Dema Scud Cyklokrosová kola bychom v letošním katalogu značky Dema hledali marně, protože testovaný kousek je novinkou pro sezónu příští a jelikož jsme měli možnost jej s předstihem provětrat v terénu i na silnici, rádi se o nabyté zkušenosti podělíme.
Scud je cyklokrosovým kolem, které těží ze současného nárůstu popularity této kategorie, takže nabídne jak klasické cyklokrosové vlastnosti, nutné pro jízdu v terénu, tak schopnost univerzálního využití i na silnici. Jen pro turistiku s ním nepočítejte, tenhle sportovec nemá žádné závity na nosič nebo blatníky, takže z něj módní „gravel“ bike neuděláte.
Rám v nepřehlédnutelném barevném provedení působí svěžím dojmem a v době kytovaných a vyhlazovaných svarů působí jeho masivní housenky trochu surově. Kónická hlavová trubka přesně navazuje na masivní ramena vidlice a při pohledu shora je krásně vidět zúžení spodní trubky za hlavou, které pak plynule přechází v rozšíření u středového pouzdra. Tuhost této partie je zásadní, což se odrazilo i v napojení řetězových vzpěr co nejblíže k okrajům středového pouzdra a jejich výrazné rozšíření je pak nutností danou použitím kotoučové brzdy. Bytelně zpracované patky doplňují sedlové vzpěry kruhového profilu, ovšem s nezbytným esovitým prohnutím kvůli navýšení schopnosti pohlcovat rázy.
Částečné vnitřní vedení řadicích lanek má zvýrazněné vstupy do rámu, ale i přes použití kotoučových brzd zde další moderní prvky, v podobě například pevných os, nehledejme, rám i vidlice totiž sází na klasické patky s rychloupínákem. Co nás ale příjemně překvapilo, bylo nasazení hydraulických kotoučovek Shimano, jejichž projev je na hony vzdálený tomu, na co jsme byli u diskových silniček i cyklokrosek s mechanickým provedením zvyklí. Ergonomie pák je příkladná a výkon je s mechanickými brzdami nesrovnatelný, taková porce síly při minimálním stisku páky zde doslova láká vzít to občas smykem nebo dobrzdit na poslední chvíli. Pro akcelerační styl jízdy, jakým je cyklokros doslova nabitý, je to geniální záležitost, i když na blátě se jezdec musí naučit citlivosti, aby to neposlal každou chvilku předním kolem ve smyku k zemi. Zadní kotouč si ovšem vynutil rozšíření řetězových vzpěr, dle našeho soudu dost razantní, takže, kdo šlape patami směrem k rámu, asi se občas vzájemnému kontaktu nevyhne.
Z komponentového osazení, tedy brzdy, klidně vyneseme chválou až do nebes, protože takhle to má zkrátka vypadat. Samotná funkce řazení je precizní, i když ohyb bovdenu pod přesmykačem asi bude tím, co mechanici v cyklokrosovém depu moc nepochválí. Naopak výkon kol DT Swiss, jejich tuhost a skvělé pláště, dokážou podržet v terénu na jistotu a na silnici jsme si na šířce 32 mm celkem slušně uháněli, takže v tomto směru dostal rám více než kvalitního spojence. Co se týče karbonové sedlovky vlastní komponentové značky, ani tam nemáme výtky, takže i když byl rám celkově hodně tuhý, měkčí sedlo a karbonová sedlovka spolu se zadní stavbou dokázaly část rázů v terénu utlumit.
Vrhněme se ale už do terénu, protože tam kolo jezdce doslova láká. Příjemný posed s lehce nataženýma rukama jezdci celkem rychle padne a kolo nepůsobí ani přehnaně dlouhým, ani extrémně živým dojmem. Vyvážená geometrie nabídne dostatek obratnosti, i když profesionál by možná ještě pár milimetrů rozvoru ubral, ale i tak je kolo dostatečně živé a svižná jízda mu není proti srsti. Výkon je podpořený tuhým rámem a při jízdě ze sedla pak masivní ramena vidlice nabídnou takovou oporu, že rozhodně nemáte pocit, že by vás cokoliv okrádalo byť jen o procento vynaložené energie. Hlavně ve výjezdech je proti biku znát ochota rvát se o každý metr na plný výkon. Akcelerace a rychlá jízda jsou tedy tomuto stroji vlastní, a co se týče jeho ovladatelnosti, tak na silnici jsme neměli sebemenší problém a v terénu to pak bylo o tom, dokázat se v rychlých úsecích najetých na biku krotit natolik, aby nám kořeny přes tuhou vidlici nevyrazily řídítka z ruky. Scud prostě do terénu patří a nedělají mu problém jak dlouhá stoupání, tak ostřejší sjezdy, jen je třeba mít na paměti to, že úsek absolvovaný běžně na trailovém fullu bude s pevným rámem a úzkými plášti o něčem úplně jiném. Každopádně lehké brnknutí o brzdovou páku vždycky situaci zachránilo. A pokud už byla překážka větší, do vzduchu lze kolo dostat opravdu snadno, takže cyklokrosové vlohy zde byly naděleny v plné míře.
Pokud vás cyklokros oslovuje, nebo jen chcete silničku na hydraulických kotoučovkách, na které můžete proletět polní cestu a tužší rám je pro vás alfou a omegou, je tahle novinka zajímavou alternativou.
Rám: Al 6061 T6 D.B.
Vidlice: Carbon
Kliky: FSA Gossamer 36/46
Brzdy: Shimano BR-RS785
Řazení: Shimano
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: DT Swiss R24 db Spline
Pláště: Maxxis Mud Wrestler, 33C
Kazeta: Shimano Ultegra 11-28
Sedlo: Fi'zi:k Aliante VS
Sedlovka: Extend Carbon
Řídítka: FSA Gossamer
Představec: FSA Gossamer
Hmotnost: 9,87 kg
Cena: 54.999,- Kč
Německá značka Canyon rozvířila vody cyklobyznysu přímým prodejem svých kol zákazníkům, takže vynechala velko i maloobchod a cenami občas…
Univerzálem pro všechno byl Reign v kolekci značky Giant už ve své první modelové řadě, ovšem popularita endura a stále tvrdší jízdní styl…