Dámský přístup
Přestože jsou hardtaily Access v nabídce značky Cube spíše na střední a nižší cenové úrovni, nelze jim upřít příjemné ovládání a chuť ke svižné a lehké jízdě. Svým projevem umí příjemně překvapit, takže jsem nabídku k otestování dámské verze Access WS, přestože venku leželo dost sněhu a teplota nebyla zrovna „bike-friendly“, neodmítla.
Bez honby za trendy
Už jsem si zvykla, že musím rozlišovat boost a neboost či tapered, ale v případě testovaného hardtailu s cenou pod pětadvacet tisíc korun zůstává skoro vše při osvědčené klasice. Hliníkový rám nabídne vzadu rychloupínák a standardní rozteč patek, hlavová trubka má jednotný průměr a rovněž přední vidlice nemá pevnou osu a širší rozchod. Ve výsledku to ale vůbec nevadilo, ačkoliv to bych předbíhala. Rám s jednoduchými ostřejšími profily trubek vypadá na pohled elegantně a lehce, což vlastně koresponduje s celkovým chováním kola, ale to zase předbíhám. Prohnutá horní trubka ulehčila nástup a testovaná velikost sedmnáct palců je délkou sedlové trubky odpovídající značení. Vnitřní vedení bovdenů se mi líbilo, vstupy za hlavou mají plastové vložky, jen hadice zadní brzdy vede pod spodní trubkou, což nějak výrazně neruší celkový dojem. Třmen zadní brzdy se přitom krčí hezky mezi sedlovou a řetězovou vzpěrou, i když paradoxně využívá ještě starší provedení úchytu IS se dvěma oky, nicméně třeba závitové středové pouzdro je pro servis jednodušší záležitost. Zajímavé je pak vyvedení lanek přehazovačky a přesmykače ze spodní trubky otvorem před středovým pouzdrem přes plastový smyk.
Zadní stavba má vyšší profil řetězových vzpěr, naopak sedlové jsou štíhlejší a nápadné jsou hlavně vyšší patky. Ty totiž ukrývají ve vnitřním prolisu závity pro namontování nosiče nebo blatníků a závit je také v můstku sedlových vzpěr. Originální provedení ale vyžaduje montáž originálního příslušenství, které si v Cube sami navrhují, takže tam jen tak něco nenapasujete. To platí také o závitech pro montáž stojánku, ukrytých v místě pod třmenem brzdy, elegantní a nenápadné, nicméně vyžadující odpovídající stojánek a zmíněný nosič. Přední trojúhelník rámu ale nabídne jeden pár závitů pro košík na bidon, takže tam se žádná originalita nekoná.
Vzduchová vidlice dovolí naladění přesně podle hmotnosti cyklistky, i když tohle je parametr, o němž my ženy raději nemluvíme. Zamykání z řídítek je spíš takovým bonusem, než aby bylo častěji v akci, každopádně ochota vidlice pružit při jízdě ze sedla je znatelná, takže výjezdy po silnici byly místem, kde přišlo ke slovu. Pohodlné gripy, tvar řídítek, kratší představec, a hlavně pak komfortně střižené, ale ne nijak bačkorovité sedlo. Spojení cyklistky s kolem je vpředu i vzadu prostě pohodlné a tady nás konstruktéři docela rozmazlili. Osazení dvojpřevodníkem sady Deore 2x10 osobně nepovažuji za archaismus, a přestože je to méně „sexy“ než současné jednopřevodníkové sady, v praxi mi přišla rychlá změna frekvence šlapání díky přehození vpředu jednodušší než přecvakávání o několik pastorků vzadu, jako je tomu u dvanáctky či jedenáctky s jedinou pilou. Rozsah převodů je tady navíc optimální jak pro stoupání, tak pro táhlé sjezdy či rovinky. Až na čistotu designu, lehce nabouranou přesmykačem, tudíž nemám žádné připomínky, v praxi je to nakonec přece jen s ohledem na spíše sportovně-turisticko-rekreační zaměření budoucích majitelek tohoto modelu lepší. Lze mít ale i dvě dražší provedení s jednopřevodníkem, takže kdo chce trendy, může je mít.
Svižně, obratně, pohodlně
Přesně takhle se testovaný dámský Access choval a musím uznat, že i když nemá nějaké závodní či trailové ambice, svezení na něm je hodně příjemné. Jak už jsem napsala, posed i úchop jsou z těch hodně příjemných, ale přece jen se na kole nesedí jako na nějakém výletním modelu. Lehce sportovní nádech posed přece jen má. I když jsem původně chtěla nasadit svá espédéčka, sériově montované platformy mě příjemně překvapily a pro řadu rekreačních bikerek možná zůstanou finální volbou, mnohem lepší než dříve montované klasické pedály s menší plochou, kde se zbytečně ohýbá chodidlo. Smart Samy se světlým bokem se mi vyloženě líbily a tohle obutí mělo velkou zásluhu na tom, že kolo jelo svižně a bez nějakého většího odporu i po silnici. Jistě, v mokrém terénu či na sněhu by vpředu mohl být o něco hrubší vzorek, ale tohle je parádní univerzál. Lehká jízda, široký rozsah převodů a 170mm kliky, tady si nemám nač stěžovat, stejně jako v případě brzd s delší páčkou, která jejich cenově dostupnější původ vykompenzovala solidním brzdným účinkem. Zajímavé bylo zvyknout si na řadicí páčku přesmykače, která je v moderním Mono provedení, takže je objemnější, a i když ji lze ovládat palcem i ukazováčkem, zůstává po přeřazení v nastavené pozici a nevrací se zpět. Řadit na velký převodník bylo jednoduché a přitlačení páčky pomohlo řetězu nahoru. Bohužel další postrčení páčky dopředu už shodilo řetěz zpět na menší převodník, takže jsem si chvilku zvykala. Deore páčky ale nabídly dokonale příjemný chod s minimálním odporem, což řada bikerek jistě uvítá.
Když se vrátím k jízdním vlastnostem kola, na rovině je to opravdu rychlík a s ostřejším úhlem hlavové trubky nijak neprotestoval proti rychlejší změně směru. S tímhle kolem jsem se vešla opravdu všude a vytočila jsem se i na pěšinách, kde jsem to nečekala. Vidlice krásně žehlí i menší nerovnosti a štíhlá sedlovka spolu s komfortním sedlem ji vzadu statečně následují. Rovinky nebo táhlé výjezdy byly hodně fajn a totéž můžu prohlásit o ostřejších stoupáních, kde byl znát přítlak na předek, zajištěný delší zadní stavbou. Ta je původcem solidních stoupacích schopností, ale zároveň nutnosti razantněji přitáhnout řídítka, když jsem to chtěla dostat na zadní někde ve sjezdu. Delší zadek a kratší točivý předek, to je kombinace ve výše popsaných terénech docela vyrovnaná, ovšem ve sjezdu jsme občas cítila, že některé pasáže jsou na ostřejší hlavový úhel a stovkový zdvih vidlice trochu moc. Není to zkrátka trailbike, ale zábavné „xcéčko“, takže od něj nemůžu chtít nějaké flow vlastnosti, a ve sjezdu je prostě znát, že potřebuje jistější ruku a tu těžší oblou partii mého těla posunutou víc vzadu. Zvládne i prudší pasáže, ale chce jistotu a soustředění. Jeho parketem tak bude standardní terén, výjezdy, rovinky, zábavné pěšinky nebo i polní cesty, tam všude umí doslova tančit radostí z lehké jízdy, což mě dost bavilo a jeho případnou majitelku určitě bude taky. Tohle je devětadvacítka, která krásně dokazuje, že bikerka menší postavy nemusí nutně sedlat menší průměr kol, i když ten je zde ve velikosti 13,5 nebo 16 palců také k dispozici.
Technické specifikace
Rám: Aluminium Lite
Vidlice: Rock Shox Judy Silver TK Air, 100 mm
Kliky: Shimano Deore, 26/36
Brzdy: Shimano BR-MT200, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore, 2x10
Přehazovačka: Shimano Deore, M4120
Přesmykač: Shimano Deore
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 29x2,25“
Ráfky: Cube ZX20
Náboje: Shimano TX505
Kazeta: Shimano Deore, 11-42
Sedlo: Natural Fit Venec Lite WS
Sedlovka: Cube Performance
Řídítka: Cube Rise Trail, 680 mm
Představec: Cube Performance
Hmotnost: 13,85 kg
Cena: 22 990 Kč
Jméno Nuroad není v kolekci značky Cube novinkou, ovšem tenhle univerzál dostal zcela nový rám, a to rovnou v karbonovém i hliníkovém…
Designově vyložená stylovka, vynikající karbonový rám, příjemně živá geometrie a vzorně fungující osazení – přesně taková je gravelová…