Univerzálem pro všechno byl Reign v kolekci značky Giant už ve své první modelové řadě, ovšem popularita endura a stále tvrdší jízdní styl si vynutily drobné úpravy, takže nový Reign je už víc enduro než univerzálem, ale v jízdě směrem dolů mu změna rozhodně prospěla.
Co se týče rámu z vlastní slitiny Aluxx SL, drobné úpravy doznala jak geometrie, tak některé detaily, ovšem stále je to osvědčený systém s přepákováním Maestro. Přední trojúhelník tedy sází na Overdrive kónickou hlavu, prohnuté hlavní trubky, vnitřní vedení bovdenů s otvory utěsněnými gumovými krytkami a přímou montáž přesmykače. Ten u konkrétního modelu s pohonem 1x11 chyběl, ale na jeho montáž je vše připraveno. Středové složení PressFit je u této značky již klasikou a v tomto případě nechybí ISCG montážní body na vodítko řetězu.
Zadní stavba na čtveřici ramínek Maestro využívá virtuální bod otáčení, a zatímco horní oko tlumiče je spojeno jen s vahadlem, to spodní využívá hlavní čep vahadla jak pro sebe, tak pro spojení s přední částí rámu. A je to právě systém vahadel, který v případě tohoto modelu musíme lehce zkritizovat, protože kromě zajištění maximálně citlivého odpružení a imunity vůči působení zadní brzdy, mají i své negativum v podobě menší torzní tuhosti. Tato oblast je tak jediným místem, kde je na rámu při šlapání patrná určitá flexe.
Zadní stavba je proti tomu, díky jednodílnému provedení, tuhá a pevná osa, stejně jako v případě přední vidlice, nedovolí žádné zkreslení dojmů v zatáčkách ani v záběru. Ve sjezdu sice jezdec torzní tuhost tak nevnímá, ale pro enduro, kde se musí dost často šlapat i na rovině, už je čas tyto vlastnosti řešit.
Co se týče odpružení, sázka na obě jednotky Rock Shox se vyplatila v jejich dokonalé souhře a možnost nastavení tří kompresních režimů tlumiče nebo změna zdvihu vpředu nabídnou jezdci dostatek bonusů i pro výjezd nebo svižnější jízdu po rovině. Komponenty pohonu v daném případě nesnesou výtky a funkci pohonu 1x11 snad lze vytknout jen to šílené křížení řetězu na nejlehčím převodu, na které si technokrat a cyklistický puntičkář jen těžko zvyká.
Ostatní komponenty byly vzhledem k určení kola zvoleny velmi citlivě, což platí jak pro kvalitní výplety DT Swiss, tak obutí, které i přes svoji šířku a vzorek držící téměř na všem paradoxně docela rozumně jelo i po silnici. Pláště jsou tedy kouskem, na který jsme se mohli spolehnout a totéž platilo pro čtyřpístkové brzdy Sram Guide, bez možnosti nastavení momentu dosednutí destiček na kotouč, ale i tak byl jejich účinek perfektní. Svým výkonem a čitelným dávkováním si tenhle model získá určitě mnoho příznivců.
Teď už ale hurá do sedla, protože zdvihový potenciál láká tomu řádně naložit a popravdě delší rozvor díky vidlici s 65° úhlem a speciálním 46mm ofsetem ani nic jiného než rychlou jízdu z kopce neočekává.
Posed testovaného elka totiž 190cm jezdce usadí více dozadu a přestože délka rámu je ažaž, výška je délkou sedlové trubky téměř na hraně. Jezdec šlape před sebe, a zatímco na rovině to zase takový extrém není, ve výjezdech jsme občas sáhli po snížení zdvihu vidlice. Tam úprava geometrie rozhodně najde uplatnění, protože bike má tendenci stavět se jinak na zadní a kromě snížení předního zdvihu byla ve stoupání v permanenci i páčka lockoutu tlumiče, který výjezdy absolvoval často ve středním nebo nejvíce přitaženém režimu.
Geometrie tedy jednoznačně nahrává spíše sjezdům, ale díky všem funkcím pružicích jednotek i celkově příznivé hmotnosti kolo dokáže stoupat poměrně ochotně, takže kdo to s přesunem těžiště na špičku sedla umí, nebude mít s prudšími výjezdy zase takový problém.
Na rovině a v rychlých úsecích je to hlavně o klidném proplouvání všech zatáček díky nižší pozici těžiště, ovšem položená vidlice prostě nefandí přílišné hravosti. Pomalé technické pasáže tak nejsou zrovna ideální parket, kde by Reign ukázal své umění, ovšem jakmile se cesta jen trochu skloní směrem dolů, začíná ten pravý tanec. Stabilní úhel vidlice dává jezdci jasně najevo, že na vedení směru a jistotu i v nejstrmějších pasážích se může stoprocentně spolehnout. Dokonale fungující odpružení s příjemnou progresivitou vyžehlí vše a snad jen dopady na placku nejsou úhlu vidlice až tak moc po chuti. Se sníženou sedlovkou se z Reignu stává maximálně vyspělé enduro schopné konkurovat některým sjezdovým modelům, takže zde konstruktéři rozhodně potěší všechny náročné. Krátký představec, horní trubka ideální délky a přesto stabilní rozvor a navíc dostatek místa nad rámem, co víc si pro rychlý sjezd přát. Dostat bike do vzduchu není problém a k parádičkám je rovněž tolerantní, ale na nějaké uzavřené zatáčky stavěný není, tam je třeba to vzít zadkem přes brzdu nebo razantně klopit, rozvor a úhel vidlice prostě nelze ošidit.
Pokud to tedy s endurem myslíte vážně a výjezd na kopec je pro vás spíše chvilkou rozjímání než honěním se za traťovým rekordem, pak nový Reign na středním průměru kol splní vaše očekávání, jestli ale hledáte obratný univerzál, možná se poohlédněte o zdvihovou kategorii níže do řady Trance.
Rám: Aluxx SL, 160 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch Plus DebonAir RC3
Vidlice: Rock Shox Pike RCT3 Dual Position Air, 130-160 mm
Kliky: Sram X1, 32 z.
Brzdy: Sram Guide RS, 200/180 mm
Řazení: Sram X1, 1x11
Přehazovačka: Sram X1
Kola: DT Swiss Spline XM 1501
Pláště: Schwalbe Magic Mary/Hans Dampf, 2.35“
Kazeta: Sram XG1180, 10-42
Sedlo: Fi´zi:k Tundra M5
Sedlovka: Rock Shox Reverb Stealth, 125 mm
Řídítka: Giant Contact SL DH, 800 mm
Představec: Truvativ Holzfeller
Hmotnost: 13,8 kg
Cena: 116 999 Kč
Domácí značka celkem elegantně zaintegrovala středový pohon Shimano StePS do své devětadvacetipalcové novinky a jelikož je maximum…
Pokud se v nabídce silničních kol značky Haibike zorientujeme podle zaměření, pak je řada Challenge tou závodní, orientovanou spíše na…