, protože ta rychlost je téměř návyková. Až jsme si občas říkali, že by takhle vyladěných sto milimetrů zdvihu stačilo i na tvrdší jízdní styl. Směrem z kopce tedy kolo jezdce v ničem neomezuje, a přestože nebyl problém odskočit si hranu po zadním, ve výjezdu se to nijak negativně neprojevilo, ve snaze stavět se na zadní. To byl totiž skoro neznámý pojem a s přitaženou kompresí bike dokázal i ve strmých dlouhých výjezdech podávat brilantní výkony.

Co se týče osazení, tam vše šlapalo na jedničku a musíme pochválit funkci brzd Level, protože jejich dávkování a projev na páce nám připadal mnohem čitelnější, než je tomu u jejich sourozenců Guide. Celkově zkrátka nelze edictu ať už v osazení či jízdních vlastnostech nebo projevu odpružení nic vytknout a směle se může zařadit po bok takových jmen jako Scalpel, Epic, Spark či TopFuel, tedy do té nejlepší XC společnosti.

Fotogalerie kola ZDE

Technické specifikace:

Rám: UHC Advanced Carbon, 100 mm, Boost

Vidlice: Rock Shox SID RL, Boost, 100 mm

Tlumič: Rock Shox Deluxe RC3

Kliky: Sram X01 Eagle, 34z.

Brzdy: Sram Level, 180/160 mm

Řazení: Sram X01, 1x12

Přehazovačka: Sram X01 Eagle

Kola: DT Swiss M1900

Pláště: Maxxis Ardent Race, 2,2“

Kazeta: Sram XG1295, 10-50

Sedlo: Prologo Kappa

Sedlovka: Felt Carbon

Řídítka: Devox Carbon

Představec: Devox

Hmotnost: 10, 8 kg

Cena: 143 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Test, Skládací revoluce, Tern

Těsně před koncem května vypršelo tiskové embargo na naprosto žhavou novinku značky Tern, kterou je skládačka BYB, již jsme měli možnost…

  • Datum: 29. 07. 2019
  • Kategorie: Testy kol

Test, Ghost SL AMR X 5.9

Kategorie těsně pod enduro stylem, ale zdvihově a klidnějším projevem nad trailovými biky. To je All-mountain, chceme-li přesně škatulkovat…

  • Datum: 30. 07. 2019
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru