Druhý nejvýše postavený „sedmadvacítkový“ hardtail značky Author, model Sector, je naladěn pro závodní nasazení. Je lehký, hodně rychlý a nadmíru pohodlný. Vyžíváte-li se spíše v akceleraci než v tvrdším terénu, Sector je postaven přesně tak, abyste v jeho sedle zvládli maratonskou či cross-countryovou trať v co nejkratším čase. Nebudete limitování rámem, odpružením ani zbylým osazením, které je v režii kompletní sady Deore XT.
Karbonový monokokový rám nese charakteristický rukopis značky – nechybí mohutně působící spodní trubka s trojúhelníkovým profilem či výrazný sloping s extrémně plochou horní trubkou, na niž opticky navazují podobně prohnuté sedlové vzpěry se širokým monostay napojením. Přesazení sedlové trubky je pak jedním z prvků navyšujících schopnost rámu pohlcovat nemalou část otřesů. Na moderním karbonovém rámu nemůže chybět Post Mount úchyt zadní brzdy, situovaný na levou řetězovou vzpěru, a hlavně pevná zadní osa, jež navyšuje torzní tuhost především při naklopení do zatáčky. K nepřehlédnutelným detailům patří vedle zajímavě tvarově řešené hlavy rovněž partie středu, kde se prolíná konstrukční moderna s klasikou – nalezneme zde totiž standardní závitové středové pouzdro, z něhož budou mít jistě radost primárně mechanici. Propracované vedení řadicích lanek útrobami horní trubky a následně pravé sedlové vzpěry působí velice čistě, stejně jako třeba použitá grafika, jež je elegantní a současně velmi efektní, zvlášť za přispění signálně žlutých linek a matného povrchu krycího laku. K praktickým drobnostem patří zakomponování ochranných nerezových plátů (v místě možného poškození u převodníků) přímo do konstrukce stěn karbonových trubek.
Osazení není již od pohledu co vytknout. Vidlice Fox s dálkovým ovládáním komprese CTD a se zdvihem sto milimetrů je sázkou na jistotu, stejně jako kompletní ikstéčko. Z druhé nejvýše postavené sady Shimano pochází i náboje, na něž jsou napleteny lehké ráfky Helium Pro. Ty zajistily společně s plášti Vittoria nízkou obvodovou hmotnost a s tím spojenou chuť akcelerovat. Použité obutí je navíc hodně univerzální a své kvality prokázalo i v rozmočeném terénu. Další díly představují klasiku – pohodlné sedlo Fi'zi:k Nisene, karbonová sedlovka, ultrapříjemné gripy nebo třeba sériově montované pedály PD-M540.
Hmotnost 11,4 kilogramu, která mimochodem přesně odpovídá katalogovým údajům, zde není úplně vypovídajícím údajem. Možná je to i proto, že rám působí opticky skutečně dost masivně, ale při jízdě jsme měli pocit, že bike váží sotva tak deset a půl kila. Jeho zrychlení je naprosto skvělé, aniž by byla použita nějaká „gramhoničská“ kola či pláště. Sector je prostě strojem, jenž přímo vybízí k udržování vyššího rychlostního průměru, ať už s ním jedeme pohodový terén podél řeky, či třeba nějaký náročnější bikemaraton se značným převýšením. Velice spokojeni jsme byli se sériově nastaveným posedem, který je přesně na pomezí závodního a hobby pojetí jízdy. Středně dlouhý rám a stomilimetrový představec byly u testované velikosti 20,5“ příjemnými společníky, neubíraly body ve výjezdech, a přitom značně navyšovaly pocit jistoty jak ve sjezdech, tak i v točitých pasážích. Přestože se testovaný bike tváří jako klasický XC chrt, v reálu jsme si s ním užili i techničtější terén. V něm pomohla jednak kola „kompromisního“ průměru 27,5“, ale hlavně dobře zvládnutá geometrie. Ta jinak typickému XC kolu propůjčuje příjemnou hravost, jež je navíc podpořená neutuchajícím vědomím, že sedláme skutečně lehký bike. Má to na svědomí i kratší představec, každopádně ochota odlepit předek od země při nájezdu na překážku byla až nečekaně samozřejmá, aniž by se to promítlo do nežádoucího nadzvedávání předního kola v prudších stoupáních. Stejně tak přeskočení ležící překážky bylo přímo radostí – skoro nebylo nutné ani příliš zabrat a obě kola byla v okamžiku dvacet čísel nad zemí. Co však bylo vůbec nejpříjemnější, to bylo přátelské nastavení kola jako celku.
A teď nemyslíme skvěle funkční pružení či dokonale reagující brzdy i řazení, ale fakt, že nám bike okamžitě sedl, aniž bychom si museli na jeho projev zvykat. Prostě po pár metrech nabídl pocit, že jej sedláme již léta, což je ve finále vlastně to nejdůležitější. Sector je každopádně hardtailem, který šplhá do strmých kopců téměř s jistotou kamzíka, v čemž mu zdatně pomáhají nejen větší kola, ale i schopný vzorek plášťů Vittoria. Celkem sebevědomě si vede i ve sjezdech a nejlépe se cítí na běžných trailech a lesních či polních cestách. Jeho torzní tuhost patřící k průměru zde totiž více než adekvátně vynahrazuje dovednost zahlazovat větší i menší rázy. Sestava schopného rámu, karbonové sedlovky, nadprůměrně komfortního sedla a vpředu pak citlivé vidlice Fox, která umí velmi šikovně hospodařit se svým zdvihem, je v tomto ohledu téměř k nezaplacení – a klidně můžete mít pláště nahuštěny na dvě a půl až tři atmosféry.
Jestli čekáte na nějaké negativum, tak jediné, co nám nevyhovovalo, byla páčka dálkového ovládání režimů komprese CTD. Nejde ani tak o fakt, že odaretování ji zcela odjistí a prostřední polohu Trail je nutné znovu aktivovat, ale především o ergonomii. Pro ovládání páčky je totiž nutné celkem dost vychýlit palec a jen se slzou v oku vzpomínáme na ergonomicky dokonalý první dálkový lockout od téhož výrobce. Jinak bychom ale hledali nedostatky marně. Závodníci nebudou jistě skuhrat ani nad „dvojplackou“ s rozsahem 40/28 - nabízené převody jsou adekvátní předpokládanému pojetí jízdy. Takže, máte-li na kolo sedmdesát tisíc, sice se již můžete poohlížet po funkčním fullu, ale za shodnou cenu pořídíte skvělý hardtail, nekompromisní z hlediska akcelerace i funkce všech použitých dílů.
Rám: Author B carbon monocoque
Vidlice: Fox 32 Float CTD, 100 mm
Kliky: Shimano FC-M523 40/30/22
Brzdy: Shimano Deore XT, 160 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano M771 11-36 (10)
Náboje: Shimano Deore XT
Ráfky: Author Helium Pro 27,5“
Pláště: Vittoria Barzo kevlar 2,1“
Řídítka: Ritchey WCS
Představec: Ritchey WCS
Sedlovka: Author karbon
Sedlo: Fi'zi:k Nisene III
Hmotnost: 11,4 kg (vel. 20,5“)
Cena: 69 990 Kč
Čistá funkce, to člověka napadne při pohledu na prakticky kterýkoli rám domácí značky RB Bike. Ideální tvar je pouze jeden a cokoli navíc…
Kalifornský Marin se na vrchol MTB techniky dostal již na začátku devadesátých let a bikoví pamětníci si jistě vybaví tehdejší superlehké…