V našem velkém gravelovém tématu nemůže chybět test čistokrevného „pluska“, a sice modelu Fire Road Rage 6.9 LC 29“ značky Ghost. Jde o žhavou novinku, která si už ale stihla odnést hodnocení z řady testů. Jedná se vlastně o kategorii samu pro sebe, klasickému gravelu je totiž „plusko“ v mnoha ohledech docela vzdáleno a možná jde spíše o variaci na superlehký cross-countryový hardtail. Právě na tomto Ghostu jsme absolvovali několik alpských vyjížděk a musíme hned na úvod přiznat, že jsme si výrazně oranžový stroj od prvních okamžiků zamilovali.
Psychologický efekt řídítek vycházejících z klasických silničních oblouků funguje i v terénu a kolo přímo vybízí k co nejrychlejší jízdě. Ostatně bikoví pamětníci si jistě vybaví, že legendární John Tomac dosáhl svých největších sjezdových úspěchů v polovině devadesátých let právě se silničními řídítky, takže by se s trochou nadsázky dalo hovořit o návratu ke kořenům. Dvoupalcové, o něco hrubší pláště na 29“ kolech nevyžadují terénní či rychlostní omezení a můžeme s nimi plnou parou vlítnout do jakéhokoli terénu. Na rozdíl od ryzích gravelů, kde přece jen musíme trochu upravit rychlost, opouštíme-li asfalt a míříme právě mezi kořeny či kameny. Na druhou stranu, asfaltové přesuny jsou o něco vláčnější nežli s užšími plášti, tak to prostě je, toto „plusko“ je plnohodnotným terénním strojem!
Závodní 29“ hardtail nebo „pluskový“ gravel
Tato otázka nám po celý test vrtala hlavou, ke které z kategorií má oranžový Ghost blíže. Můžeme na lehký závodní hardtail nasadit pevnou karbonovou vidlici, rychlejší obutí a řídítka vycházející z těch silničních, aby nám vzniklo podobné gravelové „plusko“? Ano i ne. Testovaný model dokládá konstrukční propletenost obou světů, kdy přední vidlice působí čistě bikově, výrazný sloping je někde na pomezí obou kategorií a titěrné sedlové vzpěry se tváří silničně. Konstrukce rámu možná nepůsobí jako celek až tak dimenzovaně, jak jsme ve světě klasických devětadvacítek zvyklí, ale současně je více než dostatečně odolná pro plánované použití. Pokud v roli bývalého bikera hledáme jediný, co nejuniverzálnější stroj na všechno, právě takovéto „plusko“ se jeví jako nejlepší volba a dává větší smysl, něž by se na první pohled mohlo zdát.
Absence odpružení? Najednou nijak moc nevadí – rychlý let terénem totiž v naší hlavě dokáže zastínit nižší míru komfortu. Na druhou stranu si právě u tohoto modelu dovedeme dobře představit odpruženou vidlici. Zadní stavba Ghostu totiž v terénu hodně pracuje, kombinace útlých prohnutých sedlových vzpěr a širokého pláště je v tomto směru k jezdci štědrá, přičemž komfort by ještě navýšila karbonová sedlovka. Svůj díl na schopnosti pružit nesou také řetězové vzpěry, které jsou ve svém středu mírně zploštělé. Ve srovnání se zadní partií ale předek působí tvrdší, takže odpružená vidlice by skutečně dávala logiku, byť nemůžeme říci, že bychom ji nezbytně potřebovali.
Kombinace zábavnosti a řady variant úchopu je lákavá. Pozice jezdce, odpovídající sportovně-gravelové kategorii, pak částečně odkazuje na posed, na nějž jsme byli před dvaceti lety zvyklí ze závodního MTB. Toto je další z psychologických aspektů nabádajících naše podvědomí k rychlé jízdě, zvlášť chytneme-li řídítka ve spodní části oblouku. Do celkového ladění zkrátka řídítka vycházející z těch silničních skvěle zapadají.
Výkon i komfort zároveň
V testované druhé největší velikosti nás od samého začátku překvapila fantastická tuhost rámu, a to nejen boční v oblasti středového pouzdra, ale především celková torzní, která vynikne při naklopení do zatáčky ve vysoké rychlosti. Pevné osy jsou samozřejmostí, zdaleka však nestojí za tuhostí jen ony. Skoro se nechce věřit, že lze naladit takovou kombinaci tuhosti a pohodlí.
Také z hlediska geometrie je vše v naprostém pořádku a kolo neslibuje nic, co by následně nedokázalo splnit. Řízení je živé, ovšem ne tak, aby z toho vyplývala nedostatečná stabilita pří jízdě přímým směrem. Vedle běžných lesních a polních cest, kde nás Ghost vybízel k vyšší a vyšší rychlosti, jsme si společně užili také točitý singletrack či parádní sérii klopenek v bikeparku.
Ve výjezdech se kolo chovalo jako klasická závodní devětadvacítka, samozřejmě zde vynikla také nízká hmotnost 10,1 kilogramu. Ostrá jízda s dobržděním těsně před zatáčkou a s následnou okamžitou akcelerací, to je přesně ten moment, na který byl Ghost konstruován. V běžných sjezdech je také velmi přátelský a perfektně čitelný, pouze v těch prudších musíme díky výšce řídítek přece jen zbystřit.
Univerzalita klíčovým pojmem
Pokud se ve spojitosti s gravely často skloňuje slovo univerzalita, pak zde je vše ještě znásobeno. Vedle terénní prostupnosti jde také o univerzalitu z pohledu uživatelů. Podobný „pluskový“ gravel ocení bikeři, bývalí cyklokrosaři, městští jezdci, vyznavači bikepackingu, ale i používající kolo pouze jako dopravní prostředek pro každodenní cestu do práce. Pokud na cestě zpět odbočí někam do terénu, aby si vyčistili hlavu po nepříjemné debatě se šéfem, pak jen dobře. Jestliže se u gravelů hovoří o svobodě, či snad až volnomyšlenkářství, pak právě zkoušený Ghost nám to poskytne vrchovatě.
Nespočet závitů – na přední vidlici, na horní trubce zespodu i svrchu, zdola sedlových vzpěr zadní stavby, samozřejmě na patkách a mohli bychom pokračovat. Fire Road Rage 6.9 LC 29“ bude zkrátka věrným společníkem nejen vyznavačům bikepackingu, ale i těm využívajícím klasické nosiče. Pakliže chceme objet zeměkouli a rádi bychom se pohybovali cestou necestou, sotva vybereme lépe. Pořídíme-li si ještě jeden pár lehkých kol s úzkým obutím, během okamžiku z tohoto „pluskového“ gravelu uděláme prakticky plnohodnotnou silnici, byť s lehkým omezením v případě nejtěžšího převodu, což by hobby jezdci nemuselo vadit.
Na konec jsme si nechali technické detaily. Už na první pohled vyniká velmi široký profil spodní trubky, stejně jako masivní průřez té sedlové nebo plochá trubka horní. V konfrontaci s tím vyniknou i zmíněné titěrné sedlové vzpěry. Pro tuhost karbonového rámu i průchodnost širokého pláště je použito maximální odsazení řetězových vzpěr. Nechybí kompletní vnitřní vedení veškeré kabeláže, včetně hydrauliky, či vedení hadice ramenem přední vidlice. Krásným prvkem je absence klasické objímky sedlovky, kdy je stahovací klín integrovaný přímo do útrob rámu.
Sram Rival/Apex předvedl přesnou funkci a skvělý výkon brzd s bikovou sestavou kotoučů 180/160 mm. Převodník se 36 zuby v kombinaci s největším 42zubovým pastorkem společně nabídly celkem slušné vrchařské schopnosti, ani mimo asfalt jsme nepociťovali výraznější omezení právě převodovou skladbou. Spokojeni jsme byli i s plášti WTB Ranger 2.0. Sice se na první pohled jeví skoro až dost hrubé, v terénu však zjistíme, že jsou klíčovým prvkem jistoty, ať už ve sjezdech, výjezdech či zatáčkách, navíc dokáží účinně tlumit otřesy. Od prvních metrů nám vyhovovalo také sedlo WTB, naopak připomínku jsme měli ke snad až příliš tenké omotávce Fi'zi:k, přece jen bychom zde raději viděli nějakou silnější, lépe tlumící otřesy. Šířku řídítek 450 mm považujeme za ideální. Spodní oblouk se trochu více rozevírá než u compact modelů, ale i tak je úchop velmi variabilní.
Tolik tedy test „pluska“, chcete-li opravdu extrémního gravelu.
Rám: 28 LC Lightweight Carbon
Vidlice: Ghost LC rigid
Kliky: Truvativ Descendant X-Sync 36z
Řazení: Sram Apex 1x11
Přehazovačka: Sram Rival
Brzdy: Sram Apex 180/160
Náboje: SRAM 900 / Formula DHT1421
Ráfky: WTB XC i25, 25 mm
Pláště: WTB Ranger 29 x 2,00
Kazeta: Sram XG1150 10-42z
Představec: Ground FiftyOne
Řídítka: Ground FiftyOne Race
Sedlovka: Ground FiftyOne
Sedlo: WTB Silverado Race
Hmotnost: 10,1 (vel. L)
Cena: 67 990 Kč
Karbonový gravel Wilier Jena nás bavil od prvního metru jízdy. Agilitou v terénu se záměrně nesnaží evokovat cyklokrosové speciály,…
Nejvýše postavený juniorský, závodně laděný bike domácího Authoru může plnit několik rolí současně. Tento předstupeň do světa…