Spojením legendární značky a nejmodernějších konstrukčních prvků musí logicky vzniknout naprosto výjimečné kolo. Eddy Merckx Wallers 73 jím zcela jistě je, v hierarchii výrobce je zařazen mezi nejkomfortnější a nejuniverzálnější silniční stroje, v reálu však nabízí naprosto zřetelný gravelový přesah. Z obou světů si proto bere něco, ze silnice čistě závodní geometrii s kratším rozvorem, z gravelů pak nejen samotnou prostupnost terénem a maximální univerzalitu použití, ale především extrémně vysokou porci jízdního komfortu. A když píšeme extrémně vysokou, pak to myslíme tak, že nabízeným pohodlím strčí drtivou většinu přímých konkurentů hravě do kapsy!
Kterýkoli model se jménem nejslavnějšího závodníka planety na spodní trubce je z našeho pohledu trefou do černého, zvlášť rozhlížíme-li se po něčem neokoukaném. Wallers 73 ale dokáže zastat několikerou úlohu a my jsme s ním možná i polovinu testovacích kilometrů absolvovali mimo asfalt – se zmrzlými brdskými lesními cestami a pěšinkami si rozuměl až nečekaně dobře. Přitom v sobě nedokáže zapřít závodní silnici, ostatně jméno Wallers je spjato se závodem Paříž-Roubaix, konkrétně se jedná o název kraje, jejž závod označovaný jako Peklo severu protíná. V roce 1973 zde Eddy s obrovským náskokem zvítězil a model Wallers 73 je tedy dodatečnou, hodně stylovou oslavou tohoto triumfu. Přesně tratě typu Paříž-Roubaix jsou naprosto ideální domovinou pro takovýto stroj, který dokáže letět po rovném asfaltu a současně sebevědomě filtrovat nerovnosti špatného povrchu. Jakoby kolo bylo stavěno pro naše české, po zimě rozmlácené silnice.
Dreambuilder – splňte si sen!
Variant osazení testovaného modelu je celá řada, a to včetně dvou různých designů, tedy přesněji barevných kombinací. S využitím „dreambuilderu“ na stránkách výrobce si můžeme poskládat kolo svých snů, přičemž námi zkoušený model představuje ještě trochu ultimativnější variantu k běžnějším, sériovým variacím. Stačí kliknout na ikonku „My Merckx“ a pak nechat volné pole působnosti naší fantazii i peněžence. To je další z prvků podtrhujících výjimečnost, nechceme-li ani trochu splynout s davem.
Zpět ale ke konstrukci a určení. Přestože hovoříme o jasně zřetelném gravelovém přesahu, samotný výrobce model Wallers 73 zařadil mezi silniční kola, přičemž jediným čistokrevným gravelem v nabídce je typ Strasbourg 71. Obě kola mají identickou geometrii, ale liší se vybavením – Wallers 73 je dodáván v silničním provedení, Strasbourg 71 jako gravel. Námi zkoušený stroj proto logicky dovoluje nazutí celkem širokých plášťů. Většinu kilometrů jsme absolvovali na hodně univerzálních Challenge Gravel Grinder šířky šestatřicet milimetrů, světlost zadní stavby i přední vidlice však umožní nasadit o dost větší balóny. My jsme se naopak vydali opačným směrem, neboť jsme ke kolu od českého dovozce, společnosti Vokolek Import, do testu obdrželi ještě jeden zapletený set – konkrétně luxusní karbonová kola Forza s rovných padesát milimetrů vysokým profilem ráfku, a především s obutím do zcela hladkých plášťů Challenge Strada Bianca šířky třicet milimetrů. Nebudeme tvrdit, že se po výměně kol celkový projev nezměnil – jistě, lehké karbonové ráfky udělaly ještě další nemalou práci nejen z hlediska okamžité akcelerace, ale především ve schopnosti držet hodně vysoké rychlostní průměry. Jakoby snad ani nebyly obuty „třicítkové“ pláště, kolo se chovalo jako závoďák, ovšem paralelně nabízející extrémní dávku pohodlí a schopnost popasovat se i se šotolinou. Zpět ale k o něco „sériovější“ podobě modelu Wallers 73, jak ji vidíte na snímcích, samostatný test karbonových kol Forza si necháme do některého z příštích vydání.
Z hlediska konstrukce jde testovaný stroj svou vlastní cestou, kterou rozhodně nelze označit za konstrukční klasiku, což je nám hodně sympatické. Z kola doslova vyzařuje požadavek tuhosti při záběru a současného pohodlí, takže extrémně mohutný profil spodní trubky je doplněn minimalistickou trubkou sedlovou, se sedlovkou průměru 27,2 mm, a především s obloukovitě prohnutou horní trubkou, jejíž profil se mění z mohutného vpředu do extrémně zploštělého v zadní partii. S titěrnými sedlovými vzpěrami kontrastuje jak vysoký průřez řetězových vzpěr, tak robustně působící hlava s 1,5“ spodním ložiskem.
Nádherná, temně zelená metalíza ovšem šikovně maskuje mohutnost hlavy i spodní trubky, současně však trochu skrývá celou řadu detailů, u nichž by byla škoda, aby unikly naší pozornosti. Mezi ony zásadní detaily patří zploštění sedlové trubky v její spodní partii, kdy svou šířkou plynule přechází v celou šíři středového pouzdra. Maximální vzájemné odsazení řetězových vzpěr je potom nejlépe funkčním receptem pro celkovou tuhost zadní stavby při záběru, nemohou chybět pevné osy, úchyty brzdových třmenů standardu Flat Mount a zaujme i absence jakéhokoli můstku zadní stavby. To je ostatně osvědčený koncept, jak zachovat co nejvyšší schopnost pružit v celé délce sedlových vzpěr. Mezi vtipné detaily náleží trojice možných výškových pozic košíku na láhev na spodní trubce, nebo velmi jednoduše řešený systém zabraňující spadnutí řetězu z malého převodníku. Plastový komínek s otočnou „vačkovitou“ horní partií, přišroubovaný vedle převodníku – jednoduché, lehké, ovšem dokonale funkční!
Máme-li se zastavit u osazení, pak mechanická verze prestižní sady Dura-Ace patří k našim oblíbencům, byť opticky nás její předchůdkyně asi zaujala více. Každopádně funkce řazení i hydraulických brzd se 140mm kotouči nesnese sebemenší kritiku. K nejvyšší sadě Shimano nám perfektně pasovaly exkluzivní karbonové díly Ritchey WCS, jmenovitě zajímavě řešená sedlovka a především nádherné jednodílné kombo řídítek a představce.
Dvě tváře, obě fantastické
Jízdní projev jsme již lehce nakousli výše, a to z hlediska univerzality, kterou nám Wallers 73 dokáže naservírovat. Celková hmotnost 7,95 kilogramu zde možná není až tak důležitou hodnotou jako naše pocity, které jsme při jízdě zažívali. Opticky nepříliš dlouhý přední trojúhelník, dále kratší rozvor a bezvadně naladěné rámové úhly – již prvotní vjemy byly o rychlosti, bezvadném přenosu síly a skvělé ovladatelnosti. Přesně to preferujeme. Kolo na jednu stranu ideálně drží přímý směr a přitom v zatáčkách působí neskutečně vycizelovaně. Přesnost vedení při průjezdu serpentin byla skoro až návyková, v tomto ohledu máme před sebou klasického silničního Eddyho Merckxe! O svém gravelovém přesahu nedává zbytečně vědět až do okamžiku, kdy jej cíleně vyhledáme, a sice tím, že jednoduše najedeme mimo asfalt. V ten okamžik se skoro nechce věřit, jak schopný cyklokrosový speciál či gravel bike v sobě Wallers 73 skrývá.
Testovaný model byl naladěn s jasnou preferencí komfortu. Jeho rám není absolutně tuhý, přesto z hlediska torzní tuhosti a kvality přenosu energie splnil všechna naše očekávání. A to i v testované velikosti, odpovídající výšce postavy okolo sto devadesáti centimetrů. Ona preference komfortu je ovšem kdykoli jasně zřetelná, ať už jedeme po trochu méně kvalitním asfaltu, neplánovaně vymeteme nějakou nerovnost, či uhneme na šotolinovou pěšinu. U zadní stavby se ani nedivíme, že toho dokáže tolik absorbovat. Celkovému pohodlí nahrává také špičková karbonová sedlovka útlého průměru 27,2. To, co nás nejvíce překvapilo, se však odehrává vpředu. Přestože korunka vidlice i hlava působí dost robustně, z hlediska komfortu předek výrazně nezaostává za zadní partií – na rozdíl od mnoha konkurentů, kde se díky instalaci kotoučovek navyšování tuhosti vidlice konstruktérům nejednou tak trochu vymklo z rukou. Předek Eddyho je tuhý a komfortní zároveň, bravo!
Tolik tedy k testu jednoho z nejzajímavějších kol, která se nám v poslední dobu dostala do redakce.
Technická specifikace
Rám: WA73 Unidirectional HM Carbon
Vidlice: WA73 Unidirectional HM Carbon
Kliky: Shimano Dura-Ace 50/34
Řazení: Shimano Dura-Ace
Přehazovačka: Shimano Dura-Ace
Přesmykač: Shimano Dura-Ace
Brzdy: Shimano Dura-Ace Disc 140/140
Kola: DT Swiss ER 1400 Spline
Pláště: Challenge Gravel Grinder, 36 mm
Kazeta: Shimano Dura-Ace 11-28 (11)
Řídítka: Ritchey WCS Carbon SoloStreem
Sedlovka: Ritchey WCS Carbon
Sedlo: Ritchey WCS
Hmotnost: 7,95 (vel. XL)
Cena: 179 900 Kč s karbonovými koly,
159 900 Kč s koly DT Swiss
Cena sériové varianty se sadou Ultegra: 107 900 Kč
Rámový set: 49 900 Kč
V našem velkém gravelovém tématu nemůže chybět test čistokrevného „pluska“, a sice modelu Fire Road Rage 6.9 LC 29“ značky Ghost. Jde o…
Karbonový gravel Wilier Jena nás bavil od prvního metru jízdy. Agilitou v terénu se záměrně nesnaží evokovat cyklokrosové speciály,…