BMC vždycky dělalo některé věci tak trochu jinak, což mu dodávalo nezaměnitelnou tvář. Ostatně právě to nás na švýcarské značce baví a platí to také o modelu Speedfox 01 One, který jsme otestovali ještě ve verzi 2018. Varianta 2019 se ovšem v tom nejzákladnějším, tedy v rámu a jednotkách pružení, od letošní neliší, určitých změn doznalo pouze osazení a barevná kombinace. Zatímco letošní verze sázela na Sram X0 a cenovku 184 999 korun, model pro příští rok je postaven na GX Eagle a je výrazně dostupnější, neboť cenovka nejvyšší verze klesla na 159 999 korun. Speedfox v této své zatím poslední evoluci byl důležitou novinkou právě pro letošní rok a přestože zásluhou své konstrukce i použitých zdvihů svádí k zařazení mezi trailbiky, v reálu je to větší všeuměl. Pocitově spíše s přesahem k maratonským fullům, nežli k tvrdému ježdění.
Nejprve něco k technice jako takové. Karbonový rám i zadní stavba, dvojice vahadel virtuálního čepu a k tomu možnost preference konkrétního průměru kol, částečně vycházejícího i z velikosti rámu a mírně ovlivňujícího rovněž finální zdvih. My jsme otestovali největší velikost XL, skloubenou s koly průměru 29“ a se 120mm zdvihem na obou osách. Naopak menší 27,5“ kola přinášejí zdvih o rovných deset milimetrů vyšší. Pokud jsme v úvodu psali o tom, že lidé od BMC se snaží věci dělat trochu jinak a vymýšlí netradiční konstrukční prvky či koncepce, pak toto tvrzení dokazuje zajímavá myšlenka propojení dálkového ovládání teleskopické sedlovky a komprese zadního tlumiče. V praxi jsou zde tři možnosti. S každou souvisí jak trojice přednastavených výškových pozic teleskopky, tak i nastavení tlumiče, přesněji jeho vnímavosti k rázům nebo naopak vyšší imunity vůči zanořování vlivem šlapání.
Idea je taková, že v nejtechničtějších úsecích má jezdec k dispozici plně aktivní zadní tlumič a sedlo v nejnižší pozici, naopak ve výjezdech či běžném XC terénu máme sedlovku ve výšce optimální pro šlapání v sedle a k tomu přitaženou kompresi minimalizující nežádoucí pohupování při záběru. Může to znít trochu překombinovaně, ale v reálu to funguje – redukování počtu dálkových ovladačů na řídítkách může mít svou logiku, tedy maximální soustředění se na jízdu samotnou a méně už na ovládání velkého množství prvků souvisejících s pružením či naším těžištěm.
Ingredience koktejlu BMC
Dejme nyní průchod našemu estetickému cítění – Speedfox 01 One vypadá v detailech naprosto fantasticky a to, co bylo letos podpořeno decentně elegantní matně stříbrnou barvou, bude v sezóně 2019 tyrkysově modré s oranžovou grafikou, takže o to více tvarování rámu vynikne. Přední trojúhelník rámu se i díky zahnuté sedlové trubce tváří poměrně kompaktně a hlava opticky působí o trochu více vzpřímeně, než na co jsme v kategorii čistokrevných trailbiků zvyklí. Karbonová zadní stavba je zavěšena na kraťounkém, hodně širokém spodním rameni, chcete-li vahadle, horní vahadlo působí naopak vyloženě standardně. Díky použitým profilům jednotlivých rámových partií se karbonový Speedfox tváří hodně mohutně, s čímž kontrastovala příznivá hmotnost 12,6 kilogramu, včetně pedálů a unikátní teleskopické sedlovky.
Spodní trubka se šestihranným profilem je přímo obří a neméně bytelně vypadá také shora zploštělá horní trubka. Nejvíce dimenzovaně pak působí partie středu a hlavy. Za výhodu považujeme možnost montáže přesmykače, byť námi testovaný model s převody 1x12 jím samozřejmě nedisponuje. K nejdůležitějším částem celkového konceptu patří zmíněná integrovaná teleskopická sedlovka BMC Trailsync, jejíž horní část, tedy nosník sedla, je identická s tím, co známe od závodních kol s integrovanou konstrukcí. Absence klasické podsedlové stahovací objímky, tak jak ji známe, umožňuje nastavení výšky sedlovky pouze v omezeném rozsahu. Základní naladění její výšky se tudíž provádí jejím zakrácením, opět podobně jako u závodních strojů s integrovanou sedlovkou.
Nyní už k detailům, s nimiž si konstruktéři doslova vyhráli. Jedním z nich je samotná páčka ovládání sedlovky a tlumiče, postrádající jakýkoli čep a vlastně jen tahající za lanko. Tím pádem můžeme páčku ovládat kterýmkoli směrem, v závislosti na aktuálním úchopu. S aktivací ovládání sedlovky se tedy při každém sjetí sedla směrem dolů paralelně navolí aktivnější režim tlumiče – a to s minimální ovládací silou na páčce. Dalším z příjemných detailů je například indikátor SAGu, tedy zanoření zadní stavby, který najdeme v kontaktním bodě sedlových vzpěr a horního vahadla, vyloženě na očích. Vychytávku představuje nejen plastový kryt zespodu pod středovým pouzdrem, klasický trailový či AM detail, ale i „lízátko“ zabraňující spadnutí řetězu dolů z převodníku směrem k rámu. Zajímavým detailem byl i maličký plastový blatníček přítomný shora spodního vahadla, kde nejenže chrání samotné čepy, ale současně brání vodě a bahnu, aby se ve větším množství dostaly do vybrání v rámu, kde je dolní vahadlo usazeno.
Tlumič Fox Float DPS s dodatkem Performance Elite vpředu doplňuje vidlice Rock Shox Pike RC, přičemž obě jednotky jsou spojovacím znakem letošní kolekce s tou 2019. Vidlice využívá rovněž trojice režimů přitažení komprese, něco ve stylu dřívějšího systému CTD od Foxu, nicméně páčka ovládání „lockoutu“ je zde na korunce, nikoli na řídítkách. Je tedy otázkou, zda raději nepropojit ovládání obou jednotek pružení, nežli tlumič se sedlovkou, ale to už záleží na vkusu konkrétního jezdce. Každopádně ovladačů pro nastavení pomalorychlostní i vysokorychlostní komprese je zde dostatek a vyžaduje to chvilku ladění, nežli najdeme optimum.
Rychlá liška v každém terénu
Naladění rámových úhlů sice na pohled nepůsobí čistokrevně trailově, ovšem propojení ovládání sedlovky se zadním tlumičem, kraťoučký 60mm představec a schopnost pohltit naprostou většinu rázů díky ideálně naladěné progresivitě jsou důvodem, že se nový Speedfox dokáže srdnatě popasovat i s hodně náročným terénem. Byť sérii prudších klopenek a terénních odskočených hran neproplouvá tak sebejistě jako někteří konkurenti s endurovým nádechem, tak to dokáže více než jen vykompenzovat vrchařskými vlohami, které plně doceníme třeba i na maratonské trati. Přestože na závodní zápolení nebyl bike možná zamýšlen, rychlá jízda běžným XC terénem mu není ani trochu cizí, což má na svědomí skvělá tuhost i příznivá hmotnost. Vše podtrženo dokonalou adhezí plášťů Forekaster v šířce 2,35“ na 30 mm širokých ráfcích.
Právě s obutím souvisí jistota ve sjezdech i výjezdech – se sedlovkou v nejvyšší pozici navíc není komprese na tlumiči přitažena natolik, abychom registrovali znatelně menší ochotu zadního kola žehlit povrch cesty. Přestože je Speedfox 01 One na pohled typickým moderním strojem trailové kategorie, v technických stoupáních má blíže k lehkému XC fullu, a prakticky totéž se dá napsat o jeho chuti akcelerovat.
Pokud bychom měli napsat, jak na nás karbonový Speedfox zapůsobil v prvních okamžicích našeho soužití, pak je to skutečně téměř maratonský, hodně rychlý full, kterému dali konstruktéři do vínku určitý trailový přesah, nikoli naopak. Jinými slovy je Speedfox schopný trailové jízdy, hraní si na singletracích, odskakování hran a podobně, ale jeho podstata je podle nás maličko jinde. Hledáte-li hodně schopný full na celodenní rychlé ježdění terénem, tu a tam třeba i s nějakým tím maratonem a s užitím si technických pasáží, jste na správné adrese.
Hlavový úhel nebyl pocitově vyloženě nakloněn tvrdému terénu, byť jej bike v reálu v pohodě zvládne, a položenější vidlice by dokázala jak lépe absorbovat velké rázy ve vyšší rychlosti, tak by ještě navýšila stabilitu. Zde přítomné naladění naproti tomu bezvadně zvládá ostré vracečky, na čemž se ostatně nemalou měrou podílel také krátký představec ve spojení se 760 mm širokými řídítky, kterými by se dal kočírovat snad i zaoceánský parník. Právě z důvodu schopnosti letět běžným terénem, včetně vrchařských dovedností, bychom se u velikosti XL vůbec nezlobili za trochu delší představec a asi bychom klidně oželeli zmíněné propojení ovládání tlumiče a teleskopické sedlovky. Na druhou stranu by se z kola pak stal úplně klasický zástupce své (elitní) kategorie a ztratil by z části své výjimeční prvky, což by byla trochu škoda.
Z hlediska osazení byla spíše preferována zamýšlená trailová podstata kola, což platí jak o obutí, tak převodech. Z našeho pohledu je bike ze své podstaty natolik rychlý, že bychom zde asi rádi viděli větší převodník, ale opět jde o vkus a nároky konkrétního jezdce. Chválu si BMC odnáší za instalaci brzd Deore XT, které pro rok 2019 nahradí dosud používané Sram Guide Ultimate.
Speedfox 01 One je kombinací trailového a maratonského biku, s teoretickou větší blízkostí k první skupině a faktickou pak k té druhé. Jako univerzál se však jeví vyladěně a teleskopická sedlovka a velmi krátký představec pomohou přesně tam, kde mají, tedy v extrémních klesáních či v technických pasážích, aniž by při celodenní rychlé jízdě XC terénem byly na obtíž. Na závěr musíme znovu vyzdvihnout tuhost rámu, kdy v této disciplíně patří karbonový Speedfox k tomu nejlepšímu, co kdy v rámci celoodpružených modelů prošlo naším testem. Celková tuhost vyústila nejen v bezvadný přenos energie, ale především v neskutečně přesné vedení směru v zatáčkách. Lidé od BMC tradičně odvedli skvělou práci.
(osazení – model 2019)
Rám: Advanced Pivot System, 120 mm
Tlumič: Fox Float DPS
Vidlice: Rock Shox Pike RC, 120 mm
Kliky: Truvativ Stylo Carbon, 30 z.
Brzdy: Shimano Deore XT, 180 mm
Řazení: Sram GX Eagle 1x12
Přehazovačka: Sram GX Eagle
Kazeta: Sram XG1275 Eagle 10-50 (12)
Kola: DT Swiss XM 1501 Spline 29“
Pláště: Maxxis Forekaster EXO 2,35“
Řídítka: BMC MRB 02, 760 mm
Představec: BMC AMSM 02
Sedlovka: BMC Trailsync, teleskop.
Sedlo: WTB Silverado Team
Hmotnost: 12,6 kg (vel. XL)
Cena: 159 999 Kč
Eddy Merckx Wallers 73 je v hierarchii legendární značky zařazen mezi nejkomfortnější a nejuniverzálnější silniční stroje, v reálu však…
Zajímavá slovní kombinace, potvrzující ovšem fakt, že endurová devětadvacítka Pivot Firebird už není o jen tak nějakém ježdění, ale doslova…