logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Elektrokola
  • Test, Elektrický gravel, Leader Fox Runner

Test, Elektrický gravel, Leader Fox Runner

Elektrický gravel

Co spojuje Leader Fox se jmény jako Pinarello, Maserati či Storck? Sázka na vyjímatelný středový pohon Fazua, který světové značky využily pro své silniční stroje, a domácí výrobce naopak pro gravel Runner. Tenhle unikátní koncept pohonu totiž nabízí možnost, jak postavit výkonné, a přitom lehké a funkční elektrokolo, bez ohledu na to, zda půjde o silničku či bike, nebo v případě našeho testu o moderní kategorii gravel.

Hmotnost především

Kdo jste ještě neměli možnost se s pohonem Fazua seznámit ( v rubrice E-koutek už jsme jej představili), pak vězte, že jde o kombinaci motoru a vyjímatelné baterie v jediném pouzdře a speciální převodovky namísto středového složení, na níž se motor jednoduše nasadí při umístění do spodní trubky. V momentě tak máte z téměř standardního kola elektrokolo.

Jaké má tato koncepce výhody či nevýhody – tedy pokud vůbec nějaká negativa má, se podívejme detailněji prostřednictvím testu. Ten se sluší začít představením pohonu, jelikož jde o nejzajímavější část celku. Jeho princip odnímatelného motoru a baterie jsme zmínili, dodejme jen, že vše je uvnitř hliníkového pouzdra s masivním plastovým chráničem s žebrováním na spodní straně. Zatímco motor je v pouzdru napevno, baterii lze po stisknutí tlačítka vyjmout. Komplet váží 3,3 kg a samotná baterie pak 1,4 kg, takže vám v případě jízdy bez ní kolo ztěžkne jen o 1900 gramů, plus 1,3 kg vážící převodovku, která je spolu s osou na ISIS uchycení klik součástí rámu. Pohon se zespodu dolní trubky nasune u středového pouzdra do speciální převodovky s adaptérem, do nějž zapadne protikus na motoru a nahoře za hlavovou trubkou se docvakne do držáku, jenž uzamknutím vše jistí. Parametry výkonu jsou přitom standardních 250 wattů při napětí 36 voltů a krouticím momentu 60 Nm. V maximu motor podá výkon 400 wattů, což je slušné, na pedálech to rozhodně bylo cítit. Vše pak řídí jednoduchý ovladač na řídítkách, vybavený tlačítky pro nastavení jednoho ze tří režimů asistence motoru, odlišených barevně (čirá-zapnutý systém bez výkonu, zelená-nejnižší výkon, modrá-střední výkon, růžová-nejvyšší výkon), případně pro aktivaci režimu walk assistant. Žádný displej, žádné údaje, jen čistá funkce pohonu, případně nejvrchnější z jedenácti diod indikace kapacity baterie ve sloupci vpravo umí signalizaci případné poruchy. Kdybychom otočili kolo vzhůru nohama, viděli bychom pod mechanismem převodovky s osou klik kabely a elektroniku, víc už, tedy s výjimkou magnetu v zadním kole a snímače na řetězové vzpěře, přítomnost elektropohonu neprozrazuje.

Tomu všemu je ale přizpůsoben rám, jenž musí mít velkou spodní trubku s dlouhým volným prostorem pro komplet pohonu. Tenhle prostor zabírá tři čtvrtiny její délky a zatímco řadicí bovdeny vedou vnějškem pod horní trubkou, hadice zadní brzdy a kabel k řídicí jednotce vedou právě tímto volným prostorem. Naddimenzovanost rámu je kvůli přítomnosti pohonu zřetelná v každé partii, což platí jak pro kónickou hlavovou trubku s masivním svarem napojení té spodní, tak výrazně plochou, ale hodně širokou horní trubku s ostře řezanými rysy vpředu. Sedlové i řetězové vzpěry nebo tvar zadních patek jsou klasikou, ovšem nechybí závity pro montáž blatníků či moderní Flat Mount úchyt brzdového třmenu. Přední vidlice je rovněž ze slitiny hliníku a na pohled budí dojem nezničitelnosti, ovšem stejně jako zadní stavba spoléhá na klasický náboj s rychloupínákem namísto pevné osy. Co se týče komponentů, zaměření kola odpovídají zapletená kola shimanovské gravel sady RX s masivními vyššími ráfky, převodový rozsah s klikami FSA a tradičně účinné shimanovské hydrauliky, kombinující Ice-Tec kotouče 160 a 140 mm. V kombinaci se 40mm šířkou plášťů CST posetých jemným vzorkem spolehlivá dvojice pro bezpečné zastavení v podstatě na jakémkoliv povrchu.

S motorem i bez

Představa jízdy na elektrokole s vypnutým motorem je v podstatě absurdní a pro někoho může být noční můrou, ne tak ale v tomto případě. Právě Fazua a jejich pohon Evation 1.0 tuhle absurditu mění ve výhodu a dokonalou možnost prolnutí světa elektrokol s tím bezmotorovým. Jednak je to dáno příznivou hmotností celku, ale také minimálním odporem pohonu a jeho výraznou vstřícností k jezdci. Runnera jsme totiž během testu často trápili jak na plný výkon motoru, tak jsme v tom samém výjezdu zkoušeli zapojit jen vlastní nohy. První dojmy byly jednoznačné, pohon je ve všech stupních dokonale tichý na rovině, kde nemusí podávat vyšší výkon. To o něm skoro nevíte, tedy sluchově, protože do pedálů je jeho přítlak cítit slušně a není o moc slabší než aktuální středové motory. Přirovnali bychom jej výkonem k shimanovským motorům pro krosová či městská kola a úžasná je zde především ta plynulost záběru bez kopanců nebo ostrého zvadnutí při překročení pětadvaceti kilometrové rychlosti. Nástup záběru sice není tak okamžitý jako u středových motorů, kde to občas škube za pedály už při jejich zatížení během stání na křižovatce, ale není zde ani prodleva v řádu deseti minut na ciferníku hodin, měřeno otočením klik při šlápnutí. Nárůst výkonu je přitom díky torznímu snímači stejný jako u středových motorů, tedy čím víc zabírám do pedálů, tím víc výkonu motor dodá.

Nejslabší režim nabídne pomoc spíš pro rozjezd a do menšího kopce nebo na roviny, není to nic pro těžší jezdce do náročných stoupání. Pro delší nájezd s vyšším podílem vlastní energie je ale přívětivý a v méně kopcovitém profilu postačí. Zato prostřední výkon už má trochu odskok a znatelně postrčí jezdce i v těžším výjezdu a v podstatě by stačil, kdybychom nechtěli absolvovat náročné výjezdy s jen minimální námahou, kterou zaručí nejvyšší výkon. Tady se opravdu nabízí srovnání se standardními středovými pohony, i zvukově projev naroste a nebyl problém vyjet pasáže, kam bychom se nejen na gravel kole, ale ani na biku nechtěli pouštět. Zatímco na biku či e-biku bychom v tomto případě považovali daný výjezd za tak nějak samozřejmý, na tomto e-gravelu to byl najednou úplně jiný, daleko ryzejší zážitek z jízdy. Nutnost pracovat s těžištěm, hledat optimální stopu, aby pláště na kořenech neproklouzly a ve finále vylétnout na kopec, to bylo až euforické. Gravely nás baví, a jestliže v tomto případě existuje nadstavba, která posouvá jejich stoupací schopnosti o level výš, pak není důvod se bránit. To ostatně jezdec pozná i v okamžiku, kdy musí vzít kolo na ramena a přenést jej třeba přes potok nebo do strmého břehu. Normální e-bike by se v danou chvíli změnil díky své hmotnosti v čiré zlo, ale tady najednou jako byste nesli jen o trochu těžší enduro bez motoru, prostě pohoda.

Pak už zase jen nasednout, zařadit nejlehčí převod a užívat si do výjezdu, kam Runner díky svým stoupacím schopnostem ochotně směřuje. Dokonce i testovací vypnutí pohonu během výjezdu jezdce neochromí a kolo tak nějak přirozeně pokračuje. Totéž pak platí na rovině, takže lze tvrdit, že tento pohon zde do jisté míry smazává rozdíl mezi elektrokolem a klasikou. Na rovině je totiž snadné překonat limitní hranici rychlosti a dál se spolehnout na příjemné ovládání, které je kolu takřka vlastní. Kratší horní trubka, mírně položenější úhel vidlice a spolehlivé vedení stopy, to jsou atributy hrající do karet i pro techničtější sjezdy, kde byla limitem snad jen tlumicí schopnost plášťů, protože od tuhého rámu přílišnou vstřícnost, co se tlumení týče, nelze očekávat. Zato silnější provedení omotávky na horní straně řídítek nadchne každého, kdo se na kostkách drží právě tady. I přes nižší pozici řídítek si kolo nechá směrem dolů líbit hodně, a to i v terénu. Sjeli jsme jak kořenité pasáže, tak mokrou louku a všude nás vzorek plášťů podržel a kolo bylo poslušné. Ostřeji zatočit mu ale nečiní obtíže, jen je nutné počítat s tím, že to není silnička, ale univerzál s ryskou točivosti vychýlenou víc ke stabilnějšímu projevu. Co se týče dojezdu, oproti standardní 500Wh baterii je zde poloviční kapacita, což je daň za velikost i hmotnost celku, ale i tak nebyl pro metrákového jezdce problém zvládnout třicítku kilometrů na prostřední a nejvyšší výkon, jako se to podařilo nám. Pro samotné dobíjení je pak nutné akumulátor vyjmout z rámu a za necelé čtyři hodiny je nabito. Pozor na pečlivé zacvaknutí pojistky a uzamčení akumulátoru, aby z rámu nevypadl.

Kdybychom měli shrnout jízdní dojmy, jednoznačně ve všech směrech palec nahoru. Kolo je příjemně ovladatelné, rám se nekroutí a ani klasické rychloupínací osy neznamenají žádné snížení tuhosti. Pohon pak nabízí řadu možností jak jezdit s ním, nebo bez něj, převodový rozsah je ukázkový. Pokud by byl součástí celku ještě samostatný kryt na spodní trubku, pro případ jízdy zcela bez motoru a baterie, k dokonalosti už by opravdu chybělo jen málo. I tak je ale Runner velkou výzvou pro ty, kdo chtějí využít asistence motoru ať už na rovině či v kopcovitém terénu.

Fotogalerie kola ZDE

Technické specifikace:

Rám: Al 6061

Vidlice: Alloy

Kliky: FSA, 50/34, 170 mm

Brzdy: Shimano RS-405

Řazení: Shimano RS-405, 2x10

Přehazovačka: Shimano Tiagra

Přesmykač: Shimano CX-70

Kola: Shimano RX

Pláště: CST Tirent, 40-622

Kazeta: Shimano Tiagra, 11-34

Sedlo: Selle Royal Verve

Sedlovka: Exerace

Řídítka: Exerace

Představec: Exerace

Motor: Fazua Evation 1.0, 60 Nm, 250 W - max 400 W

Baterie: Fazua 7Ah, 252Wh

Hmotnost: 16,85 kg

Cena: 62 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Test, Leader Fox Acron

Celoodpružené biky se pro letošek vrátily do kolekce domácí značky Leader Fox nejen ve standardním, ale také v elektrifikovaném provedení.…

  • Datum: 08. 08. 2019
  • Kategorie: Elektrokola

Test, Maxbike E-Malawi (elektrokolo)

Zatímco na podzim jsme z nabídky domácí značky Maxbike testovali jejich hardtail se zadním nábojovým elektromotorem, nyní přišla řada na…

  • Datum: 12. 08. 2019
  • Kategorie: Elektrokola
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru